Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:48

Jeetje zeg, wat een heftig verhaal.

Helaas lig ik vandaag weer op bed vanwege toegenomen klachten.
Ik hoop toch zo dat mijn droom uitkomt. Ik heb al een stal gehuurd en alles is geregeld. Ook heb ik evt. mensen die de zorg van mijn paard kunnen overnemen tot ik beter ben.
T'is natuurlijk dat iedereen om me heen niet erg positief is over deze beslissing. Maar voor mij zal het zón teleurstelling zijn als alles niet door kan gaan. |(
Ik kan zo genieten als ik mijn kleine meid zie rondhobbelen door de bak. Dan neem ik het wel voor lief dat ik deze zomer nog geen buitenritten kan maken. Ik heb al jaren mijn verwachtingen naar beneden toe bijgesteld. Mijn geduld is al zo lang op de proef gesteld.
Ik lig nu plat om ervoor te zorgen dat ik volgende week heel even op onze toekomstige pony kan zitten om te bepalen of de combinatie past. Ik wil deze pony niet laten gaan omdat ik denk dat dit ons droompaardje is.
Al kan ik er straks maar heen om even te gaan kroelen. Dat zal al zoveel voor me betekenen.
De pony is zo braaf en mooi. Ik zal het begin missen, maar als ik opknap heb ik wel iets om naartoe te gaan.
Ik hoop maar dat de mensen om me heen dat snappen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:08

bertine37 schreef:
Jeetje zeg, wat een heftig verhaal.

Helaas lig ik vandaag weer op bed vanwege toegenomen klachten.
Ik hoop toch zo dat mijn droom uitkomt. Ik heb al een stal gehuurd en alles is geregeld. Ook heb ik evt. mensen die de zorg van mijn paard kunnen overnemen tot ik beter ben.
T'is natuurlijk dat iedereen om me heen niet erg positief is over deze beslissing. Maar voor mij zal het zón teleurstelling zijn als alles niet door kan gaan. |(
Ik kan zo genieten als ik mijn kleine meid zie rondhobbelen door de bak. Dan neem ik het wel voor lief dat ik deze zomer nog geen buitenritten kan maken. Ik heb al jaren mijn verwachtingen naar beneden toe bijgesteld. Mijn geduld is al zo lang op de proef gesteld.
Ik lig nu plat om ervoor te zorgen dat ik volgende week heel even op onze toekomstige pony kan zitten om te bepalen of de combinatie past. Ik wil deze pony niet laten gaan omdat ik denk dat dit ons droompaardje is.
Al kan ik er straks maar heen om even te gaan kroelen. Dat zal al zoveel voor me betekenen.
De pony is zo braaf en mooi. Ik zal het begin missen, maar als ik opknap heb ik wel iets om naartoe te gaan.
Ik hoop maar dat de mensen om me heen dat snappen.

hier begrijpen wij het in ieder geval wel...
op dagen zoals deze (mooi zonnig weer en niet te warm) baal ik enorm dat ik niet meer kan en mag rijden...zou zoooooo graag een lekker buitenritje op mijn mooie zwarte pareltje willen maken..maar ja helaas zit dat er niet meer in...

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:28

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:40

hoi Lammie, ik las dat jij niet meer mag rijden vanwege een gescheurde tussenwervelschijf?
:(:)

Bij mij hebben ze in mijn nek een tussenwervelschijf van titanium gezet en ik zou dus na 6 weken alles weer mogen.
nu heb ik klachten aan de andere kant die lijken op mijn eerdere klachten.

Ik zou me geen raad weten als ze tegen mij gaan zeggen dat ik nooit meer mag rijden.
Misschien is het niet verstandig om nu een eigen pony te gaan kopen. maar simpelweg de paarden uit mijn leven gaan halen maakt me denk ik een afschuwelijk mens. -:(- (of misschien ben ik dat al :P )

ik hoop vooralsnog op een goede uitslag straks en de buitenritjes spelen zich nu in mijn dromen af.
sterkte voor iedereen.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:42

Ik begrijp het inderdaad (ook) volkomen!
Maar ik kan me ook de zorg van je omgeving voorstellen. Het is natuurlijk een hele verantwoordelijkheid en niet te vergeten zwaar werk. Maar wat is er nou fijner dan even lekker kunnen tutten en knuffelen met je paardje? Van de andere kant heb je wel een doel om voor te vechten dat je op de been blijft!
Ja, met dit mooie weer zou ik ook graag lekker op een paardenrug kruipen en door het bos een ritje maken (zucht). Het weer is er ideaal voor. Helaas heb ik geen eigen paard (kan ik mij financieel op dit moment ook niet veroorloven) en ken ik ook geen mensen hier in de buurt met een rustig, braaf, betrouwbaar paard waar ik mee zou kunnen rijden. Jammer hoor want ik knap er altijd zo van op. Nou ja, klagen heeft geen zin, ik mag al blij zijn nog zo veel te kunnen na alles wat er gebeurt is de afgelopen jaren..... Maar toch knaagt het :\

Nobel: wat ik uit de website begreep, zou ik in Grade 4 komen. Hoewel het afhankelijk van de keuringscommissie is, of ik "gehandicapt" genoeg ben. Geen zichtbare afwijkingen dus alles moet men op mijn woord geloven. Uiteraard kan ik via de HA wel een verklaring krijgen, dat is geen probleem. Ik heb ook naar de proeven gekeken die er o.a. gereden worden en dan is er nog een ander probleem: ik rij op dit moment (nog) geen galop. Daar zijn we nog mee in de opbouwende fase. Plus het feit dat er nauwelijks centraal in Nederland wedstrijden zijn. Wat ik nog niet heb kunnen ontdekken, is of je een eigen paard zou moeten. Ik weet niet hoe of de manege er tegenover staat als ik met hun paard uit zou willen komen op aangepaste wedstrijden (mits gekeurd). En er staat allerlei hulpmiddelen op die gebruikt mogen worden, maar niets over een zadel anders dan het "standaard" leren zadel. Ik rij juist bewust op een bontzadel om de bewegingen beter door te krijgen en meer (en makkelijker) op beendruk en gewicht te kunnen rijden dan via de teugels. Vanwege het gebrek aan gevoel in de handen, weet ik niet of ik te hard aan de teugels hang. Teugels hangen niet als een waslijn hoor, maar ik kan daar niet op vertrouwen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:54

bertine37 schreef:
hoi Lammie, ik las dat jij niet meer mag rijden vanwege een gescheurde tussenwervelschijf?
:(:)

Bij mij hebben ze in mijn nek een tussenwervelschijf van titanium gezet en ik zou dus na 6 weken alles weer mogen.
nu heb ik klachten aan de andere kant die lijken op mijn eerdere klachten.

Ik zou me geen raad weten als ze tegen mij gaan zeggen dat ik nooit meer mag rijden.
Misschien is het niet verstandig om nu een eigen pony te gaan kopen. maar simpelweg de paarden uit mijn leven gaan halen maakt me denk ik een afschuwelijk mens. -:(- (of misschien ben ik dat al :P )

ik hoop vooralsnog op een goede uitslag straks en de buitenritjes spelen zich nu in mijn dromen af.
sterkte voor iedereen.

ik heb gelukkig ook geen afstand hoeven oen van mijn paard, jana wordt nu gereden door mijn schoonzusje (haar paard is met pensioen), dus ik kan nog wel naar haar toe...helaas alleen niet meer lekker rijden...
Rijden heb ik nog wel geprobeerd na het slechte nieuws...alleen deed dat enorm veel pijn, ik miste gewoon enorm veel schokdemping in mijn onderrug en na 5 minuten stappen kon ik al bijna niks meer door de pijn en dat terwijl paardrijden eerder juist altijd pijnverlichtend werkte...

nu ben ik wel heel benieuwd wat de neuroloog de 12de zegt en of ik daarna evt naar de pijnpoli moet...

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:58

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

bowie_zantos

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:24

Ik heb mijn knie gebroken na een val van een paard, hieraan geopereerd en pinnen en platen gekregen. Deze zijn er inmiddels uit want is al een tijdje geleden. Nu 2 weken geleden een bok van een paard ontvangen tegen mijn knie, door een paard die het niet eens was dat ik met mijn paard okk in de bak reed, ze trapte dus lekker gemeen naar achter en kwam dus weer op mijn slechte knie.... knie heeft het zwaar te verduren met rijden dus nu heb ik een zadel aangeschaft met veel steun nav een topic van een ander persoon. Hoop dat dit mij gaat helpen, kan nog niet veel/lang op een paard zitten dus dit zal de tijd uit moeten wijzen...

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:36

Ik rijd min of meer met een beperking, ik heb een lichte vorm van pdd-nos, Ik loop hier eigenlijk alleen tegenaan wanneer ik om hulp móet vragen, Betwijfel soms wel van wat het dan in dat geval is, is het mijn pdd-nos of is het het verlegen meisje in mij?
Heb ook nog wat onstekingen en nog wat zooi wat nog onderzocht word in m'n benen zitten, hierdoor kan ik niet al te lang lichtrijden en dat soort dingen waarbij je 'veel' beenkracht nodig hebt.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:08

hoi hoi,
even een update van mijn kant...afgelopen donderdag naar de neuroloog geweest en uiteindelijk is hij tot de conclusie gekomen dat ik een hernia heb (door mri van vorig jaar en mijn klachten nu) en dat ik eigenlijk geopereerd moet worden, maar daar ben ik volgens hem veel te jong voor (volgens hem moest ik minimaal de 50 gepasseerd zijn). Dus nu een doorverwijzing gekregen naar de pijnpoli om de uitstralingspijn in mijn been te behandelen, aan de pijn in mijn rug kon niks worden gedaan en daar moest ik dus maar mee leren leven...
ook gaf hij aan dat ik een sport moest zoeken waarbij ik wel de spieren trainde maar niet mijn rug overbelast, hij raadde zwemmen aan...
ik gaf aan dat ik 21 jaar heb paardgereden en een eigen paard heb, maar dit raadde hij mij sterk af ivm de schokdemping.
op het werk werk ik nog steeds 4 x per week 2 uur therapeutisch en dus totaal onbelast wat betreft lichamelijke belasting...dit zal duren totdat er geschikt werk voor mij is of de behandeling van de pijnpoli aanslaat...

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:23

Zelf heb ik een 'beperking' (al zie k dat zelf helemaal niet zo) en dat is autisme.
Ik heb nooit echt moeite gehad met het rijden zelf of de omgang met mensen op stal, inmiddels hebben we een heeeeel gezellig groepje! Maar het duurde voor mij erg lang om een goede instructrice te vinden, die mij op een begrijpelijke manier kon uitleggen wat er bedoeld word, en ook weet hoe mijn pony/ik verder in elkaar steken. (Pony is ook een geval apart, soort zoekt soort...)

En inmiddels heb k die instructrice gevonden! Een vriendin van ons die een paard had van dezelfde stoeterij als onze paarden (Zijn bijde bevriend met de fokkers), en ik heb haar zelf een paard van stal zien opleiden, en tegenwoordig traind ze ook t paard van mn moeder, en ik heb 100% vertrouwen in haar, en de manier van les geven, en sinds ik bij haar les gaan we met sprongen vooruit!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:38

lammie2701 schreef:
hoi hoi,
even een update van mijn kant...afgelopen donderdag naar de neuroloog geweest en uiteindelijk is hij tot de conclusie gekomen dat ik een hernia heb (door mri van vorig jaar en mijn klachten nu) en dat ik eigenlijk geopereerd moet worden, maar daar ben ik volgens hem veel te jong voor (volgens hem moest ik minimaal de 50 gepasseerd zijn). Dus nu een doorverwijzing gekregen naar de pijnpoli om de uitstralingspijn in mijn been te behandelen, aan de pijn in mijn rug kon niks worden gedaan en daar moest ik dus maar mee leren leven...
ook gaf hij aan dat ik een sport moest zoeken waarbij ik wel de spieren trainde maar niet mijn rug overbelast, hij raadde zwemmen aan...
ik gaf aan dat ik 21 jaar heb paardgereden en een eigen paard heb, maar dit raadde hij mij sterk af ivm de schokdemping.
op het werk werk ik nog steeds 4 x per week 2 uur therapeutisch en dus totaal onbelast wat betreft lichamelijke belasting...dit zal duren totdat er geschikt werk voor mij is of de behandeling van de pijnpoli aanslaat...

Advies: zoek een andere neuroloog! Het slaat nergens op dat je te jong bent om geopereerd te worden aan een hernia onder de 50 jaar... Ik was 35 toen ik aan de 1e hernia werd geopereerd en op zaal lag een meisje van 21 dat aan een rughernia was geholpen op dezelfde dag. Ik zou dus vóór de pijnpoli een second opinion vragen bij een andere neuroloog in een ander ziekenhuis :j. Zo kun je toch niet door blijven lopen????

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:54

patpen schreef:
lammie2701 schreef:
hoi hoi,

Advies: zoek een andere neuroloog! Het slaat nergens op dat je te jong bent om geopereerd te worden aan een hernia onder de 50 jaar... Ik was 35 toen ik aan de 1e hernia werd geopereerd en op zaal lag een meisje van 21 dat aan een rughernia was geholpen op dezelfde dag. Ik zou dus vóór de pijnpoli een second opinion vragen bij een andere neuroloog in een ander ziekenhuis :j. Zo kun je toch niet door blijven lopen????

Hier sluit ik me bij aan. succes

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:57

Ik heb dcd dat is een stoornis wat op de volgende dingen van pas komt, bij mij is het alleen het dikgedrukte (heb een lichte vorm)

Soepel bewegen, praten, uit je woorden komen, jezelf aan- en uitkleden, tandenpoetsen, billen afvegen, met mes en vork eten, veters strikken, een bal gooien en vangen, met een pen schrijven etc. Het lijkt allemaal zo gewoon dat kinderen deze vaardigheden leren. Voor sommige kinderen is dat echter niet zo gewoon. Dat kunnen kinderen zijn met DCD.

DCD staat voor Developmental Coordination Disorder, in het Nederlands vertaald als stoornis in de ontwikkeling van de coördinatie van bewegingen.
DCD is een verzamelnaam voor een aantal kenmerken van (licht) gestoorde motorische functies, zoals een lage spierspanning, een grote bewegingsonrust, coordinatieproblemen of problemen met fijnmotorische vaardigheden. Deze problemen kunnen apart voorkomen, maar veel vaker treden ze in combinatie op.
DCD lijkt voor te komen bij 5 tot 10 % van de schoolgaande kinderen. Vaak zijn het jongens. In diverse onderzoeken worden verhoudingen genoemd van 4 meisjes tegenover 10 jongens.

swikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:45

ik heb ook een erbse parese, rechts. deze arm is vanaf de nek verlamd en een groot deel is gevoelloos. ik ben 32 en toen ik geboren werd, konden ze het nog niet opereren, waardoor mijn arm niet doet wat ik wil. ik heb een pony gereden die erg gevoelig in zijn mond was: we hebben een ring aan mijn zadel laten maken waar de teugel doorheen kan, omdat mijn hand nogal schudt in draf en galop...ook heb ik aan mijn rechterteugel martingaalstoppen laten maken, waardoor de teugel niet uit mijn hand glijdt, er zit namelijk niet veel kracht in. ik heb reguliere wedstrijden gereden en had dispensatie voor die stoppen, op de nederlandse ben ik in de L 8e georden en in de M1 5e met mijn Arabier /welsh (lastig beessie) die ik ook zelf heb ingereden. ook mijn haflinger heb ik zelf ingereden en mijn shetlander zelf betuigd, dit was best moeilijk met een hand...ik kon niet goed springen, omdat mijn evenwicht niet goed is, ik fiets op een driewieler. ook heb ik scoliose (rugvergroeiing) door die arm, ik heb een zadel naar mijn wensen laten maken, verder is er niks speciaals aan.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:39

Ik heb PDD-NOS en rijd daarom in een kleine groep les met max. 2 anderen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:22

patpen schreef:
lammie2701 schreef:
hoi hoi,

Wellicht eens contact opnemen met de St. Maartenskliniek in Nijmegen. Die zijn zeer kundig op het gebied van botten en hebben ook een rugafdeling. Ik zou zeker een second opinion aanvragen. Mijn zwager is ook al voor zijn 30e geopereerd en met succes. Sterkte!

Miranda91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:36

Ik ben vijf jaar geleden in het bos van (toen der tijd) mn verzorgpaard gevallen. Na fouten in het ziekenhuis heb ik permanent letsel aan over gehouden aan mijn elleboog. Dit houd in mijn geval in dat ik helemaal geen ellebooggewricht meer heb. Mijn bovenarm en ellepijp zijn aan elkaar gegroeid. Ik kan mijn arm dus niet meer buigen en/of strekken + pols niet meer draaien. Dit maakt afentoe het rijden lastiger maar zeker niet onmogelijk :D. Heb verder geen hulpmiddelen nodig.

fjord100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:53

Ik heb nu zo'n 21 jaar versleten heupen en ben er ook al aan geopereerd. Was 27 toen ik geopereerd werd. Heb mijn eigen heupen nog, maar de stand is veranderd. (Variserende osteotomie). Heb helaas nog elke dag pijn en zeer beperkt in mijn bewegingen. Als ik ja zeg zou ik nieuwe heupen krijgen, maar ik durf niet vanwege alle problemen met de vorige operaties. Ben nu 48 en rijd nog wel , maar men eigenlijk meer. Kan niet op gewoon zadel, maar rijd dameszadel. Helaas is mijn Fjord niet zo zadelmak, dus is niet echt handig met dameszadel. Ik moet het maar weer eens proberen en dan de spierpijn voor lief nemen.

Danielliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:23

Hallo,

Ik zelf heb Gilles La Tourette. Bij paardrijden ontspan in wel. Maar 1x per week heb ik les op de manege en ook nog eens 1x per week naar een bedrijf die zich bezighoud met soortvan paardenspiegeling etc. Dat is eigelijk helemaal niet nodig. Maar ik en me moeder gingen gewoon naar haar want de intake gesprek was toch gratis. En toen hoorde we van PGB, dus we gingen het proberen om het aan te vragen en het lukte! Nu ga ik daar 3 uur per week heen (:. En ik word door haar terug gebracht om 5 uur. Omdat het dan te druk is in onze zaak. Me moeder moet dan ook werken en me vader kan niet auto rijden (:. Whaha, sorry voor niet kloppende zinnen? Snel getypt...

xx

konijnte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:18

fjord100,

ik weet dat deze topic oud is maar k moet toch even reageren, want mijn heupen zijn ook verstelen.
ik ben dan wel een stuk jonger dan u (16jaar) en de operatie die er bij u gedaan is bij mij niet mogelijk.
ik heb ook altijd in dameszit gereden, ik had er alleen geen zadel voor. het laatste jaar gaat het rijden niet meer en ik men nu ook met 2 shetlanders en heb hier veel plesier in. k ben blij dat het paarden verhaal nog gewoon door kan gaan maar dan een beetje anders.:)

groetjes

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:22

hallo,
ik heb gedaan wat werd geadviseerd en dat was second opinion vragen...ben in ede naar het ziekenhuis geweest en ook daar gaven ze aan mij niet te opereren ivm mijn leeftijd, maar ook omdat ik geen klapvoet heb of incontinent ben en dat soort dingen...ik heb gewoon veel pijn aan rug en been en minder kracht in been en bij te veel inspanning dus verminderd gevoel in mijn been en meer pijn...

dus ik ben gewoon naar de pijnpoli gegaan en heb 2 mei een zenuwblokkade gekregen......helaas werkte deze maar 1 1/2 week en krijg aanstaande woensdag een zenuwblokkade dmv warmte/stroom, deze zou beter en vooral ook langer werken...
hoop dat dit wel werkt, want anders weet ik het ook niet meer...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:35

Goed dat je toch voor een second opinion bent gegaan! Begrijp nog steeds niet waarom ze vast houden aan die leeftijd, maar goed.
De zenuwblokkade heeft iig gewerkt, daarom durven ze nu een definitieve blokkade aan. Die heb ik ook gehad. De tijdelijke blokkades werkte bij mij 8-9 maanden, wat een heerlijkheid :9. Maar dat is per persoon héél verschillend. Bij sommige werkt het helemaal niet, een paar weken of een paar maanden. Nu maar duimen dat de definitieve blokkade zijn werk gaat doen en je eindelijk van die pijn af komt +:)+

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:39

patpen schreef:
Goed dat je toch voor een second opinion bent gegaan! Begrijp nog steeds niet waarom ze vast houden aan die leeftijd, maar goed.
De zenuwblokkade heeft iig gewerkt, daarom durven ze nu een definitieve blokkade aan. Die heb ik ook gehad. De tijdelijke blokkades werkte bij mij 8-9 maanden, wat een heerlijkheid :9. Maar dat is per persoon héél verschillend. Bij sommige werkt het helemaal niet, een paar weken of een paar maanden. Nu maar duimen dat de definitieve blokkade zijn werk gaat doen en je eindelijk van die pijn af komt +:)+

die vorige was ook een definitieve, alleen dan met medicatie ingespoten...maar krijg er nu dus 1 met stroom/warmte...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:58

Nee, met medicatie is een proefblokkade en geen definitieve ;). Met stroom/warmte is een definitieve.
Ik heb 11 jaar in een ziekenhuis gewerkt en was zéér goed bekend bij de pijnpoli. Kon altijd tussendoor terecht. Helaas is die geweldige arts naar het Radboud gegaan en is zijn vervanger goed maar durft een blokkade niet meer aan bij mij. Zou die arts overigens absoluut aanraden in het Radboud: kan goed prikken, beter dan menig andere pijnbestrijder!
Maar het inspuiten van lidocaïne/kenakort is echt een proefblokkade.

Hebben ze uitgelegd wat ze woensdag gaan doen?