Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:11

Kwam er gister achter dan mijn zadel niet goed meer is :( De boom is te flexibel. Kereltje heeft nu wat een gevoelige rug. De arme schat.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:31

Wat sneu aikon, en nu? Zie het er uit dat dit snel weer goed is? Op zoek naar een nieuw zadel?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:12

Ik mag van de pensionhoudster een passend zadel lenen tot dat ik de oude heb kunnen laten maken of zelf een nieuwe kan aanschaffen. De pony zijn rug zal snel weer in orde zijn, ik heb niet vaak en niet lang op hem gezeten. Hooguit een kwartiertje per keer. Met een paar dagen niet erop zal het weer beter zijn. Longeren vind ie ook leuk, mij rondjes mee laten rennen :+

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:34

Hoihoi,

Ik heb ook het een en het ander haha. ;P Zelf heb ik scolyose, waardoor rechtop zitten voor mij erg moeilijk is. Ik heb scheve schouderbladen en schouders, waardoor het lijkt of ik scheef op mijn paard zit, dit is namelijk niet waar. Ik heb hierdoor altijd last van mijn onderrug als ik klaar ben met rijden.

Sinds een half jaar heb ik last van mijn linkerpees in mijn onderarm. Ik ben er voor naar het ziekenhuis geweest en ben ermee afgescheept dat het niets is, want ze zien niets op de echo. Ik heb er geen pijn aan, maar wel erg veel krachtverlies, wat ik met name onder het rijden merk als ik haar er een keer doorheen wil zetten.

Groetjes!

iMyrable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:34

Ik heb posttraumatische dystrofie in mijn linkerbeen, word binnenkort opgenomen in een revalidatiecentrum en daar moet ik waarschijnlijk ook paardrijden als therapie. Ben ontzettend benieuwd!

Mijn linkerhand staat trouwens ook scheef.

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:32

Paardijden is iets therapeutisch om eerlijk te zijn.

Heb in R'dam in een revalidatiecentrum gelegen, maar daar mocht ik echt niet van paardrijden.
Ik balen want ik had zelf 1. Ik mocht eindelijk een weekend naar huis en ja hoor was even naar m'n paard gegaan.
Toen ging het revalideren een stuk beter. Was gemotiveerder en dat scheeld een stuk.

Het enige probleem wat ik nu samen met de m.s ondervind is mijn evenwicht. Mijn rechteroog wordt steeds minder qua lichtval en ook geen afstanden kan inschatten.
Als ik denk recht te zitten, zit ik scheef en anders ohelaas. maar ach dat gaat ook wel wennen

nello2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:48

Ik heb zelf een autistische beperking, met kenmerken van ADHD. Ik heb nu een haflingermerrie, en rijd helemaal zelfstandig, ga ook zelf naar haar toe en doe de stal zelf. Allemaal door het vaak te herhalen. Maar wel heel fijn dat ik het nu zelf kan.

Verder ben ik 3 jaar geleden van het paard afgegooid waardoor ik een scheurtje in 2 wervels in mijn rug had.
Ik dacht altijd dat het wel weer over ging, maar ondervind er nog steeds erg veel last van.
Hierdoor zijn mijn bekken scheef gaan staan, en dat doet ook verrekte veel pijn..
Paardrijden helpt mij hier wel bij, doordat mijn spieren dan ontspannen en door het gehobbel komen alle spieren los..
En dat helpt weer voor de rust in mijn hoofd.. Gelukkig!

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:46

Ik heb austisme namelijk het syndroom van Asperger. Op 1 of andere manier kan ik hierdoor erg goed met dieren overweg.
In et bijzonder met paarden. Die voelen het aan als je een handicap hebt. Ik rij paard en ik men. Dit gaat me allebei goed af.

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:53

Wat ontzettend bijzondere verhalen lees ik hier in dit topic.

Ik heb artrose in mijn benen en 20% rechts en 50% krachtverlies links in mijn benen, rij op stem en zweephulp (nee niet slaan, bijsturen wat normaal je benen doen). Ik heb toch wel aardig lol met mn knol al ziet het bungelen van mn benen er niet zo fraai uit!

Have fun iedereen met je hobby!

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:27

Erwin89 schreef:
Ik heb austisme namelijk het syndroom van Asperger. Op 1 of andere manier kan ik hierdoor erg goed met dieren overweg.
In et bijzonder met paarden. Die voelen het aan als je een handicap hebt. Ik rij paard en ik men. Dit gaat me allebei goed af.

Leuk om te lezen dat je veel plezier hebt in je hobby met paarden. Mag ik vragen hoe oud je was toen je begon met paardrijden.
Heb een neefje met syndroom van Asperger, hij is panisch voor honden. Maar denk dat een paard toch eeen hele andere beleving is. Hoop dat hij een keer meegaat naar stal. Hier ook zo;n paard die alle stemmingen aanvoelt... Denk dat het ook een goede combi zou zijn.

jael89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:38

Hoi! Ik weet niet of iemand het al genoemd heeft (had geen zin om 82 pagina's door te spitten :+ ) Maar las op de eerste pagina over iemand die een speciale beugel zocht, is dit niet iets?
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 25&bih=681

Is een beugel waar je met je hele voet op staat voor meer steun.. :)

LiekeLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:00

Mijn vader rijdt wel eens op mijn paard met een arm, dit gaat super goed!

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:10

Op 20 augustus hebben wij een onderlinge wedstrijd op stal. Hier hebben een paar keer ruiters met een beperking mee mee gedaan, Je bent van harte welkom. Wij gaan ervoor dat iedereen kan rijden met of zonder beperking!

Meer info? mail of bel Arjen Oosterlee arrebar@solcon.nl of bel 06-22601231

nura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:37

echt mooi dat mensen met een beperking ook kunnen rijden.

@CrossHorse
dat is echt leuk.

het is nietecht een beperking maar ik ben echt altijd heel erg bang. echt jammer/

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:23

@nura. Als je echt heel erg bang bent, is dat toch ook een beperking.
Misschien niet fysiek, maar angst kan ook verlammend werken.
Wel een uitdaging, misschien kan je je angst leren overwinnen.

MonaLisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 07:49

Ben een beetje een nieuweling. Ken het forum wel, maar nooit echt actief gekeken hier. Nu ook pas een account aangemaakt. Was het topic "100% afgekeerd, op jezelf en een paardje" aan het doorspitten, na mijn ideeën om misschien toch eens uit te zoeken of op termijn een eigen paardje haalbaar zijn icm mijn beperkingen en inkomen (ook Wajong uitkering). En van het een kwam het ander en kwam ik ook in dit topic terecht, dus hier mijn eerste post ;)

Ik heb een combi van lichamelijke en psychiatrische beperkingen. De psychiatrische beperkingen zijn voor het paardrijden op zich niet zo'n probleem. De lichamelijke beperkingen wel. Heb ME (uitputting en spierzwakte) en FM (soort reuma). Zit daardoor ook deels in een rolstoel. Voor het rijden zelf heb ik geen aanpassingen nodig, alleen kan ik geen intensieve ritten maken of een paard onder het zadel hebben die te veel kracht van me vraagt. Voordeel is dat ik te paard wel lekker een stukje door het bos kan sjouwen zonder hulpmiddelen. Te voet kom ik maar een kwartiertje weg en een rolstoel in het bos is meestal geen strakke actie ;)

Het laatste jaar ging het erg slecht dus heb ik niet gereden. Nu begint het weer wat beter te gaan en probeer ik het voorzichtig weer op te pakken. Het blijft kriebelen, dat paardrijden.

Lucky48

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:42

Passiepaard schreef:
Wat ontzettend bijzondere verhalen lees ik hier in dit topic.

Ik heb artrose in mijn benen en 20% rechts en 50% krachtverlies links in mijn benen, rij op stem en zweephulp (nee niet slaan, bijsturen wat normaal je benen doen). Ik heb toch wel aardig lol met mn knol al ziet het bungelen van mn benen er niet zo fraai uit!

Have fun iedereen met je hobby!

Rijd je ook wedstrijden?

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:22

ik heb ook iets van autisme, en waar ik erg veel problemen mee heb in de les is wanneer een leraar te duidelijk wil zijn of juist helemaal niet..
wat voor sommige mensen vrij simpel klinkt doet het voor mij niet, zal voorbeeld geven:

we rijden op de rechter hand, en moeten een slangenvolte van 4 bogen maken. Geen probleem toch? ik weet best hoe dat moet.
maar de lerares ging wel even zeggen hoe het moest (normaal geen les daarvan) dus wat ze zegt:
je moet de bochten groter maken en niet afsnijden dus die linkerteugel strakker en dan je rechter been gebruiken om ze groter te maken.

en dan krijg je mijn volgende gedachten: ja maar als ik toch aan links trek valt mijn paard juist naar binnen toe of gaan rechtdoor, dan krijg ik linker stelling, maar als ik dan met mijn rechter been rechterstelling ga vragen omdat ik een bocht naar rechts wil maken dan uhmm
krijg ik toch een onmogenlijke houding met het paard, dan vraag ik om naar links te kijken maar ondertussen wil ik rechter stelling...
ja en dan gaat het bij mij helemaal de mist in, ik stuur helemaal verkeerd waardoor de oefening waardeloos is..

ik kan trouwens wel netjes rijden hoor, rijd in de gevorderde les, kan aan de teugel rijden en rijd al 10 jaar ofzo...

verder heb ik ook heel veel last van voeten en benen die een eigen leven lijden..al jaren aan het proberen maar lukt voor geen meter om ze stil te houden.

verder armen die als ik niet oplet helemaal gestrekt gaan terwijl er een knik in moet zitten. en verder is mijn zit ook niet goed want leun steeds beetje naar voren.

wat bij mij helpt is bij dat laatste: teugels langer, eerst mijn eigen houding goed en knik in mijn armen..en dan rijden.
mijn instrucuur zegt ook altijd tegen mij, houd contact op je teugels maar zorg dat je zelf op je houding let.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:11

Een opdracht duidelijk uitleggen is één van de moeilijkste dingen. Veel mensen kunnen dit niet. En als je autisme hebt of iets aanverwands dan is juist die duidelijke uitleg zo belangrijk. Weet jouw instructrice dit? Vraag je naar de les nog even om duidelijkheid? Ik heb geen autisme hoor, maar snapte het vaak niet wat ze me probeerden te leren. Dus ging altijd na de les even bij mijn instructeur langs die het dan duidelijk uit legde.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:56

ik heb normaal les van de eigenaar van de manege dat is een man die doet het erg goed, legt ook altijd duidelijk uit en als hij ziet dat je probeerd geeft hij ook complimenten en dat werkt erg stimulerend voor mij maar ook voor alle andere want dan weet je wanneer je iets goed doet.

alleen hij heeft en zijn vrouw natuurlijk ook recht op een weekje vakantie, dus vorige week hadden we les van iemand anders.

geeft normaal de les naar ons les daar is het niveau wat lager, maar omdat wij maar 2 personen in de les hadden werdt haar les erbij gegooit ivm vakantieperiode.
en toen hadden we dus van haar les, maar iedereen in de les heeft een hekel aan haar manier van lesgeven.
wordt snel boos, zegt steeds andere dingen, werkt niet vanuit ontspanning (teugels strakker en als die niet aan de teugel wil schop je keer erin dat paard maar luisterd).
en ze kan er niet tegen als kinderen niet doen wat ze zegt of iets fout gaat.
haar lessen zien er chaotisch uit, moeten de kids op 2 voltes galoperen gaan de paarden rechtdoor.
ze wordt dan boos en praat dan zo hard dat je het in de kantine kan horen ondanks dat er een dik raam tussen de bak en de kantine zit.

tussen ons klikt het dan ook niet echt, ik rijd bevoorbeeld liever eerste 15 minuten van de les met een boogje in de teugels zodat paardje eventjes lekker kan lopen voordat we aan het werk gaan.
en dan pak ik contact met de teugels maar ik ga er niet aan lopen trekken, en dan door middel van kleine ophoudingen proberen naar aandeteugel toe te rijden. zodra hij loopt waar ik hem hebben wil doe ik de teugels een heel klein beetje langer zodat er wel contact blijft.

paard liep zaterdag hartistikke lekker te knabbelen op zijn bit en aan de teugel, op mijn manier..
moest ik toen van haar te teugels korter gaan nemen gevolg: paard loopt niet meer aan de teugel en valt uit elkaar (weg fijn lopen) en toen begon ze van ja kom op rijd hem eens en als ie het niet doet trek je eens aan die teugels en dan nog niet schop erin.

dus ja tussen ons dat werkt niet en vooral al helemaal niet bij mij, met haar valt ook niet te praten.
voorbeeld: een nieuw kind kreeg haar paard helemaal niet onder controle in galop.
Dus toen we gingen stappen zei ik tegen de instructie: als je wil kan ik eventueel wel met haar ruilen als het niet goed gaat in galop, ik rijd er vaker op.
zegt ze zo van: watt?? dus ik zeg van ik wil hem eventueel wel nemen.. zegt ze weer: watt?
dus ik zo van ja dan laat maar, zegt ze: DAT DACHT IK OOK.

manege eigenaresse had al lang gezegt RUILEN, ook al was het dan niet met mij maar wel met iemand anders.

Zo heel erg te lang verhaal...maar het was nog langer haha..

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:14

Ik heb zelf geen beperking, behalve dan iets kleins; ik kan heel slecht tegen hitte. Als ik moet paardrijden in de hitte word ik snel duizelig en kan ik flauwvallen. Ik kan geen hete kopjes thee vasthouden of drinken, en ik kan niet op zongewarmde stenen (bijv. met blote voeten op straat) staan.
Ik vind het heel vervelend, maarja, ik mag echt niet zeuren vergeleken met alle andere verhalen. Supergoed dat iedereen toch paardrijd (:

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 02:08

Moi, zwaar slechthorend.
Maar gelukkig heb ik kastjes (:

_luna_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:10

daniielle16 schreef:
heey!
ik rij zelf ook met een beperking. ik heb een erbse parese zegt je waarschijnlijk niks maar hierbij zijn mijn zenuwen bij mijn geboorte gescheurd in mijn hals met als gevolg een verlamming hier ben ik gelukkig aan geopereerd en nu werkt deze weer voor zo'n 75% ongeveer ;) maar met rijden heb ik eigenlijk geen last van met sommige dingen alleen. hij is bv korter wat wel is moeilijk is, en ik voel niet hoeveel kracht ik ermee zet dus dat is wel eens moeilijk maar gaat voor de rest eigenlijk heel goed;)

ik heb ook een erbse parese. als kind reed ik wel eens en kan me niet herinneren dat ik er last van had. . ik heb ook dat mijn arm iets korter is waardoor ik me hand vaak wat te hoog heb. helaas heb ik al heel lang niet meer op een paard gezeten dus ik kan niet zeggen hoe het nu is maar ik denk nog steeds het zelfde.

fja37

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:43

silvericathy schreef:
ik heb normaal les van de eigenaar van de manege dat is een man die doet het erg goed, legt ook altijd duidelijk uit en als hij ziet dat je probeerd geeft hij ook complimenten en dat werkt erg stimulerend voor mij maar ook voor alle andere want dan weet je wanneer je iets goed doet.

alleen hij heeft en zijn vrouw natuurlijk ook recht op een weekje vakantie, dus vorige week hadden we les van iemand anders.

geeft normaal de les naar ons les daar is het niveau wat lager, maar omdat wij maar 2 personen in de les hadden werdt haar les erbij gegooit ivm vakantieperiode.
en toen hadden we dus van haar les, maar iedereen in de les heeft een hekel aan haar manier van lesgeven.
wordt snel boos, zegt steeds andere dingen, werkt niet vanuit ontspanning (teugels strakker en als die niet aan de teugel wil schop je keer erin dat paard maar luisterd).
en ze kan er niet tegen als kinderen niet doen wat ze zegt of iets fout gaat.
haar lessen zien er chaotisch uit, moeten de kids op 2 voltes galoperen gaan de paarden rechtdoor.
ze wordt dan boos en praat dan zo hard dat je het in de kantine kan horen ondanks dat er een dik raam tussen de bak en de kantine zit.

tussen ons klikt het dan ook niet echt, ik rijd bevoorbeeld liever eerste 15 minuten van de les met een boogje in de teugels zodat paardje eventjes lekker kan lopen voordat we aan het werk gaan.
en dan pak ik contact met de teugels maar ik ga er niet aan lopen trekken, en dan door middel van kleine ophoudingen proberen naar aandeteugel toe te rijden. zodra hij loopt waar ik hem hebben wil doe ik de teugels een heel klein beetje langer zodat er wel contact blijft.

paard liep zaterdag hartistikke lekker te knabbelen op zijn bit en aan de teugel, op mijn manier..
moest ik toen van haar te teugels korter gaan nemen gevolg: paard loopt niet meer aan de teugel en valt uit elkaar (weg fijn lopen) en toen begon ze van ja kom op rijd hem eens en als ie het niet doet trek je eens aan die teugels en dan nog niet schop erin.

dus ja tussen ons dat werkt niet en vooral al helemaal niet bij mij, met haar valt ook niet te praten.
voorbeeld: een nieuw kind kreeg haar paard helemaal niet onder controle in galop.
Dus toen we gingen stappen zei ik tegen de instructie: als je wil kan ik eventueel wel met haar ruilen als het niet goed gaat in galop, ik rijd er vaker op.
zegt ze zo van: watt?? dus ik zeg van ik wil hem eventueel wel nemen.. zegt ze weer: watt?
dus ik zo van ja dan laat maar, zegt ze: DAT DACHT IK OOK.

manege eigenaresse had al lang gezegt RUILEN, ook al was het dan niet met mij maar wel met iemand anders.

Zo heel erg te lang verhaal...maar het was nog langer haha..

ik was hier de les uitgegaan. jij hebt duidelijk niet dezelde mening als de instructeur hierboven(heb zelf een spatische hemiplegie aan de rechterkant, hierdoor heb ik ook een ander tempo van inrijden dan de andere klanten......) jij rijdt neem ik aan ook voor je ontspanning en niet om je opgefokt door de bak te laten sjouwen.. volgende keer misschien beter en houd de vakanties van de manege eigenaar in de gaten ;)

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:10

Bij mij op de manege is er ook speciale aandacht voor mensen met een beperking. We hebben bijvoorbeeld een soort teugelsysteem voor mensen met maar één hand en een soort lift achtig ding voor mensen die er moeilijk op komen. Voor mijn les aan is er altijd een klein meisje dat geestelijk gehandicapt is en even op een pony mag zitten (stap en beetje draf). Ik vind het zo mooi om te zien hoe dat meisje daarvan geniet! Volgens mij is het heel goed om mensen met een beperking toch te helpen rijden.