Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:13

Relien schreef:
hier ook maar weer is een berichtje van mij,.

een tijdje geleden heb ik gewoon voor de grap is mee gedaan aan een onderlingen wedstrijd en ik ben eerste geworden.. nu begint het weer heel erg te kriebelen om officieel te starten..

Allen nu heb ik al meer dan een week niet kunnen rijden omdat mijn katheter ( slang die via mijn buik naar mijn blaas gaat) veel pijn doet en me dus belemmert :( jammer

ai...dat klinkt niet fijn...balen zeg...

Lauranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:49

Ik heb zelf niet echt een erge beperking, al vinden sommige mensen het toch wel heel vreemd dat ik toch nog rij :o .
Ik ben hypermobiel (type 2, dus net niet 'ziekelijk'), heb heel zwakke gewrichten en een slechte rug (scoliose, kifose, alles wat je kan bedenken ...)

wanneer ik last heb:
- lang doorzitten heb ik last
- springen kan wel eens gaan tegenvallen :(
- tippen naar binnen houden door zwak enkelgewricht
- ...

De enige reden dat ik nog mag rijden is dat ik op mijn paard/pony rechter zit dan gewoon :Y)

Verder heb ik echt superveel respect voor mensen die ondanks een zware handicap toch nog rijden :D

xx

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:14

ik heb een evenwichtsstoornis, maar ik voel he gelukkig redelijk aankomen voordat de aanval heftig word.
paardrijden kan ik wel maar zodra ik me erg moet concentreren dan kan het opkomen :(

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:57

Ik meld me ook maar hier voor hopelijk wat tips.
Mijn hele leven loop ik al wat raar(ik ben 37 jaar) maar pijn doet het niet.
Nu heb ik een nieuw paard gekocht na een dik half jaar niet gereden te hebben.
Nu moet ik opnieuw leren rijden. Mijn benen doen niet veel.
Mijn hoofd wil het wel maar mijn benen doen niets.
Nu is mijn moeder ook aan het tobben met haar gezondheid en kan niet meer lopen. Ze gaan nu een genentest doen omdat onze problemen erg veel op elkaar lijken. Mijn moeder is door elke scan geweest maar zit kwa botten en hersens super in elkaar.
Mijn paard staat nog in training en hij is aan het kijken of hij evt met een zweepje gereden kan worden.

crazybeeotch

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:59

Ik heb fibromyalgie, Ben daar sinds een half jaar nu achter en heb het al sinds 2007.. Het rijden gaat wel goed éne keer beter als de andere keer en het ligt er aan op welk paard ik rij, dik/dun, trekt wel of niet, voorwaarts of juist totaal niet. Gelukkig houden ze er op de manege wel rekening mee soms is het gewoon testen welke voor mij goed is en als het niks is dan gewoon weer een ander proberen. Helaas is een buitenrit voor mij nu geen optie meer dan krijg ik meer pijn door middel van kramp van me tenen tot aan me heup en word het zo erg dat me voet er zelfs van gaat slapen... ik zeg er wel bij dat ik dit niet krijg door angst.... Tijdens een les heb ik hier overigens geen last van wel moet ik soms meer stappen na intensief rijden en meestal na de galop maar wat ik al eerder schreef het verschilt per keer

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:47

Ik ben slechtziend (zie nog zo'n 10%) en ik rij ook paard. Ondertussen doe ik dat al zo'n 11 jaar. Ik heb een eigen pony waar ik zelf voor zorg en ook mee rijd (zowel springen als dressuur als wandelingen en zowel tijdens een rijles als in m'n eentje).
Ik geef soms ook paardrijlesjes. Eerst heb ik enkele lesjes paardgewenning gegeven aan een kindje van 5 jaar. En ik ben ook al twee keer als moni / paardrijlesgeefster mee gegaan op ponykamp (voor kinderen die uit huis geplaatst zijn). Binnenkort ga ik mijn volgende ruiterbrevet proberen te behalen en een cursus 'aspirant initiator paardrijden' volgen.
Echt aanpassingen heb ik niet nodig. Het belangrijkste voor mij is dat ik het paard / de pony waar ik mee rijd vertrouw. Zo wil ik er bijvoorbeeld zeker van zijn dat het paard zelf een beetje uitkijkt waar ie loopt (dus dat ie nergens tegenaan loopt). Als ik het paard niet vertrouw, zal ik er niet mee rijden. Dat geldt vooral voor het springen en het maken van wandelingen, maar ook wel voor de dressuur. Als er vertrouwen is, kan ik rijden met paarden die geschikt zijn voor beginners en paarden die eerder geschikt zijn voor gevorderden.

seles40

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:45

hoi Ineske,
ik rijd met een beperking, het is niet de grootste, mijn linkeronderbeen is geamputeerd, als ik met zadel rijd dan ook met de prothese aan rijd ik zonder zadel dan ook geen prothese omdat het gewicht van de prothese anders zo aan de stomp trekt.
groetjes syl

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:54

Jeetje, wat een boel mensen met een beperking! En zoveel verschillende handicaps.

Ik heb wel eens gedacht dat ik een van de weinige was, maar het blijkt wel dat dit niet zo is.
Merken jullie ook veel onbegrip uit de 'buitenwereld' over het feit dat je er mee paard rijdt?

Wat ik bijvoorbeeld lastig vindt is om mijn werkgever duidelijk te maken dat paardrijden niet zo gevaarlijk hoeft te zijn. Ik vind fietsen bijvoorbeeld lastiger dan paardrijden omdat ik mijn gewicht niet kan opvangen als ik rem. Ik heb wel een normaal gewicht, maar mijn armen zijn voor 80% verlamd. En fietsen doen oude dametjes van 80 ook en heeft dus een heel ander imago, met paardrijden spelen je benen een veel belangrijkere rol. Maar dat hoef ik jullie natuurlijk niet meer te zeggen.

Wat ik me wel afvraag, hoe jullie er mee omgaan.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:51

ik krijg heelvaak de opmerking dat het zielig is dat ik paardrijd, met als redenen oa:

- 'je slaat hem de hele tijd' (rij met zweep ipv 1 been wegens geen kracht in me been. dus tik hem zachtjes aan ipv been)
- 'je ontspant niet in je heupen' (nee als ik dat doe val ik eraf en het gaat gewoon niet, dus heb ik mijn eigen manier ontwikkeld om toch in de beweging mee te gaan)
- 'je trekt in zn mond' (ik rij met tieddemann en die heb ik zo vast zitten dat het bijna niet mogelijk is om het paard te belemmeren in de mond)

en op me werk krijg ik vaak opmerkingen dat als ik last krijg met werken, dat ik dan niet moet zeuren want ik kan toch ook paardrijden???

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:52

@Vitaquilla. Die kortzichtigheid lijkt me inderdaad heel vervelend. Rij je op een manege of heb je een eigen paard?

seles40

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:49

van die domme mensen trek ik me geen zier aan en als ze blijven zeuren dan zeg ik altijd weet je wat probeer jij eens de hele dag rond te komen op 1 been, gewoon werken naar de wc gaan boodschappen doen en dan kom nog maar eens terug als je vind dat ik het niet goed doe. pfff maar bij mij op stal zijn ze meestal vol bewondering dat ik het doe en durf....tja en over werk kan ik niet meepraten want ben eigen baas en zal dus niet te streng voor mezelf zijn hahahha

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 06:44

Na jaren dokteren zijn ze er dan achter ik heb fibromyalgie. Ik heb altijd veel pijn in mijn benen, er was gewoon geen verklaring voor. Na een secondopinium is het duidelijk geworden. Sinds dat ik het weet en weet hoe ik ermee om moet gaan gaat het iets beter. Wel heb ik gewoon elke dag pijn en ben ik vaak stijf. Paardrijden gaat mij goed af op mijn eigen paard. Op andere paarden heb ik vaak moeite met het aandrijven. Ik heb veel minder kracht. Als ik op een ander paard rij dan geef ik als ik een mindere dag heb dit bij de instructrice aan. Ze heeft er begrip voor. Als ik veel pijn heb ga ik gewoon rijden, meestal knap ik ervan op. Wel vraag ik dan om een vlot paard.

ghost93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 08:39

Inèske schreef:
Hoikes

ik vraag me af wie er paardrijd, ondanks een beperking...
Misschien een rare vraag, maar zou ik mogen weten wat uw beperking is en welke oplossingen je hebt? Ook enkele foto's lijkt me leuk :)

Niet om te gebruiken hoor (daar vraag ik wel toestemming voor) maar ik zou graag iets uitbouwen voor mensen met een (fysieke) beperking die hun hobby (paardrijden) terug willen opnemen.
En omdat ik me er veel kan bij voorstellen, maar in de praktijk zo weinig voorbeelden vind, vraag ik langs deze weg wat steun...

(als u het niet publiek wilt maken, dan is een persoonlijk berichtje ook tof hoor)

groetjes

mijn pepekinge zijn adhd en pdd-nos met een of andere epeletie in me hooft
evewigs stoornis
operatie aan me knie gehat en ongelijk dat ik mazzel heb met me arm
wand me peze net niet door me slag aader niet en spiere neit en toen ik kleiner was mogt ik niet meer op t paard klimme sins ik onder het rijde bloedneus hat
en me arm ope hat ligge
door dat er een auto met 40 vol tegen my reed
maarjha kan btr ik zijn als het paard

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:17

Mijn zusje is meervoudig gehandicapt, dus een behoorlijke beperking. Vorig jaar heb ik een haflinger erbij gekocht zodat zij ook kan rijden, want dat is ontzettend goed voor d'r. Pony kende nog niet veel, alleen zadel en stap en draf. dus heb ik haar zelf doorgereden en alles op stem aangeleerd.
Mijn zusje gaat er nu 3 keer per week op. Heeft alleen een dekje met een voltigesingel en stapt mooi de bak rond. Af en toe een paar stukjes draf. We houden haar wel vast aangezien ze nauwelijks rompbalans heeft door de verlamming vanaf haar middel.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:39

haffiem schreef:
Na jaren dokteren zijn ze er dan achter ik heb fibromyalgie. Ik heb altijd veel pijn in mijn benen, er was gewoon geen verklaring voor. Na een secondopinium is het duidelijk geworden. Sinds dat ik het weet en weet hoe ik ermee om moet gaan gaat het iets beter. Wel heb ik gewoon elke dag pijn en ben ik vaak stijf. Paardrijden gaat mij goed af op mijn eigen paard. Op andere paarden heb ik vaak moeite met het aandrijven. Ik heb veel minder kracht. Als ik op een ander paard rij dan geef ik als ik een mindere dag heb dit bij de instructrice aan. Ze heeft er begrip voor. Als ik veel pijn heb ga ik gewoon rijden, meestal knap ik ervan op. Wel vraag ik dan om een vlot paard.

probeer eens accapunctuur.. mijn nichtje heb het ook en die heb sinds de accepunctuur weinig last.

@Myca ik heb een eigen paard

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:45

Ik krijg maar weinig opmerkingen over mijn paard-rijden, dat komt denk ik ook omdat ik aardige stalgenoten heb.
Wat ik lastiger vind is uit te leggen bij mijn werk dat ik geen last heb op mijn paard en te lang op een bureau- of autostoel pijn geeft. Ik denk zelf dat je te paard gewoon een betere houding hebt en blijft bewegen. Maar leg dat maar eens uit aan equi-beten.

MilouLindsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:59

Inèske schreef:
Hoikes

ik vraag me af wie er paardrijd, ondanks een beperking...
Misschien een rare vraag, maar zou ik mogen weten wat uw beperking is en welke oplossingen je hebt? Ook enkele foto's lijkt me leuk :)

Niet om te gebruiken hoor (daar vraag ik wel toestemming voor) maar ik zou graag iets uitbouwen voor mensen met een (fysieke) beperking die hun hobby (paardrijden) terug willen opnemen.
En omdat ik me er veel kan bij voorstellen, maar in de praktijk zo weinig voorbeelden vind, vraag ik langs deze weg wat steun...

(als u het niet publiek wilt maken, dan is een persoonlijk berichtje ook tof hoor)

groetjes

Ik rijd niet met een beperking maar kan me er veel bij voorstellen,
Zo vervelend lijkt me dat als je zoiets hebt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:18

Hallo! :wave: Ik meld mij ook weer eens, of beter mijn zoon. Hij is nu 8 en rijdt sinds enkele weken op ons eigen paard Jippe. Stefan heeft een Cerebrale Parese waardoor hij motorische beperkingen heeft. Hij heeft daarbij vooral last van zijn rechterhand en been. Verkramping bij het schrijven (met links), spierslapte in de romp, verhoogde spierspanning in zijn rechterarm en been. Ook komen nu gedragsproblemen omhoog wat bij hem neerkomt op onrust en heel veel tics (keel schrapen, aan zijn pieliemuis frunniken etc). Als hij op Jippe rijdt heeft hij daar eigenlijk geen enkele last van.

Hier een fotootje van vandaag:

Afbeelding

Stefan rijdt met een westernzadel zodat hij goed kan aandrijven (zijn benen kwamen niet onder mijn zadel uit :o ) en heeft de teugels in zijn voledige vuist vast (dus niet tussen pink en wijsvinger door) Dat werkt voor hem het beste. Linkerbeen kan hij al goed lang maken en redelijk op zijn plek houden. Rechts steekt hij wat te ver naar voren (richting stoelzit)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:41

Nou Zilfstar, als ik naar de foto kijk zie ik een geweldig knulletje op een mooi paard. Daar mag je best trots op zijn.

marijtje1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:41

Ziet er inderdaad goed uit! En wat een braaf paard zeg.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:52

ik vind het echt geweldig dat zoveel mensen ondanks hun beperking toch met hun favoriete bezigheid willen blijven doorgaan! Ik heb er echt zwaar respect voor :D

ik heb alleen een zieke 'fietsband' pees aan mijn pols waardoor die voor iets van 30% beperkt is, dus ik kan met rechts niet al te veel buigen en strekken, ik wilde ook nog wel eens moeite hebben met paardrijden op de rechterhand, die zette ik snel vast en daardoor verstarde de pees, werd alles alleen maar lastiger door :') oplossing: niet meer hand vastzetten :D
Ook is mijn rechter knieschijf verschoven door een ongeluk met m'n paardje, en heb ik hyperflexibele gewrichten, maar daar heb ik weinig last van met rijden.

Bamm__Bamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 00:01

hoi ik heb verschillende soorten reuma,paardrijden is mijn passie.
maar het liefst rij ik buiten ritten.
het is ondspannender dan lessen of gewoon in de bak rijden.
lessen zijn intensiever en in de bak vrijrijden ga je toch op je houding en dressuur gerichter rijden.
veel rij ik niet meer,al zou ik het iedere dag willen doen.
maar het brengt zo veel pein teweeg dat ik dan zeker 3 dagen ben uitgeteld.
en veel medicatie moet slikken om de scherpe kantjes er af te halen.
pein vrij ben ik al 13 jaar niet meer geweest.
maar soms heb ik het er voor over.
ik heb me in het les geven gestort.
wand met pony's en paarden werken maakt ook een hoop goed.

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:29

Relien schreef:
hier ook maar weer is een berichtje van mij,.

een tijdje geleden heb ik gewoon voor de grap is mee gedaan aan een onderlingen wedstrijd en ik ben eerste geworden.. nu begint het weer heel erg te kriebelen om officieel te starten..

Allen nu heb ik al meer dan een week niet kunnen rijden omdat mijn katheter ( slang die via mijn buik naar mijn blaas gaat) veel pijn doet en me dus belemmert :( jammer

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen waarom jouw catheter via je buik gaat?
Lijkt me inderdaad vervelend om zo te moeten rijden.

Liezewies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:52

Ik ben een ruiter met een beperking, meerbepaald een oogziekte waardoor ik zwaar slechtziend (bijna blind) ben.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:11

Hallo,

Ook ik rij paard ondanks (of eigenlijk dankzij!) mijn beperking.
In 2005 bleek ik 2 nekhernia's te hebben maar de neuroloog nam de klachten niet serieus. Ruim een jaar later is de grootste hernia verwijderd en in 2007 bleek er weer een grote hernia te zitten. Helaas geen arts te vinden die een operatie aandurfde. Er is toen besloten om de zenuw door te branden (in de hoop pijnvrij te worden wat ijdele hoop bleek) en een revalidatietraject in te gaan. Tijdens dat traject kwam ter sprake welke sporten nog mogelijk waren. Ik wilde heel graag weer gaan paardrijden en op internet een aangepaste manege in de buurt gevonden. Eerst allerlei informatie opgevraagd, voorgelegd aan het revalidatieteam, en die hadden geen bezwaar. Op de manege was ik de eerste (en volgens mij nog altijd de enige) die komt rijden met de gevolgen van meerdere nekhernia's.
Anderhalf jaar geleden ben ik opnieuw geopereerd aan een dubbele nekhernia waarbij de tussenwervelschijf is verwijderd. Na enkele maanden herstel opnieuw op het paard gaan zitten.
Mijn beperkingen zijn mijn handen: 25% functie van de rechterhand en 75% functie van de linkerhand. Toch levert dat in de praktijk weinig problemen op tijdens het paardrijden. Ik rij 1 op 1 met een fysiotherapeut en doe mee aan proefjes die worden georganiseerd door de manege. De fysiotherapeut die mij lesgeeft heeft zich wat meer verdiept in mijn beperkingen en heeft speciale oefeningen.
In het begin reed ik altijd aangelijnd, tegenwoordig rij ik zelfstandig. Verder heb ik weinig aanpassingen nodig: geen zadel maar een pad met voorsingel en stijgbeugels, normale teugels i.p.v. lussenteugels en belangrijk: een fijn paard met lange gelijkmatige gangen. Was het 2,5 jaar geleden (toen ik weer begon) alleen maar stappen, nu is het ook draven en nog even oefenen met het evenwicht en ik kan er ook galop bijzetten.
Op de manege rijden veel mensen met een beperking maar er rijden ook mensen zonder beperking. Gewoon een gezellige gemengde manege met goede begeleiding.

Ik denk dat er voor iedere beperking wel een oplossing te vinden is. In ieder geval heb ik mij niet laten tegenhouden door het gekletst van mijn werkgever dat het slecht is om in mijn situatie te gaan rijden want wat iemand nou van hippotherapie zonder te weten wat het precies inhoud????? Onbegrip is een groot probleem. En nee, ik zal ook nooit een topruiter worden maar door het paardrijden vergeet je even de dagelijkse problematiek, je oefent je balans, de spieren worden sterker, je komt onder de mensen en paarden zijn geweldige dieren <3