Scoliose

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
landvrouw

Berichten: 1797
Geregistreerd: 03-02-09
Woonplaats: Daar waar mijn kat is

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:44

Ik heb ook scoliose.
Mij werd aangeraden om op paardrijden te gaan. Dit was goed omdat ik dan rechterop leerde te zitten (en evt. ook lopen) ik heb ook erg goed moet letten op mijn bekken te kantelen, hier heb ik daardoor ook een erg goede zit gekregen. Mij is in het begin wel afgeraden om door te zitten. Dit doe ik onderhand wel al weer meer. Ik merk dan wel dat dat nog wel soms aardig pijnlijk is, maar ik heb onderhand al een aardig sterke rug, dus houd het nu best wel een uurtje vol. In het begin was dit echt nog geen minuut en dan ging het niet meer. Dus ik vind dat je door paardrijden je rug sterker maakt, ik merk het namelijk ook in het dagelijks leven.

Anoniem

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:44

Ik merk hetgeen jij zegt ook, landvrouw, maar dan niet zozeer sterker, maar soepeler!

Dit komt ook door het buikdansen wat ik erbij doe/deed, maar paardrijden heeft hier ook een aandeel aan!

Moet er echter zelf wel op blijven letten dat ik ook daadwerkelijk loslaat!

Mowoah

Berichten: 8160
Geregistreerd: 21-04-05
Woonplaats: N-B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:24

Mijn zusje heeft ernstige scoliose, zij heeft een afwijking van inmiddels 64 graden... Donderdag wordt ze in het ziekenhuis opgenomen, en vrijdag geopereerd.
We zijn erachter gekomen dankzij mij, ik heb namelijk lichte scoliose. Mijn rug is soms wel wat zwak maar verder heb ik er niet zoveel last van.
Maar mijn zusje dus wel, die is geeindigt op 64 graden dus.. Ze heeft verschillende braces gehad, maar het heeft niet mogen baten. Ook loopt ze al sinds haar 8e (ze is nu bijna 15) bij de fysio, om haar rugspieren sterk te houden. Ik ben blij voor haar dat ze nu eindelijk onder het mes gaat, het is echt heel erg goed te zien. Je ziet de afwijking duidelijk bovenin haar rug zitten, ook wanneer ze een trui aan heeft. Ze heeft ook vaak last van haar rug, dan kan ze gewoon bijna niet goed zitten van de pijn.
Maar gelukkig wordt ze dus geopereerd, ik ben benieuwd naar het eindresultaat! :)

Iedereen sterkte met jullie scolioses!

deeenies

Berichten: 51
Geregistreerd: 20-03-09
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:54

bij mij is een half jaar geleden een scoliose vast gesteld, toen al was de kromming 24 graden.
nu is dat verergerd naar 47 graden en ik krijg ook steeds meer pijn.
paardrijden kan ik nog wel, en ik hoop hier ook nog lang mee door te kunne gaan.
wel heb ik erge pijn met doorzitten, hebben meer mensen hier last van~ of misschien een oplossing waardoor ik daar minder pijn mee heb.

ik ben pas bij het ziekenhuis geweest en ik zit in het 'grijze gebied' of hoe ze dat noemen, van een wel operatie of niet. maar ik ben dus heel erg bang dat áls ik toch zou worden geopereerd ik als ik hersteld ben misschien moeilijk of niet meer kan paardrijden.
is er misschien iemand die ook is geopereerd aan een scoliose en daarna gewoon weer kon beginnen met rijden en dat ook goed gaat ivm wervels vastzetten, minder flexibel? :?

Pure
Berichten: 13
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: omgeving R'dam

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:00

Ik heb ook scoliose. Denk dat het december '06 was toen ik voor het eerst een foto liet maken, had toen een kromming van 35 graden. Toen het 38 graden was, heb ik een tijdje een brace gedragen. Dit was echter zo'n lijdensweg voor me, dat ik ermee gestopt ben. Een paar foto('s ?) later was de kromming 42 of 43 graden. Goddank is het nu verminderd naar 36/36/38 en toen ik laatst weer op controle was, is het gelukkig stabiel gebleven. De kans op een groeispurt, en daarmee de kans op ineens extreme verandering, wordt volgens mijn orthopeed steeds kleiner.

Ik heb trouwens tot een jaar geleden elke week paard gereden, en doe nu al een tijdje aan Cesar-therapie. Ik weet niet of dit nou echt verschil maakt, aangezien ik maar 1 keer in de 2 weken mijn oefeningen doe, maar alle kleine beetjes kunnen helpen, denk ik.

Sterkte allemaal. :)

blizzart

Berichten: 1398
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: beesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:56

hallo,
ik heb scoliose ik ben er aan geopereert maar ik rij gewoon paard

gr jane

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:04

Bij mij is er een lichte scoliose in mijn rug geconstateerd.
Niks ernstigs gelukkig.
Wel heb ik vaak als ik iets heel intensiefs heb gedaan (waar je met name je rug veel gebruikt) heb ik veel last van mijn rug.
Heb het helaas ook als ik echt intensief heb paardgereden.
Niet zozeer alleen door het paardrijden maar ook door het bukken in en rondom stal (peeskappen omdoen, hoeven uitkrabben, stal uitmesten enz.)

Dankzij fysio heb ik wel geleerd mijn rug op een betere manier te gebruiken, dus ik let er meer op :j Daardoor heb ik er ook minder last van. Maar net zoals nu zit ik op een harde houten stoel dat is ook heel vervelend voor mijn rug. Heb precies weer op die plek last.

Maar paardrijden blijf ik gewoon doen :D

Anoniem

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:09


Simba_
Berichten: 1359
Geregistreerd: 28-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:53

blizzart schreef:
hallo,
ik heb scoliose ik ben er aan geopereert maar ik rij gewoon paard

gr jane


Hi Jane!
Wil je wat meer over jouw verhaal vertellen?
Zijn er geen risico's als je valt? Kan die pin niet verschuiven o.i.d.?
Hoelang moest je revalideren?
Dat soort dingen :)

xx

deeenies

Berichten: 51
Geregistreerd: 20-03-09
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:20

Simba_ schreef:
blizzart schreef:
hallo,
ik heb scoliose ik ben er aan geopereert maar ik rij gewoon paard

gr jane


Hi Jane!
Wil je wat meer over jouw verhaal vertellen?
Zijn er geen risico's als je valt? Kan die pin niet verschuiven o.i.d.?
Hoelang moest je revalideren?
Dat soort dingen :)

xx


jaaa, daar zou ik ook wel wat meer over willen weten.
;)

radoszin

Berichten: 536
Geregistreerd: 30-10-03

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:24

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar .
Mijn dochter ( 9 jaar ) is nu in behandeling van een cesar therapeut , maar sinds ze dat doet heeft ze veel last van haar rug en vaak hoofdpijn , terwijl ze dat vantevoren niet had .
Is dit bij jullie ook gebeurd toen jullie net in therapie zaten en is dat een kwestie van tijd dat dit weer voorbij gaat ( hoofdpijn en rug pijn )

Tezzy
Berichten: 4591
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Almere

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:53

Bij mij was dat ook zo, 'ineens' meer rugpijn en hoofdpijn. Tegen mij werd gezegd dat dat kwam door de therapie omdat je dan je rug gaat corrigeren wat het helemaal niet gewend is.
Maar dat verdwijnt na verloop van tijd weer ;)

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 00:08

Bij mij kun je het dus duidelijk zien.

Hier recente foto's van mij en mn pony aan t werk:
[RIJ-ITP] Justy @ dressuurwork

Verder valt er dus bij mij weinig aan te doen, ook niet qua operatie oid. Ik moet mezelf soepel en lenig houden.
Binnenkort begin ik met een cursus yoga voor mensen met een beperking, dat lijkt me erg goed voor mn spieren/lenigheid. Aangezien alles een beetje 'fout' zit lopen je spieren snel 'vast'. Massage doe ik ook een keer in de maand om die weer los te krijgen/houden. Ik hoop dat die yoga daar ook bij gaat helpen.
Heb vroeger wel fysio gehad, maar dat hielp niet, in iedergeval was er geen verschil merkbaar.

deeenies

Berichten: 51
Geregistreerd: 20-03-09
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:48

radoszin schreef:
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar .
Mijn dochter ( 9 jaar ) is nu in behandeling van een cesar therapeut , maar sinds ze dat doet heeft ze veel last van haar rug en vaak hoofdpijn , terwijl ze dat vantevoren niet had .
Is dit bij jullie ook gebeurd toen jullie net in therapie zaten en is dat een kwestie van tijd dat dit weer voorbij gaat ( hoofdpijn en rug pijn )



ik had opzich geen last van mijn scoliose todat ik door mijn rug ging met gym en ben daarna niet meer van de pijn afgekomen~ dit is al bijna een jaar geleden gebeurd.
het begon in mijn nek, en verplaatsd zich steeds naar andere plekken.
vooral de plekken waar de bocht aan mijn spieren trekt.
ik heb vanalles geprobeerd maar ik kom niet van de pijn af.
;(

Jantine_

Berichten: 2991
Geregistreerd: 03-06-07
Woonplaats: Rijsenhout.

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:19

Ik heb scoliose & sheuermann.
Op een begeve moment veel last met rijden, en ik ging steeds meer voorover zitten.
Hup naar de huisarts, we dachten gewoon wat oefeningen bleek ik dus scoliose & sheuermann te hebben. Bleek ik ook al fijn uitgegroeid te zijn dus hebben ze maar bedacht dat ik vanaf december 8 weekjes met m'n rug in het gips moest.
Nu heb ik therapie. Op het begin 3 keer in de week, daarna afbouwen en nu nog 1 x in de twee weken. Heb ook 1 keer therapie op het paard gaat.

De mensen in mijn omgeving zeggen dat ze echt verschil zien, maar voor mij gevoel zit ik nog voorover en heeft het niet zo goed geholpen.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:39

Jantine_ schreef:
Ik heb scoliose & sheuermann.


Hier nog een.
De sheuerman werd al in mijn pubertijd ontdekt, inmiddels dus zo'n 30 jaar geleden :o
Ik heb toen mensendieck gehad en ze wilde me voor 9 maanden in een gips corcert stoppen en dit heb ik toen geweigert.
Alsof ik het toen al aangevoeld heb, want mijn tehrapeut zegt nu, maar goed dat je dat niet gedaan hebt, dat is achterhaald en maakt het alleen maar erger omdat dan je rugspieren al die maanden niets meer doen.
En het is juist zo belangrijk die rug en buikspieren sterk te maken.
Een poosje terug is er ook scoliose ontdekt uit rontgen foto's.
Ik heb een behoorlijke holle onderrug en bolle bovenrug.
En wat iemand al eerder zei, juist de dingen om het rijden zelf heen geven d emeeste pijn klachten, zoals peesbescherming omdoen, hoeven krabben, beentjes wassen, stallen uitmesten.
Als ik daarmee klaar ben ben ik vaak al te brak om nog op het paard te klimmen.
Toch doe ik het en merk dan geleiderlijk aan dat de pijn minder word omdat ik dan goed op mijn houding let.
Maar goed, ik mag verder niet zeuren, ben inmiddels 45 en denk een stuk ouder dan de gemiddelde "patient" hier in het topic.
Maar het beperkt je wel in bepaald opzicht.
En ik moet eerlijkheids halve er wel bij zeggen dat ik zelf veel te weinig oefeningen doe (eigenlijk helemaal niet), dus ben er deels ook zelf schuld aan :o

Jantine_

Berichten: 2991
Geregistreerd: 03-06-07
Woonplaats: Rijsenhout.

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:30

9 MAANDEN in een gipskorset? sorry maar dat kan echt niet :o

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:30

Jaaa, 30 jaar geleden werd dat dus wel gedaan.
Kan je je nu niks meer bij voorstellen he??

bietjuhh

Berichten: 1514
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Nieuwkoop - Zuidholland

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:45

Hallo ik ben Dinsdag 8 weken geleden geopereerd aan mijn rug.
ik had ernstige scoliose tussen mijn shouderblad en mijn Eerste nekwervel ze hebben met de operatie 12 wervels vast gezet en moet zeggen dat ik bijna geen pijn meer heb! gelukkig maar en ook voel ik me zelf soepeler met dingen doen ik moet in mei weer terug voor controle en dan ga ik ook de dingen vragen die jullie ook graag willen weten omdat ik zoals velen hier ook paard rijdt en ik ook wil weten als het erg is als je er afvalt, echt heb ik op internet wel gelezen dat de pinnen in je rug als een soort Harnasje zitten om je ruggengraat maar hoever dit waar is ewet ik niet.

voor mijn operatie had ik wel heel erg last er van, ik kon geen 2 paarden meer mesten en rijden dat was gewoon te veel. gelukkig hoefde ik toen nog maar 1 paard te mesten en reed ze om de dag maarja je baalt soms wel flink dat je niet meer kan wat je normaal deed en ik had ook vooral last met doorzitten( ook omdat ik toen verkeerd adem haalde maar gelukkig heeft mijn lesgeefster mij daar bijna dagelijks mee geholpen ben ik ontzettend blij mee maar de pijn van door zitten ging niet over.)

ik mag nu in Augustus als alles goed gaat pas weer paardrijden e
en wij zitten er dan ook aan te denken om een body protector aan te schaffen.

Therapie heeft bij mij eigleijk hellemaal niet geholpen.

meer vragen over de operatie stel ze gerust.

_Moonwalker_

Berichten: 1394
Geregistreerd: 30-05-06
Woonplaats: On the prairie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:41

Ik meld me ook aan :)

Ik heb ook een licht vorm van scoliose (erfenis van de mama :+ ).
Opzich is het redelijk in de hand te houden d.m.v kinesystheraphie en/of naar de kraker te gaan en de juiste bewegingen te maken tijdens het optillen van zware lasten :)
Gelukkig heb ik het paardrijden nooit moeten laten vallen hiervoor, het is zelf juist goed!
Bovenop komt ook nog eens dat ik rechts 1cm langer ben als links en dat dit ook veel te maken heeft met mijn rugpijn, mijn rug heeft zich hier ook naar 'gevormd'.

Ik kan er prima mee leven, maar soms zit ik echt 'vast' en dan zie ik er telkens weer tegenop om me te laten kraken :+

bietjuhh

Berichten: 1514
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Nieuwkoop - Zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:00

zoals velen wouden weten is wat er gebeurt als je valt, wat er is vast gezet zal je amper breken omdat dit beschermt wordt door de pinnen die er langs zitten dus je zou dan eerder breken wat er onder zit want dat is dan het kwetsbaarste.

Charlottte

Berichten: 2653
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Simpelveld

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:46

Ook ik meld mij hier :)

Toen ik 7 jaar was is bij mij scoliose ontdekt.
Ik heb een jaar rondgelopen in de boston brace en naderhand in de triac.
Toen ik 12 jaar was , was mijn bocht zo erg ( 65/70 graden geloof ik ) dat ik werd geopereerd.
Ik had een dubbele bocht.
Als mijn borstwervels zijn nu vastgezet.
Dit was in 2005. Ik mocht een jaar niet rijden of niet sporten.
Ondertussen rijd ik weer volop paard, het is absoluut geen belemmering voor mij.
Wel merk ik het aan mijn rug als ik veel dezelfde houding heb gehad op een dag.
Ook is bij mij heel duidelijk de "bochel" te zien, dit vind ik heel erg vervelend aangezien je nooit "recht" op een stoel kunt zitten, ook strakke truitjes zijn niet mooi en al helemaal neit als je je bukt ( dan is de bochel 2x zo erg ).

Weet iemand van jullie of je rug na de operatie weer erger kan worden ?

Loves_Pony

Berichten: 50
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:30

Hoi,
Ik ben in februari geopereerd aan mijn scoliose.
Het gaat nu weer heel erg goed.
Heb er geen last meer van.
Gwenn

xxmyrtheexx

Berichten: 868
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: De Steeg

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:54

hoii..
ik heb sinds mijn 12e al rugproblemen..
met ceasar therapie ging dat redelijk goed en toen ik dat op mijn 14e jaar af wou bouwen, kwam mn moeder erachter dat ik steeds schever ging lopen.
therapeut heeft me door verwezen naar de huisarts.. die naar het ziekenhuis en binnen 2 weken zat ik in een brace.

dit is allemaal erg snel gegaan en dat was voor mij ook enorm schrikken, maar als ik dit niet deed zou de kans op een operatie groot zijn omdat het heel snel is gegaan bij mij.
(na een operatie mag je wel paardrijden, maar alleen op rustige paarden en als ik ergens niet van hou, is het rustige paarden. Ik vind het geweldig om een wild paard onder de duim te krijgen)
ik heb anderhalf jaar met een brace gelopen en dit is een enorm zware tijd voor mij geweest, want ik ben een nogal eigenwijs persoontje en wou alles doen wat ik voor die tijd ook deed.. maar dit kosste me 2 x zoveel energie en dit heeft mij erg depressief gemaakt.
gelukkig mocht ik uiteindelijk de brace af en het blijft stabiel op 38,5 graden.

paardrijden werkt ontzettend goed voor mij. We hebben ons eigen paardenpension sinds 1 jaar hier in oostenrijk en ik rijd minstens 5 x per week. Doe ik dat niet, krijg ik problemen.
Als het slechter gaat (vooral in de winter, doordat ik minder kan rijden) krijg ik wel therapie die hier ook erg uitgebreid is. Ik krijg fysiotherapie, onderwatergym (wat echt geweldig is.. vooral aqua nordic walking is super goed) en ik krijg nog massage.
helaas gaat het wel om de 2 à 3 maand weer vast zitten en heb ik weer massages enzo nodig.
maar ik heb echt sgijt aan mijn afwijking en doe alles wat ik wil doen en til ook gewoon zware dingen. Je traint het er alleen maar mee en als ik geluk heb begin ik volgend jaar met een paardenopleiding!

nouja ik denk dat mijn ervaringsverhaal lang genoeg is.

Simba_
Berichten: 1359
Geregistreerd: 28-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:02

Loves_Pony schreef:
Hoi,
Ik ben in februari geopereerd aan mijn scoliose.
Het gaat nu weer heel erg goed.
Heb er geen last meer van.
Gwenn


Rijd je alweer paard :) ?