Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole21

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:01

Ik heb sinds gister te horen gekregen dat ik Osgood-Schlatter heb.. Mag de eerste 2 maand niet paardrijden :(. Daarna weer voorzichtig rijden en zorgen dat er eerste paar keren niet te veel kracht op mijn pees van mijn knie komt..

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:05

Ik rij niet met beperking, maar heb op de manege wel iets gezien wat ik super knap vind:

Een man met een spierziekte( heeft geen kracht in zijn spieren) rijd toch paard.
hij heeft zijn paarden aangeleerd door de knieen te zakken, zodat hij goed opstapt en het paard ook nog eens niet belast op zijn rug.
Deze meneer rijd op wedstrijd niveau!~

ik wil hiermee eigenlijk alleen maar aangeven ontzettend veel respect te hebben voor de mensen die met een beperking kunnen en weer willen rijden, en zeggen dat het ook voor mensen met een beperking( wat is het toch vervelend om te zeggen eigenlijk) ook echt heel hoog kunnen komen!

Echt respect!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:09

xlovelove schreef:
Ik heb sinds gister te horen gekregen dat ik Osgood-Schlatter heb.. Mag de eerste 2 maand niet paardrijden :(. Daarna weer voorzichtig rijden en zorgen dat er eerste paar keren niet te veel kracht op mijn pees van mijn knie komt..

Jeetje, ik had als kind ook hele erg Osgood-Schlatter, maar ik mocht wel gewoon rijden, zolang ik mijn knieen maar zwachtelde. Jammer dat jij dat niet mag! Ik moet er wel bij zeggen dat ik nu een giga bult op mijn rechterknie heb die nooit meer weg gaat, maar behalve dat het er eng uitziet heb ik er geen last van.

sprietje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:12

hallo bokers bij deze meld ik mijn handikap bij het paardrijden ik rij met een oog
nu zullen jullie vast wel denken hoe bedoel je met een oog
ik heb een oog waarmee ik 50 procent mee zie en mijn andere oog is nep dat is een protesse oog
helaas ben ik gestopt met paardrijden ik heb daar ook een reden voor
ik ben er namelijk een keer van afgevallen
Laatst bijgewerkt door sprietje09 op 07-12-10 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:13

Guinevere schreef:
xlovelove schreef:

Jeetje, ik had als kind ook hele erg Osgood-Schlatter, maar ik mocht wel gewoon rijden, zolang ik mijn knieen maar zwachtelde. Jammer dat jij dat niet mag! Ik moet er wel bij zeggen dat ik nu een giga bult op mijn rechterknie heb die nooit meer weg gaat, maar behalve dat het er eng uitziet heb ik er geen last van.

Ja ik heb het nu ook op zen ergst waarschijnlijk.. Ik was naar een orthopeed geweest, moest MRI laten maken enzovoort uiteindelijk uitgekomen dat het OS is.. En hij zei gister dat het beter was de komende maand 2 maand niet te gaan paardrijden, trouwens ook geen voltige (waar ik ook aan doe) en geen gym, wel blijven bewegen maar mag de komende maand (eigenlijk) niks.. Die bult blijf idd waarschijnlijk..

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:14

Ik ken wel een meisje die vaak eplepsie aanvallen krijgt, zij rijd ook paard.
Toen ze zo'n aanval kreeg ging het paard stil staan...
Paarden schijnen zoiets van te voren aan te voelen. Vind ik erg bijzonder van ze. :)

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:25

Ja, als je nu een bult hebt dan gaat die niet meer weg, maar uiteindelijk wordt het gewoon bot en dan doet het gelukkig geen pijn meer.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:06

Ik heb chronische vermoeidheid waardoor alles soms een loden last voor me is ook als ik het graag wil.
Soms kan ik lekker rijden en soms kan ik alleen stappen omdat het opzadelen en borstelen etc. me volledig heeft uitgeput. Maar al met al vind ik paardrijden erg plezierig en wil het graag blijven doen.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:14

Guinevere schreef:
Ja, als je nu een bult hebt dan gaat die niet meer weg, maar uiteindelijk wordt het gewoon bot en dan doet het gelukkig geen pijn meer.

Ooh gelukkig! Het doet nu echt enorm zeer..

marjan64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:59

Hai, zelf diverse beperkingen, kan soms beter op mijn paard zitten dan wat anders doen. Ondanks alles rijd ik toch nog wedstrijden op mijn 5 jarige tinker, echter wel met dispensatie (toestemming) om met jacht-(lussen)teugels en op stem, omdat ik mijn benen niet kan gebruiken, te mogen rijden. Eigenlijk gaaf, want mijn paard reageerd praktisch altijd goed op alle stemcomando's terwijl mijn bijrijdster hem "gewoon" rijd.
Voor iedereen met een beperking, ook al doet het zeer, ook al ben je moe, ook al......... ga ervoor, je krijgt er zoveel voor terug!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:01

xlovelove schreef:
Ja ik heb het nu ook op zen ergst waarschijnlijk.. Ik was naar een orthopeed geweest, moest MRI laten maken enzovoort uiteindelijk uitgekomen dat het OS is.. En hij zei gister dat het beter was de komende maand 2 maand niet te gaan paardrijden, trouwens ook geen voltige (waar ik ook aan doe) en geen gym, wel blijven bewegen maar mag de komende maand (eigenlijk) niks.. Die bult blijf idd waarschijnlijk..

Wat houd die ziekte eigelijk in? Nog nooit van gehoort maar toch sterkte!

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:07

Flaver schreef:
xlovelove schreef:

Wat houd die ziekte eigelijk in? Nog nooit van gehoort maar toch sterkte!

Eigenlijk is het een peesblessure.
De pees die van je knie naar je scheenbeen loopt, is bij de aanhechting van het scheenbeen ontstoken/geiriteerd.
Voorzover ik het goed weet.. Als je het iets preciezer wil weten moet je anders even op google kijken ofzoiets.. Weet het zelf namelijk moeilijk uit te leggen :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:08

Zo, ben hier tijdje niet geweest. Kom effe filmpje spammen :+ Maar niet zomaar een filmpje, nee deze is proffessioneel. Mijn zoon (met CP) was door zijn juf opgegeven voor het Familieportret van RTL4. Hij heeft mijn moeder verrast met een dinertje gemaakt onder begeleiding van Topkok Caspar Burgi. Het is een heel positief verhaal geworden over uitdagingen ipv beperkingen. Ook zitten er wat shotjes in van Stefan op de verzorgshet Sando EN natuurlijk op onze Jippe! Misschien een mooie inspiratie voor de Bokkers met een uitdaging alhier :D

Hier de link naar RTL gemist: http://www.rtl.nl/xl/#/u/7a60681b-89e3-3fc8-8fc2-208ebc512b35/

Deze foto zit er geloof ik niet in, maar is onwijs gaaf...
Afbeelding

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:19

@ Zilfstar ik kan je filmpje heelaas niet zien.

Ze denken dat ik ook CP heb maar alleen lichamelijk.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:55

@Zilfstar, ik kan de uitzending wel zien, wat een heerlijk kind heb je.
Goed hoor om alles zo positief te benaderen.

@Xlovelove, ik heb in mijn middelbare schooltijd ook Osgood schlatter gehad. Gewoon helemaal overheen gegroeid, wees niet te negatief, meestal komt het goed.

@flaver, http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van ... -Schlatter

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:54

meisje_ schreef:
Ik rij niet met beperking, maar heb op de manege wel iets gezien wat ik super knap vind:

Een man met een spierziekte( heeft geen kracht in zijn spieren) rijd toch paard.
hij heeft zijn paarden aangeleerd door de knieen te zakken, zodat hij goed opstapt en het paard ook nog eens niet belast op zijn rug.
Deze meneer rijd op wedstrijd niveau!~

ik wil hiermee eigenlijk alleen maar aangeven ontzettend veel respect te hebben voor de mensen die met een beperking kunnen en weer willen rijden, en zeggen dat het ook voor mensen met een beperking( wat is het toch vervelend om te zeggen eigenlijk) ook echt heel hoog kunnen komen!

Echt respect!

ben benieuwd hoe hij dat zijn paarden aangeleerd heeft, zou ook wel willen dat ik zo op mijn paard kon komen, met mijn heupprothese lijkt het me wel erg makkelijk. overal op kunnen stappen, geen opstapje meer nodig..

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:50

haha ja k hoorde het laatst ook van mijn hoefsmid dat hijeen paard bekapt dat altijdvoor een meisje op zijn knieeen gaat!! Echt geweldig!! Maar leer marijke dat nooit denk ik

lindatexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:24

Ook ik rijd met een beperking, mij hele leven al een spierziekte en uitval van benen en armen gehad, soms tijdelijk, soms langdurig. Ook een totaal mislukte ( medische misser) operatie heeft er allemaal geen goed aangedaan, ook enkele jaren geleden een TIA gehad, maar ik heb ondanks dat allemaal altijd paard gereden, van af mijn 10 de jaar, nu ben ik bijna 60 en heb een nieuw paardje gekocht, nadat mij friese hengst helaas te vroeg op 10 jarige leeftijd aan darm kanker is gestorven. Dat paard heb ik indertijd ook helemaal zelf getraind, gekocht als veulen van 16 mnd groeide hij uit tot een byzonder betrouwbaar paard. Na jaren gestopt te zijn wilde ik toch eigenlijk weer een nieuw paardje en heb ik een pony hengstje van 2,5 gekocht, en iedereen verklaarde me dus voor gek en mijn man was kwaad. Vooral was de mening dat ik hem geen hengst kon laten, te gevaarlijk. Hij is inmiddels al aardig gewent voor de sulky en nog steeds hengst, en hij is een echte hengst, en enorm druk. Maar hij blijft netjes staan met inspannen al danst hij de tango, hij blijft toch op zijn plaats staan. Ik kan ook rustig met hem aan de hand lopen, hij zal me niet onderste boven trekken of steigeren ( wat hij wel doet met andere mensen) Ik heb hem geleerd vanaf de eerste dag dat ik hem had, dat hij niet voorbij mijn krukken mag lopen. Doet hij dit wel, tik ik hem tegen zijn benen met een kruk, luistert hij niet, krijgt hij een hardere tik. Hij heeft goed respect voor mijn krukken. Met inspannen zet ik een kruk voor zijn neus en hij blijft staan, hij weet dat hij niet voorbij de kruk mag, hij heeft goed ontzag voor de kruk. Zo lukt het me om weer met paarden bezig te zijn, nu dan wel aangespannen, maar dat heb ik ook al vroeg in mijn jeugd geleerd met de gedachte dat het mij ooit wel eens van pas zou komen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:47

Jeetje Lindatexel, het heeft jou ook niet meegezeten. Knap hoor wat je evengoed allemaal doet.
Hoe groot is dat pony-hengstje van je?

lindatexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 01:18

Inmiddels wel lekker gegroeid, ik schat hem nu op 82 cm, er waren geen papieren bij. Hij is erg fijn gebouwd. Ik denk een shetlander mix falabella ?, geen idee. hij komt van de markt. mensen hadden hem gekocht en gebruikten hem als grasmaaier. Hij stond dus constant aan een korte ketting. Fijn leven voor zo'n beestje!. Toen hij toch een beetje te veel hengsten manieren begon te krijgen moest hij weg en heb ik hem gekocht ( vond m"n echtgenoot niet echt leuk eerst). Hij heeft nu een bloed hekel aan vast staan, dat maakt hem echt kwaad,..... prima, dus op beschreven manier moet hij dan maar los blijven staan met inspannen. En dat gaat prima. Ik denk dat paarden het best wel in de gaten hebben dat er wat mis met je is, en dat ook respecteren. Zo'n 30 jaar geleden had ik een harddraver die een lange koers carriere achter de rug had en bekend stond als ( gevaarlijk) onbetrouwbaar. Grote zwarte hengst - Importand D geb. 1967, ik had hem als veulen verzorgd en heb hem na het stoppen met harddraven gekocht. Dit paard was voor mij echt heel braaf, maar als mijn man wilde gaan rijden moest ik hem uit het land halen, anders gaf hij echt problemen. Als ik geen tijd had om naar de hoefsmid te gaan liet ik mijn toen 10 jarige buurjongen met hem gaan omdat hij dan geen problemen gaf. Hij kon trouwens ook nooit vast staan, de hoefsmid liet hem ook altijd los staan, dan gaf hij ook geen problemen.

litleangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 01:29

ik heb een ski ongeluk gehad 3 jaar geleden en sinds dat ongeluk heb ik een probleem met mijn rechter knie gekregen want mijn bot staat niet goed gedraait in mijn knie schijf en nu kan ik veel moeilijker mijn voet recht houden en ik moet met veel moeite mijn knie klemmen onder het springen,galopperen etc(ik weet dat het niet zon erge beperking is maar ik wou het hier toch even zetten)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 07:59

Lastig bokkertje1, natuurlijk, dat is ook een beperking, kunnen ze je knie niet rechtzetten?

@Lindatexel, dat zie je bij paarden en kinderen ook wel eens. Dat ze zich groot en sterk maken bij een gezonde volwassene en zich aanpassen als er een kwetsbaar persoon bij is. Wat zijn het toch een mooie beesten.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:56

Hoi meld me ook weer eens. Kleine up date, ik heb dystrofie aan mijn r. hand en pols, inmiddels begin ik klachten aan mijn nek en onderrug te krijgen maar men kan/wil niet zeggen of dat de dystrofie ook daar zit. Maar ja, leven gaat door, ik ook.

Mijn pony's (hengsten) zijn sinds afgelopen na jaar verhuist naar een pensionstal en de oudste (7) ben ik nu aan het beleren en inrijden. Op ons dooie akkertje. :+ Ik heb er nu 4 keer opgezeten en gister voor het eerst helemaal los door de bak gestapt met hem. Sturen gaat ook goed, we blijven nog even alleen stappen. Mijn beugel raakte per ongeluk de bakrand en hij sprong een half metertje opzij en bleef briezend staan, beetje trillerig maar stond stil. De kanjer <3 Ik zou ik niet zijn om uit te proberen of het geen toeval was }> dus weer dicht langs de rand, en hij reageerde het zelfde <3 <3 Ik heb een erg betrouwbaar paardje aan hem. Met zijn broertje moet ik het nog maar eens zien wat die }:) doet.

lindatexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:46

goed zo, rustig aan is het halve werk. Doe ik ook, ik laat me door niemand opjagen van "gut, ga je nu nog de weg niet op", mijn pony hengstje is nog maar 3 dus alle tijd. Ik denk ook dat je aan die pony een goeie hebt, als ze schrikken en er niet meteen misbruik van maken en zo makkelijk meteen te corrigeren zijn...nu, dan denk ik dat je daar wel eens een hele beste aan hebt. Hopelijk dat zijn broertje dan ook zo is. +:)+

litleangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:19

nou dan zou ik me moeten laten operen en dat wil ik niet dan maar een beetje pijn lijden