Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:08

Laat ik ook nog een toevoeging doen... :)

Ook ik heb een beperking, spierziekte HMSN waardoor de spierkracht in mn benen en handen (maar voornamelijk onderbenen/voeten) een stuk minder is. Bovendien heb ik last van mn evenwicht... Paardrijden is dus een leuke uitdaging maar tegelijkertijd een goede training! Ben sinds kort weer begonnen, na 15 jaar, beginnertje weer hor hahah! Merk toch wel dat t me echt goed doet al heb ik toch wel moeite met bijvoorbeeld galop, ik zit gewoon niet stevig genoeg :( Kan mn benen niet goed aanhouden en mn knieen niet 'knijpen' waardoor ik erg wiebelig zit en bang ben te vallen... Veel trainen dus, maar jammergenoeg rijd ik maar eens per week op een manege waardoor t niet erg snel gaat. Eigen (verzorg)paardje? ;) Hihih!

Echte hulpmiddelen gebruik ik niet, behalve een opstapkrukje om in t zadel te komen. Daarnaast doe ik veel oefeningen zonder beugels, in draf met mn armen zwaaien etc. waardoor ik mn evenwicht train en goed leer zitten.

Moet zeggen dat ik enorm veel respect heb voor alle mensen in dit topic, echt top hoe iedereen met zijn of haar beperking zich toch niet laat ontmoedigen en blijft doen wat ie leuk vindt -> paardrijden! +:)+

JufMarja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:50

Hallo allemaal,

Ik heb zelf reumatiode artritis & en een bijbehorende spierziekte. Ik heb erg veel last van mijn spieren en slijtage in mijn heupen en knieen. Het is allemaal erg stijf. Je ziet er niet zo heel veel van alleen kan ik niet zo goed naar achter gaan zitten. Ik kan ook niet te lang intensief rijden maar ik vind het heerlijk om paard te rijden ook al doet het zeer. Ik heb gelukkig een lief paardje die heerlijk zit :D
Ik zou het niet op willen geven!!

Groetjes Marja

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:58

Sorry meiden

Heb even vervelend nieuws.
Ik ga weer naar Duitsland. Niet om te genieten, maar om afscheid te nemen van Fernando.
Volgende week wordt hij ingeslapen.
Een moeilijke beslissing, maar op een waardige leeftijd van bijna 27,5 jaar en zoveel pijn.
Ga ik dus m'n mannetje verliezen die mij weer in het zadel heb gebracht ondanks mijn ziekte en mij leerde te genieten.
16 jaar in mijn leven. Nu met pijn en dat wil ik niet |( .

Zo'n groot deel en het belangrijkste deel in m'n leven.

Hij gaat het stokje overgeven aan Lieuwe

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:25

Wat een rotberichtje... ;( Heel veel sterkte!

Nawamooks

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:28

Ik ga vanmiddag al naar hem toe.

Kan ik nog even knuffelen en kroelen

Hobbespoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:39

@Nawamooks: sterkte!

Ik heb dit topic net ontdekt, nog niet helemaal doorgelezen maar wilde toch posten:
Ik heb door twee zware ongevallen letsels overgehouden:
1ste ongeval: mijn bovenarm en schouder verscheidene breuken, ik heb krachtverlies in mijn arm en schouder staat scheef, opstappen werd moeilijk omdat ik mijn zadel dikwijls niet kon vasthouden...dus paarden geleerd om stil te staan naast opstapje

ongeval twee: heup gebarsten, hernia's in rug en in nek, dubbele enkelbreuk...
Opstappen zonder opstapje zit er niet meer in...dus wandelingen in de natuur zoeken we gewoon naar natuurlijke opstapjes....
Ieder paard krijg ik het aangeleerd...
Rijden lukt soms maar soms ook niet...
Ik rij met mijn eigen op maat gemaakt zadel en best met niks anders...been wilt soms niet mee en rug nog minder....
Volgens medici blijf ik best rijden zodat de spieren in mijn rug getraind blijven en alles goed op zijn plaats houden...zo kan ik operaties langer uitstellen.

Ik heb vorig jaar mijn paardje moeten afgeven aan een slagaderbreuk en ik merk wel dat ik het heel moeilijk heb met mijn nieuw paardje, qua schrik en dergelijke...om toch zeker niet te vallen (daar zitten teveel risico's aan).
Ik heb het moeilijker om mij aan te passen aan een nieuw paard, dan 'gezonde' mensen...omdat ik merk dat je op je eigen manier met je paard rijdt en die zijn volledig op je ingespeeld...
Mijne nieuwe knollie vindt het allemaal maar raar...

Ik heb voor een nieuw paardje ook bewust naar een korte rug gekeken voor mijn eigen rug te ontzien...
Nieuwe knol is een Welsh Cob geworden...maar we komen er wel weer...desnoods met een aantal omwegen...(zoals nu even een professionele ruiter met mijn paardje laten komen rijden zodat ik terug wat meer vertrouwen krijg)

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:24

Voor de nieuwelingen: Welkom hier in dit topic :D

Nawamooks: Ik lees net je berichtje pas. Ik had meteen een brok in mijn keel toen ik het las.
Heel veel sterkte de komende tijd met het verlies van je grote dierbare vriend ;(

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:41

Sorry dat ik nu pas weer reageer.
Even een Update

We zijn hier in duitsland naar de kliniek geweest.
Daar aangekomen komt het hoofd van de kliniek naar ons toe.
Kijk naar Fernando en zegt hij ineens ik zie het probleem al.

Wij van huh?????????
We komen hier voor het inslapen. Wij alles uitgelegt.
Zegt hij ineens van Nee ik kan hem helpen. Zodra ik dat verholpen heb kan hij nog zeker 35 jaar worden

Het blijkt dus dat er een blokkade zit bij een wervel zit en z'n bekken staat vast door het verkrampen van z'n achterhand.
De dierenarts vind hem te goed uitzien en zou het heel jammer vinden om zo'n goed paard te laten inslapen.

Toen werdt er dus gevraagt wat ik wilde. Dus ik vroeg als we hem helpen om er van af te komen. Blijf het dan goed of moet ik over een maand weer terug.
Hij zei nee als het mij lukt om hem recht te zetten dan heeft hij geen pijn meer en gaat hij nog jaren mee.
Morgen komt er een chiropractor om hem te helpen hem recht te zetten.

Maar ik hou een slag om het arm.
Morgen horen we of het gelukt is.

Echt heel raar.
Je heb zo'n verdriet want je moet je maatje inslapen en nu mag hij als het lukt deze week alweer opgehaalt worden.

Ik ben er echt even van slag van. Ik weet niet hoe ik dit te boven kan komen.

Hij heeft dan weer een engel gevonden de 399ste keer als het goed komt
pfffff
Heel raar om het hier te vertellen.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:46

O, meen je dat? Dat zou zeker goed nieuws zijn zeg...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:51

jeetje dat zou echt goed nieuws zijn nawamooks, hopelijk lukt het om de boel los te krijgen...veel sterkte van deze kant...

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:10

Update Fernando

Dierenkliniek heeft vandaag gebelt. Ze vroegen of ik erbij wilde zijn als de chiropractor heem gaat behandelen.
Graag em dan even gelijk kijken of dat het was.
Weer 1 dag wachten pffffff.
De stress loopt nu wel erg hoog op zo

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:32

Weer een update

Maar ook de laatste hihihihji. Het is gelukt. Fer loopt weer recht.
Morgen mag hij naar huis.
Zie nu net dat ik gisteren met heel veel typfouten een berichtje heb getypt.
Dat is dan gebeurd door de stress.

Echt raar om te kijken hoe ze het deed.
Eerst even een stukje gelopen en dat ging al steeds beter.
Toen aan de slag met hem. Heel klein vrouwtje en heel erg ielig.
Vergeleken bij mij ben 1.81 en fer zit daar nog boven.
Acupunctuur gehad je zag hem helemaal veranderen.

We weten wat er aan de hand was. Er is een ruggenwervel die niet goed zat en daardoor z'n bekken stijf hield.
Op de topic van fernando zie je filmpjes hoe hij een week geleden was en liep.
Zodra hij thuis is komt er weer een filmpje of meer.

Een paard van 27 jaar waar ik gewoon nog op mag rijden en z'n rug trainen.
Dat had ik niet meer verwacht.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:12

wow wat goed zeg.
veel succes en plezier nog met hem.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:41

@ nawamooks Wat fijn dat je maatje weer zo goed is!

Ontopic:
Hai ik kom me ook melden. Ik heb postraumatische dystrofie in mijn rechterarm. Dit zorgt ervoor dat mijn arm zo goed als verlamt is nu. Ik kan alleen mijn vingers nog iets bewegen en een klein stukje papier (vloeitje) vasthouden, meer niet. Ik ben sinds vorige week begonnen met voorzichtig weer te stappen/wandelen. Dit doe ik samen met mijn verzorgfjord die ik al 13 jaar ken. Hij is normaal een enorme boef, hoe beter je kunt rijden hoe lastiger hij word :D. Toch zou ik het met geen enkele andere pony willen doen. Ik ken hem door en door, en echt hij is zo voorzichtig en braaf als ik op hem zit. Ik rij (nou ja, lift mee :+) zonder zadel. Zo kan ik me er snel vanaf laten glijden mocht dat nodig zijn, op de een of andere manier voelt dat veel veiliger dan met zadel. Mijn arm zit altijd in een spalk als ik ga rijden, en ik rij dus met 1 hand. Ik ben nu opzoek naar hoe ik dat het beste kan gaan doen. Wel al veel goede tips gekregen van medebokkers! Ik heb nu een barebackpad gekocht, dan glij en hobbel ik hopelijk wat minder, en er zit een lus aan waar ik me in noodgeval aan vast kan houden. Doordat ik mijn arm in een vreemde stand heb staan is ook mijn hele evenwichtsgevoel verstoord en hobbel ik als een beginner. Ligt in ieder geval niet aan de pony Ook heb ik de teugels nog niet zo strak, hij kan dus in principe doen wat hij wil, maar hij houd het bij af en toe een hap gras. Aardig van hem he :9 maar hier moet ik dus ook nog aan werken jeetje wat een lijst :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:56

Nawamooks: Wat fijn!!! De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Veel plezier met hem verder! (maar dat gaat denk ik wel lukken)

Hobbespoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:32

Nawamooks: super!!!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:42

@ chocobroodje, welkom!
nu begrijp ik wel waarom jij wel uren op barebackpad kan rijden (dat ene topic over recreatieruiters en welk zadel)

nou ik ga straks weer naar mijn harige fysio...hopelijk komen mijn spieren dan ook weer los waardoor mijn wervels dan ook weer van slot gaan...

Hobbespoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:37

Gisteren is die prof weer met mijn paardje komen rijden, ik had hem in de tussentijd wel gelongeerd. Paardje deed het super! Heel mooi vlot vooruit, geen stoute kuren...
Mss volgende week zelf erop kruipen nadat hij hem gereden heeft....spannend natuurlijk!
Prof weet dat ik schrik heb....vooral om te vallen...

Rotnest was het natuurlijk toen blijkbaar mijn vorige lesgever bij ons door 't straat reed en bij ons aan de piste even stopte en dan boos doorreed...ik voel me er wel ambetant bij...maar sorry hé ik heb hem er in het begin direct bijgehaald en hij zei: 8 weken zo rijden als ie he dan niet doet dan is ie voor 't slachthuis...tot over 8 weken...
Ja fijn, daar sta je dan met je angst...en hij had hem zelf nog niet gereden.
Hij zei het tegenovergestelde van wat de deze nu zegt en zelf doet en 't resultaat is er naar!

Maandag weer naar de osteo om een stukje losser te maken....'t is altijd met stuk en brok...en tegen dat ie met alles klaar is, kan ie weer met het 1ste beginnen, dat zit dan weer vast...

bloempje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:32

ook ik kom me even melden.

ik lees wel eens mee ma nog steets niet echt durven neer zetten. ik rij namelijk nog steets niet. ik heb een ziekte wat ik ondertussen al 11 jaar heb. ik ben 11 jaar geleden ook gestopt met rijden met pijn in mn hart mn paard verkocht en geprobeerd zonder paarden veder te gaan omdat rijden niet meer lukte en de grote verdriet van het verkopen van mn paard.

ik heb ondertussen wel een oude merrie weer maar ik rij er niet op. ik heb op deze merrie leren rijden voordat ik mn ruin kreeg die ik dus door mn ziekte heb moeten verkopen. ze is niet makkelijk te rijden en nu ook 20 jaar dus mag lekker van haar oude dag genieten.

maar ergens kriebeld het wel weer om weer op een rug van een lief paard te kruipen en de bossen in te gaan. maar ik durf het niet meer goed.

als ik sommige verhalen hier lees miss moet ik het toch ma eens gaan proberen op een manege op een heeeeeel lief paard.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:42

welkom bloempje08!

Nou met 1 beperking van mij lijkt het dit keer iets beter te zijn...namelijk mijn ogen...
donderdag bij de opticien geweest en die heeft mijn ogen opgemeten en daar kwam uit dat de sterkte van +7 en +8 naar +5,5 en +6,25 is gezakt...en dat verklaart dus waarom ik de afgelopen weken zoveel last van hoofdpijn had...nu dus nog 2 weken wachten op mijn nieuwe brillen...

met de andere beperkingen gaat het gelukkig aardig goed...

hoe is het met iedereen?

lionne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:59

ik heb epilepsie als beperking en ben al 11 jaar aanval vrij en mag gewoon paardrijden en heb mijn eigen paard

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:46

Ik heb eerder al eens gereageerd, maar nu heeft mijn zoontje foto's gemaakt. Een jaar geleden raakte ik verlamd aan beide bovenarmen. Na een dip, toch gedeeltelijk herstel, nu heb ik nog 20% van mijn biceps over en rechts een parese (geldeeltelijk verlamd).
Een aantal maanden geleden ben ik weer op mijn paard gestapt.
Op de gewone manier lukt niet, maar via een picknicktafel kom ik er zonder hulp op en met een singel met aan beide kanten elastiek kan ik ook weer zelf opzadelen.
Omdat mijn bovenarm rechts niet goed mee doet compenseer ik via mijn pols.
Goed symmetrisch rijden lukt niet meer, maar we hebben er nog steeds veel plezier in.
Als mijn paard scheef loopt, corrigeer ik het niet, want ik ben zelf degene die dat veroorzaakt en zo houden we het leuk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:11

Myca: Ontzettend goed dat je er weer op gestapt bent zeg! Super hoor! Ik heb respect voor je doorzettingsvermogen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:49

Dank je Zilfstar, ik moet er wel bij vertellen dat ik ook fantastische hulp heb gehad.

Meteen toen ik in het ziekenhuis lag bood de eigenaresse van de stal aan om mijn paard bij te houden en dat heeft ze echt geweldig gedaan. Toen ik er uiteindelijk zelf weer op wilde stappen (met het zelfde gevoel als voor de eerste keer van de hoge duikplank), was mijn paard vrij van de frisse joligheid die je van een bloed-paard wel mag verwachten.
Ik begon met uitstappen, pas daarna langzamerhand weer zelfstandig en dat kan ik nu zo'n 3x per week.
Nog steeds rijdt zij mijn paard een paar keer per week dus ik heb ook ontzettende mazzel ondanks die beperking.

Doordat ik al vertrouwd was met mijn eigen paard is de drempel ook kleiner om weer te beginnen dan als je op een vreemd paard zou moeten stappen.

Ik durf overigens nog geen buitenritten te maken en ook niet meer te springen (Nuance is een springpaard)
Het kriebelt wel, maar ik ben bang dat we een gevaar voor onszelf en de omgeving kunnen worden als ik haar niet houd.

Dus we zijn er nog lang niet, maar wel leuk op weg.

bloempje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:36

myca knap dat je er weer op bent gestapt en wat super dat je zulke hulp hebt. leuk om je zo stralend op je pard te zien zitten!