Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lammie2701

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:54

morgen krijg ik de tensapparatuur...ben benieuwd....

verder hou ik van mijn fysio...hij vroeg naar mijn paardrijverleden enz. en vroeg: hoe vaak ben je van dit paard afgevallen? ik zei: van dit paard nog nooit... hij: ik vond je lichamelijke gesteldheid voor je stopte zoveel beter dat ik graag zou willen kijken of dit weer beter wordt als je weer zou paardrijden...
je moet wel heel voorzichtig opbouwen, maar van mij mag je het weer proberen, als je maar stopt als het niet gaat...
oftewel: IK MAG WEER PAARDRIJDEN!!!!!!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:54

*\o/* *\o/* Doen, al zal je eerst wel veel spierpijn ervaren maar het rijden maakt zoveel goed. Ik moest ook weer rijden, dat vind ik een straf O:) Eigenlijk om de zelfde reden als jou fysio stelde. ;)

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:55

Dat is goed nieuws dus! Gefeliciteerd!

Mijn kraker wil ook dat ik blijf rijden om mijn bekken en rug soepel te houden :D Dus paardrijden is nog helemaal zo slecht nog niet, haha.

Dat gaat idd wel spierpijn worden!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:31

Ik weet dat ik spierpijn zal krijgen, maar dat heb ik er echt voor over...ben zooo blij!!!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:32

+:)+ +:)+
Paardrijden doet mij ook veel goed. Het is de enige avond dat ik pijnvrij ben *\o/*. Moe, maar pijnvrij! Daarom baal ik een beetje dat de manege nu 3 weken dicht is vanwege vakantie :o
Ben benieuwd naar jouw ervaring met de TENS. Je laat dat toch nog wel weten????

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:38

Natuurlijk plaats ik mijn tens ervaring hier

Am2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:43

Ik heb hem zelf ook een tens
Ik heb er goede ervaringen mee
Alleen in het begin veel spierpijn van gehad!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:55

Ik meld me hier ook even; ik heb CCD, een zeldzame afwijking aan mijn skelet, erfelijk. Hierdoor heb ik veel problemen met mijn gewrichten (ook heup dysplasie) en zie ik er een beetje anders uit qua postuur; X benen, raar loopje, kort, breed bovenlichaam met een naar voren stekende ribbenkast. Verder heb ik geen sleutelbeenderen en zijn mijn fontanellen nog een beetje open.

Ik heb veel moeite met netjes zitten, al kan ik best redelijk rijden; mijn paarden lopen goed en ik zit ze dus niet in de weg blijkbaar. Ik heb wel van die Metalab stijgbeugels, die rijden wel fijn en zadels zonder al te veel wrong, zodat ik niet in een houding gedwongen wordt (dat doet pijn). Verder kan ik soms een tijd niet rijden, maar momenteel gaat het wel weer goed gelukkig. :) Ik stap ook met een krukje op.

Voor foto's:
ITP topic: [RIJ-ITP] Trainen voor onze eerste wedstrijd (KWPN merrie v. Houston)
(Ik noem het eigenlijk nooit dat ik het heb hoor, kan me niks schelen dat ze over mijn houding vallen, het is zo zeldzaam dat toch niemand weet wat het is en ik heb geen zin om het steeds helemaal uit te leggen).

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 23:53

Lammie, ik ben heel benieuwd wat je tens gaat doen! Hoop dat je wat minder pijn krijgt.. En wat gaaf, dat je weer mag paardrijden. Wel goed aangegeven he, waar je grenzen liggen! ZOu wel fijn zijn als het paardrijden dubbel zijn werk doet: betere lichamelijke gesteldheid en genieten van het rijden!

Lante, welkom in dit topic! Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je het doet als je wedstrijden rijdt. Heb je een dispensatiepas/ rijd je aangepast, of rijd je regulier?

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:28

Citaat:
Is het wat om KNHS, aangepaste sport te gaan rijden?
Dan mag je met aanpassingen meedoen met de reguliere wedstrijden. Van te voren wordt jury op de hoogte gesteld van je aanpassingen.
Een vriendin rijdt in Grade 1, en ik in Grade 4.(in de M2)

Heej, dat is leuk om te weten. Ik zal me er eens in verdiepen. Dankje!

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:30

patpen schreef:
+:)+ +:)+
Paardrijden doet mij ook veel goed. Het is de enige avond dat ik pijnvrij ben *\o/*. Moe, maar pijnvrij! Daarom baal ik een beetje dat de manege nu 3 weken dicht is vanwege vakantie :o
Ben benieuwd naar jouw ervaring met de TENS. Je laat dat toch nog wel weten????

Ze houden er bij mij rekening mee gelukkig. Ik mocht mijn lespaardje hier neerzetten als iedereen daarmee akkoord was. Dat is gelukt, dus ik kan in de vakantie fijn doorgaan met rijden :-)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:01

Hopke89 schreef:
Ze houden er bij mij rekening mee gelukkig. Ik mocht mijn lespaardje hier neerzetten als iedereen daarmee akkoord was. Dat is gelukt, dus ik kan in de vakantie fijn doorgaan met rijden :-)

De "bijbehorende" fysio is ook met vakantie ;). Mogelijkheid voor stalling heb ik niet in mijn achtertuin maar zou wel in de directe omgeving mogelijk zijn. Alleen houdt de manege aan dat de paarden 3 weken lekker vrij in de wei (elders dan bij manege) mogen rondlopen.
Helaas weet ik niemand in de directe omgeving hier die een rustig paard heeft waar ik wat mee zou kunnen rijden. Hoewel, met de warmte vind ik dat niet erg aantrekkelijk :=

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:57

ievie schreef:
Lammie, ik ben heel benieuwd wat je tens gaat doen! Hoop dat je wat minder pijn krijgt.. En wat gaaf, dat je weer mag paardrijden. Wel goed aangegeven he, waar je grenzen liggen! ZOu wel fijn zijn als het paardrijden dubbel zijn werk doet: betere lichamelijke gesteldheid en genieten van het rijden!

Lante, welkom in dit topic! Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je het doet als je wedstrijden rijdt. Heb je een dispensatiepas/ rijd je aangepast, of rijd je regulier?

Gewoon regulier en zonder dispensatiepas o.i.d. Ik heb alleen bijna altijd vrij slechte punten voor houding en zit (vijf of zes meestal), maar verder kom ik vrij goed mee. Alleen balen dat ik er soms weer een tijdje tussenuit moet, laatst ook weer dik twee weken; toen heeft een vriendin mijn paard 2-3 keer in de week gereden tot ik zelf weer kon. Het is een jong paard dus tsjah. :) Ik zou ook niet weten wat voor dispensatie ik zou moeten hebben en hoe dat in zijn werk zou gaan; er zijn wel meer mensen die me dat vragen trouwens.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:44

Ik heb even wat verder gelezen in dit topic en wat me opvalt is hoe positief iedereen hier is! +:)+

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:28

Hallo, wat is het alweer lang geleden dat ik hier in dit topic was.
Nu kwam ik op de laaste pagina`s hele bekende verhalen tegen. Ik heb in een andere topic een post geplaatst en kopieer hem ook even hier heen.

Ik kom me hier ook even melden...
Ik loop al 4.5jaar met rugklachten. Dit begon in de 2e helft van mijn zwangerschap.
Het zit in mijn rechter bil boven in. Dit schiet door naar mijn onder rug, rechterbeen (helemaal) en heup.
Ik ben echt 4jaar van het kastje naar de muur gestuurd. Eerst moest ik maar eens zooltjes proberen omdat mijn benen iets verschillen in lengte.
Mijn hele leven dus al maar goed...vreemd dat ik daar dan na 30 jaar last van krijg. Die dingen hebben me dus echt niks geholpen. Naar de fysio...hielp ook niks. Naar een rugkliniek..Leek in 1e instantie verlichting te bieden. Helaas viel ik na een paar weken weer hart terug.
Er zijn diverse keren foto`s gemaakt. En ook een botscan. Ik loop al 4 jaar te verkondigen dat het een zenuwen kwestie is. Na 4,5 jaar ben ik nu eindelijk door gestuurd naar een neuroloog. Hier vielen een boel dingen op zijn plaats. Helaas kan ik omdat ik door een zuurstof tekort bij mijn geboorte heb gehad niet door een mri scan. Hier ben ik nl te bewegelijk voor. Omdat ik vrij tenger gebouwd ben kon ik volgens de neuroloog ook door een cat scan.
Hier krijg ik 4 augustus de uitslag van. Paracetamol, ibroprufen,diclofenac...Het hielp me niks. Ik heb tramadol geprobeerd en was binnen een paar uur pijn vrij maar dood en dood ziek. Toen heb ik nog oxycontin geprobeerd. Helaas voelde ik de pijn nog en was ik weer hartstikke ziek. Met die zware medicijnen kan ik niet voor mijn 4jarige dochtertje zorgen. Het is dus kiezen of pijn of doodziek. Ik heb ook het gevoel dat ik altijd maar loop te zeiken... Ik heb van ellende beste huilbuien gehad. Dat verdorie je man je soms je schoenen aan moet doen, of je uit de bank moet hijsen omdat je het zelf niet kan. Gelukkig heb ik ook zo`n man die me overal in steunt. Als hij vrij is neemt hij me alles uit handen. Hij heeft er voor gezorgd dat mijn grote liefde nog niet op marktplaats staat (mijn paardje) Het verscheurd me dat ik momenteel niet rijden mag (tot de scan uitslag bekend is) van de neuroloog.
Mijn grootste angst is niet dat ik maar moet leren leven met de pijn maar dat ik nooit meer mag paardrijden en mijn paardje dus verkopen moet.
Het is gewoon een hele onzekere tijd nu. Dat vreet wel aan mij. Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die misschien nog wel mogen rijden? Ik heb van een paar gelezen dat ze dat niet meer mogen. Momenteel vertroetel ik mijn paardje maar wat en longeer heb. Ook grondwerk en vrijheidsdressuur vind hij prachtig. Zo even genoeg gezeurd. He wat lucht dat soms op....

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 16:50

Hallo,

Sorry dat ik nu pas reageer, maar ben ziek geweest (voorhoofd en bijholteontsteking met giga koorts en regelmatig bij inspanning flauw dreigen te vallen)...maar nu dan mijn ervaring tot nu toe met de tens...
Zodra ik de Tens gebruik heb ik zo goed als geen pijn, gebruik ik hem niet dan heb ik gelijk weer pijn maar nog niet gelijk zo erg as het was (na een paar uur wel weer).
wel moet ik zeggen dat ik die meervoudig bruikbare elektroden heel erg irritant vind, ze plakken namelijk niet voldoende. Aangezien ik de elektroden op mijn onderrug plak en daar ook de rand van mijn broek zit en die er overheen schuurt, schuurt mn broek regelmatig de elektroden los om vervolgens aan mijn t-shirt te kleven en de tens zijn werk niet optimaal doet.
nu ben ik benieuwd of ik er ook eenmalig bruikbare elektroden voor kan krijgen (soort pleister met gelkern erin bijv.) die je na gebruik gewoon dus weggooit en beter plakken, misschien weet iemand hier of dat bestaat en zo ja hoe je eraan kan komen?
ik gebruik de i-pulz van van lent systems...

de ervaring is dus zeer goed, alleen moet er nog een oplossing voor de elektroden komen, plak ze nu maar extra vast met tape, maar dat vind ik nog niet ideaal...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:01

Fijn Lammie dat de TENS zijn werk doet +:)+
Ik had gewoon plakkers voor eenmalig gebruik en nam dus dagelijks 2 nieuwe plakkers. Of die beter plakken weet ik niet. Dat loslaat probleem had ik niet omdat ze bij mij in de nek zaten. Maar je hebt ook speciale lijm om op de plakkers op zijn plek te houden. Misschien kun je dat eens uitproberen?

Edit: op de website van Van Lent (http://www.vanlentsystems.nl/nl/index.htm) staat die speciale lijm TG03.
Laatst bijgewerkt door patpen op 29-07-12 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:07

ok...dat van die speciale lijm wist ik niet...dus misschien is dat wel een optie als de proeftijd voorbij is...

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 07:15

Fijn dat de tens zijn werk doet!

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 07:44

hoi
ik heb n plaatje in me rug die 2 wervels recht houd kan bijna alles(zit er al 9 jaar)
paar maanden geleden weer begonnen met rijden (had het te druk met de kids) kan gewoon rijden ect alleen wat meer moeite om er op te komen (ben iets stijver in onder rug) heb sinds vrijdag n paardje en ga het rijden langzaam opbouwen als het zo is dat ik niet genoeg kan rijden zoek ik wel bijrijder er schijnen ook speciaale zadels voor te zijn maar die heb ik nog niet ondekt

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:27

Hey jouw hier boven mij...Ik ben jou eerder tegen gekomen...Koffie? ;)

Weet jij dan ook wat voor zadels dat zijn? Of waar je daarover gehoord hebt?

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:30

Claudia78 schreef:
Hey jouw hier boven mij...Ik ben jou eerder tegen gekomen...Koffie? ;)

Weet jij dan ook wat voor zadels dat zijn? Of waar je daarover gehoord hebt?

lekker koffie........
eind van de dag of morgen komt er iemand met n zadel die ook zware rug problemen heeft
ik heb weinig verstand van zadels maar ze heeft n zadel waar je n ander boom?ik kan zetten
die uitgesneeden kan woorden in de vorm van je rug dus zal haar dan ff vraagen hoe het heet en hoe het werkt
ja ik lees me lam op bok en eigenlijk overal sinds n paar daagen moet ergends info van daan haalen voor me knollie
geen idee of zadel past op paard maar anders mag ie ff op ander paard zodat ik er ff op kan zitten

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:59

ik heb contact gehad met van lent systems en zodra ik daar in het bestand sta an krijg ik een proefpakket elektroden thuis gestuurd en en tube met een soort kleefgel....er zou namelijk tussen de verschillende soorten ook verschil in kleefkracht zitten...

wat betreft zadel enz. eerder reed ik op barebackpad of op mn rossner amerika dressuurzadel en dat zal het nu ook weer gewoon worden (al is het zadel best een zwaar ding, maar dat zal ook wel weer wennen). opstappen deed ik altijd al met een krukje, dus dat blijf ik dan nu weer gebruiken. mijn schoonzusje rijd ook met het dressuurzadel (zij alleen dan met bontje op het zadel ivm zadel een beetje te groot voor haar).

ik heb trouwens niet meer de ambitie om 6 x per week te rijden, dus ik ga ongeveer 2 x per week rijden en mijn schoonzusje doet de rest van de trainingen en mijn vader ment met haar en dit ga ik ook een beetje oppakken...

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:59

patpen schreef:
Oké, dat is dan ook weer anders ;)
Ik kreeg een pakket thuis afgeleverd dat ik mee moest nemen naar het zkh. In het pakket zaten verschillende soorten en formaten plakkers (testpakket zeg maar), 2 setjes kabels, bestelformulier, 2 oplaadbare batterijen + oplader.
Het kan een beetje raar aanvoelen in het begin; bij mij tintelde het soms maar dat kwam eigenlijk omdat ik hem te hard had staan :o. Pulse vond ik altijd wel lekker want dat was er veel afwisseling in sterkte! In de winter is zo'n apparaat makkelijk onder je kleding weg te werken, in de zomer wat lastiger... Ik had de plakkers in mijn nek, draadje onder de kleding, kastje aan je broek, en niemand die het zag :D. Totdat iemand even mijn nek wilde masseren; deed bij allebei pijn!!!

Maar inderdaad: gewoon uit gaan proberen. Geen 2 mensen reageren gelijk op een behandeling. Je ziet het maar met die blokkade! Bij de 1 werkt het wel, bij de ander niet. Waarom? Wie zal het zeggen.

Ik weet niet hoe je aan nieuwe plakkers kan komen. Misschien via de poli? Het kan zijn dat ze die dingen ingekocht hebben en uitlenen aan patiënten. Er is ook speciale gel om lijmresten af te vegen en lijm als de plakkers niet goed blijven zitten. En speciale losse pleister die je overal voor kunt gebruiken, het is een soort tape (dat is bij mij de enige pleister die ik verdraag!).

Edit: gebruik je glucosamine? Daar hoor je ook de meest wilde verhalen over, maar ik gebruik het nu bijna 2 jaar (de uitgebreide met vitamine C en MSM). Nee, mijn klachten zijn niet verdwenen maar ik beweeg wel iets soepeler daardoor. Kan het direct merken als ik het een keer oversla. Ik koop het gewoon los (eigen merk Kruidvat) en gebruik van beide maar 1 tablet per dag dus niet de aanbevolen dosering van 2 tabletten.

ik heb ook Jaren een tens gebruikt (duokanaal) en ivm allergie heb ik ook allerlei plakkerst uitgetest, deze kreeg ik via de leverancier opgestuurd waar mijn zorgverzekering contract mee had, ondertussen ook 2 kastjes in huis liggen. Gebruik ze momenteel niet meer maar wel een idee om ze weer eens te gebruiken om te kijken of het nog resultaat heeft. heb zelfs de tens ooit gebruikt met een miskraam, verzacht in iedergeval de sterkte weeen.

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 07:53

nou komen ze met n zadel wat goed zou zijn voor mij rug past ie niet(wilde niet gelijk uuren rijden maar ff zitten)maar goed loop tegen kleine probleempjes aan als ik naast t paard sta kan ik niet borstelen op ze rug...dus krukje er naast vind ie prima laat hem het krukje zien en ruiken en is oke....zal op zoek moeten naar lange stijbeugel riemen want met n standard maatje(zo hoog kan me been niet voel ik in me rug)kom ik er niet op....maar oke das op te lossen ik heb wel pijnstillers maar die slik ik liever niet zo wie zo niet en zeker niet als ik op n paard wil of er in de buurd ben dus eerst even kijken of er oplossingen te vinden zijn en tot nu toe wel gelukkig