Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:49

bertine37 schreef:
phoe.... jullie hebben ook wat meegemaakt allemaal hoor jeetje.
Ik ben al even niet in dit topic geweest. lig nog steeds op de bank te dromen van mijn eigen paard. Zit nog onder de morfine en diazepam en heb vandaag gehoord dat mijn nekhernia operatie een failure is geweest en dat dit dus een gevolg is van de operatie.... fijn, daar zit je dan. ( mijn nekprothese drukt andere zenuwen in de knel). Jullie wekken mijn interesse omdat vandaag gesproken is over een pijnblokkade en ik daar nu ook wel meer over wil weten. Ik hoop op een pijnvrije zomer.
Mijn eigen eerste paard staat nl. voor de deur. zooooo spannend ! ( misschien morgen al) en ook al heb ik pijn. Even paardengeur opsnuiven geeft me zoveel energie !
Ik wens iedereen veel sterkte !

Als je vragen hebt over de Zenuwblokkade met medicijnen die worden ingespoten dan mag je ze gerust stellen, over die met stroom kan ik je pas volgende week beantwoorden.

patpen

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:18

Genoeg ervaring hier ook met blokkades. Hoewel er dus duidelijk verschil is tussen de ziekenhuizen!

Bij mij is "alleen" de tussenwervelschijf verwijderd en geen prothese geplaatst. 3 jaar na die operatie blijft de nek gevoelig, zit voor mijn leven vast aan medicatie, maar heb niet meer die uitval. Restklachten worden veroorzaakt door de afgestorven zenuw. Die groeit wel weer aan (1 cm per jaar), reken dus maar uit van nek naar vingertoppen hoeveel jaar dat gaat duren. Waarschijnlijk ga ik dat niet meer beleven :P.

Ik reed ook in het begin met een barebackpad. Maar door de vorderingen (vooral met het paard waar ik nu mee rij), ben ik overgestapt naar een Christ bontzadel. Er is er 1 op de manege maar na mij werd hij gebruikt voor een andere ruiter. Bovendien is het zadel van de manege een maat pony; volgens confectiemaat heb ik een full nodig. Daarom heb ik uiteindelijk mijn eigen zadel (in het bruin om vergissingen te voorkomen!!!) gekocht. Eigenlijk heeft het bontzadel alleen de vorm van een zadel want het is gewoon een luxe schapenvachtje ;). Daardoor komen de bewegingen en warmte beter door. Maar mijn zit is wel verbeterd; door alleen een BBP met voorsingel te gebruiken waar beugels aan bevestigd zijn, zit je eigenlijk niet goed met je benen. Met het bontzadel zitten de beugels op de gebruikelijke plaats en zit je gewoon beter.
http://www.ruitershoppasdedeux.nl/index ... 96&lang=NL

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:22

Ik kon de laatste tijd niet meer met beugels rijden en reed dan ook alleen nog maar met barebackpad...

karinxeowyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:40

lammie2701 schreef:
karinxeowyn schreef:
mijn broer is lichamelijk en geestelijk gehandicapt, hij had toen hij 13 maanden was hersenvliesontsteking en is daardoor gehandicapt geworden. hij kan.niet zelf lopen, eten staan enzo, daar moet je hem mee helpen. hij os ook dof en.kan.niet praten.
hij rijdt wel paard! elke maandag ochtend op een speciale maneg voor gehandicapte mensen en mensen met een beperking. ik ga zelf zo nu en dan een keertje mee. echt gaaf ziet dst eruit! ik raad het aan voor mensen om een keer op zon soort manege te rijden x heel gaaf om te zien hoe dat allemaal gaat! mijn broer rijd nietecht op een Adek maar op een dekje met een handvat voorop waar hij zich aan vasthoud!

Ik reed meestal ook op mn barebackpad (een equestor/voest) en kon daarop beter ontspannen en de bewegingen voelen.
Ook ben ik vaak op een aangepaste manege geweest door mijn werk, was echt geweldig om die cliënt te zien ontspannen op dat huifbed (was bij manege zonder drempels in bennekom, de uitvinder van het huifbed).

oke!! he! dat is vlakbij mij ;D manege zonder drempels, haha nouja, 15min met de auto daar reed mijn broet eerst, maar hij ging op een gegeven moment telken zitten... dus zijn we over gegeaan om hem echt op een paard te laten zitten!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:39

Die manege was toen 10 minuten met de fiets en auto (met de auto moest je omrijden) van mijn huis en werk af (werk was 200m van mn huis af).

Nespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:18

Ik heb een lichte beperking aan mijn linker arm.
Een Erpse Parese, ik heb er alleen last als ik op een sterk paard zit en dan sterk op links.
Als ik het paarden om moet trekken dan lukt dat dus niet.
Ik zit vaak ook een beetje scheef en mijn hand staat altijd scheef. <~ commentaar op wedstrijd...
Verder heb ik wel veel plezier inhet rijden!!!
Ik men ook :3

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:33

Sinds lange tijd rij ik ook weer. Mag het officieel niet maar vloeken mag ook niet.

Heb HMS en daardoor ook al 2 nieuwe heupen, 1 nieuwe schouder en een versleten schouder.
Alleen voor t opstappen heb ik een stoeltje nodig verder geen aanpassingen. ( ja een lief paard )
Soms zijn er dagen bij dat het niet gaat en dan ben ik al blij dat ik het overleef in bed.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:39

hoi hoi,
zooo ik ben er weer...
vandaag de 2e zenuwblokkade gehad en nu dan met warmte/stroom...nou kan wel vertellen dat die toch minder prettig was dan de eerste...
de arts die de behandeling uitvoerde zei al wel dat als dit niet voldoende hielp ik dan waarschijnlijk een tens apparaat en plakelektrodes krijg en wellicht als dit dan wel werkt dan waarschijnlijk een soort tens die via een kleine operatie rechtstreeks op mn zenuw en onder mijn huid wordt bevestigd en dan met een afstandsbediening.
heb nu wel behoorlijk napijn, maar de pijn is nu wel minder dan de normale pijn...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:42

Even bijlezen

Laura__xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:43

Nope

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:45

Laura__xxx schreef:
Nope

wat nope?

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:28

lammie2701 schreef:
hoi hoi,
zooo ik ben er weer...
vandaag de 2e zenuwblokkade gehad en nu dan met warmte/stroom...nou kan wel vertellen dat die toch minder prettig was dan de eerste...
de arts die de behandeling uitvoerde zei al wel dat als dit niet voldoende hielp ik dan waarschijnlijk een tens apparaat en plakelektrodes krijg en wellicht als dit dan wel werkt dan waarschijnlijk een soort tens die via een kleine operatie rechtstreeks op mn zenuw en onder mijn huid wordt bevestigd en dan met een afstandsbediening.
heb nu wel behoorlijk napijn, maar de pijn is nu wel minder dan de normale pijn...

Hoi Lammie,
Hoe is het nu met je, enkele dagen nadat je de blokkade gehad hebt?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:10

Nog wel flink wat pijn, maar volgens de arts kon dat nog een week duren voor de pijn helemaal weg was...

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:27

Hmm.. dat is dus even afwachten! Heb je het idee dat het pijn is van de behandeling, of de pijn die je altijd hebt?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:46

Lammie: ik was ook benieuwd hoe het nu was!
Een fijne behandeling is het idd niet, als het maar helpt... Dat is dus nog even afwachten begrijp ik. Ze hebben aan de zenuw gezeten en dat is niet echt een fijn gevoel ;).
Ik heb overigens ook jaren een TENS gehad; bij mij werkte het wel. Moet alleen wel goed afgesteld worden anders bereik je het tegenovergestelde effect :+. Bij de poli waar ik onder behandeling was, werd een TENS aangevraagd en zodra je die ontvangen had, moest je daarmee naar het spreekuur komen. Dan stelde de arts het apparaat in op de juiste frequentie.

Hier gaat het overigens niet zoals ik zou willen. Veel stress dus de klachten nemen toe :\. Waarschijnlijk oververmoeid want alles doet zeer. En dat kan ik dus nét deze week niet gebruiken... Vanavond spelen met de fanfare, morgen moet de kater opnieuw geopereerd worden (7 weken geleden aangereden, fractuur bovenbeen, 2 pinnen erin. Breuk is goed genezen maar maandag op controle met foto's bleek dat de knieschijf volledig verschoven is. Morgen dus de knieschijf weer op de goede plek laten zetten.), zaterdag is de demonstratie van het carrousel rijden (donderdag, vrijdag én zaterdag dus rijden). Ben wel vrij van het werk t/m maandag maar ben bekaf. Lig soms 's avonds al om 1930 op bed. Kom ook niet aan hobby's toe ;(

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:29

patpen schreef:
Lammie: ik was ook benieuwd hoe het nu was!
Een fijne behandeling is het idd niet, als het maar helpt... Dat is dus nog even afwachten begrijp ik. Ze hebben aan de zenuw gezeten en dat is niet echt een fijn gevoel ;).
Ik heb overigens ook jaren een TENS gehad; bij mij werkte het wel. Moet alleen wel goed afgesteld worden anders bereik je het tegenovergestelde effect :+. Bij de poli waar ik onder behandeling was, werd een TENS aangevraagd en zodra je die ontvangen had, moest je daarmee naar het spreekuur komen. Dan stelde de arts het apparaat in op de juiste frequentie.

Hier gaat het overigens niet zoals ik zou willen. Veel stress dus de klachten nemen toe :\. Waarschijnlijk oververmoeid want alles doet zeer. En dat kan ik dus nét deze week niet gebruiken... Vanavond spelen met de fanfare, morgen moet de kater opnieuw geopereerd worden (7 weken geleden aangereden, fractuur bovenbeen, 2 pinnen erin. Breuk is goed genezen maar maandag op controle met foto's bleek dat de knieschijf volledig verschoven is. Morgen dus de knieschijf weer op de goede plek laten zetten.), zaterdag is de demonstratie van het carrousel rijden (donderdag, vrijdag én zaterdag dus rijden). Ben wel vrij van het werk t/m maandag maar ben bekaf. Lig soms 's avonds al om 1930 op bed. Kom ook niet aan hobby's toe ;(

nee, de behandeling was zeker niet fijn...in eerste instantie vond ik hem redelijk vergelijkbaar aan de vorige keer, maar toen de verdoving uitwerkte begon de pijn door te komen... Die pijn leek eerst op napijn, maar is nu duidelijk geen napijn en lijkt steeds erger te worden. Ik hoop dat dit de komende week nog gaat veranderen en beter gaat worden en anders wordt het dan maar de Tens....ben nu echt helemaal klaar met die pijn en wil er vanaf...dan kunnen we tenminste weer in de toekomst gaan werken wat betreft werk, gezin stichten enz. (zou namelijk dolgraag zwanger worden enz.)

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:47

Kijkt ook weer eens om het hoekje sinds heeeel lang.... :o :wave:

Sandros schreef:
Sinds lange tijd rij ik ook weer. Mag het officieel niet maar vloeken mag ook niet.

Heb HMS en daardoor ook al 2 nieuwe heupen, 1 nieuwe schouder en een versleten schouder.
Alleen voor t opstappen heb ik een stoeltje nodig verder geen aanpassingen. ( ja een lief paard )
Soms zijn er dagen bij dat het niet gaat en dan ben ik al blij dat ik het overleef in bed.

Hier nog 1 met HMS, maar niet zo heftig als bij jou lees ik :(:)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:20

Sterkte dames :(:)

Ik moet waarschijnlijk ook een pijnblokkade in de nek. Zie daar een beetje tegenop. Maar wil ook weer zo graag opbouwen.
Mijn nieuwe eerste eigen paard biedt wel veel troost. Hij is geweldig en een grote droom is uitgekomen. Als ik dan thuis kom met pijn, kan ik toch met een glimlach terugdenken. :j Toen ik uitgeput in zijn wei ging liggen, kwam hij naast me liggen. Geweldig he ? <3

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 01:20

Afbeelding
En toen zat ik voor het eerst op mijn allereerste eigen paard. *\o/*
Het was met moeite en ik heb maar 1 rondje gestapt. Maar ben trots :D

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 12:19

Wat goed Bertine, weer een mijlpaal!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:57

bertine37 schreef:
[ Afbeelding ]
En toen zat ik voor het eerst op mijn allereerste eigen paard. *\o/*
Het was met moeite en ik heb maar 1 rondje gestapt. Maar ben trots :D

Ooh wat fijn voor je!!!
Ik heb afgelopen woensdag even op Jana gezeten en wat gestapt, maar dat was heel veel auw...dus laat het voorlopig maar even en freestyle en poets haar wel gewoon...helaas is het niet anders...

wat betreft mijn pijn...lijkt wel met de dag erger te worden :( en gebruik nu volop tramadol met ibuprofen en dat haalt dan alleen de scherpste randjes eraf...ben bang dat het voor mij de tens behandeling gaat worden en hoop dat deze dan wel voldoende helpt...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 17:36

D'as balen Lammie. Die blokkades zijn toch bedoeld om geen/minder pijn te hebben. Als ik tramadol en ibuprofen samen gebruik kan je mij bij elkaar vegen.

Hier gaat het af en aan beter slechter. T'is een tijd geleden dat ik hier was. Ik heb dystrofie aan rechterhand/pols, maar nu ook aan rechtervoet/enkel. Nek en onderrug/bekken word verdacht. Echt aan kunnen tonen kan niet volgens de arts. Het is wel vervelend en ik moet er maar mee leren leven, en bedankt. Na het paardrijden kom ik vaker kreupeler van het paard dan ik er op ga, rij tussen een 15 min. tot een uur. Afhankelijk van hoeveel last ik heb en niet meer dan 3á4 x per week. In de wintermaanden rij ik helemaal niet wegen tramadol gebruik. Word er duizelig van en reactie vermogen is bagger. Dan op een hengst klimmen, nee.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 17:42

aikon schreef:
D'as balen Lammie. Die blokkades zijn toch bedoeld om geen/minder pijn te hebben. Als ik tramadol en ibuprofen samen gebruik kan je mij bij elkaar vegen.

Hier gaat het af en aan beter slechter. T'is een tijd geleden dat ik hier was. Ik heb dystrofie aan rechterhand/pols, maar nu ook aan rechtervoet/enkel. Nek en onderrug/bekken word verdacht. Echt aan kunnen tonen kan niet volgens de arts. Het is wel vervelend en ik moet er maar mee leren leven, en bedankt. Na het paardrijden kom ik vaker kreupeler van het paard dan ik er op ga, rij tussen een 15 min. tot een uur. Afhankelijk van hoeveel last ik heb en niet meer dan 3á4 x per week. In de wintermaanden rij ik helemaal niet wegen tramadol gebruik. Word er duizelig van en reactie vermogen is bagger. Dan op een hengst klimmen, nee.

ik heb juist de eerste 2 dagen last van suf, duf, duizelig enz. zijn van tramadol en daarna kan ik alles gewoon weer...
ik hoopte ook dat de pijn eindelijk eens minder ging worden, maar tot nu toe nog niet...
afgelopen maandag ook gesprek gehad met een arbeidsdeskundige en die raadde mij af om nog weer in de zorg te gaan werken...nu gaan mn manager en ik samen o zoek naar een passende functie bij mn werk...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:12

Nee, zolang ik tramadol neem heb ik er goed last van. Na een week zelfs huiduitslag. Ik hoor bij de 2% die daar last van heeft.
Hopelijk vinden jullie wat, het is moeilijk om met een aandoening ergens anders aan de bak te komen.
Ik ben 80/100% afgekeurd, mag werken ben het niet verplicht. Kan alleen geen werkgever vinden die mij aan wil nemen voor een aantal uur per week. Zelfs geen vrijwilligerswerk. :? Met grote kans op veel ziekte dagen ivm veel pijn en stoned rond lopen.

Ik heb de rechtszaak tegen ex werkgever gewonnen en er moet nu letselschade uitbetaald worden. Alleen verzekering doet nu moeilijk want ik kan best wel werken. Als taxi/bus chauffeur _O- Nooit gehoord van verkeersveiligheid geloof ik. Mijn oom is bus chauffeur en die vraagt zich af of deze man wel spoort, een kennis is taxi chauffeur en die lag dubbel van het lachen. Zegt genoeg ;)
Ik hou het maar bij doen wat ik leuk vind en nog kan, daar heb ik toch wel een dagtaak aan. 2 honden, kat, 2 pony's (staan nu volpension en heb bijrijder tegen mijn zin in eigenlijk, maar kan het niet meer alleen) mijn huishouden (heb hulp aangevraagd bij gemeente, afgewezen :( ben nog jong en links doet het nog, krijg ik ook al last van door overbelasting ;( ) en mijn tuin. Deze is onderhoudsarm. O, en boodschappen moet ook gebeuren.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:25

aikon schreef:
Nee, zolang ik tramadol neem heb ik er goed last van. Na een week zelfs huiduitslag. Ik hoor bij de 2% die daar last van heeft.
Hopelijk vinden jullie wat, het is moeilijk om met een aandoening ergens anders aan de bak te komen.
Ik ben 80/100% afgekeurd, mag werken ben het niet verplicht. Kan alleen geen werkgever vinden die mij aan wil nemen voor een aantal uur per week. Zelfs geen vrijwilligerswerk. :? Met grote kans op veel ziekte dagen ivm veel pijn en stoned rond lopen.

Ik heb de rechtszaak tegen ex werkgever gewonnen en er moet nu letselschade uitbetaald worden. Alleen verzekering doet nu moeilijk want ik kan best wel werken. Als taxi/bus chauffeur _O- Nooit gehoord van verkeersveiligheid geloof ik. Mijn oom is bus chauffeur en die vraagt zich af of deze man wel spoort, een kennis is taxi chauffeur en die lag dubbel van het lachen. Zegt genoeg ;)
Ik hou het maar bij doen wat ik leuk vind en nog kan, daar heb ik toch wel een dagtaak aan. 2 honden, kat, 2 pony's (staan nu volpension en heb bijrijder tegen mijn zin in eigenlijk, maar kan het niet meer alleen) mijn huishouden (heb hulp aangevraagd bij gemeente, afgewezen :( ben nog jong en links doet het nog, krijg ik ook al last van door overbelasting ;( ) en mijn tuin. Deze is onderhoudsarm. O, en boodschappen moet ook gebeuren.

mn werkgever doet op zich wel zijn uiterste best om wat binnen de instelling voor mij te vinden, nu hopen dat er wat is of gecreeerd kan worden.
huishouden is op zich hier niet zo'n probleem, mijn vriend doet alles wat ik niet kan en grote boodschappen doen we samen...
raar dat die verzekering moeilijk doet...lijkt me simpel: je hebt een rechtszaak gewonnen en moet nu letselschade vergoed krijgen, dus die verzekering heeft het gewoon uit te betalen...zij kunnen niet in jouw lichaam kijken en ieder mens reageert weer anders op medicatie (als ik jouw ervaring met tramadol zo lees lijkt het mij niet verstandig en verantwoord dat jij taxi chauffeur gaat worden bijv.).

vandaag was ik bij mn ouders (mn vader is jarig) en daar waren hele goede vrienden van ons ook (daar staan de paarden ook) en even lekker zitten dromen en babbelen enz. en zij willen mij wel helpen om mij aan het mennen te krijgen (heb eerder gemend met de pony die we hebben en daar wil ik het nu dus ook eerst mee gaan proberen).
De vader van dat gezin gaf aan dat een verend bokkussen een uitkomst kon zijn voor mij, dit zou dan de schokken absorberen en zo zou ik dan toch met paarden bezig kunnen blijven...ik hoop zoo dat mij dit gaat lukken..