paardrijden en zwangerschap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:31

germie schreef:
En gemiddeld is een vrouw vruchtbaar tot ong. 45 jaar, sommigen wel tot 50, dus de tijd heb ik nog wel).

Dit is niet helemaal ontopic misschien, maar jij denkt er wel erg makkelijk over. Na je 35e ben je al voor de helft minder vruchtbaar, normaal heb je 20% kans per maand om zwanger te worden, na je 35e nog maar 10%. Bovendien is de kans op kinderen met een afwijking idd veel groter! En niet elke vrouw is vruchtbaar tot haar 45e...

Ontopic, ik zou zolang mogelijk door willen blijven rijden, maar wel echt stoppen als ik last zou krijgen. Gewoon luisteren naar je lichaam dus ;)

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 14:50

Ik ben het helemaal met je eens! ;) Niet iedere vrouw is tot ongeveer 45 vruchtbaar. Laatst las ik in de margriet dat een vrouw halverwege de 30 al in de overgang was en het kan zelfs jonger al. En als je dan een kinderwens hebt en bv nog geen man dan is dat heel erg, of dat je man er nog niet aan toe is.

En dan nog iets kinderen krijgen is niet voor iedereen gemakkelijk er zijn ook vrouwen die een hele grote wens hebben waar bij het niet lukt. En dan kan het probleem bij hen zelf liggen of bij de partner. En dan is de wetenschap gelukkig al zo ver dat met hulp van het ziekenhuis het in veel gevallen wel lukt.

maar goed het onderwerp ging over hoelang men kan rijden. ;) dus indd zolang mogelijk als dat je lichaam zelf aangeeft. De huisarts zei van de week mensen die paardrijden daar hoor je veel meer klachten over bekkeninstabiliteit. Er zijn maar een paar mensen die tot het einde kunnen rijden veel stoppen er halverwege of in het begin al mee vanwege klachten. (Ze rijd zelf ook paard) Zei denkt en dat zei de chiropractor al dat veel mensen op een te vroege leeftijd zijn gaan paardrijden waardoor ze een gekanteld bekken krijgen.
en misschien heb ik er door de reuma nog meer last van, nu is alles week. en ik heb weke delen reuma (fybromyalgie) Dat was de mening van de VK, huisarts en de fisio.

succes iedereen

Junia

Re: paardrijden en zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:11

Misschien een beetje stom, maar wat houdt bekkeninstabiliteit precies in?

Want mijn voornaamste reden om te zeggen dat als ik zwanger raak ik wil stoppen met rijden is omdat ik bang ben te vallen en het kindje kwijt te raken, maar ik lees nu dus ook nog allemaal dingen over mensen die in een rolstoel moeten enzo...

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:14

Ik ben direct (tijdelijk natuurlijk) gestopt met paardrijden toen ik zwanger bleek te zijn. Ik ben een goede en absoluut geen bange ruiter, maar wilde 0% risico lopen, ook al was mijn paard voor de spreekwoordelijke 100% betrouwbaar. Ook bij de tweede heb ik niet paard gereden. Of ik er bekkeninstabiliteit oid aan over zou houden, daar heb ik niet eens over nagedacht. Het ging mij enkel om een zo hoog mogelijke garantie dat mijn kindje niets zou overkomen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 09:23

hoi
Cowgirl1988 schreef:
Misschien een beetje stom, maar wat houdt bekkeninstabiliteit precies in?Want mijn voornaamste reden om te zeggen dat als ik zwanger raak ik wil stoppen met rijden is omdat ik bang ben te vallen en het kindje kwijt te raken, maar ik lees nu dus ook nog allemaal dingen over mensen die in een rolstoel moeten enzo...

Wat is bekkeninstabiliteit?
Bekkeninstabiliteit is een klacht die veel voorkomt bij zwangere vrouwen. Tijdens de
zwangerschap zorgen hormonen ervoor dat het bekken beweeglijker wordt. De
bekkenbanden worden slapper waardoor de botten meer speling gaan krijgen. Deze
extra speling is nodig om tijdens de bevalling voldoende ruimte te hebben om het kind
te laten passeren. Het is niet duidelijk waarom de ene vrouw wel klachten krijgt en de
andere niet. Het lijkt er op dat onvoldoende rust en de combinatie van werk en gezin
een verhoogd risico met zich meebrengt. Ook lijkt er een relatie met de manier van
lopen en de mate van rotatie, heupwiegen, die men daarbij heeft. Bekkeninstabiliteit
komt voor bij ca 5% van de zwangere vrouwen. De klachten treden op als de diverse
bekkendelen ten opzichte van elkaar gaan schuiven en de spieren onvoldoende sterk
zijn om alles te stabiliseren.

Wat is dan de oorzaak?
De oorzaak kan dan een ongeval zijn (val met wielrennen of bij paardrijden) maar
ook overbelasting door bijvoorbeeld lange afstand hardlopen. Het zijn dus niet alleen
vrouwen die last hebben van bekkeninstabiliteit maar ook mannen kunnen klachten
hebben.

Welke bewegingen kan men beter vermijden?
De bewegingen die pijn oproepen zijn onder andere staan, lopen en zitten maar
vooral onverwachte draaibewegingen. Ook schokkende bewegingen zoals hardlopen
zijn berucht. en stoppen met paardrijden dit geeft ook schokkende bewegingen.

Wat zijn de klachten bij bekkeninstabiliteit?
De klachten treden in het begin pas op na afloop van een zwaardere inspanning. Op
den duur treden de klachten ook op bij langdurig staan en uiteindelijk ook bij zitten.
Klachten bij bekkeninstabiliteit zijn vage tot stekende pijn in de schaamstreek, lies en
in de onderrug tussen heiligbeen en darmbeenderen. De pijn kan uitstralen van de
onderrug naar één of beide billen en benen. Ook spierklachten rond het bekken
kunnen optreden omdat de spieren en banden extra inspanning moeten leveren om
het bekken te stabiliseren. Liggen is prettiger dan zitten. De duursporter ervaart
eerder vermoeidheid in de bekken regio. Er kan zelfs weerstand ontstaan om te gaan
sporten. Typisch bij bekkeninstabiliteit is het wisselend klachtenpatroon. En beweging
die vandaag geen problemen geeft kan volgende week wel klachten geven en
omgekeerd

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:46

Als ik dit zo lees mag ik me wel gaan schamen.
Ik kwam er pas bij 4 maanden achter dat ik zwanger was,slikte dus ook nog de pil er werd zelfs een soort van ongesteld.
Ik heb dus sowieso die 4 maanden gereden en na de bekendheid van mijn zwangerschap heb ik tot zeker 8 maanden nog zo'n 2x per week gereden(wel een hele rustige pony met al een behoorlijke leeftijd).
Bij mij was er ook pas een buik zichtbaar rond 7 maanden, ik heb eigenlijk ook haast geen last gehad en weinig commentaar van de verloskundige, volgens haar was een ontspannen buitenritje juist wel goed.
Ik moet wel zeggen dat de laatste 2 maanden moeders altijd mee moest op de fiets, je weet immers maar nooit.

Eén week na de bevalling had ik alweer een ritje gemaakt op mijn jongste paard en dat viel behoorlijk tegen, een hechting voelt dan niet echt aangenaam en ook kreeg ik na wat draven hevige krampen. Ik ben toen zeker een maand gestopt met rijden zodat de boel weer wat kon herstellen, mijn voordeel was dat mijn moeder ook rijd dus geen zoektocht naar verzorgsters en ruiters om mijn paarden op conditie te houden.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 08:47

Nee hoor, waarom zou je je schamen? Natuurlijk zijn er risico's maar daar was je niet van op de hoogte. Daarbij vind ik het persoonlijk wat overdreven om accuut te stoppen met rijden op het moment dat je weet dat je zwanger bent. Natuurlijk ga je zoveel mogelijk risico's uit de weg, maar zolang het goed voelt en je je paard vertrouwt kun je prima blijven rijden. Heb dit destijds ook uitvoerig met de verloskundige besproken en die zag daar geen bewaar in (zoveel mensen zoveel meningen). Ik ken genoeg voorbeelden van mensen die inderdaad stoppen en in een glazen kistje gaan zitten met het gevolg dat ze ontzettend zwaar worden, ontwikkelen van angsten, etc. Dat lijkt me dus veel minder gezond en ook nog eens verschrikkelijk zwaar voor je bekken. Nogmaals, ieder moet voor zichzelf de keuze maken wat zij doet. Verzamel zoveel mogelijk informatie en baseer daar je keuze op. Maar laat je vooral niet bang maken want dan kun je straks helemaal niks meer en dat is echt niet gezond!!

qamez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:39

Ik zou het persoonlijk niet erg waarderen als mijn vriendin, wanneer zij zwanger zou zijn zou gaan paardrijden als ze echt een dikkere buik zou beginnen te krijgen(+/-3 maandjes) Kvind het toch een groter risico, maar dat ligt natuurlijk ook erg aan het paard. Maar ook al heb je een rustig paard, de omgeving kan er ook voor zorgen dat je paard schrikt waardoor je ten val kan komen..

cementy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:39

Hallo allemaal,

Mijn vrouw is gelijk gestopt met paardrijden toen ze wist dat ze in verwachting was.
Ze had best een braaf paard maar je weet maar nooit.
In de loop van de zwangerschap kreeg ook erg last van bekkeninstabiliteit en heb ik de verzorging van ons paard gedaan.(uitmesten, borstelen en loungeren)

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 08:47

Bij mijn eerste zwangerschap mocht ik van mijn man ook geen paard meer rijden. En dat kwam meer omdat we een paardje hadden die niet zo braaf was als deze. Een ongeluk zit in een klein hoekje. er kan van alles in de omgeving gebeuren indd. Maar ik heb een paard die in de rijbak niet gek gaat doen als hij schrikt, je loopt geen risico om er af te vallen van hem tenzij je heel onervaren bent en geen goede zit balans hebt. Mijn dochter van vier rijd er ook los op door de bak we lopen er dan wel naast. bij haar doet hij helemaal niets en past zich ook helemaal aan haar aan. Misschien is dat tinker eigen en een goede opvoeding.

Maar indd je zit niet op een miskraam te wachten als je eraf valt. Je kan ook met je fiets, brommer of auto een ongeluk krijgen alleen die risico's zijn kleiner. en paardrijden is een hobby en geen verplichting zoals een vervoersmiddel waar je mee van A tot Z moet komen.

Mijn bekkeninstabiliteit wordt steeds erger op dit moment soms zijn er dagen bij dat ik bijna niet kan lopen van de pijn maar ik zet toch door. Man lief moet steeds meer doen.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:56

Persoonlijk denk ik dat je gewoon kan rijden totdat je het zelf niet meer prettig vind. En natuurlijk is dit ook afhankelijk van je paard. Iedereen is anders, iedere zwangerschap is anders.

Met mijn eerste reed ik helemaal niet, toevallig had ik alleen maar jonge paarden toen. Met mijn tweede reed ik nog wedstrijden tot ik niet meer in het jasje paste :) En met mijn derde stopte ik in de derde maand met de meer gevoelige paarden rijden, die hadden last van mijn veranderde evenwicht. Ik "stuiterde" wat makkelijker naar voren. Maar heb toch doorgereden op een wat flegmatieker paard tot aan de 5 en halve maand zoiets. Toen paste ik mijn laarzen niet meer...

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:41

Whinnylando schreef:
Persoonlijk denk ik dat je gewoon kan rijden totdat je het zelf niet meer prettig vind. En natuurlijk is dit ook afhankelijk van je paard. Iedereen is anders, iedere zwangerschap is anders.

Met mijn eerste reed ik helemaal niet, toevallig had ik alleen maar jonge paarden toen. Met mijn tweede reed ik nog wedstrijden tot ik niet meer in het jasje paste :) En met mijn derde stopte ik in de derde maand met de meer gevoelige paarden rijden, die hadden last van mijn veranderde evenwicht. Ik "stuiterde" wat makkelijker naar voren. Maar heb toch doorgereden op een wat flegmatieker paard tot aan de 5 en halve maand zoiets. Toen paste ik mijn laarzen niet meer...

ben het helemaal met haar eens, gewoon tot je het niet meer prettig vind.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:53

Sja en we heten niet allemaal Anky he? Die haalt een gouden plak met, hoeveel maanden was ze ook alweer? 4 volgens mij. Petje af by the way...

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:50

Gefeliciteerd met je zwangerschap, wat ontzettend leuk. Ik denk dat het ook afhankelijk is hoe jij je voelt. Mijn VK zei "gewoon doen wat je anders ook doet en als het niet gaat gaat het niet". Mij mijn 1e zwangerschap heb ik tot 36 weken doorgereden, niet intensief, hoofdzakelijk losrijdwerk. Mijn zoontje werd overigens tevroeg geboren maar dat had niks met het paardrijden te maken. Bij mijn tweede zwangerschap heb ik tot 20 weken kunnen rijden, de tweeling in mijn buik namen zoveel ruimte in beslag dat ik niet lekker kon zitten en dus besloot wijselijk aan de grond te blijven.

mrsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:18

Ik heb tot week 39 gereden. (lees 75 % stappen, 20 % draf en 5% galop). Ben in week 41 bevallen. 1 week na de bevalling zat ik er weer voor het eerst op. Gelukkig geen last van bekken gehad.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 08:48

Mrsi Je hoeft er nu ook geen last van te krijgen, ik kom uit de zorg. en ik heb zat clïënten gehad die nu verzakkingen hebben doordat ze na hun bevallingen wat vroeger dus vaak voor kwam men weer gauw aan het werk moesten. Waarvan twee cliënten die vroeger heel veel hebben paardgereden. Als je er niet voor zorgt dat je lichaam goed kan herstellen na een zwangerschap kan je dit soort probelemen krijgen op latere leeftijd. Ook bekkenprobelemen. Paardrijden en turnen staan boven aan de lijst van bekkenprobelemen. Ik had bij mijn eerste zwangerschap ook nergens last van ik dacht ik kan de hele wereld aan. Daar moet ik nu voor boeten.

Oké elk lichaam is anders de één is sterker als de ander. Maar sommigen van jullie denken er wel heel makkelijk over. dus ik hoop voor jullie dat jullie bij jullie volgende zwangerschap geen problemen krijgen of problemen op latere leeftijd.

Mijn nichtje werkt op het ziekenhuis als assistente van de Gynacoloog. en ze zegt ik kom heel veel vrouwen tegen met bekkenproblemen. Die dus achteraf heel veel hebben paardgereden of na hun eerste zwangerschap dachten we kunnen de hele wereld weer aan omdat zich goed voelde waardoor hun lichaam niet goed hersteld. Bij ons staan 65 eigenaren op stal waarvan er drie kampen met bekkenprobelemen. Er zijn maar weinig mensen die een sterk lichaam hebben. En toevallig zijn jullie dat. Ook als je google dan kom je het veel tegen mensen die lichamelijke klachten hebben.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:00

off-topic:
germie schreef:
En gemiddeld is een vrouw vruchtbaar tot ong. 45 jaar, sommigen wel tot 50, dus de tijd heb ik nog wel).

Dit klopt gemiddeld genomen niet hoor! Op je 40e is er nog maar 10% over van de vruchtbaarheid die je had in je piekjaren. Ervan uitgaande dat je normaal ongeveer 20% kans hebt, heb je na je 40e nog maar 2% kans. Laat staan als je dus verder in de 40 komt...

on-topic:
Ik ben meteen gestopt met rijden. Niet zozeer voor mijn paard, want zij is echt super braaf, maar omdat ik met mijn medicijnen voor mijn reuma moest stoppen (ziekte van Bechterew) Ik zit ook al sinds het begin in de ziektewet daardoor. Gelukkig heb ik iemand gevonden die haar doorrijdt, dus voor haar maakt het niet zoveel uit.

Ik heb ook vooral gehoord dat de ontsluiting van vrouwen die paardrijden lastiger gaat, omdat onze bekkenspieren zo getraind zijn. Er zit dus toch een nadeel aan op je zit rijden... ;)

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:44

ik ben nu 25 weken zwanger en ik heb net nog ruim een half uur gereden op 1 van mijn 2 bijrijdpaarden :D paardje is 7 en zadelmak maar nog zo groen als gras... voornamelijk aan de longeerlijn gereden en vaak tussendoor even stappen, maar ook (vandaag voor het eerst) los door de grote bak gestapt en gedraafd... ook op de volte nog een galopje meegepakt....
er staat wel iemand in de bak die in kan grijpen als het nodig is...
paardje is niet gemeen en heeft nog geen stap verkeerd gezet onder het zadel....

het enige wat ik na het rijden heb is het gevoel dat ik mijn paard nog tussen mijn benen heb en een superdruk kindje :D die vind het gehobbel heerlijk volgens mij...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:02

Zelf ben ik nu bijna 24 weken zwanger en helaas toch al even moeten stoppen met rijden ivm ernstige bekkeninstabiliteit. Mijn BI klachten begonnen met 10 weken, toen reed ik nog wel. Ben toen ik een paar weken zwanger was zelfs nog van een jonge hengst gevlogen := . Toen wist ik nog niet dat ik zwanger was overigens. Heb ook nog jonge paarden gereden die we net een week zadelmak hadden en geholpen bij het zadelmak maken. Was graag zo lang mogelijk door gegaan met rijden en ook nog op concours gegaan, maar zelfs zittend lesgeven is nu al problematisch en kan ik niet teveel uur op een dag doen helaas.

Heeeeeel frustrerend, maar beter nu even afzien en rusten dan als de kleine er is niks kunnen.

mirtje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:13

ik had een vraagje...

ik ben er net achter gekomen dat ik zwanger moet zijn... 2 positieve testen... ik heb berekend dat ik rond de 5de of 6de week zou moeten zitten en dus pas met 11 maanden de verloskundige op moet bellen(had een dag erna al de dokter opgebeld voor een afspraak maar die zei dat ik met 11 weken de verloskundige moet bellen voor een afspraak).

nu vroeg ik me af of ik nog gewoon kan paardrijden omdat het nog best vroeg en kwetsbaar is.

zelf wil ik doorrijden tot het niet meer prettig is... ik heb een rustig paard wat niet vaak schikt.... en als ze schikt dan gaat ze er niet vandoor of zou ze me er ook niet afgooien. ik zelf vertrouw mij en het paard erin...
ik rij al15 jaar dus ben ook een goed ervaren ruiter.

groetjes miran

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:42

Zoals je hier ook bij de eerdere reacties kan lezen kun je gewoon rijden :) Het vruchtje zit goed beschermd en mocht het fout gaan dan is de kans heel klein dat het door het rijden komt. Zoals ik ook al in mijn vorige post zei ben ik zelfs nog behoorlijk gevallen toen ik net zwanger was en inmiddels is onze kerel flink gegroeid al :j

Gefeliciteerd en geniet ervan ;) Ik heb zelf trouwens de verloskundige eerder gebeld, aangezien je rond de 12 weken een termijnecho of eventueel een combinatietest kan laten maken. Dan is het wel fijn om iets eerder te bellen om eventuele volle agenda's voor te zijn.

mirtje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:46

ah ok.. dank je voor de tip... dan bel ik wel wat eerder...

thejoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:44

ik heb er geen verstand van omdat ik zelf nooit zwanger ben geweest.
maar ik vind het zelf gevaarlijk :d.

mirtje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:04

ik vind als je het zo moet bekijken je kan overal wel vallen en een ongeluk krijgen.. en ik heb een rustig paard.. waar geen graatje drukte in zit..

lig took aan wat voor paard je hebt...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:56

thejoker schreef:
ik heb er geen verstand van omdat ik zelf nooit zwanger ben geweest.
maar ik vind het zelf gevaarlijk :d.

Niks is dodelijker dan leven ;)