welk ras raden jullie mij aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:24

Haflingers kunnen best sterk zijn in de mond. ken er wel een paar die het bit stevig vast houden.
maar daarnaast ken ik er ook een die juist zo mak als een lammetje is!
Fjord zou ik inderdaad niet doen, tinker wel. ken heel veel tinkers, en ze zijn allemaal superlief.
friezen kunnen ook, maar ik denk dat een kleiner paardje voor jou wat fijner is.
Ijslanders zijn ook aanraders.
En je kan inderdaad ook gewoon kijken wat op je pad komt, en afwachten wat het ras is.
maar ik snap ook best dat jij wilt weten wat de aard is van het paard dat je aanschaft!

En koudbloeden hebben snel behang, sommige wat minder als de andere. Je kan ze ook bij knippen of scheren,
als je paard er heel erg last van hebt.

veel plezier met het uitzoeken van je pony!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 09:06

Ik denk dat dit topic een slotje kan krijgen. De TS is sinds eind november niet meer op Bokt geweest. Omdat ik ook wel benieuwd ben naar haar keuze heb ik een pb gestuurd om te vragen of ze de mensen die hier meedenken op de hoogte wil houden (veel mensen krijgen berichtje via mail als ze een pb hebben), maar deze pb staat al een paar weken ongelezen in mijn uit-box.
Reacties hebben volgens mij dus geen zin meer.

Nicole288

Re: welk ras raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:03

Oude topics gaan in principe niet op slot. Als er niet meer gereageerd wordt zakt het topic vanzelf weg.

memmie1960

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:08

hai
ik heb zelf last van carpaal tunnelsydroom
dus geen sterke handen
ben 1.53 kort
en angstig om paard te rijden maar heb dit wel gedaan
ik ben begonnen op een arab maar deze was iets te pittig voor mij
daarna een fjord maar daar durfde ik niet meer op want die kunnen behoorlijkdwars zijn
toen mocht ik van kennissen hun paard proberen deze was 1.70 hoog echt groot
maar zo betrouwbaar en heel lekker om te rijden
dit was een tuiger
dus ja ik zou gaan voor een tuiger
maar je moet altijd kijken of het klikt tussen jou en je paard
want als die klik er is gaat je paard voor jou of het nu de een of de ander is
als het paard je vertrouwd en jij je paard komt het wel goed
nou meissie sucses ermee
gr memmie

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:18

Waarom blind staren op een bepaald ras? Zoals eerder al aangegeven, elk paard is een individu. Mijn haflinger is een ronde goedzak, loopt nu eens in de 2 weken een lesje met het kind (12 jr ) van een vriendin en dat doet ze superbraaf. Er staat echter ook een haf op stal die verschrikkelijk heet wordt, en waar een kind gewoon mee verongelukt.

Daarbij staan er talloze zeer leuke rasloze paardjes in de D/E maat.
Ga gewoon op zoek naar een braaf dier en pin je niet vast op een bepaald ras

paulien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:00

ik raad je een tinker aan, deze zijn zo rustig.. ze begrijpen je goed, en doen alles wat je van ze vraagt..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:06

tot je een rotbok treft, want ja, die heb je er ook bij tinkers tussen zitten

MarlouHarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:18

Indd...bij oons op stal stond er ook1 niet normaal!
dan is het indd beter om niet naar het ras te kijken (wel rekenig mee houden ) maar gwn of je het paardje leukkvind

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:29

Ik heb zelf een Fjord, die kan inderdaad best sterk in de mond zijn maar als die eenmaal buiten is, kijkt hij echt nergens van op! En ik lees dat je vooral recreatief gaat rijden, dan zou de fjord alsnog geschikt kunnen zijn. Ze zijn heel stevig, kan een aardig gewicht houden, heeft heerlijke gangen en hobbelt absoluut niet. Als je naar een fjord gaat kijken, dan moet je wel eventjes vragen naar wel een rustige, want net zoals haflingers ze kunnen wel verschrikkelijk eigenwijs zijn. Maar een fjord is hartstikke leuk! :)

MarlouHarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:57

mijn verzorgpony was een fjord en daar viel ik nogal vaak af.. die was ook helemaal niet oud maar dan nog moet je de gode eruitzoeken.

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 10:56

ik zou een new forest pakken of een duitse rijpony die zij meestal ook wel lief een rustig.

Fehaflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:53

ik zou toch voor de haflinger gaan, ik heb zelf een haflinger en het is een schatje, je moet gewoon de goede uitzoeken. Ben nu bezig met inrijden en daar maakt hij niks van :D succes nog

DragonHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:56

ik zou een Draver of een IJslander adviseren. Heb zelf een draver gehad en die had een GODDELIJKE draf. kon je bij wijze van UREN achter een op doorzitten zonder dat je het ook maar merkte. (nee het was geen telgang maar scheelde niet veel). Bij IJslanders heb je hier de Tolt (en ook een vlakke draf) dat zit ook echt heeerlijk.
Mijn draver vond buitenritten het aller lekkerste om te doen. Er was niks anders (zelfs geen brok of snoep!) waar ik haar een groter plezier mee kon doen.

niky_walter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:27

Waarom geen draver?

ik had er eentje , en is zo braaf, zeker vriendelijk met kinder, en super op buitenritten,
Zelfs als je hem een paar dagen laat staan is hij super braaf

vlekjes1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:49

Ik zou gaan voor een tinker lekker bomproof en zitten als een heerlijke fauteuill :D

Alleen is een koudbloedentrek wel dat het soms lang duurt voor ze helemaal voor je gaan maar als ze dan eenmaal gaan heb je hun voor je gewonnen en gaan ze voor je door het vuur *D
Alleen vergt het behang(haren aan benen ook wel sokken/flossen genoemd)best veel werk ik heb een tinker die al 7 jaar kampt met chronische mok ze zeggen vaak je krijgt het erbij en dat is in de praktijk vaak 9 vd 10x waar!

Groetjes Sylvia

frmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:10

Heb je al besloten ????

MarlouHarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:23

Ja inderdaad :P
dan wil ik een foto zien hee!! :P

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:28

ik zou dan ook voor een ijslander gaan ookal staat deze niet in je rijtje. een tinker kost aardig wat verzorging ook door mok. een fries gooit inderdaad zijn benen vaak hoog op. en dit kan voor jou weer nadelig zijn. fjorden zijn vaak wat eigenwijzer net zoals haflingers. maar alsnog geen paard is hetzelfde dus je kan ook een fjord hebben die super makkelijk is. probeer gewoon wat uit zal ik zeggen

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:29

DragonHorse schreef:
ik zou een Draver of een IJslander adviseren. Heb zelf een draver gehad en die had een GODDELIJKE draf. kon je bij wijze van UREN achter een op doorzitten zonder dat je het ook maar merkte. (nee het was geen telgang maar scheelde niet veel). Bij IJslanders heb je hier de Tolt (en ook een vlakke draf) dat zit ook echt heeerlijk.
Mijn draver vond buitenritten het aller lekkerste om te doen. Er was niks anders (zelfs geen brok of snoep!) waar ik haar een groter plezier mee kon doen.

ik heb draverXarabier haha en hij doet wel de telgang :P hij vind een goede draf juist nog wat moeilijker. maarja wat wil je van een groen paard

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:36

Ik zou niet voor een bepaald ras gaan. Maar eerder voor een wat ouder paardje, van een jaar of 13. Deze zijn al uit de puber tijd en zijn vaak net is rustiger en wat meer geweend. En dna kijken wat bij je past. Ik heb zelf een haf en het zijn toch wel rouw douwers soms, en extreem loop. Lijkt mij met kinderen niet altijd handing. maar elk paard is anders en elk karakter ook. Laat je het ons weten als je iets leuks heb gevonden of op het oog hebt?

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:09

Ik zou voor de haflinger gaan, fjorden zijn vaak iets te eigenwijs om te beginnen (vooral voor je dochter dan) en een Tinker misschien te groot voor je dochtertje om op te rijden.

Een welsh Cob zou ook leuk zijn :)

xmerlex1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:51

ik denk een tinker , of een new forest . ;)

juul_picasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:50

Ik zou geen tinker, haflinger of fjord nemen dat zijn hele sterke paarden die vaak moeten lopen.
Ik zou eerder denken aan een new forest of een Kwpn...
suc6 laat ff weten wnr je er een hebt

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:57

Ann_moi schreef:
New foresters hebben een hele fijne hoogte, vaak tussen de 1,40 en de 1,50.
Ook vind ik dat ze erg fijne gangen hebben, ze gooien over het algemeen niet heel hoog op. :) Dat kan fijn zijn als je last hebt van je gewrichten.

Trekpaarden kunnen wel ontzettend lomp zijn, heb er nooit een gereden, maar er staat er een op stal die best wel lomp kan zijn met het hoofd, en ze hebben gigasokken waar ook mok in kan ontstaan.

new forest vind ik toch meer richting een sportpony gaan :Y)
en dat moet zij in haar geval juist niet hebben :7

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:04

(ik heb niet alles gelezen) maar van wat ik wel heb gelezen, komt er uit dat er veel reacties komen op haflingers over dat ze te sterk zijn.
Ik rijd op een manege met alleen maar haflingers en dan merk je echt dat het aan de pony's ligt. sommige zijn echt heel sterk, daar zet je niet zomaar een beginnertje op, maar ook heel veel haflingers zijn hartstikke braaf!! je moet kijken naar karakter, niet blindstaren op een ras. (hoewel dat het wel makkelijker maakt om te kiezen)
ik zeg niet dat dit met andere rassen niet is, (want dat is het ongetwijfeld wel) maar met haflingers en fjorden kun je zoveel kanten op! springen, dressuur, en recreatief.
Het is misschien wel handig om ze veel in de wei te zetten, dan zijn ze misschien wat rustiger. (ligt ook aan karakter natuurlijk)
succes met het zoeken.