Paardrijden met blindheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:54

PPPffffffffffffffffff, ik vind jullie allemaal erg dapper hoor....... :o :o

Mensen met normaal zicht vinden paardrijden vaak nog wel moeilijk, laat staan als je niks of bijna niks ziet!

Petje af voor jullie hoor.............. *\o/* +:)+ *\o/*

Gerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:16

Hoi!
Wat super goed van je dat je zoveel kan doen met je slechtziendheid!

Mijn buurmeisje, die ik al ken sinds ze geboren is, is ook heel erg slechtziend, aan 1 oog helemaal blind en aan het andere oog heel erg slechtziend. Daarbij is ze ook nog eens bijna helemaal doof. Ze is nu 9 jaar, en ik heb jaar aangestoken met het paardenvirus. Ze rijd nu op de manege waar ik altijd reed mee in een gewone les. In het begin ging het heel moeizaam met het rijden en moest er altijd iemand naastlopen. Ook moet ze altijd een soort van oortje in, en de instructrische had dan een apparaatje om haar nek, zodat mijn buurmeisje het beter kon horen.

Met rijden ging ze ook altijd, als ze op de zijde dat ze met haar 'blinde' oog naar binnen was ging ze ook continue van de hoefslag af. omdat ze zegmaar geen goed inzicht had.

Gelukkig gaat dit nu stukken beter en heeft ze er echt super veel plezier in!

Ken je de stichting smile? Die hebben nu al 2x een dag georganiseerd voor blinde/slechtziende kinderen om te gaan paardrijden. Echt een super organisatie en geweldig om die kinderen het zo naar hun zin zien te hebben!

Veel succes met je paardrijden! :)

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:19

Ik zie aan 1 oog 1 procent en 1 oog 3 procent, maar ik ga vanmiddag wel mee doen aan een onderlinge wedstrijd van mijn pesionstalling met mijn haflingermerrie. Weet je, ik moet dingen op andere dingen aanleren, maar dat maakt niet uit. Sterker nog: volgens mijn instructrice maak ik soms rondere voltes dan goedziende, omdat ik al voel als mijn paard iets te veel naar links of rechts gaan, en goedziende dat proberen te zien. Verder voel ik hoe mijn paard loopt, ik zie het niet. Het zijn niet allemaal nadelen vind ik persoonlijk.

Ik weet niet hoe ik allemaal moet uitleggen. Maar ik moet straks ook volte van EBE en BEB links en rechtsom in galop doen. Ik weet dat ik dan niets meer zie, maar met mijn gevoel lukt het wel! :)

Gerlin

Re: Paardrijden met blindheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:09

Wauw dat vind ik echt heel knap van je :)

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:46

Dit geloven jullie nooit!

Ik ben 1e geworden met 192 punten! Terwijl Madeira wel 1x in de galop heeft gebokt! Ik ben trots op mijn meisje! (Ik heb wel na gevraagd of ze het niet hadden gedaan omdat ik slechtziend ben, maar ze waren gelukkig onafhankelijke jury). :D

En ja, ik zie dus bijna niets, maar betekent dus niet gelijk dat mensen daardoor niet kunnen rijden :D
(Dat laatste is niet arrogant bedoelt, ik ben natuurlijk niet een topruiter, ben gewoon even heel blij/trots op mijn paardje!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:50

Misschien een rare vraag, maar als jullie zo weinig zien hoe lezen jullie bokt dan?
Extra grote letters, of leest je computer het voor ofzo?

Gerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:13

Daar heb je loepen voor, ik weet niet of jullie dat ok gebruiken?

Super goed madeira!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:30

brigitta1987, Ik hou gewoon mijn contral in gedrukt terwijl ik scroll met mijn muis, kan ik zo groot de letters maken als ik wil :P

Gerlin, dankjewel :D

Hydrocare

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:27

Dan zie je maar weer dat paarden zeer betrouwbaar zijn! ;)

snoopymisser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:51

Bij mij op de manege heeft ook een tijd iemand gereden die helemaal blind was, maar daar liep altijd iemand naast.
Hij heeft trouwens ook wel gesprongen, maar dan liep er iemand naast, en die zei het dan als de sprong kwam.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:54

AdindaPony schreef:
Apacheshadow: Knap van die mensen, waren die helemaal blind??

Miesje890: Dankjee :D Ik heb vandaag ook voor ut eerst gesprongen, was best eng voor het eerst (Komt doordat ik dus geen diepte zie)
Maar toch was het über cool

sorry voor de late reactie XD Ze waren beide helemaal blind als ik het goed heb. Maar dan kun je zien wat voor vertrouwen die mensen hebben in de intructeur en paarden

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:33

ik heb een vriendin die 100% blind is.
ze rijd zelf op haar 3 paarden buiten
helemaal alleen zelfs met hele hoge hindernissen
ze kan echt alles zelf.
ze rijd nu zelfs springwedstrijden!!!!
echt heel knap vind ik
ze voelt gewoon haar paard heeel goed aan..

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:37

Beetje rare vraag misschien maar hoe weet ze dan het parcours? Wanneer ze welke hindernis moet springen en waar die staat.

Ik heb wel diep respect voor iedereen die dat kan hoor :)

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:42

Ik zelf zie gelukkig helemaal goed! :)

maar ik vind echt superknap van mensen die nog te durven rijden !
Gewoon omdat je toch veel minder ziet!

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 06:42

ik heb ooit een keer op een stage gewerkt
en daar was ook een meisje die half blind was, en die deed ook aan paardrijden
vind het heel knap maar ook wel stoer dat je het dan gewoon doet, respect

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 07:11

Ik heb altijd ontzettend veel respect voor mensen die met een beperking paardensport beoefenen.
Ik dacht dat blinde mensen die een dressuurproefje rijden wel eens hulp hebben in de vorm van mensen die met hun stem aangeven waar elke letter zich bevindt? Maar van wat ik hier lees, kunnen sommigen het zelfs zonder? Erg knap, hoor!
Ik kan mij als 'ziende' natuurlijk niet zo goed voorstellen hoe het moet voelen om op zo'n manier paard te rijden. Het lijkt me wel een hele speciale ervaring; dat vergt vast een speciale vertrouwensband tussen ruiter en paard.

Even over rijden met een beperking in het algemeen: ik hoorde dat er op de paralympics alleen dressuur gereden werd/wordt, maar zijn er ook gehandicapte atleten die de springsport beoefenen? Zeker in het geval van blindheid of slechtziendheid ben ik nieuwsgierig hoe dat in zijn werk gaat.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 07:14

Mairead, toen ik mijn eerste onderlinge wedstrijd ging rijden met mijn eigen paard (wel vaker gedaan maar altijd op maneges) gingen mensen gewoon langs de kant staan, zodat als ik teveel naar links/rechts afwijkte hun dat mij konde aangeven. Gelukkig niet nodig geweest :D terwijl het hekjes waren dat in de bak stonden dus ik zag geen bordjes (is dan wit op wit) maar soms moet je gewoon op je gevoel vertrouwen. Dat is tenminste wat ik van mijn beperking heb gezien (ik zie 1 procent met mijn rechteroog en 3 procent met mijn linker oog).

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:18

Ik ben vrijwilliger bij een stichting waar mensen rijden met een beperking en jaren terug was er een blinde jongen die bij ons reed en wij gingen dan bij elk bordje staan in de bak en noemde de letter op zodat hij wist waar hij was. Voor het bordje zeiden we de letter steeds achter elkaar op en bij het bordje nog 1 keer goed duidelijk en wat harder.

Laanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:26

Ik ben voor 95% blind met mijn linkeroog maar doe alles met mijn pony (fjord) Als we springles hebben zie ik geen diepte maar vertrouw ik volledig op haar, bij de les wordt ook vaak een extra grondbalk neergelegd zodat we een juiste galopsprong kunnen maken. Ik doe ook mee met oefen springwedstrijden, dan wordt meestal wel gezegd door mijn instructeur dat ik bij moet drijven omdat ik dat zelf dan niet zie. het enige wat lastig is is dat als we buiten rijden (mennen of onder het zadel) ik van links niets zie aankomen, maar dat hoor ik dan wel meestal.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:20

Laanbanaan, ik snap wat je bedoelt :) (zie 2 procent rechts en 4 procent links). Maar je hebt gelijk, dat je vertrouwen moet hebben in je pony. Anders is het gewoon onbegonnen werk. (Ik heb ook veel vertrouwen in mijn haflingermerrie). Ik vind het echt cool van je dat je gewoon lekker gaat springen! Ik heb dat nog nooit gedaan, en door knie problemen is dat momenteel niet mogelijk. Maar als dat allemaal over is, zou ik dat ook wel een keer willen proberen :)

meganijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:53

Hoikes,
Amai, ben nog wel nieuw op dit forum, maar had niet verwacht dat er zoveel mensen nog met een visule beperking waren die ook nog paardrijden.
Zelf rij ik ook zelf paard al vijf jaar.
Mijn linker oog is volledig blind en zie ik niets door, ook geen licht of donker. Rechts is kokerzicht en het restzicht dat ik nog heb is ook niet eens sterk. ik geloof dat ik maar 1/20ste zie. weet niet hoeveel dat is, maar heel slecht, want loop met een blindestok en heb ook een geleidehond en leer braille.
Maar goed, het paardrijden vind ik super en is voor mij een grote ontspannig en zit ik op het paard dan vergeet ik even alles om me heen en zoals ik lees dat sommige blinden/slechtziende gaan luisteren naar geluiden en hun paard, dat probeer ik dan ook wel. Als het te druk is in de les dan doe ik geen galop of zo.. maar tijdens rustige groepslessen wel. Springen natuurlijk wel moeilijker want heb geen dieptezicht
groetjes

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:04

ik zie met mij rechter oog nog maar 20%
dit door een ongeluk toen ik een jaar of 7 was
ik rijd al vanaf me vierde en zodra mij artsen groen licht gaven ben ik weer rustig aan begonnen
rijd nu weer door het bos en al ik vertrouw hierbij ook extra op de ogen van mij paard en stuur ze nooit door plassen omdat ik geen diepte zie verder doen wij alles ook een laag sprongetje zit er soms in maar mij paard is een fries en dus geen echte springer
en ik weet de dingen die ik niet zie die ziet zei voor mij

meganijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:33

Blijheid schreef:
Misschien een rare vraag, maar als jullie zo weinig zien hoe lezen jullie bokt dan?
Extra grote letters, of leest je computer het voor ofzo?

uiteindelijk op de dag van vandaag bestaan er speciale computerprogramma's die je moet installeren op je pc, waar spraak en vergroting op staan en sommige programma's werken nog in combinatie met een brailleleesregel zodat je braille kan lezen.
echt een super programma, maar vrij duur in aankoop.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:05

Ik heb aangeboren staar.
Ik zie met mijn rechteroog nog maar 5% en met links zo'n 75%. Omdat ik in mijn linkeroog een sterke lens heb zitten, kan ik aardig goed zien, maar ik kijk dus alleen met links, rechts gebruik ik niet en heb ik een dode hoek, een lens en/of bril helpt niks in dat oog.

En toch heb ik gecrosst, gesprongen en dressuur gereden. Springen ging goed tot de M, toen werd het te lastig, ik kan geen diepte zien en de afstanden op de driesprong waren te moeilijk voor me. Toen ben ik ook gestopt. Ook met SGW ben ik niet verder gekomen, zelfde redenen.
Met een middelmatige visuele beperking (zo noem ik de mijne, meganijntje ziet veel minder dan ik) kan je dus zelfs nog prima springen.

meganijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:12

Hoi storm76. Vind het knap dat je nog gesprongen, gecrost en dressuur hebt gereden. Dat crossen dat zal er voor mij al niet inzitten. en het springen, ja geen diepte zicht, en één hindernis of twee hindernissen kan ik nog nog wel springen maar een heel parcour ook niet. Dressuur is nog gemakkelijk want eens je de piste en de letters van buiten kent dan kan je u daar wel op fixeren.