Jeetje Lammie
Dat is even een flinke tegenvaller! Die "stunt" van je zwager was ook niet erg handig

.
Maar goed, ik denk dat je op een gegeven moment weinig keus hebt. Hernia is niet operabel dus je moet het er maar mee doen (even makkelijk gezegd). TENS helpt wel maar niet voldoende als de klachten zó hevig zijn. Ik snap heel goed dat je met 28 jaar nog niet aan een rolstoel wilt denken. Maar wat schiet je er mee op om het níet te doen? Je klachten nemen toe, vermoeidheid, noem maar op. Als je een rolstoel zou nemen voor de langere stukken, zul je meer zelfstandig kunnen doen. Je hoeft tenslotte ook niet de hele dag in de rolstoel te zitten!!!
Even langszij: in onze familie zit een erfelijke voetafwijking (enige familie in Europa). O.a. mijn moeder heeft deze afwijking in ernstige mate. Ook zij wilde NIET aan een rolstoel, dat was iets voor "oude" mensen. Ieder jaar gingen wij naar de Achterhoek (komt mijn vader oorspronkelijk vandaan) om naar het graf van zijn ouders te gaan én te winkelen in Duitsland. Eerlijk is eerlijk, dat winkelen vond mijn moeder geweldig maar het lopen was funest voor haar. Via de verzekering had ze al wel een rolstoel gekregen maar ze ging er onder geen enkele voorwaarde in. Toen heb ik haar voor de keus gezet: we gaan naar de Achterhoek en winkelen mét rolstoel of we gaan alleen naar de Achterhoek en daarna meteen naar huis. "Ja, maar ik wil ook winkelen". Prima, dan gaat je rolstoel mee! Kiezen of delen

. Klinkt misschien heel hard maar ze is er nu wel doorheen. Ik praat nu over een jaar of 20 terug. Daarna heeft mijn moeder nog een scootmobiel gehad maar daar durft ze niet mee te rijden; zij heeft nooit gefietst of auto gereden.
Moraal: ik denk dat je je leeftijd niet mee moeten laten wegen of je wel of niet kiest voor een rolstoel. Er zijn genoeg mensen die er ook al jonger in zitten hè! Als het voor JOU goed voelt, moet je daar voor kiezen. Het gaat tenslotte om je gezondheid. Zitten is natuurlijk funest met een rughernia maar dat weet je zelf ook wel. Rollator is denk ik minder goed dan een rolstoel...
Ik moest met 35 jaar over op een auto met automaat. Wilde ik ook niet. Daar rijden mensen in van 65+. Nu rij ik ruim 4 jaar een automaat en wil niet anders meer. Maar het was voor mij een flinke knop omzetten hoor!
Kies voor jezelf, heb lak aan de rest van de wereld en ga kijken wat de mogelijkheden zijn om aan een rolstoel te komen via je zorgverzekering. Ik denk dat het een stuk makkelijker voor je zal gaan worden