Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:11

aikon schreef:
Ja, welkom. Het lijkt me erg lastig om hier mee lessen te volgen. Krijg je 1 op 1 begeleiding of rij je in een groep? Ik heb met scouting veel kinderen gehad met autisme en/of adhd en weet ik veel wat nog meer. Ik weet uit ervaring dat mensen zoals jij veel aandacht nodig hebben en veel herhaling. Kan je niets aan doen, de mensen om je heen kunnen je leren hier goed mee om te gaan. En je kan ondanks wat je hebt het heel verschoppen met rijden. Hou je daar aan vast. Het heeft tijd nodig, maar je leert het wel.

Ik rij in een groep, en dat lukt ook best wel goed..
Maar sinds kort gaat het keigoed met rijden, alles wat ze in de les zeggen is herhaling voor me, weet en kan ik allemaal al, dus ik vind het wel tijd voor een eigen..
Maarja, ik heb ook nog een angststoornis, en als ik dan een eigen heb die een keertje raar doet, dan wil ik er meteen alweer af...
Maar ik ben niet extreemautistich hoor..
Niet zoals je soms in die documontaires...

ikhouvanjouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:57

hay,

ik rijd niet met een beperking ,
maar ik vind het echt leuk dat mensen met een beperking paardrijden.
respect voor hun!

xx

locorette

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:14

Hoi ik ben net nieuw in het topic maar ik wou vragen of iemand misschien tips voor mij heeft? :o
Er is bij mij Autisme geconstateerd [PDD-nos] en ik heb dus al zowiezo moeite met contact en dergelijke. Doordat ik vroeger heel erg ben gepest ben ik nog onzekerder van mijzelf geworden en bij paardrijden durf ik eigenlijk gewoon niks meer te zeggen en ik voel mij altijd opgelaten bij de andere verzorgsters op 1 na, mijn beste vriendin.

Maar nu vroeg ik mij af of enkele van jullie misschien tips voor mij hebben? Want ik voel mij soms zelfs ziek doordat ik nogal stresserig ben bij paardrijden. Vooral omdat het nogal van die kinderen zijn die niet bang zijn om een reactie te geven enz. opzich kunnen ze wel normaal doen maar alsnog voel ik mij erg opgelaten. En ze maken ook de hele tijd weer flauwe grapjes o.a. over mij ookal weet ik dat ze het niet menen en lach ik mee als een boer met kiespijn maartoch van binnen voel je het wel heel erg goed.

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:41

locorette schreef:
Hoi ik ben net nieuw in het topic maar ik wou vragen of iemand misschien tips voor mij heeft? :o
Er is bij mij Autisme geconstateerd [PDD-nos] en ik heb dus al zowiezo moeite met contact en dergelijke. Doordat ik vroeger heel erg ben gepest ben ik nog onzekerder van mijzelf geworden en bij paardrijden durf ik eigenlijk gewoon niks meer te zeggen en ik voel mij altijd opgelaten bij de andere verzorgsters op 1 na, mijn beste vriendin.

Maar nu vroeg ik mij af of enkele van jullie misschien tips voor mij hebben? Want ik voel mij soms zelfs ziek doordat ik nogal stresserig ben bij paardrijden. Vooral omdat het nogal van die kinderen zijn die niet bang zijn om een reactie te geven enz. opzich kunnen ze wel normaal doen maar alsnog voel ik mij erg opgelaten. En ze maken ook de hele tijd weer flauwe grapjes o.a. over mij ookal weet ik dat ze het niet menen en lach ik mee als een boer met kiespijn maartoch van binnen voel je het wel heel erg goed.

Probeer rustig te zijn, niet te snel bang worden, laat ze gewoon praten. Zij weten niet hoe jij je vanbinnen voelt. Ik word altijd rood als ik aangesproken wordt. Maak ze gewoon duidelijk dat je niet graag in de belangstelling staat ;). Probeer gewoon jezelf te zijn waar dat kan

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:48

EllisL schreef:
locorette schreef:

Probeer rustig te zijn, niet te snel bang worden, laat ze gewoon praten. Zij weten niet hoe jij je vanbinnen voelt. Ik word altijd rood als ik aangesproken wordt. Maak ze gewoon duidelijk dat je niet graag in de belangstelling staat ;). Probeer gewoon jezelf te zijn waar dat kan

Nou dat gaat moeilijk worden denk ik :o. Ik word altijd heel erg gespannen en bang als iemand tegen mij beging te praten op mijn echte vrienden na dan. Ja ik heb ook dat ik rood word of nouja ik voel me dan altijd gloeiend heet dus ik denk dat dat ook wel af te lezen is aan mijn gezicht :)

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:40

locorette schreef:

Ik heb precies hetzelfde.. (nou.. Met ADHD dan :P) Als ze aardig doen, kan je meoilijk negeren dan lok je het soms juist uit... Dan gewoon aardig terugdoen, als ze vervelend doen, negeren... Of je instructeur inlichten dat je daar neit tegenkan. Want dat kan ook helpen hea, als ze weten wat je hebt, en er rekening mee kunnen houden ;)

Succes <33

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:04

marijtje1978 schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb hopelijk een tijdelijke beperking. Vorig jaar ben ik een beetje stom van mijn paard gevallen en mijn onderbeen gebroken en verbrijzeld. Hieraan ben ik geopereerd en ze hebben er een plaat en 11 schroeven in geplaatst. Het heeft ongeveer een half jaar geduurd voordat ik weer zonder krukken kon lopen. Nu gaat het redelijk, behalve dat ik gehinderd wordt door het materiaal in mijn been. Dus eind volgende maand gaan ze het eruit halen. Hopelijk kan ik daarna weer meer trainen (fysio), zodat ik mijn kracht weer terug krijg. En daarna hopelijk weer rijden!! Nu longeer ik wel, maar ik durf het nog niet aan om te gaan rijden. Hoop dat ik het na de operatie wel durf...

Hallo Marijtje
in augustus vorig jaar heb ik een zwaar auto-ongeluk gehad, waardoor ik een open beenbreuk opliep met zwaar weke delen letsel en mijn sprongbeen geluxeerd (uit de kom) en gebroken was. Ik mocht 8 weken niet lopen en daarna weer opbouwen. Ik heb 2 schroeven in mijn enkel die er niet meer uitgaan en een plaat met 8 schroeven in mijn sleutelbeen (ook gebroken van de klap met de autogordel) Volleyballen (mijn andere passie) zal ik nooit meer kunnen maar paardrijden gaat nog wel godzijdank. Het opstijgen kost wel moeite en dat moet ik dan ook met een opstapje doen. Ik kan wel weer lopen en heb nog steeds fysiotherapie. Ook krijg ik aangepaste zooltjes omdat er ook een zenuwbeschadiging is opgetreden. Ik wil alleen maar zeggen dat er heel veel mogelijk is ook al denk je nu van niet. Veel beterschap en je kunt heel veel als je maar wilt !

gr
Marieke

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:34

Ik meld me ook maar eens,

ik ben aan rechts 80% blind en aan links 20%
hierdoor heb ik ook nog een redelijk erge scoliose (= scheefgroei van de ruggengraat)

gelukkig kan ik hier wel goed mee paardrijden :D

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:06

AdindaPony schreef:
Ik meld me ook maar eens,

ik ben aan rechts 80% blind en aan links 20%
hierdoor heb ik ook nog een redelijk erge scoliose (= scheefgroei van de ruggengraat)

gelukkig kan ik hier wel goed mee paardrijden :D

Ik ben benieuwd naar jou scoliose %. Ik heb zelf 20%

marijtje1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:26

@ Marieke, dank je voor je lieve berichtje!
Ik probeer 1 keer per week mijn verzorgpaard te longeren, zodat ik in ieder geval een beetje contact houd met hem! Vind ik zelf wel heel erg fijn. En ik hoop ook dat ik na de operatie flink kan gaan trainen om weer te gaan rijden!!
Heb jij nog last van je plaat en schroeven?
Groetjes

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:24

Welkom aiedereen.

Het gaat nu redelijk met me en ga over 3 weken naar duitsland.
Hopelijk gaat het goed in het zadel.
Maar daar ga ik wel vanuit.
Zal wel onwennig zijn na december niet meer gereden ( nou ja in december heb ik alleen wat rondjes gestapt)
Nu hoop ik dat ik m'n conditie weer een beetje op peil kan krijgen.

Do86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:45

locorette schreef:

Hoi, heb je er weleens over gedacht om eerst te starten met hippotherapie/ therapeutisch paardrijden, dan kun je de problemen die je nu noemt omzetten in leerdoelen om daar samen aan te werken en van daaruit meer proberen op de manege te lessen.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:01

Do86 schreef:
locorette schreef:

Hoi, heb je er weleens over gedacht om eerst te starten met hippotherapie/ therapeutisch paardrijden, dan kun je de problemen die je nu noemt omzetten in leerdoelen om daar samen aan te werken en van daaruit meer proberen op de manege te lessen.

Nou het is niet echt een manege :o
Er worden een aantal paarden verleasd en we rijden daar soms ook met verschillende groepen samen. En op de zaterdag meestal met zijn allen. Dan maken we een buitenrit met 8/9 mensen :). En volgens mij is er niet zoiets in de buurt ;(

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:23

Lieve Locorette, het is moeilijk om te functioneren in deze maatschappij als je 'anders' bent. Mensen zijn toch groepsdieren en willen graag met zijn allen (dan hebben ze een veilig gevoel) iemand die anders is dan zij buiten hun groep stoten. }:0

Ik denk dat het belangrijk is te gaan inzien dat jij net zo waardevol bent als zij, alleen op een andere manier. :j
Jij hebt zeker kwaliteiten die zij niet bezitten. 8-)
Mijn advies: probeer niet te zijn zoals anderen maar bekwaam jezelf in de gaven die je al hebt.
Fijn trouwens dat je daar wel een goede vriendin hebt.

Misschien kan ik je met deze link helpen kijk maar of je er iets aan hebt: http://fonteine.com/autisme.html

Veel sterkte en innerlijke kracht! :)
Lente

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:33

Sorry TS ik vergeet mijn reactie aan jou helemaal te plaatsen:
Ik weet niet wat je beperking is maar wel dat het belangrijk is om niet over je eigen grenzen te gaan.
Er zijn bv zeer aangepaste zadels waardoor je zelfs met een dwarslaesie en verlamd vanaf je middel zijn, kunt rijden. Ik geloof dat die door een Canadees gemaakt worden speciaal op maat gemaakt.
Ook zijn er paarden die het leuk vinden mensen met beperkingen te 'helpen' door heel braaf te zijn en geen misbruik te maken van die beperking en/of hun eigen kracht.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:37

Lente77 schreef:
Lieve Locorette, het is moeilijk om te functioneren in deze maatschappij als je 'anders' bent. Mensen zijn toch groepsdieren en willen graag met zijn allen (dan hebben ze een veilig gevoel) iemand die anders is dan zij buiten hun groep stoten. }:0

Ik denk dat het belangrijk is te gaan inzien dat jij net zo waardevol bent als zij, alleen op een andere manier. :j
Jij hebt zeker kwaliteiten die zij niet bezitten. 8-)
Mijn advies: probeer niet te zijn zoals anderen maar bekwaam jezelf in de gaven die je al hebt.
Fijn trouwens dat je daar wel een goede vriendin hebt.

Misschien kan ik je met deze link helpen kijk maar of je er iets aan hebt: http://fonteine.com/autisme.html

Veel sterkte en innerlijke kracht! :)
Lente

Super bedankt, het voelt toch eigenlijk wel goed als je zoiets te horen krijgt :o
Ik ga mij zeker niet veranderen in hun, ik vind het echt vreselijk hoe ze met mij omgaan maar dat beseffen ze gewoon niet en willen dat volgens mij ook niet. Maargoed zo zijn ze thuis ook :)
Ik zal gelijk even rondkijken, zag al wat in het engels staan dus maar hopen dat ik het een beetje kan vertalen :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:06

@ locorette, ik heb zelf geen autisme (voor zover ik weet) maar ben wel anders. Ik rij graag alleen, ook in een les :? Snap er zelf weinig van, maar ik zeg maarzo "ik ben een dwarsligger". En gelukkig is niemand het zelfde, word erg zaai dan. :P Wees je zelf en doe wat je zelf wil, alleen dan kan je echt leven. (vind ik)

Lieszn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:05

Een vriendinvan me heeft een erbse parese aan haar rechter arm.
Ze redt zich net zo goedals ieder ander met 2 handen.

RESPEKT!!!

fanboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:36

Ik heb slechts 1 been, maar na wat oefening ging dit toch redelijk goed. Soms val ik er nog vanaf en dan moet een begeleider er mij weer op tillen :(

Maar alsnog leuk om te doen!

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:44

@Locorette
Winterswijk? Kom eens bij ons kijken. Wij zijn dagelijks op ons gemak aan de slag met de paarden in Etten.

princessleia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:57

fibromyalgie
uitzich in klachten
hyperflexibiliteit in wervelkolom vermoeidheid spierpijn en slijmbeursontstekingen aan aanhechtingen vd spieren krachtverlies en bij te veel gedaan te hebben komen er griepachtige verschijnselen bij kijken
heb een eigen paard rijd momenteel M2 en als ik t f niet kan opbrengen heb ik gelukkig nog een vriendenkring die t opvangt(verzorging paddock molen of aan de hand stappen) heb m uiteraard op een all in pensionstal staan dus mesten is in principe niet nodig maar vaak doe ik t toch wel
red me redelijk is gewoon soms lastig gelukkig is hij licht in de aanleuning heb wel zon super hy tech elastieken singel anders krijg ik m moeilijker aangesingeld
verder alles wel ok gebruik voor lange bosritten een body protector die mijn rug ook naast veiligheid een beetje ondersteund

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 23:24

StableEnable schreef:
@Locorette
Winterswijk? Kom eens bij ons kijken. Wij zijn dagelijks op ons gemak aan de slag met de paarden in Etten.

Lijkt mij erg fijn om op zo'n stal te rijden, maar ik verwacht niet dat mijn ouders mij elke keer willen brengen :o Heb een moeder met wisselende diensten en een vader die 5 dagen per week werkt en 's avonds vaak weg is ;(

intu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 02:55

ik rijd nu ongeveer een jaartje terug na jarenlang out geweest te zijn.
Heb ondertussen een rugoperatie gehad, nog 2 hernia's die vaak lastig doen.
In mijn linkerarm heb ik bijna geen kracht meer door een nekhernia die een zenuw te lang afgekneld heeft.

Is vaak nog vloeken en huilen van frustratie maar kom er wel.
Mijn paint begint doortekrijgen dat hij bij het opstappen wat langer moet blijven stilstaan enzo.
Enkel met het longeren blijft hij op die kant klieren, hij weet dat ik dan minder kracht tegen kan zetten.

Ook als ik veel last heb blijft rijden een plezier, door het rijden wordt mijn bekken en de rugspieren getraind
en vaak als ik afstap heb ik minder last dan ervoor.
Was wel ff zoeken naar een westernzadel waar ik goed in zat.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 03:34

Citaat:
Was wel ff zoeken naar een westernzadel waar ik goed in zat.

dat probleem had ik ook :o

oke dan ik ook maar >;)
23 kerstavond 1999 zwaar auto ongeluk gehad. Het volgende eraan over gehouden:
Ik praat er niet graag over maar heb ook een beperking, mijn rechterhand heb ik geen gevoel,zenuwen dood (toen auto over de kop rolde lag mijn hand onder het dak pols doorgesneden)…hier heb ik een brees voor om mijn vingers op zijn plek te houden het lijkt op een aparte ring….zit best in de weg met rijden dus met rijden heb ik hem niet om. Daarnaast heb ik een breuk (die door fout ziekenhuis) scheef is gegroeid ze kwamen er pas na twee weken achter dat ik mijn rug had gebroken. waardoor ik niet recht op paard kan zitten…ook hier heb ik een korset voor maar die hoef ik niet om…(juist door het paardrijden verstevig ik mijn onder rug en kan die opvangen als mijn bovenrug het af laat weten) hierdoor ook meestal geen foto`s van dat ik op paard rij, en ja er is nog meer…mijn hersenpan is aangetast hierdoor lijk ik soms wel dyslectisch en moet ik soms echt heel goed na denken over een simpel woord. punten en coma’s soms erg frusto het meeste schrijf ik eerst in word daarna pas hier.
Na 5 jaar revalidatie ben ik toch naar de manege gegaan voor een proef les en op advies van me rug specialist ……dit ging prima toen nog een paardje….niet te sloom maar geen die ik elke dag zou moeten rijden…daarbij viel voor mij kwpn af.
Maar het is ook zo rij ik te weinig verslappen me spieren in me onderrug en krijg ik pijn….in me boven rug.
Verder tja soms lastig hooi halen bv moet altijd iemand mee maar gelukkig heb ik hele lieve vrienden.
Elke dag rijden zou te zwaar zijn vandaar mijn keuze op een tinker was gevallen.
Beperking ??? nee zo zie ik het niet……het heeft me een hele andere kant laten zien van paardrijden....na 22 jaar dressuur..en merk elke dag leer ik weer bij.
petje af voor de andere die ook gewoon rijden.....TOP ! +:)+

Lane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:54

Ik zelf heb al mijn hele leven lang een stuk in mijn rug wat scheef is. Kan je verder niks van zien maar ik kan er heel erg veel pijn in mijn heup en benen van krijgen. In mijn heup is er zelfs soms iets wat blokkeert. Ik ga naar de fysio maar voor de rest paardrij ik heel vaak ^^