Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:00

@Ra_fli: Dat kan zeker een beperking zijn. Door mijn autisme is mijn motoriek ook niet zo best en dat zit me behoorlijk in de weg met paardrijden, sommige dingen gaan daardoor wat moeizamer met aanleren. Ook haal ik links en rechts telkens door elkaar als ik instructie krijg, moet daar zo bij nadenken.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:36

hiphopje schreef:
oke, ik heb ook een beperking
al vind het zelf wel meevallen
ik heb door zeer ernstige brandwonden (toen ik 4 jaar was, ben nu bijna 40) geen bespiering meer in mijn onderbenen, dus geen kuiten. Vooral mijn rechtervoet is helemaal misvormt, ik draag dus orthopedische schoenen. Rijlaarzen kan ik niet op lopen/rijden. Omdat ik dus ook hele kleine voeten heb, blijven mijn voeten niet in de stijgbeugels zitten. Nu hebben ze op de manege waar ik rijd, toevallig een soort van riempjes die ze om de beugel doen en dan met ee postelastiek achter mijn hakken langs. Zo blijft de beugel netjes zitten en mocht ik eraf vallen, dan knapt de elastiek. Ik heb dus ook heel weinig kracht in mijn onderbenen, en een best groot beenlengte verschil.
Maar ondanks dat, kan ik best goed rijden (al zeg ik het zelf, hihi)
Foto heb ik hier ooit ergens geplaatst.......... moet ik even zoeken hoor

Ohja, ik ben eigenlijk op zoek naar veilige stijgbeugels waar mijn kleine voetjes wel in blijven zitten (het moet een beugel zijn waar mijn voet meer ondersteuning in krijgt)

Je hebt van die beugels die van voor en achter dicht zijn, wij hebben die op onze manege.. weet alleen niet waar ze te krijgen zijn!

Sheila_

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:46

dat zijn toch endurancekooitjes, voor de beugels?

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:01

Hiphopje Camarque zadels hebben ook van die aparte beugels: Camarque zadel
Misschien is dat iets voor je?

Zelf zit ik momenteel in een dip. Door die vrieskou kan ik maar erg kort bij mijn pony zijn want anders krijg ik echt enorm veel pijn. Mijn verzorgster is een tijdje geleden gestopt dus mijn pony krijgt niet echt de aandacht die ze verdient. Vind het erg sneu maar ik zou haar toch echt niet kwijt willen. Ik hoop dat het snel weer beter weer wordt :) .

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:44

Ja, de kou vind ik ook een probleem aan mijn re. pols. En toch hou ik van dit weer, maar niet van de pijn die ik krijg.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:12

Nou ik vind die witte weides mooi voor op een foto :+ . Maar daar mag het van mij blijven hihi :Y) .

Vandaag heeft mijn lieverd een uitgebreide poetsbeurt gehad, vind het zo fijn he. Die dagen dat het net even beter gaat dan anders :j .

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:52

Hallo allemaal,
ik heb een vraagje, ik heb scoliose en zit nu bij de fysio maar het gaat niet echt goed.
Nu zit ik er over te denken om naar een osteopaat voor mensen te gaat. Nu is mijn vraag weten jullie misschien iemand, in de richting ZH veder mag natuurlijk maar wel een beetje in de buurt.

Alvast bedankt.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:52

nou met mijn scoliose en hypermobiliteit gaat het ook even minder...evenals mijn evenwichtsstoornis...reden: dit K*TWEER :( hierdoor kan ik al een hele tijd niet rijden waardoor mijn evenwicht en houding slechter worden...
ik loop ook met een schouderblessure bij de fysio en die zei ook al dat het met mijn rug niet zo lekker ging, dus die wordt nu ook iedere keer rechtgezet en gemasseerd...en verder maar weer oefeningen om mijn schouder sterker te krijgen en hierbij letten we dan ook erg op mijn houding zodat ik niet een te holle rug maak...

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:56

Lammie2701 heel veel suc6

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:02

mariska_aspi schreef:
@Ra_fli: Dat kan zeker een beperking zijn. Door mijn autisme is mijn motoriek ook niet zo best en dat zit me behoorlijk in de weg met paardrijden, sommige dingen gaan daardoor wat moeizamer met aanleren. Ook haal ik links en rechts telkens door elkaar als ik instructie krijg, moet daar zo bij nadenken.

Door een zuurstoftekort bij de geboorte heb ik het ook met mijn motoriek...Vooral de fijne motoriek.
Ik had eigenlijk nooit last met paardrijden. Nu ik aan klassieke rijkunst doe merk ik het toch wel dat ik wat langer de tijd nodig heb.
Vooral wat jij zegt. Als mijn instrictrise me wat verteld denk ik daarbij na en kost het me juist omdat ik erover nadenk moeite.
Terwijl als ik gewoon op mijn gevoel rij het me veel minder moeite kost.

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:19

@Claudia78: Als het me van te voren heel duidelijk uitgelegd wordt en het wordt dan in de les aangehaald, dan lukt het veel beter. Degene die mij instructie geeft, legt trouwens heel goed en geduldig uit, stap voor stap en dan mag ik het zelf proberen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:05

Claudia78 schreef:
mariska_aspi schreef:

Door een zuurstoftekort bij de geboorte heb ik het ook met mijn motoriek...Vooral de fijne motoriek.
Ik had eigenlijk nooit last met paardrijden. Nu ik aan klassieke rijkunst doe merk ik het toch wel dat ik wat langer de tijd nodig heb.
Vooral wat jij zegt. Als mijn instrictrise me wat verteld denk ik daarbij na en kost het me juist omdat ik erover nadenk moeite.
Terwijl als ik gewoon op mijn gevoel rij het me veel minder moeite kost.

dat wat jij zegt claudia, dat merk ik ook heel erg (ook mijn fijne motoriek is niet geweldig...heeft allemaal te maken met het feit dat ik de 1e 2 jaar bijna niks heb gezien...ook de reden dat mijn evenwicht niet helemaal goed is)...en inderdaad ook meer moeite met het aanleren doordat ik teveel na moet denken...
ook ik rij via de klassieke rijkunst en loop dus tegen dezelfde dingen aan als jij...al vind ik het uiteindelijk wel veel makkelijker als ik het eenmaal gevoeld heb...

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:32

Ik wil even melden dat ik even de komende weken niet online komt.

Bij mij hebben ze baarmoederhalskanker geconstateerd. Gelukkig zijn we er betijds bij, maar morgen gaan ze het proberen weg te branden.
Als ze dat gedaan hebben gaat het weer op kweek en dan krijg ik over 2 weken de uitslag of ze echt alles weg hebben gehaald.

Zo niet gaat alles eruit.

maar dan weten jullie het.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:38

heey nawamooks, wat een vervelend nieuws zeg...
heel veel sterkte met alles de komende tijd...

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:40

Jeetje Nawamooks dat is ook niet niks. Veel sterkte zeg. Hopelijk gaat alles in 1x goed :j !

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:46

Hoi allemaal ,

Die stijbeugels waar jullie het over hebben zijn via endurance/trec shops te koop,

Mijn dochter gebruikt ze ook ivm haar spinabifida (heeft ook geen kuiten en klompvoetjes),
Verder heb ik me ook aangesloten bij dit topic misschien voor wat handige tips ,
Mijn dochter is nu 8 en heeft een shetlander ,maar aankomende week gaan we bij een nieuwe pony kijken voor haar (fjord),

Ze doet aan voltige en wil nu leren lichtrijden ,heb alleen geen idee of dat kan met haar beperking,maar daar gaan we achter komen!

@nawamooks: heel veel sterkte komende tijd

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:54

ik heb epilepsie. heb een tijdje in den ham gereden. maar werd daar niet geaccepteerd(manege streeft erg naar perfecte ruiters).
Zit er nu over te denken om weer te beginnen. ben al 10 jaar klant bij laarbrug in ommen.... iemand ervaring met de manier van lesgeven daar?

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:56

@mienky-23 wat slecht zeg dat je daar niet geaccpeteerd werd zeg , puur vanwege je epelepsie? echt ronduit belachelijk , ik kan me daar zo kwaad over maken ..
Laarbrug ken ik echter niet...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:58

laarbrug ken ik zo ook niet...ik weet wel dat hendrik jan en frank schuttert daar rijden/hebben gereden...

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:14

Weet ik. door medicatiegebruik ben ik ook wel een paar kilo aangekomen, maar om dat ELKE les te horen te krijgen dat ik te zwaar ben, en dus geen normale training met een paard kan doen als een simpele vraag stelt? niet leuk meer. dus ook vrij snel gestopt daar. was overigins op Hazelhorst

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:16

en terecht dus en stom en stel dat je wat zwaarder bent kunnen ze je toch ook gewoon een ander paard geven..

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:58

Sommige mensen hebben als je rijdt ook echt geen respect voor mensen met een handicap.
Ik hoor elke week aan.: Ellis let op je rechterbeen, span je rechterteugel eens goed aan.

Ik let er niet eens meer op. Ik probeer er 1 leuke les van te maken voor de pony en mijzelf.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:09

Maar Ellis denk je niet dat, dat soort commentaar goed bedoeld is? No offence, ik rijd ook met beperking en heb moeite met teugels goed op maat houden bijvoorbeeld. Maar dat veegt niet weg dat ik het fijn vind, als er wat over gezegd wordt. Want juist omdat het een gewoonte is die er in slijt vergeet je er op te letten. En mocht je dat soort commentaar echt niet tolereren is dat denk ik iets wat je aan je instructie moet vertellen. Ik krijg namelijk een beetje de indruk dat je instructie niet van je ergernis op de hoogte is :) .

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:23

ik heb erg veel moeite met mijn houding en zit, door mijn scoliose en hypermobiliteit, maar ik vind het juist fijn dat mijn instructrice daar op let, aangezien mijn houding ook in verband staat met mijn balans/evenwicht...

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:48

Kijk en dat heb ik dus met mn dochter ook he , soms corrigeer ik haar maar weet ik niet echt of ze dr iets aan kan doen , met haar nieuwe pony gaat ze straks ook op een manege rijden in zwolle speciaal voor mensen met een beperking, ook ivm het lichtrijden etc..
Met een voltigesingel kan ze galoperen maar ik het het idee dat ze dan met haar armen/handen zichzelf na beneden duwt omdat ze ook geen bilspieren heeft, op een zadel werkt dat natuurlijk niet , zelf wilt ze trouwens springruiter worden . tis wat haha