recht zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

d_ruiter

Re: recht zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:19

misschien heb k er overheen gelezen, maar heb je ook geen gevoel in je benen, ofkan je ze alleen niet bewegen?? ik zou zo snel geen tip kunnen verzinnen, maar vroeg t me gewoon af. ik wens je in ieder geval succes en heel leuk dat je wel rijd ondanks je beperking.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 10:08

wel gevoel. extreem veel gevoel. kan mijn knieen ook gewoon bewegen, alleen enkels zitten vast en de spier die mijn voet naar buiten zou moeten trekken en die mijn voet omhoog zou moeten trekken doen niet wat ik wil...

Mikkeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:38

Kun je met 1 hand rijden en de andere achterop je rug doen? Die tip kreeg ik van mijn instructrice; ik zit zelf vaak voorover imm evenwichtsproblemen (komt door mijn beperking).
Met 1 hand ga je rijden, maakt niet uit welke. De andere hand maak je een 'goedzo'duim van Lachen
En die duim druk / zet je tegen je rug. Zo wordt je gedwongen om recht te zitten (en om je evenwicht te houden).

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.. En ik weet; het is heel erg lastig! Succes!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 09:32

we gaan het eens proberen Lachen ben benieuwd of dat helpt Lachen thnx voor t meedenken iig Lachen

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:30

Dit heb ik ook, ben van nature scheef met een scoliose,

Welkom bij de club, ik heb ook scoliose, egt heel erg.
TS: Wat ik je aan kan bevelen, is naar mensendieck of cesar therapie te gaan,
die 'leren' je om recht te staan/zitten.
Ik doe het ook, het helpt egt

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:40

Ik heb ook een scoliose. Daardoor heb ik een hele zwakke rug(mijn eerste korset was te klein en heeft er een kneuzing in geduwd, daarna is hij nog 3x gekneust geweest). Ik ga naar de chiropractor tegen de pijn, en naar mensendieck voor mijn houding. Ik heb een scoliose omdat mijn rechterbeen 1.5cm langer is dan mijn linker.

Eyesore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:43

Mijn instructrice deed laatst bij een ruiter een zweep horizontaal achter zijn rug en dan zegmaar tussen zijn armen door, omdat hij ook altijd scheeft zit. Hierdoor zat hij een stuk rechter en zag je het paard ook meteen beter ontspannen..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 08:36

Eyesore schreef:
Mijn instructrice deed laatst bij een ruiter een zweep horizontaal achter zijn rug en dan zegmaar tussen zijn armen door, omdat hij ook altijd scheeft zit. Hierdoor zat hij een stuk rechter en zag je het paard ook meteen beter ontspannen..

hmz, wie weet is dat wat dan, want tot nu toe werkt nog niet echt iets.

nu heb ik laatste tijd ook wel weer meer last van mijn rug waardoor ik scheef ga zitten om hem te ontzien...

Vera1908

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:05

Je moet op je zitknobbels gaan zitten.
Dat is echt wennen en raar in het begin, maar als je dat een aantal keer doet weet je niet beter.

Zelf heb ik jaren met een holle rug gereden en toen zei mn fysio dus ook van die zitknobbels en k dacht waar heeft hij t over.
Nu doe ik bij de fysio eenoefening is misschien ook een goede voor jou.

Je gaat zitten op een bankje en dan pak je een kleine stang (zo'n ding die van die gespierden allemaal mee doen trainen. een halter heet t dacht ik)
Daar doe je aan 1 kant 5 kilo. en dan zet je die voor je op een houder.
Je pakt m vast in t midden en dan ga je naar de ene kant tot je niet verder kan en dan ook weer terug even stoppen en dan naar de andere kant. Dat een keer of 6 en dat dan 3 series.
Dan is het moeilijk om recht te blijven zitten maar je moet wel recht blijven want anders val je samen met dat gewichten ding op de grond.

Hoop dat je t een beetje begrijpt. :P

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:10

dom mss, maar dat houdt in dat je je kont wat naar achter doet en je bekkens kantelt?

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 07:45

Wat voor mij goed helpt is om rond mijn navel een centrum voor te stellen die ik recht boven mijn paard wil houden. Enige wat je doet is visualiseren, maar helpt mij wel om 'recht' te blijven. Van daaruit word je vanzelf meer bewust over wel/niet recht zitten en kan ik langzaamaan beginnen te verbeteren. Daarbij heb ik dan wel weer hulp nodig van mijn instructrice of spiegels (soms voel ik wel dat ik niet recht zit, maar niet direct waar het aan ligt).

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:17

LoveRheSanne schreef:
Ik heb ook een scoliose. Daardoor heb ik een hele zwakke rug(mijn eerste korset was te klein en heeft er een kneuzing in geduwd, daarna is hij nog 3x gekneust geweest). Ik ga naar de chiropractor tegen de pijn, en naar mensendieck voor mijn houding. Ik heb een scoliose omdat mijn rechterbeen 1.5cm langer is dan mijn linker.

Of is je ene been langer dan de andere DOOR de scoliose?????????? :o

Bij mij wel!!!! :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-09 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Juiste naam in quote gezet.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 10:12

Wickedwyvern schreef:
Wat voor mij goed helpt is om rond mijn navel een centrum voor te stellen die ik recht boven mijn paard wil houden. Enige wat je doet is visualiseren, maar helpt mij wel om 'recht' te blijven. Van daaruit word je vanzelf meer bewust over wel/niet recht zitten en kan ik langzaamaan beginnen te verbeteren. Daarbij heb ik dan wel weer hulp nodig van mijn instructrice of spiegels (soms voel ik wel dat ik niet recht zit, maar niet direct waar het aan ligt).

ik lees het en merk dat ik in mijn rolstoel gelijk anders ga zitten als ik dat doe. opzich een goede dus, maar wat t grootste probleem bij mij is, is dat ik mijn rug in een kronkel houd. mijn ruggengraat houd ik niet recht zegmaar.

heb van t weekend proberen op te letten, maar kreeg daar hardstikke last van mijn rug van... is misschien logisch omdat je gespannener op je paard zit, of omdat ik ineens andere houding heb, maar t voelde niet lekker ;)

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:39

Het ging/gaat bij mij ook langzaam hoor. Maar bewustwording is een eerste stap. De rest komt dan langzaamaan vanzelf. Ik heb erg de neiging mijn schouders te sluiten en mn rug vast te zetten net onder mijn schouderbladen. En meer gewicht op links. Dit doe ik nog steeds. Maar door de visualisatie oefening heb ik het sneller door. Langzaamaan doe ik het nu steeds minder. :D

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 16:16

mijn arts zegt dat ik doordat ik pijn heb mijn rug probeer te ontlasten door verkeerd te gaan zitten. daardoor zit ik dus met mijn ruggenwervel in een s-vorm. voor mij zit dat het lekkerst, en ik heb dan ook het idee dat ik recht zit. als ik lig probeer ik wel eens bewust recht te gaan liggen. dan heb ik juist het gevoel dat ik in een kronkel lig zegmaar. voelt heel raar. ligt ook alles behalve lekker ;)

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:35

een spiegel is wel heel handig als je in een binnenbak rijd, er recht op af lopen met je paard, en je zelf direct corrigeren, probeer die houding dan aan te houden.

Vera1908

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:11

ikenindi schreef:
dom mss, maar dat houdt in dat je je kont wat naar achter doet en je bekkens kantelt?

Nee je zit dan juist recht. Probeer maar eens.
Je moet juist niet met je bekkens kantelen want je moet alleen je armen en rug bewegen, maar wel recht blijven zitten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 17:49

ik heb gister en eergister zonder zadel op haar gereden en dan snap ik gelijk wat je bedoeld. zit heel anders. geen idee of ik dan rechter zit, maar is wel een goede oefening volgens mij ;)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:23

ik zit ook scheef op mijn paardje.
ik zit schever dan een paar jaar geleden (ben er 7 jaar uit geweest met rijden)
door mijn giga beenlengte verschil, zitten mijn knieën ook niet op gelijke hoogt. dus als ik mijn rechterbeugel langer maak, wat ik altijd doe, zit ik nog steeds scheef. mijn paardje loopt ook scheef onder mij. ik heb altijd moeite om in de rechtergalop aan te springen, of gewoon om ontspannen op mijn paardje te zitten.
ik heb me er maar een beetje bij neergelegd, ik rijd voor mijn plezier en hoef geen schoonheidswedstrijd te winnen. ik ben tevreden als mijn paardje braaf onder mij loopt en gewoon doet wat ik wil. en als we dan een beetje scheef zijn, so be it.

(soms wel frustrerend moet ik toegeven, als mijn dochter op mijn haflinger rijd, die hupst dan gewoon vanuit stap in de goede galop, krijg ik dus never nie voor elkaar :( :D )

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 09:10

tsja ik ben van mening dat ik er wel wat aan moet PROBEREN te doen. is voor indi ook lekkerder...

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:43

ja, dat snap ik.
maar als het nu gewoon niet gaat????????
tuurlijk probeer ik zo recht mogelijk te zitten, maar het lukt me gewoon niet.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 19:05

o ik bedoel er niets mee hoor. sorry als je me verkeerd begreep. had het puur over mijn situatie. ik kan ook niet heel recht zitten, maar probeer er wel naar te streven :)

cupidoloveme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:34

ik probeer ook recht te zitten maar helemaal recht zitten lukt je nooit
dat heeft mijn les gever gezegt

Ew_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:43

Bij ons heb je geen spiegels, maar soms rijd ik ergens anders, daar hebben ze het wel.
Ik vind het wel fijn om in de spiegels te kijken om te kijken of ik recht zit.
En m'n schouders naar achteren helpt ook altijd voor een rechtere zit.
Succes!