Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:36

Super Anya, die foto's, precies wat ik bedoel. Dat zal hier dus ook wel gaan lukken lijkt me.

Okee Bari, ik snap wat je doet met de VD.
Eigenlijk kan ik dat allemaal wel, had alleen de energie niet om er met de paarden aan te gaan beginnen (had ook met het loslaten en accepteren van het feit dat ik niet meer 'gewoon' kan rijden te maken).
Ik train veel met honden (doe soms ook aan wedstrijden mee: Canine Freestyle, ook op muziek dus) en ben daarom goed op de hoogte van leerprincipes. Maar jullie verhalen steken me aan en ik krijg steeds meer zin om al dat soort dingen weer op te pakken.

Thanx daarvoor!!!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:38

@ canter..altijd toekomst dit! echt wel, en super dat je dit met je hondjes doet! gaaf hoor zelf met muziek...knap dit.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:59

Wat een "leuk" en vooral goed topic!

Ik zal me even voorstellen, Suzanne en 27 jaar oud.
op mijn 16de kreeg ik een ongeluk waarbij ik in mijn rechterarm mijn zenuwen, spieren en slagader heb doorgesneden. Als gevolg daar van kan ik een stuk minder met mijn rechterarm. Zo schrijf ik nu links en maak me bijv op met links!
Ik heb een jaar niet kunnen rijden, maar nu rijdt ik vollop. Gelukkig heb ik er met rijden nauwelijks last van.. maar vooral in dingen inde verzorging of vlechten is voor mij moeilijk.

Daarbij heb ik ook langere tijd niet kunnen rijden door ernstige en helaas blijvende vorm van RSI in mijn armen (gevolg van mijn eerdere ongeluk ^) ) en in mijn rug en schouders.
Ook ben ik wat hypemobiel in mijn gewrichten waardoor mijn bekken vaak scheef staat en heb ik daardoor minder kracht in mijn linkerbeen en soms pijn bij aandrijven. Maar daar ben ik hard voor aan het trainen met fysio... een nieuwe poging!

Op zich vallen mijn beperkingen erg mee hoor! :)

Mijn oudste broer is meervoudige gehandicapt en is wel eens naar Manege zonder drempels geweest en heeft op zo'n "huifbed" gelegen tussen paarden in. Dat is echt fantastisch. Door de ritmische beweging ontspande hij heel erg. wat erg goed is ivm zijn spasme :)

Daarnaast werk ik bij MEE (www.mee-ugv.nl) dus heb ik mijn dagelijks leven veel te maken met mensen met een beperking... :j

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:16

welkom queenbeebee heftig verhaal om te lezen, maar knap dat je alles weer opgepakt hebt hoor.
ja van dat huifbed heb ik gelezen en ik vind een goed ding!

Anya

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:21

QBB welkom ook van mij (ik zit hier nog niet zo lang hoor, dus ik heb geen recht van spreken).

Zo'n huifbed is geweldig> in Enschede hebben ze ook zo'n ding. En dat geeft veel mensen heel veel plezier.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:22

tuurlijk heb je dat anya! we zijn allemaal gelijk !

Anya

dankjewel :j
Das lief :j

QueenBeeBee

thx meiden, ja het was een heftige tijd... ongeluk gebeurde ook nog eens in het buitenland. Maar goed ik kan weer paardrijden, dat is heel belangrijk voor me ;)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:23

@ anya... :(:)

queenbeebee wat naar zeg! ik hoop dat je wel meteen goede zorg hebt gehad!

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:24

Trouwens ik kwam op een beurs voor mijn werk zo'n mooie organisatie tegen in Harderwijk. Wie weet heeft één van jullie er wat aan

http://www.stichtinggripopjeleven.nl

Ik dacht dat de website zo klopt. anders even zoeken op stichting grip op je leven! :j :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:25

QueenBeeBee schreef:
thx meiden, ja het was een heftige tijd... ongeluk gebeurde ook nog eens in het buitenland. Maar goed ik kan weer paardrijden, dat is heel belangrijk voor me ;)

Ik ben ervan overtuigd dat ik veel beroerder zou zijn lichamelijk zonder mijn paarden.
Om te beginnen moest ik erheen, ook als alles pijn deed en ik echt niet meer kon.
En het houdt de spieren voor zover ze het nog doen (en de gewrichten) soepeler dan met niets doen.
En de fysio houdt de boel dan wekelijks ook nog in beweging. Met die combi gaat het eigenlijk heel aardig.

Maar het is mensen soms wel moeilijk uitleggen. Dat je soms niet meer dan 100 meter lopen kunt en toch wel paarden hebt.
Het is moeilijk uitleggen dat als je al kunt rijden, paardrijden niet zo belastend is. En dat ik door mijn paarden nog in het bos kan komen. Lopend zou dat echt niet meer lukken.

Grip op mijn leven heb ik inmiddels wel weer gelukkig :j

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:26

Bari schreef:
@ anya... :(:)

queenbeebee wat naar zeg! ik hoop dat je wel meteen goede zorg hebt gehad!

:j wel redelijk... mijn ouders waren godzijdank mee op vakantie! Die hebben eerste hulp geboden, mijn moeder en broer. In het ZH op kreta hebben ze het enkel dicht genaaid... een week later ben ik in het AMC nogmaals geopereerd en hebben ze alles proberen te repareren in mijn arm. o.a. een bleodvat uit mijn been gehaald :j :)

En toen 8 wkn gips en daarna 3 jaar fysio (3x per week) ter revalidatie en 1 jaar pijnbestrijding tegen de dystrofie

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:28

ja is zeker zo Anya, het is een goede drive!

Toen ik in het AMC lag en ze me wilde gaan opereren zei de professor: Meisje we gaan je opereren maar we weten niet hoe het gaat worden en wat we tegen komen. één ding weten we wel, dat is dat je hand nooit meer helemaal goed komt qua functie.

Waarop ik zei:
Als ik maar weer kan paardrijden vind ik het best! :D 8-)

Anya

Heftig QBB :(:)

Bari

QBB helemaal met je eens. sommigen mensen begrepen ook bij mij niet hoe ik nog kan / kon rijden. maar inmiddels weet ik wel beter en trek mij er niets meer van aan. heb er wel een tijd mee gezeten maar nu heb ik zoiets van laat maar, ik weet wel beter. niemand die ziet hoe veel het kost, mezelf op het paard te slepen.

die link vind ik een goeie, ik heb even zitten neuzen!

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:29

Oh trouwens stichting grip op je leven is een stichting speciaal voor kinderen met ASS, ADHD om ze te begeleiden met paardrijden! :j :)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:29

heftig verhaal dit QBB, nogmaals knap van je en dapper dat je zo doorgezet hebt

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:30

Precies is ook echt zo Bari! :j

Wel super om hier gedachten en gevoelens uit tew isselen :j :o

Oh en Bari, door mijn werk ben ik een wandelende informatiepaal op gebied van leven met een beperking ;) :j

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:31

thx Bari, ik heb het zelf ook echt wel moeilijk gehad hoor. Maar nu kan ik er (tot op zekere hoogte) heel gemakkelijk over praten :)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:31

wat voor werk doe als ik vragen mag?
en het is een ontzettend fijn topic dit, helemaal met je eens

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:33

ja erover praten kan moelijk wezen al helemaal als je zo ineens door een naar gebeuren beperkt raakt. ik heb haast 6 jaar MS en het gaat heel geleidelijk achteruit, dus ik had tijd zat, om met die gedachte te proberen te leven, maar tot op zekere hoogte he. ik kan hier bvb heel goed over praten maar bvb met mijn beste vriend, daar lukt dat niet. het staat dan zo dichtbij, dat ik mezelf soms ook nog schaam... :o dom he.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:34

Ik werk bij MEE. Ik ben maatschappelijk werker.
MEE is een organisatie voor mensen met een beperking, hier werk ik: http://www.mee-ugv.nl

Ik begeleid / ondersteun mensen met de meest uiteenlopende beperkingen (lichamelijk, verstandeijk, autisme, chronische ziekte, niet aangeboren hersenletsel etc.)

En ik krijg dus de meest uiteenlopende vragen :)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:35

oke dan QBB, dat is een mooi beroep! ik was vroeger VPK, maar ben nu helemaal afgekeurd, maar dat is ook niet alles .

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:35

Bari schreef:
ja erover praten kan moelijk wezen al helemaal als je zo ineens door een naar gebeuren beperkt raakt. ik heb haast 6 jaar MS en het gaat heel geleidelijk achteruit, dus ik had tijd zat, om met die gedachte te proberen te leven, maar tot op zekere hoogte he. ik kan hier bvb heel goed over praten maar bvb met mijn beste vriend, daar lukt dat niet. het staat dan zo dichtbij, dat ik mezelf soms ook nog schaam... :o dom he.

NEE helemaal niet dom!!

Ik kan soms wel janken als ik iemand moet vragen om mijn paard in te vlechten voor een wedstrijd....

Dus ik herken het juist heel goed, het is een heel proces en ik denk dat 100% acceptatie niet haalbaar is... maar 90% is een mooi streven toch :)

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:36

oh jeetje balen zeg dat je helemaal afgekeurd bent :(:)

Ik heb een collega met behoorlijk MS op het werk :j

de bedrijfsarts heeft mij ook gedeeltelijk willen afkeuren ivm mijn RSI... :oo :=