Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Famke29

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:31

Aikon, dat je nog zo'n last hebt van de tramadol, of slik je het sinds kort? Heb deze tabletten zelf ook, maar heb niet (meer) zo'n last van de bijwerkingen.

Lammie, super dat je zo'n leidinggevende hebt, hij heeft dus dezelfde ervaring en weet precies hoe alles zit...

Voor diegene die "aan de pijnstillers" zitten en zgn. uitbehandeld zijn: hebben jullie al eens aan een andere vorm van pijnbestrijding gedacht, dus een pijnpoli?

Nicci_2O1O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:45

Ik heb een lichte scoliose, waar ik opzich nooit echt last van had.
Verder bijna 2,5 jaar terug een ongeluk gehad waardoor ik rugletsel heb.
Ik pas het rijden meestal aan op hoe ik me voel die dag.
De ene dag heb ik amper pijn, en de andere dag veel, dan rijd ik soms ook gewoon niet.

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:26

@Nicci_2010: Ik heb ook Scoliose en bij mij gaat het eigelijk ook zo met rijden enzo.
sterkte veder :D

Maar weet je wat zo raar is een vriendin van mij heeft het ook maar haar rug is zoveel meer graden schever als mij en zijn moet een breas of hoe je het ook mag schrijven maar zei heeft helemaal geen pijn en mijn rug is minder scheef en ik heb super veel pijn hahah we vinden dit allebei echt heel raar! *D
ik probeer het eerst met zooltjes ow ja die heb ik vandaag gekregen en heel me lichaam doet pijn.

Gr :D

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:02

@Famke Als ik nog pijn kan verdragen, draag ik de pijn.
ook al is het met diazepam en codeine.
Ze hebben er jaren geleden over gehad om een pomp te plaatsen bij mij, daar had ik geen zin in.
Ik zag het niet zitten.

Ik ben een harde voor mezelf. Heb nu 17,5 jaar M.S en voor die tijd had ik al pijnklachten.
Ik verleg dus steeds m'n pijngrens.
Hopelijk door de zooltjes en kniebraches heb ik minder pijn.
De pijn bij mij zit meerendeels in m'n benen, armen en onderrug.
Mijn houding is niet goed, omdat ik naar de pijn gaat lopen.
Pijnpolie is echt waar ik mee wil wachten tot het niet meer draagbaar is.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:48

Nawamooks, kan met dat best voorstellen, ik wil het ook niet gaan "promoten", maar ik merk nu dat m'n energie weer langzaam terugkomt, goed je blijft je beperkingen houden, maar ik ben blij uiteindelijk erheen te zijn gegaan.. ben zelf ook hard voor mezelf..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:19

@Famke 29 Ik heb al een heel traject van maanden fysio en pijnpoli achter de rug en deze zeiden "uitbehandelt" Doei. De groeten. Leer er maar mee leven.
Het leverde meer mij ongemak, veel pijn en giga frustratie op dan dat het beter werd. Ik heb hier meer mensen over gehoort in mijn omgeving die waren al eerder gestopt.

Sinds dec. 09 gestopt met oefeningen, HEERLIJK, geen spontane oncontroleerbare hand/vinger bewegingen meer. Geen krampen en verkrampingen waarbij ik door de grond ga. (dit gebeurt ook
's nachts, werd wel gillend waker van pijn)

Helaas pijn, tintelingen, verkleuringen hand (mooi blauw is niet lelijk) blijft en overgevoeligheid voor kou ook. |( Sorrie maar ik hou van dit weer.

Ik zit sinds 2008 aan de tramadol, 's winters 2 á 3 per dag zomers terug naar 1 het liefst geen.
Ik heb lichtere geprobeert, maar helpt niet ;( , maar ik reageer fel op bijwerkingen dat klopt, altijd al zo geweest.

Ik heb besloten om het paard rijden, ongeacht wat werkgever vind, weer op te pakken van de zomer. Word nog lachen 1 is 2 jaar niet gereden de ander moet nog beleert worden. (rodeo :D )

JA, ik doe voorzichtig (denk ik) en ga niet alleen aan de gang. Ik heb zo en zo hulp nodig met opzadelen.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:10

Aikon, balen dat het bij jou niet werkte, ik was destijds in Groningen op de pijnpoli, zeiden ze ook van "helaas, maar je moet ermee leren leven, hier heb je een recept voor pijnstillers", nu in Heerenveen en diverse behandelingen gehad, want daar zagen ze wel mogelijkheden, heb daarnaast nog wel pijnstilling, want 100% is het niet weg.

Gewoon weer lekker rustig aan beginnen met rijden, je weet tot hoever je kan gaan en laat anderen maar denken wat ze willen, jij bent lekker ontspannen bezig ook al heb je pijn of meer pijn daarna, op zo'n moment heb je dat ervoor over om 't maar zo te zeggen! Tuurlijk doe je voorzichtig, dat doe ik ook en velen met ons lijkt me!

Kreeg ook altijd commentaar van "en dat kan je dus wel" etc., toen maar uitgelegd dat het voor mij belangrijk was om uit de visuele cirkel te blijven en dat paarden en rijden voor mij ontspanning betekende, dat ik daarna meer pijn had, had ik er graag voor over.. moet nu zelfs rijden blijven van de arts, dus ohhhh wat een straf, verplicht paardrijden :D

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:15

ik moet van de fysio ook blijven rijden...en das dus echt geen straf...hahaha
alleen gaat het momenteel niet ivm mijn schouder en sleutelbeenblessure (sleutelbeen ligt niet goed, ook in mijn schouder zit er iets niet goed, spieren en pezen rondom schouder en sleutelbeen zijn beschadigd)...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:57

Ik ben ook in heerenveen geweest bij de pijnpoli. Daar kreeg ik dus te horen dat ze verder onderzoek niet zinvol vonden omdat een pols een gecompliceert gebied is, waar ze liever uit blijven! Ik ben geen topsporter helaas, dan kon het wel.

Ik kijk wel erg uit nu naar de zomer met mijn "goede" }> voornemen. En je hebt helemaal gelijk met de pijn er voor over hebben, dat heb ik ook dubbel en dwars. Dan maar wat meer pijnstillers :D

Fysio's en artsen zijn af en toe nog niet zo gek met hun "verplicht" paardrijden. Menig paarde gek zo dit met zooooo erg veel tegen zijn doen *\o/* *\o/*

Maar ik moet wel zeggen dat ik er bijna een moord voor over heb om vrij te kunnen rijden.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:13

hoi allemaal weer een berichtje van mijn kant..
Ik ben officieel thuis hoef niet meer opgenomen te zijn na bijna dik 1 jaar :P..

Mijn paardje ga ik nu ook weer veder doen en ik wil meer gaan trainen maar venwegen de verlamming aan mijn beide benen heb ik een goed zadel nodig..
Nu had ik de massimo smile gezien maar die is wel heel duur.

Nu heb ik nog een oude wintec vzh in mijn kast liggen die eigenlijk maar te verstoffen ligt. nu ga ik kijken of ik het idee van de massimo smile ook op een wintec kan aanpassen als dat lukt koop ik ergens in het voorjaar een wintec pro dressuur.. en dan doe ik het daar ook op ;).. hoop dat het lukt

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:46

Aikon, joh, je had moeten zeggen dat je topsporter was :D , maar goed, je gaat weer lekker rijden en dat is het belangrijkste toch?

Relien, super dat je weer gaat rijden, hoop dat de massimo voor je werkt!!!

Lammie, moest ook erg lachen toen er tegen mij gezegd werd "je moet blijven rijden", ohhh wat een straf is dat *\o/* ... de meesten raden het juist af want stel je voor dat er iets gebeurt.. volgens die personen kan je beter stilletjes op de bank gaan zitten en dan maar hopen dat je daar ook niet vanaf valt :D

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:51

Famke29 schreef:
Aikon, joh, je had moeten zeggen dat je topsporter was :D , maar goed, je gaat weer lekker rijden en dat is het belangrijkste toch?

Relien, super dat je weer gaat rijden, hoop dat de massimo voor je werkt!!!

Lammie, moest ook erg lachen toen er tegen mij gezegd werd "je moet blijven rijden", ohhh wat een straf is dat *\o/* ... de meesten raden het juist af want stel je voor dat er iets gebeurt.. volgens die personen kan je beter stilletjes op de bank gaan zitten en dan maar hopen dat je daar ook niet vanaf valt :D

hahaha, ja inderdaad...als een dood vogeltje op de bank blijven zitten is dus niks voor mij...
vorige week en deze week werk ik wel therapeutisch vanwege mijn sleutelbeen en schouderblessure, maar verder kan ik dus echt niet rustig aan doen of stilzitten...
voor mijn rug is dat niet goed, maar ook niet voor mijn humeur...hahaha
morgen laatste dagje vrij (van de 5) en dan weer 5 dagen (therapeutisch) aan het werk...en donderdag gesprek met mijn manager ivm het verdere herstel van de blessure...maar hij kan mij niet tegenhouden om volgende week weer gewoon te gaan werken...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:58

Aaah :( , ik moet nu wel verplicht op mijn gat zitten. Blijk ik al een tijdje met een slijmbeurs ontsteking rond te lopen, AAN ME GOEIE ARM NOG WEL. _-:( 8)7 Ben ik mooi klaar mee. Moet naar de fysio en aan de diclofenac, moet stoppen met tramadol, wil het met de pijn niet meer kan ik proberen weer tramadol te nemen + diclo. Ze weten alleen niet of het verstandig is, k ben dus proefkonijn. :?

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:45

Ik meld me.
Ik heb een hemiplegie of een Hemiparese aan me gehele rechterkant. Hemiplegie(hemiparese) betekent dat je een deel van je lichaam (bij mij aan de rechterkant)niet goed kunt bewegen. En dit heeft weer verschillende oorzaken. Bij mij is dit gebeurt doordat er bloedproppen in mij rechter hersenhelft zaten. Normaal gesproken zou je hier meestal dood aan gaan. Dat betekent dus dat ik geluk heb gehad. Ik ben nu imiddels 14 en heb nu 10 operaties achter de rug in 7 jaar (Vanaf 2003) en over 2 jaar weer de volgende. Mensen noemen wat ik heb ook wel een spastische verlamming. Ik heb vanalles moeten leren. Ik kroop extra lang en moet een hele tijd leren lopen. Normaal als je loopt leer je vanzelf traplopen e.d. Hier heb ik dus 2 jaar over gedaan. Toen moest ik dus met aangepaste schoenen lopen. Ik heb het andere kinderen laten proberen en dat vonden ze echt niet lekker lopen. Ik zat 3x in de week op fysiotherapie. Nu is dat naar 1x in de week gegaan. Mijn lengte-verschil tussen mijn 2 benen is erg groot namelijk 7 cm. Op de basisschool kon ik gewoon met mijn spalk aan lopen want die kinderen kenden mij allemaal en wisten ook heel goed wat er aan de hand was. Maar vorig jaar toen ik in de 1e klas op de middelbare school zat, had ik die spalk ook aan. Maar je kan al raden wat er gebeurde. Ze pestten me. De hele klas, ik stond er in mijn eentje voor. Tot huilens toe elke avond maar weer. Mijn ouders waren naar die mentor gegaan. Die maar volhouden dat we een goede sfeer hadden in de klas. Nou als je pesten goed vind. Wat voor mentor ben je dan? Nu heb ik voor op school speciale steunzolen en draag ik mijn speciale schoenen thuis. Ik ben een klas over gegaan en zit in Havo 2.
Ik weet ik moet er mee leren leven maar dat zal echt niet gemakkelijk zijn.
Wat ik zoal met 1 hand doe:
Schoenen aan doen
Kleren aan doen (broek op hijsen enz)
Brood smeren
Appel schillen (met behulp van een speciaal plankje)
Dingen aanpakken, vooral kleine dingen
Knop dicht doen van bijv. Een broek

Oja, Voor de mensen die het graag willen weten: Ik rijdt nu 7 jaar en op een New Forest merrie van 4 jaar.

Groetjes

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:32

Ellis niet rot bedoelt, maar onkruid vergaat niet. :+
Ik moet net als jij alles met 1 hand doen, en weet dat dat zijn beperkingen heeft. :(:)
Laat je niet kisten op school hé, reken maar dat als 1 van je klas genoten een gekneuste enkel heeft zich erg aanstelt en zegt niets te kunnen. :D
En wat je mentor vetreft, die is schijnbaar blind. Ook een lastige handycap. :j

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:44

@ Aikon Je zeg precies wat ik denk.

@Ellis eerst welkom
Ik begrijp precies wat je bedoel. Ik zeg altijd wees trots wat je wel kan. Ook al is het op je eigen manier
Mij zag je niet snel op een 4 jarige rijden. Na alles heb ik nu een 6 jarige, maar het is iets waar je erg trots op kan zijn.

lisetttexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:54

ik rijd zelf niet met een beperking maar me zusje wel. ze heeft autisme waardoor ze niet in de les kan rijden. ze krijgt nu elke week priveles, en dat gaat goed. ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:03

EllisL schreef:
Ik meld me.
Ik heb een hemiplegie of een Hemiparese aan me gehele rechterkant. Hemiplegie(hemiparese) betekent dat je een deel van je lichaam (bij mij aan de rechterkant)niet goed kunt bewegen. En dit heeft weer verschillende oorzaken. Bij mij is dit gebeurt doordat er bloedproppen in mij rechter hersenhelft zaten. Normaal gesproken zou je hier meestal dood aan gaan. Dat betekent dus dat ik geluk heb gehad. Ik ben nu imiddels 14 en heb nu 10 operaties achter de rug in 7 jaar (Vanaf 2003) en over 2 jaar weer de volgende. Mensen noemen wat ik heb ook wel een spastische verlamming. Ik heb vanalles moeten leren. Ik kroop extra lang en moet een hele tijd leren lopen. Normaal als je loopt leer je vanzelf traplopen e.d. Hier heb ik dus 2 jaar over gedaan. Toen moest ik dus met aangepaste schoenen lopen. Ik heb het andere kinderen laten proberen en dat vonden ze echt niet lekker lopen. Ik zat 3x in de week op fysiotherapie. Nu is dat naar 1x in de week gegaan. Mijn lengte-verschil tussen mijn 2 benen is erg groot namelijk 7 cm. Op de basisschool kon ik gewoon met mijn spalk aan lopen want die kinderen kenden mij allemaal en wisten ook heel goed wat er aan de hand was. Maar vorig jaar toen ik in de 1e klas op de middelbare school zat, had ik die spalk ook aan. Maar je kan al raden wat er gebeurde. Ze pestten me. De hele klas, ik stond er in mijn eentje voor. Tot huilens toe elke avond maar weer. Mijn ouders waren naar die mentor gegaan. Die maar volhouden dat we een goede sfeer hadden in de klas. Nou als je pesten goed vind. Wat voor mentor ben je dan? Nu heb ik voor op school speciale steunzolen en draag ik mijn speciale schoenen thuis. Ik ben een klas over gegaan en zit in Havo 2.
Ik weet ik moet er mee leren leven maar dat zal echt niet gemakkelijk zijn.
Wat ik zoal met 1 hand doe:
Schoenen aan doen
Kleren aan doen (broek op hijsen enz)
Brood smeren
Appel schillen (met behulp van een speciaal plankje)
Dingen aanpakken, vooral kleine dingen
Knop dicht doen van bijv. Een broek

Oja, Voor de mensen die het graag willen weten: Ik rijdt nu 7 jaar en op een New Forest merrie van 4 jaar.

Groetjes

Mijn zoon heeft ook een Hemiparese ook wel cerebrale parese genoemd. Hij heeft een hersenbloeding gehad voor zijn geboorte. Schade zit bij hem links in de hersenne, dus rechts is hij beperkt. Niet dusdanig dat hij zijn rechterhand niet kan gebruiken maar hij "vergeet" hem wel veel. Wisselt links continue met zijn bestek bijv ipv dat hij de lepel of vork rechts vast houdt. Dus eet met 1 hand. Hij si binna 8 maar kan nog geen veters strikken. MAAR!!! Hij mag volgende week woensdag afzwemmen voor zijn zwemdiploma B! Onaangepast. Wel buiten het reguliere afzwemmen om, samen met een autistisch meisje, maar gewoon omdat hij in zo'n grote groep niet goed kan laten zien wat hij kan.
Bezig zijn met ons paard heeft een goede invloed op hem, al is het nu wel erg koud...

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:19

Zo dit onderwerp begint steeds groter te worden. Ik heb spasme aan mijn rechterkant en ben er mee geboren! Mn rechterbeen heeft er het meeste last van en bungelt er soms bij. Maar paardrijden is echt een geweldige sport. Goed voor je evenwicht. Krijgt er een mooie rechte rug van en je moet je beenspieren goed gebruiken. Ik heb eerst een poos gereden bij een club met mensen met een handicap toen was ik een jaar of 6 en vanaf mn 8ste ongeveer ben ik bij een club gegaan met mensen zonder een handicap. Inmiddels rij ik op mn eigen 4 jarige friesje. Die ik zelf beleerd heb. Dus gaat goed. Hopelijk kan ik dit jaar weer beginnen met wedstrijden

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:25

bij ons op de manege rijden 2 mensen met een geaputeerde arm, ze rijden even goed als ieder ander hoor :)

Diamantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:22

ik ben ook al aan mn derde poownie bezig in anderhalf jaar tijd, en ik ga er definitief mee stoppen door mn ziekte. Dus voor mij geen rijden meer, zowel lichamelijk als emotioneel trek ik het niet meer, zelfs de braafste poownie blijft een gevecht.
Mischien over een aantal jaren weer, eerst maar proberen aan te sterken.

Diamantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:25

Met "ook" bedoelde ik de tweede die reageerde, ik las alleen pagina 1 :D

ra_fli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:48

is fijne en grove motoriek ook een beperking? ik heb dat

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:54

Volgens mij wel :?

ra_fli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:56

want met sommige handelingen op of naast het paard heb ik wel problemen, en dioor dat graak ik ook snel kwaad als er iets niet lukt