Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:16

Oew wat lekker Lammie *Jaloers* :P Had je het weer wat mee?

lammie2701

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:38

ja het weer viel ontzettend mee.
vrijdag: geweldig weer, zaterdag: tijdens de pauze een buitje, gisteren: een enkel buitje en 1 keer geschuild onder de bomen (vlak voordat we de hei op gingen).
Maar het was echt genieten en Jana en ik vertrouwen elkaar nu door en door...echt geweldig!

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:51

Ik weet niet of dit de bedoeling was van dit topic, maar ik heb een vorm van autisme (syndroom van Asperger).
Paardrijden geeft mij een gevoel van rust en begrip.
Het werkt voor mij als therapie.
Ik kan voor een moment alles even 'los' laten.

Paarden zijn duidelijk in hun communicatie naar mensen.
Je kan ze als het ware 'lezen'.
En door hun concrete lichaamstaal, krijg ík duidelijke signalen door, wat vind het paard fijn, en wat duidelijk niet?

Enn dat vind ik heel erg fijn. :)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:44

autisme of een aanverwante stoornis is een beperking dus naar mijn idee ben je hier gewoon welkom...

ik hoor in mijn werk ook vaak dat mensen met autisme (of aanverwante stoornissen) inderdaad baat hebben bij paardrijden...paarden brengen op hun manier duidelijkheid en structuur en oordelen niet, zodoende komt een paard ook erg tegemoet aan de behoeften van mensen met autisme of mensen met een aanverwante stoornis...

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:01

ik heb dus twee kids met PDD-NOS
de ene is heel druk, en de anders juist heel stilletjes.
dochterlief is net als moeders besmet met het paardenvirus, en zoonlief vind het maar zo zo.
dochterlief zit ook af en toe op bokt, dus misschien leest ze dit zelf (ze checkt af en toe mijn posts, hahahahaaaaaaaaaa)
dus, dochterlief, als je dit leest...............
vertel eens hoe jij het paardrijden vind :D

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:50

hiphopje schreef:
ik heb dus twee kids met PDD-NOS
de ene is heel druk, en de anders juist heel stilletjes.
dochterlief is net als moeders besmet met het paardenvirus, en zoonlief vind het maar zo zo.
dochterlief zit ook af en toe op bokt, dus misschien leest ze dit zelf (ze checkt af en toe mijn posts, hahahahaaaaaaaaaa)
dus, dochterlief, als je dit leest...............
vertel eens hoe jij het paardrijden vind :D

haha,
ik ben dus, zoals jullie denk ik al gehoord hebben, Gwenda. ( dochterlief ).
ik vind paardrijden heeeerlijk.
ik vind het geweldig om samen heerlijk te genieten of iets te leren.
ik rijd nu op een manege, waar ik ook veel van leer en het ook heel gezellig is. de manege zelf is niet zo groot, wardoor je al snel een hoop mensen kent. het maakt mij ook niet uit dat ze maar zo weinig paarden, of een kleine manege hebben, ik vind het er juist leuker op. ik loop op de manege ook vaak eerst een uurtje mee met de gehandicaptenles, waar ik vaak langs een 15 jarige jongen loopt, die een groeitstoornis heeft. maar daar stoor ik mij niet aan.
ook heb ik een 'eigen' paard. het is een welshpony genaamd Sharona.
ze is hartstikke lief en 21 jaartjes jong. ze is super braaf en zal ook nooit echt bokken. (voor zover ik weet :+ ). ze heeft af en toe wel wat spatjes van niet in galop gaan, hoeken afsnijden en dat soort dingen, maar daar stoor ik me niet aan.
zelfs met mij PDD- nos kan ik niet zonder paarden. ik stoor me niet aan mijn beperking. hoewel ik vaak stiller en soms wat serieuser ben, is en blijft het altijd gezellig.

nou, hier een verhaal over mij. :D

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:34

hey,

Ik kom even op dit forum binnen vliegen, is mij eigenlijk eerder niet opgevallen, maar vind het super interessant om dit alles te lezen en vind het knap hoe mensen ermee omgaan.

Ik zelf heb een bloedvaten afwijking, waarvan ik erg veel last heb. In de zomer gaan mijn bloedvaten veel te ver openstaan waardoor ik veel pijn heb. In de winter is het te koud, dus sluit een deel van mijn bloedvaten af, het resultaat, blauw tot zwarte handen, tintelingen, soms niet meer kunnen staan. Ik heb dit al sinds mijn geboorte, maar in de afgelopen 2 jaar wordt het erger. Hierdoor is paardrijden soms moeilijk, vooral als ineens mijn handen vast krampen rond de teugels of mijn benen niet meer willen. Hierdoor raak ik wel eens in paniek (ja dom), want het paard word onrustig.

Ik ben nu bezig met mijn 3 jarige KWPNer die in de vakantie wordt ingereden. Ik vind het toch wel spannend, is namelijk echt een dondersteen, maar de band die ik met haar heb ik wel ontzettend sterk. Zak ik een keer door me benen, dan komt ze er meteen aan. Lijkt net of ze me komt troosten haha:P

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:50

@ apoc: welkom!

Hoe gaat het hier met iedereen?
Met mij gaat het super...alleen 3 wervels tussen mijn schouderbladen zitten vast...

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:52

Ik ben al heel lang niet meer op dit topic geweest. Ben er nu toch weer even om te lezen hoe het met iedereen gaat..... en om even mijn hart te luchten...
Afgelopen maandag heeft mijn zoontje van 3,5 een vervelend ongeluk gehad met een machine en is daarbij twee vingertjes gedeeltelijk kwijt geraakt.... is ondertussen geopereerd en moet nog een operatie doorstaan over een dag of 12. Dan nog 4 a 5 dagen in het ziekenhuis en dan mag hij hopelijk naar huis... Is dus nu ook een ruitertje met een beperking... |(

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:56

lammie2701 schreef:
autisme of een aanverwante stoornis is een beperking dus naar mijn idee ben je hier gewoon welkom...

ik hoor in mijn werk ook vaak dat mensen met autisme (of aanverwante stoornissen) inderdaad baat hebben bij paardrijden...paarden brengen op hun manier duidelijkheid en structuur en oordelen niet, zodoende komt een paard ook erg tegemoet aan de behoeften van mensen met autisme of mensen met een aanverwante stoornis...

Ja, klopt. :)

Ik vind het zelf erg fijn om met paarden te werken omdat ze me duidelijke, concrete signalen geven met hun hele lichaam.
Die lichaamstaal, zo helder.
Haast elk puntje van hun lijf laat zien hoe ze zich voelen, wat ze fijn vinden en wat juist niet.

En dat vind ik zelf erg fijn, omdat dat duidelijk is voor mij, dat geeft mij een bepaald gevoel van rust.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:11

Ragnaaa schreef:
lammie2701 schreef:

Ja, klopt. :)

Ik vind het zelf erg fijn om met paarden te werken omdat ze me duidelijke, concrete signalen geven met hun hele lichaam.
Die lichaamstaal, zo helder.
Haast elk puntje van hun lijf laat zien hoe ze zich voelen, wat ze fijn vinden en wat juist niet.

En dat vind ik zelf erg fijn, omdat dat duidelijk is voor mij, dat geeft mij een bepaald gevoel van rust.

Dat kan ik me heel goed voorstellen...
als we met onze clienten met de huifkar weggaan dan worden ze ook allemaal (8) heel rustig, ondanks dat er dan veel meer prikkels in hun omgeving zijn en ze even helemaal uit hun structuur zijn...ze aaien de paarden ook (degene die dat kunnen) en ze zijn er niet bij weg te krijgen hahaha...(clienten waar ik mee werk functioneren op een leeftijd van 0-3 jaar en 3 zijn zwaar autistisch of hebben een aanverwante stoornis (de andere 5)).

saskia_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:40

ik heb een motorische handicap dus het probleem is dat ik problemen heb met mijn handhouding en zo, maar ik probeer men best te doen

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:48

Welkom Saskia :D Mijn beperking is ook van motorische aard.

En??? Hoe gaat het hier met jullie? Het is momenteel een beetje rustig in dit topic....Is iedereen met vakantie??? :P Hier hebben we druk in een verbouwing gezeten en mijn paard is verhuisd naar een andere stalling omdat de oude stalling ermee ophield. Ik moet zeggen dat hij het erg goed doet. Ik ben alleen wel weer aan mijn les toe want ik loop wat dood met hem. Ik heb de 1e les grondoefeningen (rechtrichten) gekregen en mocht niet rijden. De training begint me nu na 1 a 1.5maand de neus uit te komen (en mijn paard ook) steeds dezelfde oefeningen te moeten doen. Ik heb zin om er weer op te mogen en weer wat te kunnen afwisselen. Maar dinsdag is het zover :D Dan mogen we weer lessen!!!!
Ben benieuwd hoe het met jullie gaat ;)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 07:08

Claudia78 schreef:
Welkom Saskia :D Mijn beperking is ook van motorische aard.

En??? Hoe gaat het hier met jullie? Het is momenteel een beetje rustig in dit topic....Is iedereen met vakantie??? :P Hier hebben we druk in een verbouwing gezeten en mijn paard is verhuisd naar een andere stalling omdat de oude stalling ermee ophield. Ik moet zeggen dat hij het erg goed doet. Ik ben alleen wel weer aan mijn les toe want ik loop wat dood met hem. Ik heb de 1e les grondoefeningen (rechtrichten) gekregen en mocht niet rijden. De training begint me nu na 1 a 1.5maand de neus uit te komen (en mijn paard ook) steeds dezelfde oefeningen te moeten doen. Ik heb zin om er weer op te mogen en weer wat te kunnen afwisselen. Maar dinsdag is het zover :D Dan mogen we weer lessen!!!!
Ben benieuwd hoe het met jullie gaat ;)

wat jij zegt over die oefeningen werk aan de hand, kan ik me helemaal voorstellen...
ik had dat namelijk ook toen ik door mijn whiplash (autoongeluk op 14-2-2008) niet kon en mocht paardrijden...
daarom was de les van 28 augustus 2008 ook zo bijzonder voor mij...
toen heb ik na mijn les longeren, stiekum (tegen advies van de fysio in), weer voor het eerst op mijn paard gezeten...
mijn instructrice hield na de les mijn paard vast en zette het krukje ernaast en vroeg mij om erop te gaan staan en te hangen over lammie heen. dit deed ik en vervolgens legt zij mijn ene been over lammie heen, waar door ik dus lag op lammie met mijn benen ieders aan een kant. daarna moest ik rechtop gaan zitten en voelen en genieten...zo heb ik 5 minuten op lammie gezeten...
ik heb de hele week lopen stralen van die ene keer weer 5 min. op mijn paard zitten...dit viel de fysio ook op met als gevolg dat ik alleen onder begeleiding van mijn instructrice het zitten op mijn paard mocht gaan uitbereiden en ook heel voorzichtig weer mocht gaan rijden....en toen is het in een stroomversnelling gegaan...
in september heb ik toen de clubkampioenschappen mennen gereden (had pas 3 keer gemend, met lammie, daarvoor) en ben toen clubkampioen geworden. onder het zadel had ik al een wedstrijd gepland staan op 6 november...maar die hebben we nooit mogen rijden, door het overlijden van lammie op 14 oktober...

op 13 november hebben we jana opgehaald en ook daar ben ik in eerste instantie weer helemaal bij 0 begonnen (ook door de ringschurft die door de stress van het verhuizen was ontstaan en vanwege niet passend zadel) en halverwege januari zijn we echt volop met de training onder het zadel begonnen...en de lengtebuiging en ondertreden zijn al heel goed en de schouderbinnenwaarts en travers gaan ook met sprongen vooruit...dus zodra het rechtrichten zover is dat we L-waardig zijn, dan ga ik starten (wil voor mezelf gewoon al zover zijn dat we alles wat in de L gevraagd wordt kunnen, zodat we de B in alle rust en ontspanning kunnen doen en zo ook gewoon tussendoor door kan trainen richting de rest van de proeven)...

ik hoop voor jou ook dat je het rijden snel weer kan oppakken en het zo ook weer leuk wordt voor jullie allebei...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:15

wat is het rustig hier....

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:40

Ben heel druk met het heen en weer rijden naar het ziekenhuis naar mijn zoontje (zie eerder berichtje) en het weer is natuurlijk nu zo mooi dat ik als ik thuis ben, zoveel mogelijk buiten en met de paarden bezig ben.....
Bokt is altijd een beetje een winter activiteit.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:33

Nou abbeltje, niet als je een klein beetje bokt verslaafd bent hoor...Dan is bokt zomers ook wel leuk :+ hihi

Nou, Gurbe en ikke hebben vandaag weer les gehad. Wat was het warm zeg pffff.... Gelukkig zag mijn intstructrische dat hij enorm vooruit gegaan is. Dan heb ik dus toch wat goed gedaan de afgelopen weken ondanks mijn eigen onzekerheid of ik het wel goed deed.
De 1e keer dat ze kwam wilde hij niet eens lopen en spraken we over atactische bewegingen. Zij heeft vandaag ook even met hem gereden en zei al dat hier niets meer van te bekennen was. Ook zag hij er veel vrolijker uit.. tuurlijk zullen we een poosje onderweg zijn maar uit eindelijk zullen we er wel komen... Het is nu een kwestie van spieren kweken. 8-)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:25

wat goed Claudia, gaat vast helemaal goed komen met jullie.
Abbeltje, heel veel beterschap voor je zoontje! Welke vingertjes moet ie nu missen? Ik hoop niet zijn duim!

Nou, even een updeetje hoe het met ons gaat.
Lizzy heeft de laatste tijd de bokkenpruik op als ik in galop wil aanspringen, vooral rechtsom. Vandaag had ik een uur priveles en is ze daar extra op gaan letten. Aan de longe was er namelijk niks aan de hand.
Lizzy liep vanovndbest lekker, en we weten nu waarschijnlijk ook waarom ze bokt. Ik zit scheef!! Nu heb ik wel een giga beenlengte verschil door mijn handicap en kan ik met mijn rechterbeen niet echt veel, maar ik zit dus scheef. En daardoor druk in onbewust mijn paard naar een kant. Nu was Lizzy rechtsom altijd al was moelijker, maar ze heeft nu dus bedacht dat ze mij dat even moet vertellen dat ik rechter moet gaan zitten met aanspringen in galop, door telkens naar mijn benen te bokken. Dus niet achteruit bokken, maar naar haar buik, gericht naar mijn been. Ik heb weer veel geleerd deze les, Lizzy leert mij heel veel, ze verteld precies wat ik verkeerd doe, hahahaha. Mijn vorige paard liep altijd heel braaf (scheef) door. We gaan nu dus werken aan het rechtzitten.
(man, ik zit dus al meer als 25 jaar scheef op een paard, en dit is het eerste paard wat mij op mijn vingers tikt, hahaha)

jollie31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 07:26

Hallo,

Nou ik heb progressieve MS, en heb altijd zelf paarden gehad, een kwpnèr Victor, een fjordje Lijan, haflingers astrix en Linda.. Maar omdat ik ook kinderen kreeg en het allemaal wat te heftig was geworden moest ik ze wegdoen tja het leven is soms niet eerlijk, maar goed na 7 jaar ben ik in 2008 weer begonnen met therapeutisch paardrijden, ik ben het meeste van de tijd rolstoel afhankelijk en ga dus ook in mijn rolstoel naar de manege, waar ik vervolgens staand mijn hafje harrie kan verzorgen, daarna moet ik even rusten en ga ik vervolgens een half uurtje rijden dit kan ook wel eens uitlopen op een uur of anderhalf ligt eraan hoe ik me voel, galloperen en draven doe ik niet daar heb ik geen kracht meer voor, maar genieten van het op de manege zijn en met harrie rommelen dat is helemaal geweldig. zodra ik mijn elec. rolstoel heb ga ik weer.

Gr. Jolanda

Oh ja, hoe ik erop kom!! ik gebruik momenteel gewoon een stoel en hulp van Frans.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 07:41

@ abbeltje: Hoe is het nu met je zoontje?
Ja natuurlijk ben je met dit mooie weer ook bij de paarden en dan in combinatie met de ritjes naar het ziekenhuis, heb je natuurlijk geen tijd voor bokt, logisch.
@ claudia78: wat fijn dat je instructrice verschil zag met de vorige keer, dat neemt in ieder geval weer een stuk onzekerheid weg en is dus een bevestiging dat je op de goede weg zit.
veel succes met spieren kweken.
@ hiphopje:veel succes met het oefenen op het rechtzitten, ik weet dat het moeilijk is maar het gaat je lukken.

wat mij betreft:
ik heb al 3 dagen niet gereden, bah!
zondag verjaardag van mijn oma, dus geen tijd om te rijden.
maandag moest ik mijn kamer opruimen en mocht ik niet eerder weg voordat dit klaar was...lekker handig want ik moest ook weer om 14 uur de auto in op weg naar het werk....ouders!!!....
gisteren op zich wel de tijd gehad om te kunnen rijden maar bewust gekozen om niet te gaan rijden want anders liep ik ontzettend mank op het werk (ben maandagavond met client samen gevallen, zij heeft een klein blauw plekje en ik een dikke blauwe knie die onwijs pijn doet).
maar vandaag houdt niets en niemand me tegen en ga ik zeker weten gewoon mijn les rijden...gelukkig is jana een paard wat rustig een paar dagen alleen kan doen met de dagelijkse weidegang en op die manier dus wel de nodige beweging krijgt (met dank aan tjitske, die door race wedstrijdjes iedere keer het leiderschap wil bepalen :D )...
Laatst bijgewerkt door lammie2701 op 15-07-09 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 07:46

welkom jollie31,
lijkt me verschrikkelijk om geen eigen paard meer te hebben en zo weinig te kunnen door je beperkingen...
gelukkig zijn mijn beperkingen niet zo erg dat ik er dingen voor moet laten...het is alleen soms iets moeilijker en ik val iets sneller dan een gem. persoon...

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:14

Hahahaha erg rustig hmmmmmmm
Van mijn kant kan het zeker kloppen, maandag mag m'n lieve pup naar huis komen.

Iedereen welkom ( sorry had ik eerst moeten doen)

Druk in de winkel en inkopen doen voor de nieuwe pup komt hihihi.

Maak kennis met "Grendel"

Afbeelding

Is echt al m'n scheetje. Reageer nog niet op m'n vriend.
Die vind hij nog maar niks

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:24

Ahhhh...wat een droppie zeg...die oogjes...zeker een en al ondeugd??? :P

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:00

Dat kan je wel zeggen hihihi

Hij is al vanaf week 4 helemaal op mij gericht.
Mijn vriend ging die dag foto's maken en wilde helemaal niet kijken hihihi.
Had z'n oortjes echt staand, maar zoals hij kijkt weer ik al wat hij toen dacht :D

Hij kijkt echt zo van wie is die vent

Het is echt een heerlijke kroelkont. Echt een mamma's kindje wordt het :o

jollie31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:59

wat een lief klein hondje zeg, en wat een lieve oogjes echt ondeugend... geniet er maar lekker van.

Hoi lammie2701: Ik val ook snel hahaha, maar ik ben ook al een aantal keren van lijan gevallen en toen was de diagnose nog niet bekend.. Vandaag echter werdt bekend dat het er nog slechter uit ziet en al mijn testen waren negatief qua energie, ik hoop dat ik de schijn kan ophouden en dat ik gewoon kan blijven genieten van de paarden, maar ja wie heb ik daar het hardst mee he, het is best moeilijk om daar bij neer te leggen, ik stop pas als ik niks meer kan en volgens de fysio is dat dan veel te laat.. Hij gaat proberen mij te helpen pijlen waar mijn grenzen liggen, en hopenlijk hoeven de paarden niet te verdwijnen uit mijn leven, en anders heb ik corina nog bij haar mag ik komen kijken zodra mystic er klaar voor is om ingereden te worden, lijkt me zooooooo gaaf.

Gr. Jolanda