Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:09

Nawamooks schreef:
Ik wil even melden dat ik even de komende weken niet online komt.

Bij mij hebben ze baarmoederhalskanker geconstateerd. Gelukkig zijn we er betijds bij, maar morgen gaan ze het proberen weg te branden.
Als ze dat gedaan hebben gaat het weer op kweek en dan krijg ik over 2 weken de uitslag of ze echt alles weg hebben gehaald.

Zo niet gaat alles eruit.

maar dan weten jullie het.

Heel veel sterkte toegewenst :(:)

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:18

Claudia78 schreef:
Nawamooks schreef:

Bij mij hebben ze baarmoederhalskanker geconstateerd. Gelukkig zijn we er betijds bij, maar morgen gaan ze het proberen weg te branden.
Als ze dat gedaan hebben gaat het weer op kweek en dan krijg ik over 2 weken de uitslag of ze echt alles weg hebben gehaald.

hou je taai!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:31

lammie2701 schreef:
ik heb erg veel moeite met mijn houding en zit, door mijn scoliose en hypermobiliteit, maar ik vind het juist fijn dat mijn instructrice daar op let, aangezien mijn houding ook in verband staat met mijn balans/evenwicht...

Ja, precies. En een zo juist mogelijke houding scheelt ook weer overbelasting op andere lichaamsdelen (wat bij mij vooral een rol speelt).

lique schreef:
Kijk en dat heb ik dus met mn dochter ook he , soms corrigeer ik haar maar weet ik niet echt of ze dr iets aan kan doen , met haar nieuwe pony gaat ze straks ook op een manege rijden in zwolle speciaal voor mensen met een beperking, ook ivm het lichtrijden etc..
Met een voltigesingel kan ze galoperen maar ik het het idee dat ze dan met haar armen/handen zichzelf na beneden duwt omdat ze ook geen bilspieren heeft, op een zadel werkt dat natuurlijk niet , zelf wilt ze trouwens springruiter worden . tis wat haha

Ja, dat lijkt mij erg lastig. Geeft ze zelf ook aan wanneer iets niet lukt? Dat scheelt al een hoop dan kan je er rekening mee houden en eventueel een trucje bedenken als dat mogelijk is. Die manege in Zwolle schijnt erg goed te zijn, leuk dat ze daar gaat rijden zeg :D !

lique

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:12

@stefanie

Nee in haar ogen lukt alles wel , Haar shetlander is getraint op stemcommandos, dat scheelt al een boel , daarbij is ze nu 8 en doen we alles nog heel erg spelerderwijs, beetje bixie achtig,
Ze doet nu anderhalf jaar voltige vooral voor de zitbalans en vertrouwen krijgen in de gangen van het paard,
En rijden tja het is nog geen dressuur , We doen voornamelijk sturen en figuurtjes rijden , maar ook om pionnen en over balkjes stappen,
In het bos heb ik geheel de leiding,

Zwolle schijnt idd heel erg goed te wezen

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:50

Nouja zolang het haar niet demotiveert, is het goed toch. Wel leuk zo'n enthousiaste meid :D .
Ah dus haar nieuwe pony zal nog een hoop stemcommando's moeten leren?
Ik zat net naar de voltige foto's van Romy te kijken, leuk zeg. Ze zal het vast nu nòg beter kunnen (gezien de foto's uit 2008 zijn).

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:45

Ja klopt leuk dat je de fotos bekenen hebt , ze kan idd tegenwoordig veel meer, in stap kan ze allerlei kunstjes en ze heeft ook kennis gemaakt met alle gangen , Volgende week ga ik een nieuw topic openen ook van haar nieuwe pony deze kent ook al stemcommados, maargoed ze zal wel moeten wennen is wat hoger en breeder,

Ik sta elke keer weer versteld bij voltige wat ze allemaal kan ,ze is natuurlijk wel gedeeltelijk verlamt wonderbaarlijk gewoon

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:18

Stephanie schreef:
lammie2701 schreef:
ik heb erg veel moeite met mijn houding en zit, door mijn scoliose en hypermobiliteit, maar ik vind het juist fijn dat mijn instructrice daar op let, aangezien mijn houding ook in verband staat met mijn balans/evenwicht...

Ja, precies. En een zo juist mogelijke houding scheelt ook weer overbelasting op andere lichaamsdelen (wat bij mij vooral een rol speelt).

Ja inderdaad, daar heb je ook helemaal gelijk in...
Fysio raad mij ook precies om deze reden aan om in ieder geval 1 keer in de week te blijven rijden (nu probeer ik dat wel zo vaak mogelijk te doen maar goed...)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 00:59

ik meld me ook maar ook maar weer eens (na wel steeds meegelezen te hebben)
de man waar ik mijn stallen van huur,moet denken om aan de dyalise te gaan (nieren zijn zeer slecht)
nu wil hij zijn 2 nw forest twenters en zijn 4 jarige kwpn merrie verkopen, omdat hij er straks niets meer mee kan doen(uitmesten,poetsen enz) vanwege de dyalise.
heeft er 1 van jullie ervaring ermee(of kennisen die in deze situatie zitten?)
Ik vind het sneu dat hij hiervoor ze verkoopt,hij heeft er best wel plezier in .

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:47

Moet hij daar voor naar het ziekenhuis of kan hij het thuis doen? Ik weet dat je er erg moe van word en dat er veel tijd in gaat zitten, het zou wel erg zonde zijn als hij zijn hobby moet stoppen. Zou een mester geen oplossing zijn? Iemand die voor niks of een paar euro's wil mesten? Vaak zijn er wel oudere mensen bereid te helpen. Ik kan zelf ook niet mesten (doe het soms wel, met alle gevolgen), heb iemand gevonden die me helpt :D Ook als de pony's weer eens geknipt moeten worden (staart, pluk achter oren, oren) is ze erg bereid te helpen. (de dravers waar ze bij werkt mogen niet geknipt worden, dat vind ze juist leuk om te doen :+ ) Er zijn volgens mij wel ruiters die ook aan de nier dyalise vast zitten.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:36

vandaar ook mijn vraag hier: is het een ernstige beperking om paarden te hebben met combi dyalise.
Ik mest nu voor hem uit en verzorg zijn paard en ponys, maar dat vind hij een last voor mij, ik niet hoor doe het graag.(als ik met mijn ziekte van crohn het ff niet meer trek, ben ik ook blij met hulp)
het is de bedoeling dat hij straks de dyalise in het ziekenhuis krijgt.
(als hij er voor gaat, hij wil niet :( )
hoop dat mensen hier mij verder kunnen helpen met hun ervaringen.(ik ben een leek op dat gebied :o )

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:54

Ik meld me weer even.

Sorry happy heb er zelf geen ervaring mee, maar als jij het niet erg vindt om het af en toe te doen is hij natuurlijk al iets geholpen.
Zelf kan ik ook niet uitmesten.

Mijn ingeep was niet prettig eerlijk gezegt. De plaatselijke verdoving werkte niet echt ( waar ik al een beetje bang voor was)
Nu maar weer afwachten op de uitslag 4 maart. Of ze alles weg hebben kunnen halen. Hoop ik wel. Ik verlang naar m'n paardjes.

Ik raad echt elke vrouw aan om een uitstrijkje te laten doen.
Heb tot m'n 35ste gewacht ermee, omdat ik er zo bang voor was.
Nu is dat uitstrijkje een peulenschil vergeleken met de ingrepen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:58

Bij mijn zusje werkte de verdoving ook niet goed, hebben tot 3 x toe bij moeten spuiten. Sterkte 4 maart, ik hoop voor je dat alles weg is. Ik zal voor je duimen. :(:)

marijtje1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:00

Hallo allemaal,

Ik heb hopelijk een tijdelijke beperking. Vorig jaar ben ik een beetje stom van mijn paard gevallen en mijn onderbeen gebroken en verbrijzeld. Hieraan ben ik geopereerd en ze hebben er een plaat en 11 schroeven in geplaatst. Het heeft ongeveer een half jaar geduurd voordat ik weer zonder krukken kon lopen. Nu gaat het redelijk, behalve dat ik gehinderd wordt door het materiaal in mijn been. Dus eind volgende maand gaan ze het eruit halen. Hopelijk kan ik daarna weer meer trainen (fysio), zodat ik mijn kracht weer terug krijg. En daarna hopelijk weer rijden!! Nu longeer ik wel, maar ik durf het nog niet aan om te gaan rijden. Hoop dat ik het na de operatie wel durf...

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:02

Telt autisme en ADHD mee??
Anders rijdt ik daarmee, en is ook heel moeilijk soms.
Dan zit je kop al zo vol, en moet je ook nog je paard/pony in de gaten houden enzo...
En met mijn kop te vol, bedoel ik dat, als ik iets hoor het na 10 seconden niet meer weet....

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:30

Ja, welkom. Het lijkt me erg lastig om hier mee lessen te volgen. Krijg je 1 op 1 begeleiding of rij je in een groep? Ik heb met scouting veel kinderen gehad met autisme en/of adhd en weet ik veel wat nog meer. Ik weet uit ervaring dat mensen zoals jij veel aandacht nodig hebben en veel herhaling. Kan je niets aan doen, de mensen om je heen kunnen je leren hier goed mee om te gaan. En je kan ondanks wat je hebt het heel verschoppen met rijden. Hou je daar aan vast. Het heeft tijd nodig, maar je leert het wel.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:32

@ marijtje, hopelijk hou je er niets aan over. Beterschap voor na de operatie.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:06

Ik heb autisme maar toch rijd ik al bijna 10 jaar paard geloof ik.
Ik kan merken dat ik vele dingen moeilijk(er) vind dan anderen maar daat weerhoud mij er niet van om niet meer te gaan rijden.
De eigenaresse van mijn verzorgpaard is dan ook erg meedenkend en heeft ook overal begrip voor. Is erg fijn al zeg ik het zelf :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:23

Nawamooks schreef:
Ik meld me weer even.

Sorry happy heb er zelf geen ervaring mee, maar als jij het niet erg vindt om het af en toe te doen is hij natuurlijk al iets geholpen.

Mijn ingeep was niet prettig eerlijk gezegt. De plaatselijke verdoving werkte niet echt ( waar ik al een beetje bang voor was)
Nu maar weer afwachten op de uitslag 4 maart. Of ze alles weg hebben kunnen halen. Hoop ik wel. Ik verlang naar m'n paardjes.

Nawamooks, ik plaats niet zoveel berichtjes, maar ik volg het topic wel.
Hoe is het nou met je? Hoe was de uitslag?

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:48

Hooi,

Ik meld me weer even,
Het is voor mij heel goed om filmpjes te maken bij liedjes als ik me niet goed voel doordat ze meer weer eens uitgescholden hebben door mijn handicap.
Als jullie zin hebben kunnen jullie die zien door bij Youtube Fellowlover1 op te zoeken gewoon aan elkaar.

Had net wat rijfoto's gevonden,

Hebben jullie evt tips?(sorry voor de kwaliteit ze zijn vanachter een raam gemaakt)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:36

hallo,

hoe is het hier?
met mij even weer minder...dankzij mijn hypermobiliteit en lichte scoliose ben ik rechts zo zwak bespierd dat alle klachten die ik krijg altijd aan de rechterkant zijn en ook snel weer in die klachten terugval...
hier zijn we deze week echt duidelijk achtergekomen aangezien ik weer last kreeg van mijn nek en schouder en daardoor ook gigantische hoofdpijn kreeg/heb...
dinsdag bij de fysio dus tot die ontdekking gekomen en gelijk een oefening meegekregen...nou dat heb ik woensdag gelijk geweten...ik kon toen namelijk bijna niks van de spierpijn aan de rechterkant...toen ik dit vandaag zei tegen de fysio en zei dat ik nog steeds een mega hoofdpijn had/heb, zei hij dat het wel een heel heftige reactie was aangezien ik de oefening nog maar amper 5 sec. achter elkaar volhoud, maar dat was dus weer een duidelijk teken dat die spieren dus echt mega slap zijn en dus echt sterker moeten worden...
Ik moet van hem de oefening gewoon door blijven doen en proberen om hem toch steeds iets langer vol te gaan houden en hij heeft vandaag mijn nek en schouders gemasseerd want die zaten echt megavast en daardoor heb ik zo'n hoofdpijn...gaat weer lekker dus allemaal...
nou ja hier kom ik ook wel weer overheen...hoop ik...
dinsdag weer naar hem toe en dan zou hij weer gaan masseren om de boel nog losser te krijgen en dan zouden we verder wel zien hoe en wat...

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:17

hey hallo,

ik heb zelf ook een soort van '' beperking''.. alleen wat dat weten ze nu nog steets niet ;(

het begon allemaal met '' groeipijntjes'' in mijn rechterknie wat uiteindelijk op mijn achillesspace terecht kwam
hier ben ik ongelukkig achter gekomen doordat ik op de basisschool achter iemand aan, aan het rennen was en
een steek in mijn spier kreeg. Ik verzwikte mijn enkel, maar inplaats van dat mijn enkel gebroken was, werd mijn spier
2 x zo dik... thuiskomen was al helemaal een probleem ik kon er niet op steunen of niks..

thuis aangekomen te zijn heeft mijn moeder me gelijk op de bank gelegd.. ik kon niks meer behalve huilen van de pijn!!
wij naar de dokter en daar aangekomen gelijk door naar het ziekenhuis(ik zou geopereerd worden want mijn spieren zouden
om elkaar heengeslagen zijn :\ ) in het ziekenhuis aangekomen uitgebreid onderzocht en uiteindelijk naar huis toe met een .. Drukverband!!
( ik was een jaar of 6 dus helemaal gestrest door wat de huisarts zij :( )

na een paar weken niet elopen te kunnen hebben moest ik naar de fysio..

Om maar niet verder te vertellen aangezien het dan heel lang wordt en saai om te lezen..

IK ben inmiddels al 7 keer max 9 keer bij de fysio geweest ( 3 verschillende) heb verschillende medicijnen gehad 2 of 3 x een Mri scan
gekregen!! en dan vraag je je af en nu??

de pijn word erger en is verspreid naar mijn hele lichaam soms krijg ik krampen die aan kunnen houden tot een kwartier lang!!
Dokters doen niks want ze kunnen niks vinden (doorverwijzen naar belgie willen ze niet omdat ik te jong zou zijn)

Gevolgen voor het paardrijden:

Ben een lange tijd gestopt ook met mij nummer 2 grote hobby streetdance.. ;( ;(
Paardrijden gaat nu gelukkig weer goed omdat dat meer ontspannen is.. maar streetdance zal ik waarschijnlijk
nooit meer zo kunnen als dat ik eerst heb gedaan ;(

Sorry voor het lange verhaal, raak er elke keer weer emotioneel van aangien ik niet weet waneer het ooit stopt ;(

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:52

winnitou schreef:
Claudia78 schreef:

hou je taai![/quote]

Heftig! Veel sterkte toegewenst Y;( en idd hou je taai!!

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:12

Myca schreef:
Nawamooks schreef:
Ik meld me weer even.

Nawamooks, ik plaats niet zoveel berichtjes, maar ik volg het topic wel.
Hoe is het nou met je? Hoe was de uitslag?

Donderdag de uitslag gehad. Moest er nog wel even van bijkomen.
Van wat ze weg hebben gehaald waren de randen schoon en daar ben ik heeeeel blij om.
Helaas zit ik in de hoogste categorie en moet dit jaar nog wel terugkomen voor controles.

Heb nog steeds pijn van de laatste keer. Dat zou in mijn geval nog wel even duren zei ze.
In augustus heb ik m'n volgende afspraak

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:47

@kellytjuh, is je been ook koud of verkleurt? Met krampen loop ik ook, zo erg dat ik nu een dwang houding heb aan mijn rechter hand/pols. Ik heb dystrofie, veroorzaakt door een zware kneuzing. Als ze het bij jou niet kunnen vinden en je hebt veel last vraag eens een onderzoek aan in deze richting.

@nawamooks, gelukkig is het verder goed. Van wat ik bij mijn zusje merkte was dat ze er ook lang last van had. Beterschap.

@lammie, beterschap. Sterkte met de bespiering.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:01

dank je, aikon.

gelukkig is de hoofdpijn nu zoveel minder geworden dat ik er nu niet perse meer pijnstillers voor hoef te slikken...en gisteren kreeg ik tijdens het eten met de clienten een hele heftige reactie op de massage, kon op dat moment mijn rechterarm en schouder helemaal niet gebruiken...trok zelfs door tot in mijn vingers die rood en dik werden, maar gelukkig is dat ook allemaal weer weggetrokken en voel ik er bijna niks meer van...oftewel het lijkt de goede kant op te gaan...