Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 07:46

Hallo allemaal,
Gister is Cleetje uit het ziekenhuis gekomen, hij mist nu dus een stuk van zijn rechterwijsvinger en rechtermiddelvinger. Hij mist bij beidenvingers iets meer dan 1 kootje, dus heeft ongeveer een halve vinger over.
Het is een dapper mannetje en we zijn dan ook apetrots op hem. Gister stond meneer al op de trampo heel zachtjes te deinen, springen ging nog niet echt, maar hij blijft goed in beweging. Vandaag moet er natuurlijk pony gereden worden want dat heeft hij ook heel erg gemist.

Ik ben ook gewoon heel erg druk omdat wij een kleine camping hebben en daardoor nu heel veel lieve gezellige gasten om ons heen hebben, dus het bokken moet een beetje tussen de bedrijven door.

Caroo__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:29

Ik rijd niet echt met een beperking, ik heb alleen een erg gevoelige knie. Vaak krijg ik er dan tijdens het springen, of als ik intensief aan het rijden ben erg last van. Echt een oplossing heb ik er niet voor. In het dagelijks leven draag ik een knieband, maar tijdens paardrijden zit dat erg slecht..

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:27

abbeltje schreef:
Hallo allemaal,
Gister is Cleetje uit het ziekenhuis gekomen, hij mist nu dus een stuk van zijn rechterwijsvinger en rechtermiddelvinger. Hij mist bij beidenvingers iets meer dan 1 kootje, dus heeft ongeveer een halve vinger over.
Het is een dapper mannetje en we zijn dan ook apetrots op hem. Gister stond meneer al op de trampo heel zachtjes te deinen, springen ging nog niet echt, maar hij blijft goed in beweging. Vandaag moet er natuurlijk pony gereden worden want dat heeft hij ook heel erg gemist.

Ik ben ook gewoon heel erg druk omdat wij een kleine camping hebben en daardoor nu heel veel lieve gezellige gasten om ons heen hebben, dus het bokken moet een beetje tussen de bedrijven door.

heel veel sterkte met je zoontje...en succes met alle drukte.

Redseven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:58

Ik meld me ook even. Ik heb een eigen paard. Een jaar geleden ben ik nierpatient geworden, daarvoor reed ik 7 dagen in de week en in het weekend wedstrijden.
Een paar weken geleden heb ik er weer eens opgezeten, maar heb er wel een aantal dagen spierpijn van gehad :-).
Afbeelding dit was afgelopen weekend.
Ik probeer nu iedere week een keer te gaan rijden, wil weer proberen in het binnenseizoen te gaan starten, maar of dit gaat lukken ligt eraan of ik over een aantal maanden getransplanteerd wordt.

Anita

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:04

Hoi allemaal..

ik laat ook maar weer is wat van me horen.. mijn verlamming is helaas door getrokken naar mijn onderrug wat paardrijden dus nu heel moeilijk maakt en ook staat mijn rechterhand nu in dwang stand.. baal baal baal...

maar gelukkig heb ik een goed verzorgstertje voor me pony en weet ik dat hij goed verzorgt word.. ik sta op de wachtlijst voor een kliniek in utrecht maar die zijn erg moeilijk aan het doen..

en maandag krijg ik dan eindelijk na 6 maanden mijn eigenrolstoel :D.. hoera.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:06

Inèske schreef:
Hoikes

ik vraag me af wie er paardrijd, ondanks een beperking...
Misschien een rare vraag, maar zou ik mogen weten wat uw beperking is en welke oplossingen je hebt? Ook enkele foto's lijkt me leuk :)

Niet om te gebruiken hoor (daar vraag ik wel toestemming voor) maar ik zou graag iets uitbouwen voor mensen met een (fysieke) beperking die hun hobby (paardrijden) terug willen opnemen.
En omdat ik me er veel kan bij voorstellen, maar in de praktijk zo weinig voorbeelden vind, vraag ik langs deze weg wat steun...

(als u het niet publiek wilt maken, dan is een persoonlijk berichtje ook tof hoor)

groetjes

Ik mag zeggen dat ik met een beperking rijd, ik ben reumatisch...
Er zitten goed maar ook slechte dagen bij... Als ik op mijn merrie zit en het gevoel heb dat ik mijn spieren niet kan ontspannen stap ik af... Niet voor mijzelf maar meer voor mijn merrie. Mijn merrie voelt mijn spanning en dit heeft vaak geen goed invoeden op haar( niet denken aan bokken etc maar puur het rijden)... Ze gaat meestal anders lopen... Het is niet goed voor haar welzijn.

Er zijn weleens dagen dat ik mijzelf goed voel en dan heeft mijn merrie geen zin... Zij haalt alles uit de kast (behalve ervandoor gaan, bokken en steigeren) om het gevecht te winnen... Ze gaat snelheid inzetten, wijken voor been terwijl ik haar dat niet vraag etc... Eigenlijk wel komisch. De figuren etc van proeven die zij kent probeert zij dan uit. Ik zorg dat zij niet wint, maar dat heeft wel een uitwerking op mijn reuma.

Ik denk meer aan het welzijn van merrie dan die van mijzelf

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:11

Ik rij ook met een beperking.

Ik heb M.S een vrij progressive vorm. 's winters heb ik het heel moeilijk. Maar zomers gaat het beter. Ik kan zo'n 30 min op een paard zitten.
Ik wissel dus veel. Voor ontspanning rij ik op Fernando een Hannoveraan van 27 jaar en sinds een jaar op Lieuwe een Fries van 5 jaar. Waar ik meer moeite op heb vanwege z'n leeftijd.

Je moet alleen niet vragen hoe ik eraf komt hihihi.
Maar dat heb ik ervoor over. Ook al is het soms erg lastig

Gelukkig heb ik makkelijke paarden. De oudste is helemaal op me ingespeeld en de jongste moet het nog leren.
Door het paardrijden train ik dus steeds m'n spieren zodat ik er 's winters wat aan heb.
M'n teugels zijn iets aangepast zo heb ik aan elke kant van m'n teugels elastiek zitten zodat ik niet teveel in z'n mond trek als m'n armen spastisch zijn. Ik rij dus ook meestal met losse teugels.
als m'n benen spastisch zijn merken mijn paarden er niks van.
Ik kan ze aandrijven maar reageren er niet op. Alleen op een bepaalde plek en met m'n zit.
Waar ze staan is m'n vriendin m'n fries aan het leren om met m'n zit te rijden.
Hij is nog jong, maar hij gaat het leren

Maar heb ik een rotdag dan rij ik niet. Dan ga ik teveel fouten maken.
Dan laat ik ze met rust, anders komen er frustraties en dat wil ik niet.
Ik vind dat m'n paarden er lol in moeten hebben.

Poneo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:15

Ikzelf heb geen beperking, maar mijn broer wel. Hij is spastisch. Hij rijd op een paard dat eigenlijk western rijd, omdat je dan sowieso maar met één hand rijd. Het paard is niet heel gevoelig op lichamelijke hulpen, maar luisterd meer naar zijn stem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:43

Mijn vader heeft een dubbele hernia in zijn rug en kan daardoor eigenlijk niet paardrijden, niet dat hij het kan maar goed. Hij zou het wel heel graag willen leren en daarom rijd hij afentoe op mijn paard als ik klaar ben met rijden.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:48

nou met mijn beperkingen gaat het weer super...niet dus...
doordat ik nu de boel flink heb overbelast, op het werk (door vakantiedrukte), zit ik nu dus weer in mijn rechthouder (die ervoor zorgt dat ik mijn rug en schouders goed blijf gebruiken), ook zitten er weer allemaal spieren vast en ook nog een paar werveltjes....hopelijk doet vanmiddag een lange sessie op mijn harige fysio wonderen...

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 00:07

morgen word ik uitgelijnt, rechgericht........
eerst in mijn onderbroek, en dan op mijn knolletje

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:34

nou het gaat gelukkig weer wat beter...
de rechthouder is weer uit en de spieren zitten weer iets losser...nu dus vooral die werveltjes nog en dan komt het weer helemaal goed...

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:35

Hallo, ik laat ook maar weer eens wat van me horen. Mijn mannetje heeft er net weer 3 weken vakantie opzitten en moet vandaag meteen weer tot 20:15 uur.... ;( En onse kleine meid ligt nu even dus.
We zijn afgelopen weekend er eventjes lekker tussenuit geweest naar een camping in Rudesheim aan de Rijn. Mijn schoonouders hebben daar 3 weken gezeten en wij en mijn mannetje zijn zuster met haar vriend zijn hun dus het laatste weekend nagekomen. Pfff wat een reis met zo`n kleintje zeg... Maar goed ffe update van mijn paardje. Het gaat echt onwijs goed met hem. Onse samenwerking word steeds beter. Er komen steeds meer spieren op en hij word voller en soepeler. Ook doet hij veel minder moeilijk met opstappen (of hij heeft een paar goede dagen gehad hihi) Het is behoorlijk aanpoten zo maar hier doe ik het voor. Hij is zo vrolijk nu ook....*zucht*...*zwijmel* hopen dat de stijgende lijn blijft doorgaan. :D

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:21

@ claudia: wat fijn dat het zo goed gaat met je paard...hopelijk blijft die stijgende lijn doorgaan...

wel jammer dat je man gelijk na de vakantie tot zo laat moet werken...

met mij gaat het best goed, ondanks de drukte op het werk, en met jana gaat het super...
gisteren maar eens een les met barebackpad gereden en wat bleek....ik zat op barebackpad stabieler dan in het zadel...en dat met mijn beroerde evenwicht...hierdoor reed ik ook gelijk weer een stuk beter en was m'n instructrice ook heel blij met wat ze zag...
ik kon nu ook perfect aanvoelen wat jana deed, veel beter dan in het zadel...dus voorlopig maar een poosje op barebackpad blijven rijden (en proberen om er uiteindelijk ook echt mee te kunnen draven enz., ze draafde in de les wel kleine stukjes maar dat was niet de bedoeling...al bleef ik wel stevig zitten :D )

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:49

Ook ik rijd met een beperking. Ik heb HMS, hypermobieliteitssyndroom, ook een reumatische aandoening.
Doordat ik veel te losse banden heb kan alles uit de kom, en kunnen mijn ruggenwervels verplaatsen. Eigenlijk mocht ik daardoor ook al niet meer rijden.
Zijn nu bezig met de aanschaf van een eigen pony, zodat je elkaar kunt leren aanvoelen en kunt rijden wanneer je zelf wil. En we gaan ons richten op mennen.
Ik rijd heel soms nu nog, maar dan wel met bodyprotector als ondersteuning voor me rug en heb een schouderbrace, maar die moet ik dagelijks omhebben (23/7).
Het wil nog wel, maar het is wel lastig om op deze manier paard te rijden.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:23

heey nog iemand die hypermobiel is...welkom...
ik heb ook heel lang met bodyprotector gereden (buitenritten en springen doe ik nog steeds met en in spannende situaties ook) maar dat was meer voor mijn evenwichtsstoornis...
rij tegenwoordig ook zonder bodyprotector op barebackpad...

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:55

na mijn uitlijnmiddagje, zit ik recht op mijn paardje!!!
Voglens stalgenootje is het echt een mega-verschil hoe ik er nu opzit. Maar ooooooooh wat is het moeilijk, ik voel me echt een beginnertje. Ik kan alleen nog maar stappen en kleine stukjes draven, lichtrijden moet ik echt opnieuw leren. Gelukkig vind Lizzy die staplesjes helemaal niet erg, ze is nog nooit zo relaxed geweest, hihi. MAAR IK ZIT RECHT!!! *\o/*

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:00

wat goed zeg...dat je uitlijn/rechtzet sessie zoveel verschil uitmaakt...
zal wel wennen zijn nu, maar nu je weer recht zit ga je in ieder geval de goede kant op...

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:45

hey allemaal...

weer een berichtje van mij !!

moet jammer genoeg vertellen dat ik alleen nog functie in mijn linker arm heb :(.. en ik voor de rest helemaal niks meer kan.

maar woensdag ga ik toch de grote stap weer maken om weer op mijn pony te gaan rijden. ik heb een mitella voor mijn rechter arm bestelt. en ik heb natuurlijk mijn zadel die mij meer stevig heid zou moeten geven.. dus woensdag ga ik kijken of het allemaal gaat lukken met 1 hand. 15 augustus hebben wij een schrik training op stal en ik wil toch graag mee doen wel met iemand er naast en niet alle onderdelen maar bepaalde onderdelen ga ik wel proberen.. maar goed eerst maar weer oefenen met rijden:D.. ik hoop dat het allemaal gaat lukken en dat ik weer lekker kan rijden

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:39

Ik heb een beschadiging aan mn kleine hersenen waardoor mn coördinatie van mn hersenen naar mn spieren heel slecht zijn. Ook val ik vaker flauw of heb ik uitval van mn spieren waardoor ik ze dus even niet kan gebruiken. Paardrijden is heel vermoeiend voor mij dus ik rij ook niet als mn lichaam dat aan geeft.

Verder is mn paardje speciaal ingereden en als ik de beugels uit doe, weet ie dat hij moet stoppen. Hij voelt me heel goed aan.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:52

racheeel_ schreef:
Ik heb een beschadiging aan mn kleine hersenen waardoor mn coördinatie van mn hersenen naar mn spieren heel slecht zijn. Ook val ik vaker flauw of heb ik uitval van mn spieren waardoor ik ze dus even niet kan gebruiken. Paardrijden is heel vermoeiend voor mij dus ik rij ook niet als mn lichaam dat aan geeft.

Verder is mn paardje speciaal ingereden en als ik de beugels uit doe, weet ie dat hij moet stoppen. Hij voelt me heel goed aan.

Hey welkom hier! :D Ik heb door een zuurstof tekort bij de geboorte ook een beschadiging aan mijn kleine hersenen en dit uit zich vooral in mijn motoriek (vooral trillen) Ach jaaa...en soms ben ik lichtelijk prettig gestoord 8)7
Met paardrijden heb ik er gelukkig weinig last van. Maar grondwerk is nog wel eens moeilijk. Al word dat wel steeds beter.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:32

ik meld me ook weer eens.
door mijn ziekte van crohn kan ik momenteel niet echt meer paardrijden,als ik krampen krijg,breng ik dat over op mijn paarden(die zijn allebei erg "rillerig" en nemen mijn spanningen over, erg logies)
ben nu met de pony aan het mennen ,wat me beter afgaat (al 1 winstpunt staan in de dressuur)
zondag op concours wezen kijken....was erg confronterend....allemaal mensen die dressuren en springen,ik kreeg er echt een depri-bui van.
dacht dat ik me erbij neergelegd had, dat ik het had geaccepteerd dat ik dat nooit meer zou kunnen doen, en nu meer plezier heb met mennen...maar het deed erg zeer (mijn hoofd wil nog wel wedstrijdenrijden OP de paarden, maar gaat nu al een tijd niet meer dat fanathieke trainen)
maar...ik geniet van het veulen wat bij mijn ene merrie loopt,de knuffel die ik krijg van mijn bejaarde merrie,plezier vanhet mennen met de pony,en de bijdehandheid van mijn jaarlinghengstje..
maar...ga voorlopig ff niet meer op een concours kijken ;)

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:03

JOEHOEEE.... Ik heb weer gereden na 2 maanden.. het ging super.. eenmaal op me pony vergat ik even dat ik gehandicapt ben.. echt geweldig. zaterdag hebben we een schrik training op stal en ik doe mee. (wel iemand die hem vast houd hoor)

Afbeelding
Afbeelding

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:59

Relien, super joh dat je weer even lekker kunt genieten van het rijden! Wat heb je trouwens een prachtpaard :+:

Madeira is ook erg braaf, en doet echt goed haar best :+:

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:23

Relien, mooie foto`s hoor. Heel veel plezier zaterdag! ;) Het zou meende dat het mooi weer worden zou dus...
Hier gaat ie goed. Ben momenteel wel erg moe omdat ons kleintje enorm veel aandacht vreet momenteel. Met Gurbe gaat ie echt helemaal goed. Tuurlijk kan het beter maar als ik zie naar waar we vandaan zijn gekomen en dan in die paar maandjes tijd. Over 2weken hebben we weer les. Ik ben benieuwd wat mijn intructrische ervan zegt. :D