Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:27

hahahaha ja Bari ik ken het gevoel.
Daarom stap ik dus niet meer af. Dan kan Fernando zo braaf zijn, maar hij hoeft maar ergens van de schrikken zit ik daar zonder paard.

@ MI1990 Zo heeft iedereen z'n beperking. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt.
Ik heb het nu al 16 jaar dus ik ben er aan gewend.
Het is natuurlijk klap lastig als je bloedsuikers zo snel omlaag of omhoog kan schieten terwijl je aan het paardrijden bent.
Je ligt er dan gewoon naast.

Ik weet of het wel of niet gaat en/of het fout gaat.

Maar jij moet alles voor handen hebben om te rijden, zo zie ik het
Jij moet je helemaal voorbereiden om te rijden

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:38

ja het is idd belangrijk dat je je diabetes goed onder controle hebt. heb je daar geen last van als je rijd ivm je energie? De MS kan lastig wezen, je hebt er verschillene vormen van. Helaas heb ik de progeressive vorm, dat heet dat ik vroeger of later helemaal in de rolstoel moet. geeft ook niets, ik denk het kan altijd wel erger.ik heb zo nu en dan wel dat ik op krukken moet lopen of met een stok en twee jaar terug kon ik ook haast niet meer lopen. Maar op dat moment is het redelijk gelukkig, alleen met rijden is het minder geworden, maar niet getreurt, ik doe VD en straks ook mennen en als mijn lichaam het toelaat dan rijd ik natuurlijk wel.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:39

@ Nawamooks, ja ik stap ook niet weer af. de tena doet haar werk wel... :+ mag ik vragen welke vorm MS je hebt? of ben ik nu te direkt?

Mijkee_

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:55

@Bari: soms merk ik het wel.. want als mijn bloedsuiker erg hoog is dan heb soort van pap in je benen, dan kan je niet lekker rijden kan ik je zeggen :P maar te laag op ik nog niet zovaak mee gemaakt maar dat komt ook doordat ik slecht ben ingesteld en vaak hoog zit :)

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:33

@ Bari nee hoor helemaal niet direct. Ik heb ook de progressive vorm.
Heb wel een tijden dat ik een half jaar in de rolstoel moet zitten
Voordat ik fer kreeg zag het voor mij erg somber in. In het ziekenhuis hadden zer gezegt dat ik nooit meer zou kunnen lopen.
Dankzij fer "loop" ik weer op mijn manier.
Maar ben nu al 7 jaar medicatie vrij en het gaat beter. De pretnisolonkuur was zo verslavend dat m'n lichaam er om vroeg.
Om de 2 maanden kwam ik in een sjoup terecht. niet erg fijn was dat.
Toen ben ik me pas gaan realiseren wat voor troep het was en heb mezelf erboven op geholpen, door veel te trainen en 2x in de week naar de oefentherapeute.
Ik ben zo blij met fer dat hij me steeds uit die stoel weet te halen.
Ik probeer gewoon nu alles positief te zien met de instelling lukt het vandaag niet, dan is morgen een nieuwe dag.

@MI1990 pap in de benen voel ik ook meestal en datr is niet fijn rijden nee.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:23

Ik heb een beperking. Als gevolg van chronische ziekte van lyme doen mijn spieren niet meer wat ze zouden moeten doen. Ik heb in eerste instantie gewoon dressuur gereden. Ik had een ontheffing voor lichtrijden in de b en de l. die is nu verdwenen, want de KNHS heeft zijn richtlijnen aangepast en ik zou me moeten laten keuren door hun keuringsarts (kosten mag ik zelf betalen). In de tussentijd ben ik western gaan rijden. Het zadel zit fijner en de rijstijl past beter bij mijn beperkingen.

Al met al gaat het wel goed. Er zijn dagen dat ik niet kan rijden, maar ook dagen dat het heel goed gaat. En mijn paarden houden me wel fit op die dagen.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:34

ik ben ook western gaan rijden, en dat bevalt me stukken beter en gaat lichamelijk ook veel beter dan dat 'deftige' dressuur.
en ik rijd lekker op MIJN manier, voor mijn PLEZIER 8-)

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 16:06

Zo denk ik er ook over hiphopje.
Alleen heb ik een westernzadel en een stockzadel gehad. Ik kon niet blijven zitten.
Sinds m'n vriendin zei probeer is die KN zadel, daar zit ik nu erg goed op

Dus heb ik zelf maar 1 gekocht 2de hands
Mijn rug is recht nu en dat scheelt in spierkracht :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 16:15

Het gaat erom dat je een zadel zoekt waarin jij het goed kan vinden.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat er een behoorlijk verschil in zadels en kwaliteit is.. ook bij westernzadels. een pleasurezadel kan ik het niet in vinden. Ik heb een middenklasse westernzadel gehad, zelfde resultaat. Nu heb ik een behoorlijk prijzig maar heerlijk zittend equiflex zadel voor allebei mijn paarden. En dat maakt absoluut uit. Probeer zadels!! Zorg dat ze passen op je paard maar zeker ook dat jij er goed in zit.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:33

om die "aandrang" problemen moest ik weer aan mezelf denken, alleen bij mij geen tena, maar door mijn ziekte van crohn, de andere kant!
ik race wel snel naar de wc, maar geeft ook winderigheid (je weet nooit wat er komt,verrassing dus)
had ooit eens springles....mijn paard zet flink af voor de sprong.....pppppffffffff ontsnapte een wind!
erg genant :o kon wel door de grond zakken.
nu lach ik erom! :D

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:58

happytime schreef:
om die "aandrang" problemen moest ik weer aan mezelf denken, alleen bij mij geen tena, maar door mijn ziekte van crohn, de andere kant!
ik race wel snel naar de wc, maar geeft ook winderigheid (je weet nooit wat er komt,verrassing dus)
had ooit eens springles....mijn paard zet flink af voor de sprong.....pppppffffffff ontsnapte een wind!

oeh, dat lijkt me helemaal lastig. hoe los je dat op dan??

volgende keer geef je gewoon je paard de schuld als je een wind laat, hahaha :P

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:04

die van mijn paard klinken heel anders ha ha ha
maar hoe ik het oplos...niet gaan rijden als ik al voel dat mijn darmen super slecht zijn.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:34

heb het even meegelezen, want ik kreeg ineens helemaal geen bericht dat een nieuwe reactie was geplaatst...maar goed, ik was er weer. Zo te zien zijn mensen met een beperking toch in staat, om de meest uiteenlopenede dingen te bedenken! :D ;)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:38

hiphopje schreef:
ik ben ook western gaan rijden, en dat bevalt me stukken beter en gaat lichamelijk ook veel beter dan dat 'deftige' dressuur.
en ik rijd lekker op MIJN manier, voor mijn PLEZIER 8-)

ook wil graag westernrijden....lijkt me veel minder vermoeiend dan dressuur. Gisteren hebben we een concourswagentje gekocht, die gaan we opknappen en dan mennen maar!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:40

happytime schreef:

@ happytime...solang je lachen kan, dan is dit goed toch! is ook een stuk acceptatie als je dan om kan lachen en dan ben je toch op de goede weg. :D

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:45

Anya schreef:
Ik heb een beperking. Als gevolg van chronische ziekte van lyme doen mijn spieren niet meer wat ze zouden moeten doen. Ik heb in eerste instantie gewoon dressuur gereden. Ik had een ontheffing voor lichtrijden in de b en de l. die is nu verdwenen, want de KNHS heeft zijn richtlijnen aangepast en ik zou me moeten laten keuren door hun keuringsarts (kosten mag ik zelf betalen). In de tussentijd ben ik western gaan rijden. Het zadel zit fijner en de rijstijl past beter bij mijn beperkingen.

Al met al gaat het wel goed. Er zijn dagen dat ik niet kan rijden, maar ook dagen dat het heel goed gaat. En mijn paarden houden me wel fit op die dagen.

@ Anya, de lyme ziekte is ook niet niets! ik vind ook jammer dat men zich dan op eigen kosten zelf moet laten keuren...fijn dat je toch nog een rijstijl hebt gevonden die bij je past!

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:29

Daar ben ik weer. Op nederlands bodem hihihihi

Ja dat komt me bekend voor. Daarom rij ik nu vrijetijds. Is toch van de zotte dat je alles zelf moet betalen.

Laat ik me daar niet verder over inwijden. Bij de gedachte al wordt ik weer kwaad :(

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:52

Nawamooks, fijn dat je er weer bent! :D ik had vanmiddag les VD en ik heb alweer veel plezier gehad, ondanks dat ik me deze dagen lichamelijk minder voel... :o het was gewoon relaxed! ik vind het vrijetijds gebeuren ook veel leuker dan elke keer het "moeten" trainen...

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:47

@Bari
Wil je wat meer vertellen over wat jij doet met VD en hoe jij en je paard het ervaren? Ik ben wel heel benieuwd.

Ik heb zo'n hele grote bal besteld voor de paarden. Ik wil ze gaan leren voetballen (bal ophalen en terugbrengen, met hun benen). Als ze dat eenmaal kunnen lijkt het me voor mijzelf ook ideaal om dat rijdend te doen. Gewoon leuk in de bak spelen. Dan heb ik meer een doel dan wanneer ik alleen maar rondjes stap. Of het lukt?? Geen idee, maar wel leuk om te gaan proberen.

Verder qua zadel: Ik denk dat ik voor de Barefoot Nevada gegaan, het testzadel is inmiddels weer terug, maar ik vond het wel heeerlijk zitten en op het paard ligt het mooi stabiel. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om op mijn dressuurzadel te moeten zitten, dat kán ik gewoon niet meer, zo netjes recht zitten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:03

Je moet gewoon gaan voetballen met die paarden. Hartstikke leuk. Eerst vanaf de grond. bal voor de voeten van paard leggen, belonen als ze ertegen aan schoppen. Daarna vanuit het zadel in stap. Nu doen we het in galop en tegen elkaar.

De paarden vinden het geweldig. Zo geweldig dat ik mijn merrie een extra neusriem om moet doen, want ze bijt als dominante merrie zich gewoon een weg naar de bal als ze het kan redden ;)

Afbeelding
Afbeelding

de beide merries (achterste paarden zijn het meest fanatiek)
Afbeelding

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:10

@ anya..geweldige fotos! ja de paarden vinden het echt leuk, heb zelf ook verscheidene ballen in alle groten en maten

@ canter...de VD ben ik begonnen omdat rijden dus veel te veel van me vraagt en ik wou eens iets anders doen. Ik heb een instructeur die me begeleid en het leerprincipe van paarden uitlegt. als je eenmal weet hoe een paard leert, dan kan je langzaam aan oefeningen uitbreiden, wij zijn begonnen met het targetten, dus voorwerpen aantikken op commando en dit is dan ook de basis voor al het andere, zoals oa apporteren. ik ben van plan om later op muziek te werken en een show op de benen te zetten, maar moet zelf ook nog veel leren. ik zelf ervaar dit als ontzettend fijn bezig zijn met je paard zonder dat je erop hoeft te zitten, en het schept een band nog ook. ik heb een instructeur uit beilen, die dus ook de NH principes doet samen met mij en het paard, dus de basis van leiderschap edg. ik had nog maar heel weinig zelfvertrouwen in alles, juist omdat rijden zoals ik gewend was niet meer lukte. nu doe ik iets totaal anders en ik moet zeggen ik word er zelf ook heel ontspannen van! ik wil je gerust de nummer en de website geven van mijn instructeur, ik zie je komt uit drenthe, dus wellicht woon je niet eens zo ver weg. ik kan zeggen dat ik alleen positiefe ervaringen maak met dit soort werk met paarden. en...mijn paard heeft ook plezier in, dat zie je aan alles.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:13

o ja nog even...wij kunnen nu al targetten, lachen, buigen en voetje geven. kusje geven is in werking gezet maar het kwartje moet nog vallen, het is wel de bedoeling dat hij dus ook oefeningen als spaanse pas, jambette etc gaat doen.

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:32

hihihihi
Leuke foto's anya.

Voor mij werkt het rijden erg ontspannend. Zeker voor mij een Fernando.
Op Lieuwe is dat wat moeilijker. 1 verkeerde hulp en hij weet het niet meer. Logisch ook natuurlijk, toen we hem gingen halen wa hij niet zo erg beleerd.
Dus is m'n vriendin hem een beetje aan het bijleren, om z'n achterhand sterker te maken.
Hij heeft namelijk een kleine handicap. dat gaat nu steeds beter.

Ik moet nu ook weer een beetje sterker worden om op Lieuwe te zitten. Hij snapt mijn hulpen nog niet zo best.
Dat komt vanzelf wel.

Ik heb trouwens nog een Australian stockzadel in de aanbieding.
Ik kan er niet mee rijden :D

pien1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:47

heey, wat voor een maat stockzadel is dat en wat is de kleur?

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:59

Nawamooks, je hebt pb...mijn stokzadel is namelijk te groot voor mijn tinker, dus ik zoek een kleinere maat boom, medium. zal me wel helpen want ik kan op geen ander zadel meer rijden. mocht ik een andere krijgen dan verkoop ik mijn stokzadel die ik nu heb,