Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:57

JorisDy schreef:
Eigenlijk heb ik geen echte beperking, maar wil hier toch even kijken of iemand tips voor mij heeft.

Zes jaar geleden ben ik van de pony gevallen en daarbij mijn arm goed gebroken. Nu heb ik in mijn linkerarm minder kracht en schiet die regelmatig op slot. Mijn hand werkt niet zo soepel als rechts en reageert wat trager. De kracht in mIjn linkerhand is ook minder. Ik kan er geneens een aansteker mee aankrijgen of kan knijpen.

Nu rij je natuurlijk niet op kracht maar merk ik met rijden dat links nageven lastig is. Puur omdat die arm niet soepel is en ook in een vrij aparte houding staat met rijden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips?

Ik heb zo ongeveer hetzelfde als jou, mijn elleboog is dan verbrijzeld en is ook niet mooi gezet. Maar verder heb ik ook de problemen die jij opnoemt. De enige tip die ik kan geven; roei met de spanen die je hebt. Probeer er het beste van te maken en probeer dingen op andere manieren op te lossen. Stelling rij ik heel veel om mijn linkerbeen en begrens met mijn rechterhand en ook rechterbeen. Gelukkig is mijn paard los in de hand en loopt al nagefelijk met vrij weinig druk.

Probeer vooral veel uit de achterhand de rijden en hem ze laten zakken in je hand.

lammie2701

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:45

hoi hoi,
ik meld me weer...ben nu weer een paar dagen thuis na een paar daagjes op vakantie te zijn geweest...
maar ooooh wat heb ik nu toch veel pijn door de hernia...
maandag 27-8 zijn we naar noordwijk gereden met de auto, k reed (vriend heeft geen rijbewijs) en met een tussenstop om wat te gaan eten ging de autorit heel goed. De rest van de dag rustig aan gedaan zodat we dan dinsdag iets leuks konden gaan doen.
dinsdag 28-8 zijn we naar de dierentuin geweest...was erg leuk, maar enorm veel lopen en nog vaker tussendoor moeten gaan zitten omdat ik zoveel pijn had in mijn rug...
vriendlief bood nog aan om een rolstoel te halen, maar dit wilde ik niet...ik ben geen oud wijf en ook niet gehandicapt...waarop hij zei: ja je bent op zich wel gehandicapt of nou ja in ieder geval beperkt in je kunnen...dit kwam hard aan en maakte dat ik nog steeds die rolstoel niet wilde gebruiken (ja ik ben eigenwijs)
uiteindelijk toch de dag volgehouden en bij terugkomst in het hotel wilde mn vriend dat ik eerst ging liggen voordat we zouden gaan eten..dit wilde ik niet omdat ik al voelde dat ik de trap nog niet op kon door de pijn en dat als ik zou gaan liggen ik niet meer in de benen zou komen...dus zijn we eerst gaan eten en daarna ben ik even gaan liggen tot de ergste pijn weg was.
daarna nog even naar het strand geweest en met moeite weer terug kunnen lopen en weer naar bed gegaan. woensdag ook de hele dag veel pijn gehad (wel naar de space expo geweest en ff een terrasje gepakt) en donderdag werd het iets minder en gingen we weer naar huis. vrijdag en zaterdag leek de pijn iets weg te zakken, totdat zaterdagavond mn zwager mij een te harde klap op mn rug gaf (precies op de pijnlijke plek) en ik met moeite kon blijven staan door de pijn...mn zwager schrok zich dood en bood gelijk zijn excuses aan aangezien hij even niet aan mijn rug had gedacht...
sindsdien heb ik nu dus weer enorm veel pijn en die kwam ook door de tens heen (die ik bijna continue heb moeten gebruiken)...

maar sindsdien zit ik wel te denken en te twijfelen...ik kan niet lang stilstaan (5 minuten maximaal), lange dan 750m lopen zorgt voor steeds meer pijn....en denk nu: heeft mijn vriend misschien gelijk dat ik nu eens aan mezelf moet denken en moet doen wat goed voor mij is ipv hoe reageert de omgeving erop...en dus gaan denken aan een hulpmiddel in de vorm van een rollator of rolstoel of iets dergelijks?
ik ben nog maar 28 jaar en om nu al die dingen te moeten gebruiken vind ik ook weer zoiets...maar aan de andere kant bied het mij wel meer mogelijkheden om te shoppen in de stad of dagjes uit te kunnen volhouden...

sorry voor de lange post, maar wat vinden jullie? wat is jullie mening? ik zit hier namelijk enorm mee en wil graag advies...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:30

Jeetje Lammie :(:)
Dat is even een flinke tegenvaller! Die "stunt" van je zwager was ook niet erg handig :x.

Maar goed, ik denk dat je op een gegeven moment weinig keus hebt. Hernia is niet operabel dus je moet het er maar mee doen (even makkelijk gezegd). TENS helpt wel maar niet voldoende als de klachten zó hevig zijn. Ik snap heel goed dat je met 28 jaar nog niet aan een rolstoel wilt denken. Maar wat schiet je er mee op om het níet te doen? Je klachten nemen toe, vermoeidheid, noem maar op. Als je een rolstoel zou nemen voor de langere stukken, zul je meer zelfstandig kunnen doen. Je hoeft tenslotte ook niet de hele dag in de rolstoel te zitten!!!

Even langszij: in onze familie zit een erfelijke voetafwijking (enige familie in Europa). O.a. mijn moeder heeft deze afwijking in ernstige mate. Ook zij wilde NIET aan een rolstoel, dat was iets voor "oude" mensen. Ieder jaar gingen wij naar de Achterhoek (komt mijn vader oorspronkelijk vandaan) om naar het graf van zijn ouders te gaan én te winkelen in Duitsland. Eerlijk is eerlijk, dat winkelen vond mijn moeder geweldig maar het lopen was funest voor haar. Via de verzekering had ze al wel een rolstoel gekregen maar ze ging er onder geen enkele voorwaarde in. Toen heb ik haar voor de keus gezet: we gaan naar de Achterhoek en winkelen mét rolstoel of we gaan alleen naar de Achterhoek en daarna meteen naar huis. "Ja, maar ik wil ook winkelen". Prima, dan gaat je rolstoel mee! Kiezen of delen :o. Klinkt misschien heel hard maar ze is er nu wel doorheen. Ik praat nu over een jaar of 20 terug. Daarna heeft mijn moeder nog een scootmobiel gehad maar daar durft ze niet mee te rijden; zij heeft nooit gefietst of auto gereden.

Moraal: ik denk dat je je leeftijd niet mee moeten laten wegen of je wel of niet kiest voor een rolstoel. Er zijn genoeg mensen die er ook al jonger in zitten hè! Als het voor JOU goed voelt, moet je daar voor kiezen. Het gaat tenslotte om je gezondheid. Zitten is natuurlijk funest met een rughernia maar dat weet je zelf ook wel. Rollator is denk ik minder goed dan een rolstoel...

Ik moest met 35 jaar over op een auto met automaat. Wilde ik ook niet. Daar rijden mensen in van 65+. Nu rij ik ruim 4 jaar een automaat en wil niet anders meer. Maar het was voor mij een flinke knop omzetten hoor!

Kies voor jezelf, heb lak aan de rest van de wereld en ga kijken wat de mogelijkheden zijn om aan een rolstoel te komen via je zorgverzekering. Ik denk dat het een stuk makkelijker voor je zal gaan worden ;)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:39

patpen schreef:
Jeetje Lammie :(:)
Dat is even een flinke tegenvaller! Die "stunt" van je zwager was ook niet erg handig :x.

Maar goed, ik denk dat je op een gegeven moment weinig keus hebt. Hernia is niet operabel dus je moet het er maar mee doen (even makkelijk gezegd). TENS helpt wel maar niet voldoende als de klachten zó hevig zijn. Ik snap heel goed dat je met 28 jaar nog niet aan een rolstoel wilt denken. Maar wat schiet je er mee op om het níet te doen? Je klachten nemen toe, vermoeidheid, noem maar op. Als je een rolstoel zou nemen voor de langere stukken, zul je meer zelfstandig kunnen doen. Je hoeft tenslotte ook niet de hele dag in de rolstoel te zitten!!!

Even langszij: in onze familie zit een erfelijke voetafwijking (enige familie in Europa). O.a. mijn moeder heeft deze afwijking in ernstige mate. Ook zij wilde NIET aan een rolstoel, dat was iets voor "oude" mensen. Ieder jaar gingen wij naar de Achterhoek (komt mijn vader oorspronkelijk vandaan) om naar het graf van zijn ouders te gaan én te winkelen in Duitsland. Eerlijk is eerlijk, dat winkelen vond mijn moeder geweldig maar het lopen was funest voor haar. Via de verzekering had ze al wel een rolstoel gekregen maar ze ging er onder geen enkele voorwaarde in. Toen heb ik haar voor de keus gezet: we gaan naar de Achterhoek en winkelen mét rolstoel of we gaan alleen naar de Achterhoek en daarna meteen naar huis. "Ja, maar ik wil ook winkelen". Prima, dan gaat je rolstoel mee! Kiezen of delen :o. Klinkt misschien heel hard maar ze is er nu wel doorheen. Ik praat nu over een jaar of 20 terug. Daarna heeft mijn moeder nog een scootmobiel gehad maar daar durft ze niet mee te rijden; zij heeft nooit gefietst of auto gereden.

Moraal: ik denk dat je je leeftijd niet mee moeten laten wegen of je wel of niet kiest voor een rolstoel. Er zijn genoeg mensen die er ook al jonger in zitten hè! Als het voor JOU goed voelt, moet je daar voor kiezen. Het gaat tenslotte om je gezondheid. Zitten is natuurlijk funest met een rughernia maar dat weet je zelf ook wel. Rollator is denk ik minder goed dan een rolstoel...

Ik moest met 35 jaar over op een auto met automaat. Wilde ik ook niet. Daar rijden mensen in van 65+. Nu rij ik ruim 4 jaar een automaat en wil niet anders meer. Maar het was voor mij een flinke knop omzetten hoor!

Kies voor jezelf, heb lak aan de rest van de wereld en ga kijken wat de mogelijkheden zijn om aan een rolstoel te komen via je zorgverzekering. Ik denk dat het een stuk makkelijker voor je zal gaan worden ;)

tjah als je het op die manier stelt heb je wel gelijk...
zitten is inderdaad funest met een hernia, maar lopen is soms nog erger...
toevallig zag ik vanmorgen in de stad iemand lopen met een rollator die ze ombouwde tot een rolstoel...een rollz motion...zag er heel makkelijk en compact uit en zag er ook nog wel hip uit...net gekeken op internet en op zich zou het ook een mooie oplossing voor mij kunnen zijn, alleen die prijs...wow 770,- incl rolstoelkit...

ik moet 17-10 weer naar de pijnbestrijding om de gang van zaken door te bespreken en mijn opties te bekijken en denk erover om dit dan ook te bespreken...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:46

http://www.vitalisconsument.nl/254,demo ... range.html
Complete rollz motion voor €599,00. Ziet er wel tof uit zo'n ding!!!
Je zult toch voor jezelf moeten kiezen, hoe moeilijk ook :+. Natuurlijk wil niemand graag in een rolstoel, en ja, je zult best bij tijd en wijle vreemd aangekeken worden. En ook wel eens te maken krijgen met onbegrip omdat het niet zichtbaar is. Bedenk dan dat het een gebrek aan kennis is en niets met jou als persoon te maken heeft!
Mijn moeder heeft ook een invalidenkaart voor het parkeren én een eigen parkeerplaats voor de deur. Ik heb eens vreselijke ruzie gehad met een man op straat; 2 vrije invalidenparkeerplaatsen waarvan ik er samen met mijn moeder 1 in gebruik nam. Die man parkeerde naast mij en volgens hem mochten wij daar niet staan. Ik heb hem die kaart laten zien en dat wij net zo veel recht hadden om daar te staan als hij. Die man kon wel lopen maar had achter in zijn auto een rolstoel liggen die hij ondertussen pakte. Zijn reden: onze auto was te goed om daar te mogen parkeren :?. Bespottelijk natuurlijk en gewoon kortzinnig. Omdat het niet direct zichtbaar is, bestaat het ook niet... Die man stond nog te tieren toen wij maar gewoon weggelopen zijn.

Maar zoek naar oplossingen om het voor jou zo comfortabel mogelijk te maken +:)+

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 17:18

Ik rij nu ongeveer 3 jaar met 1 hand door een "complicatie" tijdens een operatie

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:44

@patpen, rare man zeg en vooral rare manier van reageren...
Wat betreft die rare blikken en opmerkingen, daar zie ik best tegenop...ben vroeger namelijk enorm vaak gepest en ben daardoor altijd erg bezig geweest om niet op te vallen...en Tjah in een rolstoel val je helaas wel op...
Ik vind het ook enorm moeilijk om mijn grenzen aan te geven en mijn,beperkingen te erkennen...hier lukt dat wel, maar familie en vrienden en werk is weer een anders verhaal...de enige die mij afremmen zijn mijn lijf en vriend, al is het erg moeilijk om daarnaar te moeten luisteren...

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 23:17

Ikzelf rijdt met een bril omdat ik allergisch ben aan lenzen en heb zo mijn neus al meerdere keren gebroken na een val.
Ook heb ik een scheve pols waardoor hogere opgeleide paarden echt wel schouderbinnen lopen als ik op de linkerhand rijdt (rechterpols is scheef door een dubbele breuk en de dokters hadden niet gezien dat hij dubbel gebroken is, dus hij is ook niet geplaatst)
En ik heb weinig tot geen dieptezicht, waardoor springen erg moeilijk is. Als ik een parcours meerdere keren heb gereden, dan kan ik mijn passen wel aftellen etc, maar ik weet nooit hoe dicht ik bij een sprong ben. Wedstrijd rijden is dus ook heeeeel moeilijk voor mij, en deze durf ik enkel te doen op mijn eigen manege, omdat ik anders afga. In dubbels kan ik echt niet meezitten omdat ik gewoon niet zie of het nu een dubbel of een 1 galoppas is.
Nog mensen met (een van) deze problemen? PB me, of reageer hier (:

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 00:47

lammie2701 schreef:
@patpen, rare man zeg en vooral rare manier van reageren...
Wat betreft die rare blikken en opmerkingen, daar zie ik best tegenop...ben vroeger namelijk enorm vaak gepest en ben daardoor altijd erg bezig geweest om niet op te vallen...en Tjah in een rolstoel val je helaas wel op...
Ik vind het ook enorm moeilijk om mijn grenzen aan te geven en mijn,beperkingen te erkennen...hier lukt dat wel, maar familie en vrienden en werk is weer een anders verhaal...de enige die mij afremmen zijn mijn lijf en vriend, al is het erg moeilijk om daarnaar te moeten luisteren...

Die man beweerde voorzitter te zijn van een gehandicaptenvereniging en zou er werk van gaan maken. Ja hoor. Nooit meer wat van gehoord...
Belangrijkste raadgever is en blijft toch je lijf! Ook ik heb in de afgelopen 6 jaar moeten leren leven naar mijn fysieke gestel. Ik heb goede dagen en hele slechte dagen ;). In de tijd dat ik nog op kantoor werkte, maakte ik gebruik van een aangepaste stoel, speciale muis en toetsenbord. Maar een commentaar dat ik er altijd op kreeg :roll:. Toen ik last kreeg van mijn 1e nekhernia had ik totale uitval van mijn rechterarm (speciale mitella om de nek te ontzien) dus schrijven was een probleem omdat ik rechtshandig ben. Ik ben wel naar het werk gegaan maar kon geen afspraken voor de mensen opschrijven (werkte toen bij centraal afsprakenburo in zkh). Afspraken maken in computer was geen probleem en ik liet de mensen zelf hun afspraak op de kaart schrijven :D. Slechts één persoon vond dat ik in zo'n toestand niet kon werken en weigerde zelf te schrijven. Tja, die moest dus wachten tot mijn collega tijd had.... Als hij het wel zelf had gedaan, was hij minstens 5 minuten eerder klaar geweest. Ik heb er niet wakker van gelegen hoor!
Dat pesten herken ik wel maar ik denk dat ik er sterker door geworden ben. Hoewel mijn eigen wil altijd sterk is geweest.
Via een revalidatietraject heb ik wel wat adviezen gekregen om te leren accepteren wat ik nog wel kan. Ik weiger om langs de kant te gaan staan. Dus ik blijf paardrijden, speel nog altijd tenor saxofoon (hoewel mijn niveau wat lager is geworden), handwerk naar vermogen en zoek vooral naar oplossingen om het mij zo makkelijk mogelijk te maken. Ik heb toen ook een boek geadviseerd gekregen om weerbaarder te worden (maar kan het nu zo 1-2-3 niet vinden en weet de titel niet).
Misschien scheelt het dat in onze familie die afwijking is en er daardoor meer begrip is. Want juist familie heb je nu nodig! En op deze manier leer je wel je échte vrienden kennen ;). Ja, ik ben er verschillende kwijt geraakt maar heb er ook nieuwe voor terug gekregen.
Grootste probleem in de huidige maatschappij is dat "anders zijn" niet geaccepteerd wordt. Daardoor worden mensen met een beperking onzeker. Heb je een amputatie ondergaan, dan is het zichtbaar en hebben mensen eerder begrip. Helaas is die hernia niet zichtbaar en vinden mensen als snel dat je je aanstelt. Ik heb meer medelijden met die mensen dan met mezelf.
Ja, in een rolstoel val je op. Maar steeds meer winkels en OV houden daar rekening mee. Wat ik in het begin bij mijn moeder merkte, was dat IK werd aangesproken als zij iets wilde kopen. Ik wees de verkoopster dan altijd op het feit dat ik niet de klant was :=. Dat vind ik de afgelopen jaren wel verbeterd.
Wat werk betreft: op dit moment werk ik bij de post. Nu nog voornamelijk voorbereiden maar ik bezorg inmiddels ook. En binnenkort (de 17e) ga ik alleen nog maar bezorgen. Enkele aanpassingen op mijn fiets en ik kan toch doen wat voor andere bezorgers eenvoudiger is. Ik kan niet fietsen met een postbundel in mijn hand en heb een vrolijk krat gekocht met een waterdichte all-over hoes zodat ik de postbundels daarin stop. Grappige is dat ik al heel wat positief commentaar heb gekregen op deze (noodzakelijke) creatieve oplossing ;).
Maar ik denk dat je nog in het proces zit om je beperkingen te aanvaarden en te accepteren. Zo lang je dat niet doet (om wat voor reden dan ook!) kom je niet verder. Ja, dat klinkt makkelijk. Ik heb het ook niet in 1 dag gedaan hoor!!! Het is een groeiproces wat je doormaakt.
Wellicht is een revalidatietraject voor jou ook een optie. Zou ik eens overleggen met de pijnbestrijder. Als je dat doet bij een groter revalidatiecentrum, kun je verschillende hulpmiddelen uitproberen (rolstoel, scootmobiel, rollator) en krijg je psychologische begeleiding. In feite is het een rouwproces wat je doormaakt omdat je afscheid moet nemen van je "oude" lichaam waar je alles mee kon. Het is niet vreemd of erg om daar begeleiding bij te krijgen. Artsen gaan daar vaak aan voorbij dus dat zul je zelf ter sprake moeten brengen.

FriesRoosje: rij je met een speciale teugel?

TeckTonie: dat lijkt me knap lastig om geen diepte te zien! Ik draag (ook) een bril maar ben idd juist voor het paardrijden lenzen gaan dragen. Alleen op de dag dat ik rij draag ik die lenzen. Waren het harde of zachte lenzen? En kan er aan de pols niets meer gedaan worden? Opnieuw laten breken en dan goed laten zetten?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 02:47

patpen schreef:
TeckTonie: dat lijkt me knap lastig om geen diepte te zien! Ik draag (ook) een bril maar ben idd juist voor het paardrijden lenzen gaan dragen. Alleen op de dag dat ik rij draag ik die lenzen. Waren het harde of zachte lenzen? En kan er aan de pols niets meer gedaan worden? Opnieuw laten breken en dan goed laten zetten?

Is inderdaad niet echt super handig! Ik hoop door ervaring met mijn eigen pony, en niet met verschillende paarden met allemaal hun eigen pasgrootte etc. wel inzicht te krijgen, maar echt dieptezicht ga ik nooit hebben.. Als ik in de auto zit, komt ook alles op me af zegmaar, wat ook redelijk irritant is. Een auto die 200 meter (dat denk ik, de echte afstand weet ik niet :') ) verder stopt om mee de straat waar ik in de auto zit in te slagen is al een halve hartstilstand waard, en dan zit ik nog niet zelf achter het stuur, dat zal brokken geven :')

Ik heb lenzen nog niet zélf getest, ik heb behoorlijk wat allergieën, en ik heb bloed laten afnemen om lenzenvloeistof te testen, en ik was daar blijkbaar allergisch aan.
Die pols kan nog gebroken worden etc, maar 5 jaar geleden, met mijn accident en de breuk, zeiden de artsen dat er meer kans is dat mijn pols dan nog minder mobiel wordt. het enige waar ik echt last van heb met dat onding is dat paarden echt scheef lopen omdat mijn teugelhouding zegmaar, niet recht meer is. Ik kan dat wel corrigeren door mijn ene hand hoger en schuin te houden waardoor dat scheve ding terug ongeveer op 1 lijn komt te liggen, maar bij hoger opgeleide paarden pakt dat niet. Na een uurtje rijden lopen ze dan wel recht bij mij, maar terug scheef bij de eigenaar.. Wat ook helpt is mijn scheve hand in 'pianohouding' te houden, en mijn rechte gewoon of ook piano, en dan merk ik wel echt het verschil, maar dat is niet de ideale oplossing, want hand sluiten wordt dan ook een pak moeilijker met de scheve kant..

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:14

@patpen, ik denk inderdaad dat ik het niet volledig accepteer nog...maar ga zeker nadenken over jouw tips...
@tecktonie, ik draag ook een bril en heb moeite met afstanden inschatten en door een evenwichtsstoornisje lig ik er ook snel af (gelukkig nu al 4 jaar niet gevallen, gezien ik niet meer spring en een relaxed paard heb met een brede rug). Ik heb met rijden alleen als enige probleem met mn bril dat ie soms afvalt als ik val en hem dan moet zoeken...heb er nog nooit mn neus mee gebroken ofzo en ik lag er met springlessen (1x per week) minimaal 2x per les naast...maar wel lastig dat jij dat probleem wel hebt...
Mijn enige probleem met mn ogen is dat ik geen lenzen kan dragen Ivm een vrij zware cilinder en scheelkijken met 1 oog...
Wat betreft je pols lijkt me erg lastig en ga ik verder met patpen mee...
Laatst bijgewerkt door lammie2701 op 05-09-12 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:24

Lammie: kijk naar je mogelijkheden en niet naar je onmogelijkheden ;)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:27

patpen schreef:
Lammie: kijk naar je mogelijkheden en niet naar je onmogelijkheden ;)

He bah nu is die zin op mij van toepassing...terwijl ik hem zooo vaak gebruik in mn werk met mensen met een verstandelijke beperking...hoop wel dat mn manager een geschikte groep kan vinden voor mij...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:06

lammie2701 schreef:
He bah nu is die zin op mij van toepassing...terwijl ik hem zooo vaak gebruik in mn werk met mensen met een verstandelijke beperking...hoop wel dat mn manager een geschikte groep kan vinden voor mij...

Haha, ik vind het wel grappig. Niet de situatie hoor maar wel dat je herkent :D

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:36

patpen schreef:
lammie2701 schreef:

Haha, ik vind het wel grappig. Niet de situatie hoor maar wel dat je herkent :D

tjah onbewust gebruik je die zin dan in je werk, maar heb je zelf wat dan denk je blijkbaar toch weer anders...
gisteren weer voor de 3de keer naar de craniosacraal therapeut geweest en nu voelt mijn rug gelukkig weer een stuk beter...merk wel dat ik moet uitkijken met lopen hoever ik kan gaan, maar de pijn is in ieder geval weer onder controle...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:54

Menselijk brein is en blijft toch een wonderlijk iets ;). Wel fijn dat het nu weer iets beter gaat!

Ik heb gisteren een rare beweging gemaakt en verga van de pijn in mijn rug ;(. Vanmorgen wel gaan werken maar kan niet zitten... Dus aangeboden om ander (vervelend) werk te doen en mocht eerder weg. Even gebeld met de fysio, blijkt dat er een rib verschoven is :+. Mag medicatie even iets verhogen en heb een oefening gekregen (die overigens wel helpt!). Zaterdag nog werken en dan ben ik 1 weekje vrij voor ik aan mijn nieuwe wijk ga beginnen. Nou ja, woensdag alleen nog even wat post bezorgen maar dat is hooguit 2,5-3 uurtjes. Wegens chronisch gebrek aan lopers op dit moment, aangeboden dat ik toch die woensdag wel kom.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:01

patpen schreef:
Menselijk brein is en blijft toch een wonderlijk iets ;). Wel fijn dat het nu weer iets beter gaat!

Ik heb gisteren een rare beweging gemaakt en verga van de pijn in mijn rug ;(. Vanmorgen wel gaan werken maar kan niet zitten... Dus aangeboden om ander (vervelend) werk te doen en mocht eerder weg. Even gebeld met de fysio, blijkt dat er een rib verschoven is :+. Mag medicatie even iets verhogen en heb een oefening gekregen (die overigens wel helpt!). Zaterdag nog werken en dan ben ik 1 weekje vrij voor ik aan mijn nieuwe wijk ga beginnen. Nou ja, woensdag alleen nog even wat post bezorgen maar dat is hooguit 2,5-3 uurtjes. Wegens chronisch gebrek aan lopers op dit moment, aangeboden dat ik toch die woensdag wel kom.

ah wat balen zeg dat je weer veel pijn hebt en weer meer medicatie moet...

ik kan trouwens ook niet lang zitten (tenzij ik juist teveel heb gelopen en dan blijkt dat zitten juist weer de pijn verlicht) en heb gisteren van de craniosacraaltherapeut de tip gekregen om op een balanskussen te gaan zitten...heb er gisteren even op gezeten bij haar en het hielp echt voor mijn rug...
zij wil dit kussen ook gaan verkopen en wil dit ook aanraden bij ruiters omdat dit een onafhankelijke zit stimuleert (zij is ook instructrice en gespecialiseerd in houding en zit van ruiter en het rechtrichten van het paard).
het gaat dan om dit kussen: http://www.fitwebwinkel.nl/products/-Ba ... 36-cm.html

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:19

Als ik het filmpje van dat kussen bekijk, zie ik wel veel bewegingen terug komen die je bij het paardrijden gebruikt: heup 8-tjes draaien bijvoorbeeld. Gisteren ná het paardrijden was het ook een stuk beter. Dacht in eerste instantie aan een verrekte spier dus warme douche en insmeren maar dat hielp allemaal niets. Nee, klopt nu ook wel. Warmte voegt niets toe op dit moment :(. Ik gebruik nu een tennisbal om nét naast de zere plek langs de muur te rollen. Kon ook over een opgerolde handdoek op bed maar zoiets werkt niet op een waterbed. Mag niet te lang rollen: beter 10x3 minuten dan 1x 30 minuten. Dus maar even iedere 2 uur even rollen. Gek genoeg helpt het wel om iets te verlichten en daar gaat het tenslotte om. Mocht ook proberen om kleine stukjes te fietsen, wil ook nog wel eens helpen.
Op het werk was ik de 4e vandaag die meldde rugklachten te hebben maar was wel de enige die op het werk was verschenen! Teamcoach vroeg wel of het zaterdag over zou zijn. Tja, wie kan in de toekomst kijken????? Weet ik natuurlijk ook niet maar ga wel naar het werk. Toon ik iig mijn goede wil!

linny1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:11

Hallo,

Ik rijd ook paard met een beperking. Ik heb maar 1 arm, maar moet eerlijk zeggen red me prima ;-)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:18

patpen schreef:
Als ik het filmpje van dat kussen bekijk, zie ik wel veel bewegingen terug komen die je bij het paardrijden gebruikt: heup 8-tjes draaien bijvoorbeeld. Gisteren ná het paardrijden was het ook een stuk beter. Dacht in eerste instantie aan een verrekte spier dus warme douche en insmeren maar dat hielp allemaal niets. Nee, klopt nu ook wel. Warmte voegt niets toe op dit moment :(. Ik gebruik nu een tennisbal om nét naast de zere plek langs de muur te rollen. Kon ook over een opgerolde handdoek op bed maar zoiets werkt niet op een waterbed. Mag niet te lang rollen: beter 10x3 minuten dan 1x 30 minuten. Dus maar even iedere 2 uur even rollen. Gek genoeg helpt het wel om iets te verlichten en daar gaat het tenslotte om. Mocht ook proberen om kleine stukjes te fietsen, wil ook nog wel eens helpen.
Op het werk was ik de 4e vandaag die meldde rugklachten te hebben maar was wel de enige die op het werk was verschenen! Teamcoach vroeg wel of het zaterdag over zou zijn. Tja, wie kan in de toekomst kijken????? Weet ik natuurlijk ook niet maar ga wel naar het werk. Toon ik iig mijn goede wil!

fijn dat het rollen met een tennisbal de pijn verlicht en ik hoop dat je snel minder/geen pijn meer hebt...
inderdaad dat kussen zorgt dat je de paardrijbewegingen nabootst en zodoende kan je dan toch je spieren sterker maken en klachten verminderen...ik krijg mijn kussen in de loop van de komende week...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 08:27

Helaas hielp die bal dus niet genoeg; ik kon vrijdag echt geen kant uit ;(. Nou loop ik niet zó snel naar de HA maar dit was niet uit te houden... Dus toch maar gebeld, kon met 1/2 uur al terecht! Tja, wat zijn de opties qua medicatie? Uiteindelijk een BuTrans pleister gekregen. Hele lage dosering morfine. Gelukkig, het helpt!!! Binnen een paar uur zakte de pijn af en kon ik weer enigszins bewegen. Weinig last van morfine. Ja, tot ik zaterdag wakker werd. Hallucinaties, paniek, trillen, vreselijk gewoon. Ik was gedoucht en aangekleed maar durfde de trap niet eens af. Moest echter naar beneden want ik moest het werk bellen; ik kon zo echt niet werken. Man natuurlijk werken, hoe kom ik naar beneden???? Jankend aan de telefoon (op luidspreker) ben ik naar beneden gepraat door mijn man. Zittend en met alle macht vasthoudend aan de leuning. Jongens, wat een ellende -O-. Werk gebeld, flink pissig daar, groot probleem om het werk af te krijgen... Daarna mijn moeder gebeld, pleister verwijderd en toen kwam de volgende uitdaging: hoe kom ik weer boven? Ouders waren al bezig om te douchen en aan te kleden om igv nood naar mij toe te komen (schatten toch!). Tasje mee met eten en drinken en mijn moeder heeft mij telefonisch weer naar boven gepraat. Ben zelden zó blij geweest om mijn bed te zien. Op handen en voeten spullen gepakt van de overloop maar ik was weer veilig boven. Daarna begon de ellende pas goed: na amper 24 uur die pleister gehad te hebben, gisteren volop aan het afkicken geweest. Toch maar liever die rugpijn dan dit maar hoe lang nog voor die zooi uitgewerkt is? Redelijke nacht gehad, rugpijn is iets erger maar niet zo erg als vrijdag en de morfine lijkt grotendeels uitgewerkt te zijn. Lig nog wel op bed, ga straks lekker douchen en dan maar kijken hoe het daarna gaat. Conclusie: die pleister kan toegevoegd worden aan het lijstje van medicatie waar ik niet tegen kan.

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:37

Kussen heb ik ook gehad van mijn fysio. Heeft inderdaad wel wat voordeel voor mijn instabiele rug alleen ik vergeet t steeds :oo Bovendien werkt dat voor mij dan maar weer tijdelijk.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:40

@patpen, hoe gaat ie nu? morfine is echt rotspul...

Ik kan straks mijn kussen ophalen en dan gelijk goed testen op mijn werk...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:44

Ik heb 1,5 jaar (hoge) dosering morfine gebruikt maar dat was niet zo erg als die pleister. Het leek wel een delirium. Toen ik nog 25 mg morfine en 30 mg valium gebruikte, was ik beter dan zaterdag met die pleister. De neuroloog verbaasde zich er toen over dat ik zo helder was ondanks die hoge dosering die ik gebruikte.
Zaterdag de hele dag op bed gebleven (op het uitstapje naar beneden na dan) en 's avonds toen mijn man thuis was nog een 1/2 uurtje beneden geweest. Zondag beetje 50/50 boven en beneden maar ik kon iig weer zelfstandig veilig (!) de trap op en af. Sinds gisteren weer een beetje onder de mensen. Het enige voordeel is dat ik nagenoeg van mijn rugpijn af ben :+
Vanmorgen gebeld naar de HA om medicijnen te bestellen en meteen doorgegeven dat ik écht niet tegen die pleister kan. Ze zou het toevoegen aan de overige medicatie allergieën. Ik had haar verteld hoe het zaterdag was gegaan, zegt ze: waarom heb je niet naar de HAP gebeld? Ja, dat heb ik gedaan MAAR na 10 minuten hoorde ik nog steeds: er zijn nog 2 wachtenden voor u, bij spoed toets 1 8)7. Bovendien: hoe zou ik daar in vredesnaam gekomen zijn??? Het is een 1/2 uur met de auto, ik was alleen thuis, kon absoluut niet autorijden in die staat, huisbezoek doen ze alleen als je op sterven na dood bent..... Niet dat ik veel verwacht had van de HAP maar misschien hadden ze wat advies kunnen geven of iets waardoor de klachten zouden verminderen. Nou ja, ik ben er door gekomen!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:24

patpen schreef:
Ik heb 1,5 jaar (hoge) dosering morfine gebruikt maar dat was niet zo erg als die pleister. Het leek wel een delirium. Toen ik nog 25 mg morfine en 30 mg valium gebruikte, was ik beter dan zaterdag met die pleister. De neuroloog verbaasde zich er toen over dat ik zo helder was ondanks die hoge dosering die ik gebruikte.
Zaterdag de hele dag op bed gebleven (op het uitstapje naar beneden na dan) en 's avonds toen mijn man thuis was nog een 1/2 uurtje beneden geweest. Zondag beetje 50/50 boven en beneden maar ik kon iig weer zelfstandig veilig (!) de trap op en af. Sinds gisteren weer een beetje onder de mensen. Het enige voordeel is dat ik nagenoeg van mijn rugpijn af ben :+
Vanmorgen gebeld naar de HA om medicijnen te bestellen en meteen doorgegeven dat ik écht niet tegen die pleister kan. Ze zou het toevoegen aan de overige medicatie allergieën. Ik had haar verteld hoe het zaterdag was gegaan, zegt ze: waarom heb je niet naar de HAP gebeld? Ja, dat heb ik gedaan MAAR na 10 minuten hoorde ik nog steeds: er zijn nog 2 wachtenden voor u, bij spoed toets 1 8)7. Bovendien: hoe zou ik daar in vredesnaam gekomen zijn??? Het is een 1/2 uur met de auto, ik was alleen thuis, kon absoluut niet autorijden in die staat, huisbezoek doen ze alleen als je op sterven na dood bent..... Niet dat ik veel verwacht had van de HAP maar misschien hadden ze wat advies kunnen geven of iets waardoor de klachten zouden verminderen. Nou ja, ik ben er door gekomen!

fijn dat het weer wat beter gaat...maar wel heftig dat je zo gevoelig bent op medicijnen...
hier gaat het redelijk...zolang ik maar niks doe wat te belastend is (veel en lang lopen, lang zitten, veel bukken en tillen)....