welk ras raden jullie mij aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:55

ik zou voor een tinker gaan... ze zien er leuk uit, zijn (meestal) rustig en betrouwbaar en zitten fijn :D
een ijslander is misschien wat druk, vooral voor een klein meisje.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:02

Ilse_123 schreef:
ik zou voor een tinker gaan... ze zien er leuk uit, zijn (meestal) rustig en betrouwbaar en zitten fijn :D
een ijslander is misschien wat druk, vooral voor een klein meisje.

Dat ligt er zo aan per beestje..
Ik ken zoooo veel Ijslanders die echt de ideale kinderpaarden zijn..
IJslander zou ik echt als optie houden hoor!

BrankaZ

Re: welk ras raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:46

Tja, ik heb als 8-jarige op IJslanders leren rijden...
Maar ik denk dat de ts ondertussen al genoeg advies heeft gekregen.
Ben ook reuze benieuwd of ze nog een reactie geeft als ze op zoek gaat of een paard heeft gevonden.

JollyBolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:54

ik heb ene tinker gehad..
als je weinig kracht hebt vind ik dat niet zo'n goede keuze

tinkers zijn toch vrij eigewijs...
hafjes ook trouwens

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 03:51

ik heb zelf 2 haflingers!
en helemaal gek op dit ras.
zijn vriendelijke paardjes waar iedereen veel plezier aan beleefd!
ze ook totaal niet lomp ook al vinden sommige van wel!
en je hoeft er ook niet alle dagen op te rijden.
dus ik zou voor een haflinger gaan ! +:)+

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 05:38

In het begin van het topic wordt vooral een New Forest aangeraden. Erg fijn karakter hebben de meesten om mee te werken en om te verzorgen, maar denk nou is na...
Een New Forest valt vaak in de D-pony klasse, niet veel groter.
Ik ben zelf ook iets van 170cm en wel wat minder dan 70 kilo, maar heb als laatste pony een New Forest gehad. Sorry maar ook al zeg ik het zelf, het stond gewoon niet meer!
Dus ik zal in dat opzicht ook voor een wat gebouwdere pony gaan of klein paard, zodat je kinderen er ook nog wat mee kunnen.

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:26

Ik zou gewoon zoeken naar een rustig makkelijk paard, niet direct op ras kijken. Overal zijn namelijk uitzonderingen.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:55

Bij ons op stal rijden mensen met fibromyalgie gewoon op de friezen. Belangrijk is wel dat je altijd je beugels inhoud!

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:12

ik heb onlangs op de site van stal doorstap (www.staldoorstap.nl) een haflingermerrie van 19 jaar zien staan is misschien wel oud maar ze zag er heel betrouwbaar uit

groetjes en nog veel succes

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:38

Ik zo denk ik zelf niet een al te groot paard nemen ivm de kracht van het paard.
En als je je kinderen er ook een plezier mee wilt doen lijkt mij een rustig betrouwbaar paard het belangrijkst.

Ik ben zelf qua rijden geen haflinger fan, maar een vriendin van mij heeft er 2 en het zijn in omgang en in rijden schatjes!
Veel succes er mee!

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:49

Ik denk dat je gewoon moet gaan proefrijden en kijken wat het beste bij jou past!
Lijkt me het beste omdat elk paard anders is!

Eefsoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:56

Weet niet of het al is gezegd.. maar een leuke NRPS pony is ook nog een optie.
Zou gewoon kijken waar je je het beste bij voelt!
Succes!

Frederiekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:28

tinker,shire

Casper2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:46

Zoals eerder al gemeld in dit topic, een gangenpaard.. De rocky mountain is misschien wel wat voor je.. Rustig en lief karakter.. Vaak hebben ze ook een vierde gang, de tolt. Die makkelijk uit te zitten is.. voor meer info: http://www.rockymountainhorse.info/Home.html

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:55

Ik denk ook niet dat je echt naar een ras moet kijken maar naar het paardje zelf , wij hebben een arabier . Ik zou daar nooit voor gekozen hebben eerste instantie met kinderen maar ook niet voor mezelf, en wat blijkt ons moppie is de liefste kinder vriend die je kan hebben en voor mij een lief leuk leer paardje. Zelf hebben we haar bij het horseteam gekocht en zijn daar super geadiviseerd en hebben vaak leuke paardjes staan (even googlen), zij hebben echt gekeken naar wat wij konden en wat geschikt was voor een toen 9 jarig meisje en dat hebben ze super gedaan moet ik zeggen

Eeen fries, fjord, haflinger etc zijn vaak wel heel sterk om door kinderen gereden te worden, ze zijn lief maar hebben onwijs veel kracht.

Succes en ben benieuwd wat het gaat worden ;)

CosMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:57

Ik heb zelf een quartertje. Vlakke soepele gangen. Nuchter, met lichte hulpen te rijden, ook door kinderen. Mensgericht. Niet lomp in omgang. Sterk (qua gewicht dragen, niet zozeer tijdens omgang en rijden) en sober. Na een week niet rijden stap je er zo op weg.

Wel is het natuurlijk zo dat bij welk ras je ook kiest, een goede basistraining erg belangrijk is. Heb zelf ook gekozen voor een volleerd paardje van 10 jaar die al een goede basis heeft en stabiel is qua persoonlijkheid (pubertijd voorbij). Hem gebruik ik ook voor begeleiden van bijzondere doelgroepen, o.a. psychiatrie.

Wat ook maakt dat ik er zo op kan stappen na een poos niet rijden is het feit dat hij 24/7 buiten staat het hele jaar door in een kudde, waardoor hij dus geen last heeft van weersomstandigheden (wind) tijdens het rijden en hij zijn energie gedurende de hele dag kwijt kan.

Succes met het vinden van je ideale paardje...

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:37

Ja absoluut een aanrader een quarter :D zijn hele lieve paardjes

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:40

Grote new Forest?!
of een tinker misschien!
allebei leuke rassen!
(:)

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:50

rockydublin schreef:
Een welsh cob heb je daar al eens naar uitgehoord. Stevige taaie pony's. Kunnen goed gewicht dragen en zijn ook nog een heel kind vriendelijk. Ik heb ze in actie gezien op de welsh dag in Kootwijk. Echt super veelzijdige gebruiks pony's geschikt voor jong en oud. Stokmaat rond de 1.50m . Ik heb er veel volwassene meer zien rijden die ver boven de 70 kilo wegen. Maar ook kinderen kunnen er goed meer over weg. Kleur is vaak zwart, met aftekeningen. De kinderen zouden daar eventueel in de toekomst goed wedstrijd mee kunnen rijden en dan ga je zelf lekker het bos in b.v. Succes met de speurtocht

Hm, een Welshcob lijkt me in dit geval helemaal niet geschikt.
Te breed, te verheven gangen (i.v.m. de fibromyalgie) en ze willen nog wel eens behoorlijk heet zijn.
We hebben een enorme hittepetit van een AV, maar onze Cob is nog een heel stuk heter EN kwalijknemender.
Een echt geweldig paard, maar niet echt geschikt voor een beginneling of een jong kind.
Het zijn wel echte gewichtsdragers, intelligent en vriendelijk.
Fijne sportpaarden ook (de onze is Z startgerechtigd en heeft heel veel oranje linten bij elkaar gelopen tussen de dressuurKWPNers).
Maar het is qua karakter en temperament een echt bloedpaard (in boeren verpakking) ;)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:46

Heb je al eens over een Merens nagedacht?

Casper2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:51

Een merens is ook vaak vrij breed, lijkt me niet geschikt een breed paard..

Lisa_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:59

ik heb zelf een haflinger is super lief en doet alles wat je zegt zeg je stap dan gaat zij stappen enz. houd van knuffelen en stilstaan vind hij niet erg als er maar eten te vinden is :+

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:16

Casper2 schreef:
Een merens is ook vaak vrij breed, lijkt me niet geschikt een breed paard..

Valt wel mee, hoor..toch niet breder dan de gemiddelde haflinger dacht ik?

weikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:01

HAFLINGER!!!!!!!!!!! absoluut haflinger, ik heb er een en ben er helemaal dol op. en is voor de kinderen ook heel leuk! die van mij vind het niet erg om lekker paar daagjes niks te doen, maar houdt ook van werken. xxgreets +:)+

KaasSouffle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:13

als iik jou was had ik een New Forest genomen ik heb (waarschijnlijk :Y) ) ook een New Forest maardan x Welsh alleen het is nog steeds een fantastisch lief paardje ik kan alles met hem doen (ik mag zelfs op hem staan :Y) ) hetis echt een paardje die lekker vertroetelt wil worden en lekker wil rijden ;) hij is met rijden ook heel lief (soms een vreugde bokje achterlaten maar dat is nisk :P) en hij heeft hele fijne gangen;)ik raad aan New Forest;)