Lammie: mijn paard is niet ziek hoor. Ik heb (helaas) geen eigen paard. 4 jaar geleden volgde ik een revalidatietraject. Daar kwam oa sporten ter sprake. Zwemmen mag ik niet met mijn nek; te zware belasting. Op internet gaan snuffelen en toen kwam ik op de site terecht voor aangepast paardrijden. Dat besproken met de revalidatiearts, info opgevraagd bij de manege en dat met het revalidatieteam besproken. Die vonden dat ik het mocht proberen. Manege van mijn keus had geen ervaring met (nek)hernia maar wilde wel kijken wat de mogelijkheden waren. Bij de manege is een speciale fysio in dienst voor mensen die wel (redelijk) zelfstandig kunnen rijden maar speciale begeleiding nodig hebben. En die fysio is nu al een paar maanden ziek. Dus op dit moment rij ik mee met de "gewone" lessen met een speciaal zadel (Christ barebackpad). Eigenlijk een luxe bontzadel. Toen ik 4 jaar geleden weer begon met rijden, liep er altijd iemand naast mij en aleen in stap. Tegenwoordig rij ik zelfstandig, stap en draf, en we zijn begonnen met het opstarten naar galop.
Na de paardenvakantie vorig jaar, ben ik gevraagd om mee te rijden in de carrousel. Eind vd maand bestaat de manege 10 jaar en ik ben 1 vd ruiters met een beperking die meerijden. Op de manege heb ik wel een vast paard (Tinker van 168) waar ik nu 1,5 jaar op rij. Ze heeft wel een eigen wil maar is vreselijk lief en behoorlijk gelijkmatig qua humeur. En over 1,5 week rij ik voorop met de carrousel

. Dus eigenlijk DANKZIJ de hernia's kan ik weer paardrijden. Nee, geen topsport en ik kom niet uit op wedstrijden. Maar ik heb er plezier in en belangrijker: het vermindert mijn klachten

. Beetje last van plankenkoorts want het schijnt erg druk te worden. Donderdag is vaste lesdag, vrijdag wordt tribune opgebouwd en dan 's avonds oefenen om te kijken hoe de paarden op die tribune reageren, zaterdag is dan de demonstratie. Gelukkig kunnen we vooraf losrijden want anders ben ik zo stijf als een plank. Zal vast wel goed gaan hoewel ik nog wel eens moeite heb met links en rechts

. Maar er is afgesproken dat de rest mij gewoon volgt als ik verkeerd ga; dan lijkt het of het zo hoort

. En dan pakken we ergens wel weer de proef op. Wel uitgeprobeerd om op een andere plek in de groep te rijden maar dat vind het paard vreselijk (oren plat, wil niet in draf, opzij springen, happen, dat soort dingen). Nu wij weer voorop rijden gaat het prima

.
Helaas zijn er niet heel veel aangepaste maneges (78 geloof ik voor heel Ned) maar het is een geweldige uitvinding!