Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Relien

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:17

Mooi zadel hoor madeira.. het is idd effe winnen he ineens dressuur

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:22

ik heb al vanaf mijn geboorte hemoplazie...
dat is in makkelijke woorden, beenverlenging.
ook heb ik geen kruisbanden aan mijn ene been, waardoor ik me moeilijk vast kan "klammen" aan mijn paard.
kan ook als mijn been zeer doet, hem niet aansporen, dus gebruik altijd een zweepje, en dan krijg hij een klein tikje, en weet hij bijna altijd wat ik bedoel :P
heeft aleen wel heel lang geduurd.
kan ook jammer genoeg niet meer opstappen door de zwakte van mijn been, dus moet elke keer met behulp opstappen, en kan ik niet zo heel lang rijden.
Dan heb ik heel de nacht er pijn aan.
Maar voor de rest lukt alles

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:30

Vorig jaar januari heb ik neuritis ventibularis gehad, een acute ontsteking aan mijn evenwichtsorgaan. Ik heb echt weer moeten leren om zelfstandig te lopen enz. en heb gelukkig dankzij mijn überbrave tinker weer kunnen rijden, eerst aan de hand stappen en mezelf vasthoudend aan een bokriempje en zo langzamerhand weer opgebouwd.
Ik werd daar eerst letterlijk goed zeeziek van maar juist in zo'n geval is paardrijden heel therapeutisch.
Mijn rechter evenwichtsorgaan is definitief beschadigd en dat verlies moet je lichaam leren compenseren (de spieren en ogen nemen de functie over). Dit bereik je door vooral veel te oefenen en duizeligheid op te wekken: zoals door paardrijden dus!

Toch is mijn balans nog wat verstoord en bijv. even rijden met de ogen dicht lukt zelfs in stap niet zonder mezelf vast te houden. Maar goed, als ik de andere posts lees, ben ik heel gelukkig dat ik weer zover gekomen ben.

alskarskogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:38

ik meld me ook even in dit topic. want mijn been is 9 cm korter. ik kan mijn hiel niet uitdrukken. maar verder heb ik geen problemen met het paardrijden.

Afbeelding

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:41

heey alskarkogen, wij hebben een beetje hetzelfde!
alleen jij hebt tenminste nog kuiten, hahah die heb ik niet
hoe doe jij dat met rijden? heb je je beugels op verschillende lengte? en heb jij geen probleem dat je paard scheef loopt?

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:44

happytime schreef:
welkom anthea:bij jou de crohn stabiel?
heb jij nog problemen met je crohn en paardrijden enz?
wat doe je op mindere dagen?

okeey beetje hele hele late reactie maar toch :+

opzich gaat het nu heel goed en heb ik er dus eigenlijk niet zoveel last van. maar ik weet het nu nog maar iets meer dan een jaar maar had daarvoor wel al 3 jaar last ofzo altijd gewoon doorgereden op de manege had dan meestal wel dat ik elke les minstens 20 stapte. maar dat heb ik toen zowieso gehad ik wist niet wat het was dus niet aanstellen gewoon doorgaan tja :Y)

alskarskogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:48

haha ik vind juist dat ik geen kuiten heb. mijn beugel heb ik inderdaad korter. nee ik heb nog nooit gemerkt dat een paard scheef loopt door mijn ''beperking''. maar vertel meer hiphopje wat heb jij precies?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:02

Claudia78 schreef:
Hey meiden :D Alles goed hier? Even een vraagje aan Lammie: "Ben jij ook eerst met handwerk begonnen met de lessen in het rechtrichten? Even om een beetje ervaring uit te wisselen hoor. ;)

in eerste instantie niet, maar met lammie ben ik er op een gegeven moment wel mee begonnen omdat ik niet kon rijden (door de whiplash) maar bij mij is het werk aan de hand niet mijn sterkste kant, aangezien ik dan niet precies voel en zie wat ik goed/fout doe en dat heb ik als ik erop zit wel....
longeren gaat me echter wel beter af dan het werk aan de hand omdat ik dan van een kleine afstand kan zien hoe het paard loopt...maar het echte rijden vind ik toch wel het makkelijkst en het leukst...

wat vind jij ervan en hoe doe jij dat en hoe gaat het? (ook uit belangstelling en het uitwisselen van ervaringen)...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:04

hiphopje schreef:
misschien een domme vraag van mij, maar ik lees vaak over het rechtrichten van je paard?
Kun je een paard ook recht richten, als je zelf niet recht bent???

ja zeker...het zal misschien iets langer duren dan anders om de hulpen goed onder de knie te krijgen, maar ik ben hypermobiel en heb lichte scoliose (en een kleine evenwichtsstoornis) en het lukt mij ook en zoals ik al zei het duurt iets langer maar het lukt uiteindelijk wel...

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:08

alskarskogen schreef:
haha ik vind juist dat ik geen kuiten heb. mijn beugel heb ik inderdaad korter. nee ik heb nog nooit gemerkt dat een paard scheef loopt door mijn ''beperking''. maar vertel meer hiphopje wat heb jij precies?

ik heb door een ernstig ongeluk op 4 jarige leeftijd, mijn beide benen verbrand. daardoor geen bespiering meer in mijn onderbenen. en mijn rechtervoet staat in een giga spitstand. daardoor heb ik een beenlengte verschil van pakweg 10 cm. mijn knieen zitten ook niet op gelijke hoogte.
ik merk nu ik, ahum, ouder word, dat mijn rechterbeen niet meer wil luisteren en soms tijdens het rijden gewoon eraan bungelt. hahahahaahaa
maar dat mag de pret niet drukken, ik hobbel dan gewoon met een voet in de beugel verder en doe gewoon alles.
leer je wel goed van zitten, hihi

alskarskogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:18

wat erg. en dan zit jij daar gewoon te lachen haha. :+ maar dan heb ik het allemaal een stuk makkelijker dan jou. ik werd al geboren met een been die korter was. maar nu 16 jaar later is mijn slumpie ;) (zo noem ik hem) altijd langzamer geweest met groeien. hoe oud ben jij als ik vragen mag?

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:26

ik was toen 4, ben nu 10 keer zo oud. en eigenlijk weet ik ook niet beter dan dat ik zo ben zoals ik nu ben
en het is helemaal niet erg hoor, als je bij de pakken neer gaat zitten, dan is het pas erg!!

alskarskogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:02

maar kan je wel ''normaal'' lopen? :o

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:03

ja hoor, met aangepaste schoenen huppel ik vrolijk door het leven

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:18

lammie2701 schreef:
Claudia78 schreef:
Hey meiden :D Alles goed hier? Even een vraagje aan Lammie: "Ben jij ook eerst met handwerk begonnen met de lessen in het rechtrichten? Even om een beetje ervaring uit te wisselen hoor. ;)

in eerste instantie niet, maar met lammie ben ik er op een gegeven moment wel mee begonnen omdat ik niet kon rijden (door de whiplash) maar bij mij is het werk aan de hand niet mijn sterkste kant, aangezien ik dan niet precies voel en zie wat ik goed/fout doe en dat heb ik als ik erop zit wel....
longeren gaat me echter wel beter af dan het werk aan de hand omdat ik dan van een kleine afstand kan zien hoe het paard loopt...maar het echte rijden vind ik toch wel het makkelijkst en het leukst...

wat vind jij ervan en hoe doe jij dat en hoe gaat het? (ook uit belangstelling en het uitwisselen van ervaringen)...

Ik moet deze maand het werk aan de hand oefenen. Het kwam erop neer dat Gurbe nog niet in staat is om een ruiter te dragen.
Gurbe heeft zijn bouw van moedertje natuur niet mee. Zijn skelet heeft hij niet mee een sterk afhellend kruis. Normaal moet de spieren dit skelet kompenseren maar hij heeft dus 0,0 spieren en dan met name de rugspieren die juist de ruiter dragen moeten (of eigenlijk doen de buikspieren dat he?) Kortom hij loopt stroperig...flegmatiek...Gewoon omdat hij totaal geen balans heeft. Nu moet ik dus deze maand het werk aan de hand doen om er o.a spieren op de krijgen..losser te maken en de hij meer op 4 benen lopen gaat. Helaas moet ik nog 2 weken op de academische kaptoom wachten die ik besteld heb en niemand op stal heeft even een gewone kaptoom te leen waardoor ik nog niet beginnen kan. Het is even afwachten of hij de training mentaal en fysiek oppakt... doet hij dit niet dan zal het nooit een geschikt rijpaard gaan worden... Ja, en dan moet ik maar eens zien wat ik ga doen. Maar goed we kijken het eerst de komende 3 maanden aan. Volgende maand beginnen we met het rijden.....

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:39

Lammie (mijn vorige, overleden, paard) is er mentaal veel rustiger van geworden (van de klassieke rijkunst) en accepteerde dingen die ze daarvoor totaal niet accepteerde.
Jana is er niet zozeer rustiger van geworden maar zij is een paard wat veel vertrouwen nodig heeft van de ruiter en dat heeft ze door deze manier van trainen wel heel erg gekregen.

ik heb bij ons op stal ook paarden en pony's gezien die mentaal zo in de oliebol zaten dat er eigenlijk geen redden meer aan was maar door de klassieke rijkunst zijn het nu weer gewone vrolijke en gezonde paarden geworden die de wereld weer aan kunnen.

wat betreft je probleem dat je nog niet met de training kan beginnen, misschien kun je in de tussentijd, tot je kaptoom binnen is, wel gaan freestylen. dan krijgt je paard toch de nodige beweging en kan die toch al een begin maken met de opbouw van spieren en algehele conditie.
Dit heb ik ook veel met Lammie gedaan toen ik bijna niks kon (door de whiplash) en het heeft haar in conditie en in vorm gehouden...

verder wens ik je heel veel succes!

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:41

Dank je Lammie ;)

Madeira: Wat voor dressuurzadel heb je?

Ik...Poetsmuts heb Gurbe weer lekker gepoetst en grasjes in de speeltuin laten eten. Ik kan de kaptoom de brievenbus wel inkijken bijna :P Ik heb zin om met hem te trainennnnn *D

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:45

ik kan de barebackpad van tjitske wel oor de brievenbus kijken...dan kan ik mijn eigen eindelijk weer zelf gebruiken...

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:08

Claudia78 goede vraag.. een Kieffer verder kom ik niet :P

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 03:28

Hallo,

Tijdens een van mijn slapeloze nachten ben ik maar wat gaan snuffelen in de topics van Bokt, waar in pas sinds kort bij ben ingeschreven. Zodoende ben ik deze topic tegen gekomen. Ik heb me lang afgevraagd of ik hier mijn verhaal zou vertellen. Ik kan weer niet slapen. Denk dat ik het maar zal doen.
Toen ik zes was openbaard zich bij mij de ziekte MHE (botwoekeringen, meestal bij en in gewrichten) en osteochondrose. Resultaat; op de kop af 20 operaties. (door 'n narcose in coma geraakt; 'n beetje dyslektisch gebleven, vandar mijn schrijffouten). Maar er zitten nog minstens 3 in de koker. Alleen mijn wervelkolom is niet aangetast. Ik heb voortdurend pijn, variërend van normaal (wat is normaal?) tot extreem heftig. Ik kan alleen functioneren met ontstekingsremmers en stevige pijnstillers (net geen morfine). MAAR ik rij toch paard, sterker noch; ik heb er twee. Wel hebben de doktoren aangedrongen het rustiger aan te doen. Na me er jarenlang tegen verzet te hebben, merk ik nu dat ik erg moe ben. Ik zal dus maar een braaf jongetje zijn en het een klein beetje rustiger aan doen.
Ondertussen heb ik wel meerdere paarden tot grandprix niveau afgericht (de eigenaren drachten deze paarden uit in Engeland en Duitsland) en één paard heb ik zelf op dit niveau uitgebracht in België en Nederland. Ik hoop dat het me nog één keer lukt om mijn oudste (14j) volgend jaar in de Gr.Pr; te starten. Of ik de jongste (6j) nog klaar krijg, weet ik niet. EEns houdt het echt op.
Oh ja, ik heb ook nog in de gehandicapte sport gereden. In 2003 vijfde bij Wereldkampioeschap in Moorzele, en met twee paarden 1ste en 2de plaats Nederlands Kampioenschap gehandicapte.
Aan de ene kant ben ik nooit tevrede over mezelf geweest, wilde altijd meer bereiken. Maar als ik zo door blijf gaan, wordt ik alleen maar erg gefrustreerd. Ik mag niet mopperen. Mij is voorspeld dat voor mijn veertigste in een rolstoel zou zitten: ik ben vijftig en loop nog steeds, (moeilijk, want ik mag vanwege mijn armen geen krukken meer gebruiken), ik heb, zoals dat hoort voor een man van mijn leeftijd, een mooie midlive-crisis genaamd; motorrijden. Ik geniet zeer van mijn hond die ik tot hulphond heb afgericht (dat is een van mijn hulpmiddelen; zij brengt de beenbeschermers, drankfles, rijkt mijn zweep aan op het paard, etc.
Er is nog naar hulpmidelen gevraagd: Buiten mijn hond, heb ik altijd al mijn paarden geleerd te knielen om zodoende op te stappen. Mij ontbreekt kracht in mijn armen en handen, vooral aan de linkerkant en als ik me al inspan doet dat flink pijn. Daarom gebruik ik bij voorkeur stang en trens bij mijn paarden. Tot nu toe vonden degene die op mijn paarden mochten rijden, dat ze erg licht en gevoelig in de hand waren gesteld. Ik kan en ik WIL niet lichtrijden, maar dat is eerder een rijkunstige opvatting en die hoort hier niet thuis.

Zo dat was het ongeveer. Ik weet niet of iemand hier iets aan heeft, wellicht alleen ik omdat ik er buiten het internet niet over praat.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:18

welkom kadankovitch,

wat jij zegt over dat niet willen lichtrijden dat herken ik wel...
ik de academische (klassieke) rijkunst wordt ook niet lichtgereden, daar wordt ook vanuit gegaan dat als je niet kan doorzitten op een paard het dan niet over de rug loopt en de achterhand er niet voldoende onder heeft en heeft je paard daar de kracht niet voor dan ben je er simpelweg gewoon nog niet aan toe om te gaan draven...

ik moet zeggen dat ik wel een paar keer heb lichtgereden op jana maar dit was voor mij meer om tempocontrole te krijgen (doorzitten lukte mij niet omdat jana behoorlijk hoog opgooit en ik het tempo niet onder de knie kreeg) maar nu lukt het mij steeds beter om kleine stukjes door te zitten en van daar uit gaan we samen verder...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:20

de barebackpad (goedkoop ding van www.ruitersportshop.com ) van tjitske is trouwens gisteren binnen gekomen...kan ik eindelijk mijn eigen (emiel voest model) weer gebruiken...

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:39

Goedemorgen Lammie (de cijfers mag ik weglaten?),

Hetgeen je schrijft over lichtrijden, is bijna hetzelfde wat ik van Ernest van Loon geleerd heb. Met dat verschilletje dat wij wel mochten draven maar dan in het tempo en houding (voorwaarts neerwaarts) waarbij we wel goed konden doorzitten. Gedurende het verdere rijden kon dat schwung, impuls, e.d. dan geleidelijk toe nemen. Zodoende ben je op elk moment tijdens het werk 'op de hoogte' van de 'State of the Union' (grappig,eigenlijk wel een erg toepasselijke uitdrukking, want het gaat om 'eenheid'). Maar dit verschil is zo klein dat het meer op haarkloverij lijkt, dus sorry. Ik wil niet onnodig 'beterweten'. Ik vind het vooral leuk dat ik nu eens niet alleen sta met die mening ; ik heb daar veel last van gehad toen ik nog in het A-kader zat in de aanloop naar de Paralipische Spelen van Athene. Vooral bij een training van Tinneke Bartels werd het lastig.
Overigens staan wij niet helemaal alleen, ofschoon het steeds minder mensen worden. Ook in de wereld van de conventionele wedstrijdrij'sport' (heeft vaak weinig met rijkunst te maken), waren en zijn er trainers van Naam en faam die fel tegenstander waren en zijn van lichtrijden: Oscar Maria Stensbeck (in Duitsland kun je de Stensbeck-plakette winnen, Hij stierf in 1938), zijn leerling Otto Schumann, diens leerling Ernest van loon; de bondstrainer van Denemarken Rudolf Zeilinger (tevens trainer van die ruiter van de merrie Matiné, africhter van het paar Dondolo van Rothenberger), Otto Lörke (na WOII bondstrainers van Duitsland), Bubbi Ghünter (bondstrainer van Duitsland tot aan zijn vroegtijdige dood), Willie Schultheis (bondstrainer van Duitsland), in Frankrijk; meneer Racinel, Colonel Durand, Equié en Chef van het Cadre Noir. En nog vele anderen. Toch zijn wij een minderheid. Ons standpunt wijkt van het gangbare af en daar willen veel mensen niet aan. Maar doen ze het wel dan krijgen ze emmers kritiek uit hun omgevng, manege, privéstal, en/of 'paardrij-vrienden'. Dan is het gemakkelijker met de grote stroom mee te zwemmen.
Ik denk, dat ik erover moet ophouden, want het hoort waarschijnlijk niet thuis in deze topic. Behalve dan dat ruiters wiens beperking 'het niet kunnen lichtrijden' betreft, zich geen zorgen hoeven te maken, sterker nog: HET GAAT MIJNS INZIENS ZELFS BETER ZONDER.
In ieder geval heb ik zelf meerdere paarden tot Gr.Pr. afgericht zonder ooit ook maar één pas licht te rijden. Daar spreek ik uit eigen ervaring!!

Ik vind het fijn dat er een topic is, waar meer mensen zijn die zelf ervaren wat het is om met een beperking te rijden; hoe het je moe en moedeloos kan maken, hoe blij het je kan maken als je het toch weer hebt overwonnen.

Enfin, veel succes allemaal
Met vriendelijk groet Kadankovitch

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:50

Kadankovitch, welkom hier!

Wat een verhaal zeg. Dat altijd meer willen bereiken herken ik heel erg goed. Ik heb ook een jaar of 8 dagelijks paard gereden soms wel 3 a 4 op 1 middag... Ook voor andere mensen. Nu heb ik er zelf nog 1 en na mijn zwangerschap heb ik het behoorlijk rustiger moeten doen. Niet alleen vanwege het feit dat ik niet meer kan gaan en staan waar ik wil maar ook vanwege een zwakke rug. En die doet knap pijn. Toch vind ik de frustratie dat het me niet meer lukt iedere dag te trainen veel groter en vervelender. Omdat het niet zo goed gaat met mijn paard lichamelijk ben ik nu overgestapt op de academische rijkunst. Zodra het kaptoom binnen is moet ik minimaal 5x per week trainen om het te kunnen laten aanslaan. Gaat dit me lichamelijk niet lukken dan houd het toch op ben ik bang. Maar ik heb heel mijn leven moeten vechten door mijn beperking dus dit geven we ook niet zomaar op :Y)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:53

Hallo Lammie,

Met mij nog een keer. Ik heb juist de foto bekeken van je 'nieuwe' aanwinst. Ik vind friesen erg mooi, maar ik kan ze zelden fijn rijden omdat ze meestal breed zijn, of boven, bij de wervelcolom, erg rond zijn. Mijn heupgewrichten zijn omwoekerd met bot, dus de bewegingsvrijheid beperkt, dat kan erg pijnlijk worden. Hetzelfde geldt voor mij bij de Iberische en andere barokke paarden.
Jouw fries heeft een prachtig mooi, lang kruis. Dat wil er tegenwoordig wel een aan ontbreken.

Veel succes en vriendelik groet, Kadankovitch