Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:53

QueenBeeBee schreef:
Vitaquilla schreef:
Ook ik rijd met een beperking! na een ongeluk anderhalf jaar geleden mijn schouder aan puin gehad. en niet goed gekonstateerd door de artsen. waardoor ik nu weinig tot geen kracht in mijn rechterarm heb. ik heb zelf mijn tuig aangepast en rij nu met een tiedeman en de teugels doe ik een slag om mijn hand. opstappen doe ik met een krukje. en het gaat prima. alleen vind mijn paard het nog heel moeilijk dat de druk op de teugels vaak niet klopt..
heeft iemand nog tips om dat te verbeteren?
http://i42.tinypic.com/imv395.jpg
na een stuip te ver naar binnen
http://i41.tinypic.com/zu5bau.jpg
niet kunnen begrenzen aan de buitenkant
http://i40.tinypic.com/oarltl.jpg
teugels uit hand getrokken..

op alle foto's zit ik voorover, dat is ook een van de bijkomstigheden.. kan niet meer me schouder naar achter krijgen ;(

Kijk anders eens op de site van Glasten Krapels, hij heeft ook zo'n systeem dat hij de teugels om zijn arm slaat en verdeeld de druk ook op de 1 of andere manier... http://www.glastenkrapels.nl/

Verder is misschien een lussenteugel wel een idee, dan hoef je misschien de teugel niet meer om je hand heen te slaan :)
Ik zit zelf ook aan een lussenteugel te denken, misschien helpt mij dat :)

ik heb lusselijnen gehad maar dan zijn de teugels of te strak of te los.. en niet ertussen in..
het is ook geen makkelijk paard ze is 8 jaar maar erg onervaren en schrikt van alles :?
ik heb nu ook tehoren gekregen dat er een slijtage in mijn heup zit. zit er over te denken om d'r voor de kar te zetten.. ze is alleen niet verkeersmak en ze staat naast een provinciale weg..
ik vind het erg moeilijk..

Ineke282

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:15

Hee..

Ik heb al wel eens eerder hier wat verteld over mijn 'beperking', maar ik ben ondertussen al weer 10 keer naar het ziekenhuis geweest ofzo dus ik dacht; laat ik t is ff verder vertellen...

Nou ik heb dus een soort van beperking; de ziekte van osgood schlatter. Het is een soort botvergroeiing en het komt voor bij mensen die te snel groeien en teveel bot is aangemaakt waardoor het nergens heen kan en dus een buld gaat vormen onder de knieschijf. Bij 9 van de 10 mensen groeit dit ook weer weg en de enige pijnklachten die ze dan hebben zijn van het groeien. Ik ben dus die 1e waarbij dat niet gebeurt. Dan kan het ook nog voorkomen dat er allemaal lossen stukjes op de buld komen die de aanhechtingspees van de knieschijf gaat vervelen. Nou dat heb ik dus ook.

Ik was 6 toen ik die buld kreeg en vanaf toen had ik hele erge pijn, meer dan hoort bij deze ziekte. Ik ben afgelopen november geopereerd aan die buld en hebben ze dat losse stukje bot eruit gehaald, waardoor ik dus na bijna 10 jaar weer eens pijnvrij kon paardrijden. Ik was heel bang dat het fout ging omdat ik altijd gezegt heb dat ik naar Amerika ging om te dansen, en toen na 9 jaar dansen nooit meer mocht van wege die knie. En toen was ik... 12 jaar. Mijn wereld storte in op dat moment en vanaf die dag ben ik als de dood dat de artsen tegen mij zeggen dat ik nooit meer mag paardrijden.

Ik ben nu dus vandaag precies een half jaar verder en ik heb nog steeds heel veel pijn. Ik rijd ondertussen al 2.5 jaar geen paard omdat ik op krukken moest lopen of weer is naar de fysio moest. Er was altijd wel wat. Nu heb ik na die operatie een Reactie hier geplaatst...

In de afgelopen 6 maanden heb ik 3,5 maanden op krukken gelopen, 8 weken met een brache en toen moest ik dus ook in een rolstoel, ik heb 7 weken geleden een spuit in mijn knie gehad zodat mijn knie verdoofd was en t dus rust zou krijgen, en niks heeft geholpen. Ik ben nu met de fysio er over uit dat ik nooit een pijnvrij leven zal hebben en dat ik voor altijd mijn leven moet aanpassen naar hoe het gaat met mijn knie. Dat is vrij K*T om te horen als je net 16 bent.

Ik ben onder tussen wel zo ver dat ik zoiets heb van; Ik doe er niet meer chagerijnig om en ik laat me niet mijn leven verpesten om deze pijn. Ik heb lang genoeg gechagerijnt en gemoppert er om maar het helpt toch niet. En dat was wel een grote stap voor mij. :o

Ik ga al 2.5 jaar elke vrijdag naar de Manege waar ik rijd om even naar mijn paardje te gaan. Nja mijn paardje, manege paard waar ik ( als ik al die tijd zou rijden) nu 4.5 jaar op rijd. <3

nou, volgens mij heb ik er weer een lang verhaal van gemaakt, hahahahaha.

LiefsX

Ineke

Rennie89

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:17

Mijn broertje rijd paard en die heeft ook een lading beperkingen
Hij heeft 'tunnelvisie' ofwel ziet slecht, leeftijdsachterstand, motorisch gehandicapt en heeft ook epeleptie. Hij heeft een hersenbeschadeging.

Maar hij vind paardrijden heerlijk, tis ook goed voor hem om recht te leren zitten en vind het leuk om op een paard te zitten, word die erg vrolijk van :D

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:27

ik heb nu een gebroken heup omdat ik van mn paard ben afgevallen,
de arts zegt dat ik daar wel blijvende last van houd als ik weer ga paardrijden :(
dus nog even kijken hoe ik dat probleem aanpak :P
iemand ervaring?

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:24

Rosemarin schreef:
ik heb nu een gebroken heup omdat ik van mn paard ben afgevallen,
de arts zegt dat ik daar wel blijvende last van houd als ik weer ga paardrijden :(
dus nog even kijken hoe ik dat probleem aanpak :P
iemand ervaring?

geen gebroken heup maar wel een heupprothese (BHR)
Heb met rijden eigenlijk weinig tot geen last. Ben na mijn operatie eerst op een manege voor mindervalide gaan lessen. Daar hebben ze me geholpen om weer goed in het zadel te zitten. .
Bij mij ligt het er wel aan op wat voor een zadel ik zit.Op stappen doe ik wel altijd met een opstapje. Mijn orthopeed was ook een voorstander dat ik weer op het paard ging zitten. Dit is natuurlijk wel eens anders.
sterkte ermee!

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:42

Ik heb geen gebroken heup gehad.
Heb 1 probleem en dat is als ik opstap of lichtrij dat m'n heup eruit kan schieten.
Ben dat nu al jaren gewent dus kan hem zo weer terugzetten.
M'n oefentherapeute heeft oefening en doe dat ook veel met mij om de kans van uitschieten te verminderen.
Paardrijden is daar heel goed voor. Zat vroeger met een band om zodat alles op z'n plek bleef. Dit heeft alles verzwakt.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:39

Hier was toch al een topic over of is dit de zelfde ??.

In iedergeval ik heb door een nog onbekende reden bijna nou ja eigenlijk geen spier kracht meer in mijn benen en veel gewrichts pijnen.
Ik rij als het lukt 3x in de week op mijn eigen pony. De rest van de dagen word hij door een verzorgster gereden. Ik rij eigenlijk altijd buiten ik ben niet z'n bak rijder meer. Ik rijd nu met een westernzadel. Maar dit is eigenlijk nog niet ideaal maar ik kan in iedergeval de knop vast pakken als ik even mijn evenwicht kwijt ben.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:01

Hallo allemaal,

Ik heb hier een tijdje niet meer gereageerd. Zou ik weer mogen meekletsen? :o

Ik heb ook een vraag aan jullie. Misschien weten jullie dat wel? Ik wil graag wedstrijden gaan rijden met mijn haflinger (officiele) maar dan bij mensen die allemaal lichte beperking hebben (ik ben bijna blind, ik dacht dat ik me wel kon oriënteren in een bak maar dat gaat niet altijd even goed ik moet wel iemand hebben die mij kan sturen op een wedstrijd). Weten jullie hoe je je kan aanmelden hiervoor? En hoe dat allemaal in zijn werking gaat? Ik heb gekeken op www.knhs.nl maar ik word er niet veel wijzer van, ik heb geen idee hoe dit werkt.. Moet je dan gewoon eerst lid worden ervan, en daarna kun je dan startkaart aanvragen ofzo?

Bedankt alvast voor jullie hulp :)

Daphz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:39

Hallo allemaal!

Nieuwkomer hier, erg interessant topic! Zodadelijk gelijk even volgen!
Heftige verhalen, ik heb echt diep respect zeg..

Mijn beperking valt op zich wel mee tijdens het paardrijden. Ik heb zo'n 9 jaar geleden een ongeluk gehad waarbij ik onder andere mijn linker voet compleet verbrijzeld heb (bottensoep volgens de arts... :S). Ik heb toen ook langere tijd, meerdere jaren, niet meer gereden door operaties en revalideren. Nu, jaren later, heb ik nog enkele pinnen in mijn voet zitten. Vaak last van stijfheid en kan niet lang in dezelfde houding blijven. Ook heb ik hyperpathie. Dat betekent dat iets wat een ander geen pijn zou doen, mij ontzettend pijn doet en andersom. Wat ik dus absoluut als pijn zou moeten ervaren, voel ik niet of nauwelijks.
Nu heb ik sinds een tijd het paardrijden weer opgepakt. Behalve het moeilijk naar binnen kunnen draaien van mijn voet en het verrekte snel hebben van kramp, gaat het goed! :D Moet gewoon goed naar mijn lichaam luisteren en niets forceren (al is dat wel moeilijk met kramp :S).

Zijn er hier meer mensen met hyperpathie en/of snel last hebben van kramp?

Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:43

Beste Madeira (en anderen natuurlijk :o) ,

de vraag die jij hebt is volgens mij heel logisch. Het jammere alleen is dat 'ze' er erg hard mee bezig zijn om het aangepaste paardrijden beter te organiseren, maar dat voor niet iedereen even duidelijk is wie 'ze' nou eigenlijk zijn en hoe het is zijn werk gaat.
Omdat ik met een armprothese rijd en wedstrijden wilde gaan rijden, heb ik mij er in verdiept. Door de KNHS werd mij in eerste instantie verteld dat een keuring oid helemaal niet nodig was, maar toen ik eenmaal startte bleek dat jury's niet wisten hoe ze met mij en mijn beperking om moesten gaan en werd ik zelfs een aantal keer uitgesloten van een wedstrijd. Niet leuk en ik was het dus al gauw spuugzat.

Hoe de situatie nu is wat betreft het aangepaste paardrijden: vroeger was hier een aparte organisatie. Nu is dit geïntegreerd bij de KNHS en is het daar een afdeling van geworden. Je zal hun moeten bellen/ mailen en vragen om een keuring voor de dispensatiepas. Dit is de link naar dat gedeelte van de KNHS site:
http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=9012 ... =&ppCatID=
De kosten voor die keuring zijn, dacht ik, zo'n 50 euro. Op de dispensatiepas staat vermeld welke beperking je hebt en wat dit betekent voor het rijden van je proeven in reguliere wedstrijden. Zo hoef ik bijv. alleen te knikken met mijn hoofd bij groeten. Daarnaast word je ingedeeld in een grade. Grade 1 zijn de ruiters met de meest zware beperking en de 'makkelijkste' proeven en dat loopt op naar grade IV. Deze proeven liggen op M/Z niveau in de reguliere sport. De KNHS gaat er namelijk van uit dat als je alle gangen kan rijden zo lang mogelijk in de reguliere sport mee kan rijden en hoe groter je handicap hoe eerder je naar het aangepast paardrijden toe zou moeten kunnen. In grade 1 zitten veelal ruiters die bijv. niet kunnen galopperen en dat zit dan ook niet in deze proeven verwerkt.
Wedstrijden in de aangepaste sport zijn er weinig en worden vaak gereden tijdens grotere evenementen. De drempel is, mede hierdoor, voor mij erg hoog om mee te rijden. De KNHS zou graag meer wedstrijden voor het aangepast paardrijden willen hebben, maar daar is het deelnemersveld nog te klein voor, hebben zij mij verteld.

Kortom: je moet er best wat voor doen om alles goed geregeld te hebben, maar dan is alles voor jou en de jury's waar je mee te maken hebt wel duidelijker.

Volgens mij is dit bericht wat chaotisch, maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Zo niet: mail me gerust!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:07

Vadiz, ik stuur je even een pb'tje :)

Lucky48

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:07

Beste Madeira,

Het is niet zo dat je eerst zo lang mogelijk in de reguliere sport zou moeten rijden.
Als je geclassificeerd bent, mag je zowel in de reguliere sport rijden als in de Aangepaste Sport.

Het streven van de KNHS is om 1x per maand een wedstrijd te organiseren voor de Aangepaste Sport.

De wedstrijden kun je vinden in de wedstrijdkalender van de KNHS, maar ook onder het kopje Aangepaste Sport op de KNHS-site.

Om deel te nemen aan de Aangepaste Sport, moet je wel een startkaart hebben.
Je kunt ook uitsluitend aan de Aangepaste Sport deelnemen en niet aan de reguliere sport. Dat is ieder z'n eigen keuze.

Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:30

Het is niet zo dat het moet, maar de proeven van de aangepaste sport liggen in grade IV op M/Z niveau. Als je dus nog niet op dit niveau bent, maar je wilt wel starten in de aangepaste sport zal je dus in een lagere grade HC moeten starten. Volgens de KNHS is het op deze manier omdat zij vinden dat hoe 'kleiner' je beperking, des te langer je mee kan rijden in de reguliere sport. Voor een systeem zoals er nu inde reguliere sport is (B, L, enz) is het deelnemersveld te klein om dit ook te doen in de grades. Even voor de duidelijkheid: dit is niet mijn mening, maar hetgeen wat de KNHS mij verteld heeft.

Mijn mening:
Ik ben ingedeeld in grade IV en omdat ik nu L2 startgerechtigd ben zijn zowel ik als mijn paard nog niet op het niveau om mee te draaien in deze grade. Ik vind het jammer, want ik zou graag mee willen draaien in de aangepaste sport. Daarnaast zijn de wedstrijden in de aangepaste sport geen laagdrempelige wedstrijden zoals reguliere KNHS wedstrijden wel (kunnen) zijn. Het zijn vaak wedstrijden die worden georganiseerd tijdens de grotere wedstrijden (bijv. CH Eindhoven). Als jij net voor de eerste keer een wedstrijd wilt rijden omdat je B startklaar bent, is dit volgens mij geen fijne wedstrijd om ervaringen op te doen, maar dat kan ieder voor zich bepalen. Ik vond het persoonlijk erg fijn dat ik mijn eerste 'officiele' wedstrijd gewoon op een manege kon starten. Als ik tijdens een groot evenement had moeten starten, had het mij onnodig veel extra stress opgeleverd. Nu ik vaker wedstrijden gereden heb, zou ik wel graag willen starten tijdens de aangepaste sport, maar zoals eerder gezegd ben ik (helaas) nog niet op dat niveau.

Je startkaart kan je overigens gewoon aanvragen. Die staat los van de dispensatiepas. Wil je echter met een aanpassing rijden (zoals ik een armprothese gebruik) moet je daar wel een dispensatie voor hebben.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 07:10

Bedankt voor al jullie info! :)

Vind het wel een vaag systeem moet ik zeggen. Vind ik erg jammer. Gewoon heel onduidelijk. Staat ook niet echt veel op de site waarvan ik denk: ik begrijp het wat een handig systeem!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 08:34

Vadiz schreef:
Volgens de KNHS is het op deze manier omdat zij vinden dat hoe 'kleiner' je beperking, des te langer je mee kan rijden in de reguliere sport.

Ik word soms zo moe van de KNHS ;( Wat een suffe redenering.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:16

Hoi, laat ook weer eens wat van me horen. Ik ben inmiddels voor 100% afgekeurd en heb te horen gekregen "als je wilt paardrijden gewoon doen, werkgever MAG dat niet verbieden" Dat is nog eens goed nieuws. Ik mag die arbeidsdeskundige wel. Dus wat ga ik binnen kort met mijn dystrofie hand doen???? Juist, weer op mijn pony's rijden.

Dat van dat wedstrijd rijden vind ik ook erg interessant, was van plan met mijn 4 jarige dressuur te starten. (als we het eens worden) Met western rijden is een hand minder geen probleem.

Rickymennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:30

Hey allemaal,

Het verhaal van de osgood schlatter komt mij heel bekend voor. Ik heb het ook gehad (de dokter zegt dat het over is, hebben ze gezien dmv. foto's) maar heb nog steeds veel last van mijn knie. Doordat ik zoveel rust heb moeten houden zijn mijn spieren rondom mijn knie heel zwak geworden en daardoor gaat mijn knieschijf zijn eigen leven leiden. Dus daarvoor naar het ziekenhuis geweest, fysio gehad met tape ging het een stuk beter maar nog steeds niet pijnvrij. De oefeningen leverde ook pijn op zelfs de onbelaste. Dus daar ook maar mee gestopt. Ik werk in de kinderopvang wat ik dus nu ook op een laag pitje staat kan geen hele dagen werken. Dus heb ik besloten om een andere opleiding te gaan doen.
Maar even over het paardrijden, voordat ik pijn kreeg aan mijn knie heb ik ongeveer 2 a 2,5 jaar paardgereden. Daar toen mee gestopt. In die tijd kreeg ik ook mijn eerste pony een haflinger, mijn vader wou daar ook iets mee doen dus die is gaan mennen. Daar ben ik toen ook maar mee begonnen. Helaas is onze haflinger er niet meer maar ik rijd nu dressuurmatig een friese ruin van 13 jaar en rijd met een welsh pony van 8 jaar marathonwedstrijden. Die marathon wedstrijden zijn een grote aanslag op mijn knie maar door mijn knie in te tapen kan ik het redelijk volhouden. Het groomen achterop is voor mij nog iets zwaarder, omdat je dan alle trillingen moet opvangen met je knieen.
Mijn droom is onder het zadel door het bos te gaan dus zit nu weer af en toe op mijn fries (gelukkig kun je daar zo mee weg rijden) om wat spieren te kweken. Ongeveer een maand geleden er voor 20 min op gezeten maar er daarna wel 2 dagen last van gehad. Maar ik hou vol en ik wil het komende zomer gewoon gaan doen en kijken waar het schip stand.
morgen moet ik naar de revalidatiearts dus maar kijken wat die er van zegt.

witjepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:34

Ook hier een aantal beperkingen...

Gedeeltelijke verlamming onderbeen, mis een spier in onderbeen
Last van Flauwtes ( flauwvallen door plotseling wegvallen van bloeddruk en hartslag)
Nog een hartritme afwijking

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:21

Een klasgenoot wel,
zij heeft een paard met hele makkelijke gangen en start op het NK

Ben_Hur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:04

Hallo,
Ik ben hier ook nieuw, via Google ben ik op dit forum gekomen.
Zelf heb ik drie paarden en ben al jaren bezig met mennen. De wens om te rijden onder het zadel, die wordt steeds groter.
Vanaf mijn negende heb ik een handicap.

Ben_Hur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:50

Oei, wat een stilte hier. Zeker een ladies-forum en nu zitten jullie allemaal achter de bank omdat er een manspersoon aanschuift?

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:03

Hallo Ben_Hur

Welkom op dit forum.
Hahahaha nee hoor. We zijn het alleen niet gewent dat er een man tussen zit.
Dus nogmaals welkom

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:07

@ witjepaard

Vind je onderschrift echt geweldig hahaha.
Heb zelf ook een schimmel (nu 28 jaar oud) Ik heb het mezelf ook zo vaak afgevraagt hihihi.

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:14

Ben_Hur schreef:
Oei, wat een stilte hier. Zeker een ladies-forum en nu zitten jullie allemaal achter de bank omdat er een manspersoon aanschuift?

Hallo man Ben_Hur, volgens mij maakt het hier niet uit of je man of vrouw bent hoor, het gaat hier om je beperking (als die niet vrouw/man gerelateerd is/zijn)
Welkom!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:05

Ben_Hur, welkom...en nee ik bleef niet weg omdat je een man bent...maar gewoon vanwege het simpele feit dat ik veel aan het werk ben...
ben hier nu ook illegaal trouwens...
morgen nog werken...en dan vanuit werk naar ede en dan maandag Jana verhuizen...kan ik eindelijk weer elke dag op mijn harige fysio rijden...hahaha, mijn rug zal er blij mee zijn...en fysio dan denk ik ook wel...