Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:09

Zo vandaag met Jippe aan de slag gegaan. Eerst uit de wei geplukt bij zijn vriendjes vandaan (waar hij tussen staat alsof hij noooooit anders gedaan heeft :D ). Liep best braaf mee, vond de trekker een beetje spooky en stond dus even stil. Even op de poetsplek gezet en daar een snoepje gegeven toen hij rustig stond. Want meneer wilde er meteen weer af. Toen in zijn box los geborsteld. Hij was wel onrustig (he? waarom blijven mijn vriendjes nou buiten???) en liep rond. Heb hoeven kunnen krabben wat al beter ging dan gisteren. Toen longeersingel eromheen (niet dat ik hem ging bijzetten, maar meer voor het "werk" idee en het vastmaken (losjes) van de teugels) peeskappen en strijklappen eromheen (accepteerde hij, is ie ook gewend) hoofdstel erin.... Ja en toen deed meneer zijn hoofd omhoog en ik ben maar 1,59... :P

Mijn truukje met de teugels achter zijn oren en naar beneden halen werkte niet echt (te sterke nek) maar hij vond zelf dat geklooi ook niets en deed toen zijn hoofd meer naar beneden precies toen ik zei: kom eens hier. Ik voel een commando aankomen! Longeerlijn eraan en rustig (!) naar de longeerbak gelopen en hem even lekker kwartier, twintig minuten laten werken. OP de volte lopen is nog wat eng zo dicht langs de draad, stappen in het begin wil hij liever niet. Draven en galop doet ie op commando (zonder zweep erbij) en zelfs als ik zeg "rustig draven" neemt ie wat gas terug en komt ie iets verzamelder. Omkeren op commando lukte niet. Zweep op de grond laten vallen (die ik dus bijna zonder te gebruiken in mijn hand heb) is duidelijk einde oefening en dan staat ie meteen voor je neus. }:0

Daarna ernaast gelopen om uit te stappen, toen ie op adem was naar binnen, droog gewreven en deken er even op. Toen werd ie echt onrustig. Hinnikenen naar zijn weidemaatjes, rondjes lopen.. Ik heb rustig alles beetje opgeruimd en pas toen hij rustiger stond en aan mij snuffelde enzo heb ik de deken eraf gehaald en hem weer naar de wei gebracht. Zodat ie dus niet voor zijn onrustige gedrag beloond wordt met naar buiten mogen. Liep goed mee naar de wei, halstertouw los gemaakt, de wei open en "ga maar" Kata-klop kata-klop kata-klop.... in volle galop hoofdje omhoog helemaal naar achter (onze weides zijn echt heeeeel lang of diep hoe noem je dat... :o? ) waar zijn vriendjes stonden, een MACHTIG gezicht. En toen dacht ik ineens: Die is van MIJ! :D

Iriz712

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:14

Heey,
Ik heb niet echt een beperking maar ik ben wel doof/slechthorend (tussenin) Daarvoor gebruik ik een microfoontje dat de lesgever om doet en dan kan ik die beter verstaan (wat we moeten doen, aanwijzingen enz.)

lammie2701

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:47

welkom Iriz712!

Hoe is het hier?
Met mij weer iets minder...weer veel last van concentratieproblemen (restant van de whiplash) en veel last van nek, onderrug en bekken, ook mijn ogen zijn deze week weer de pineut (door de zon)...dus het gaat weer lekker...gelukkig nu nog maar 2 dagen werken en dan 6 dagen vrij...
gelukkig wordt door het rijden op Jana alles wel weer wat soepeler maar helemaal lekker voelt het nog steeds niet...

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:00

Hoi!

Ik heb zelf geen beperking, maar ik heb een tijdje vrijwillegerswerk gedaan op een manege voor mensen met een beperking! Hier reden mensen met allerlei soorten beperkingen, van lichamelijk tot geestelijk!
Deze manege had ook allerlei aangepaste rijspullen. Ik heb hier erg veel geleerd en ook een hele leuke tijd gehad!

Ik heb ook nog een site waar alles staat over de hulpmiddelen enzo, stuur bij interesse maar BP!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:43

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:36

Zilfstar: Wat vervelend, hoop dat het weer snel goed gaat.

Vandaag voor de verandering niet op Limit, omdat Partouch weer voor het eerst mocht rijden nadat ze haar veulen kreeg. Nou, ze was lekker druk.
Morgen de F5 rijden, heb er helemaal zin in, natuurlijk op Limit, en er doen zo veel mensen mee dat, wat ik ook doe, ik altijd 3e ben. En de jury houd er rekening mee dat Limit nog wel is naar rechts wil vallen, dus het komt goed, heb al lang geen proef meer gedaan, Limit ook niet, dus we hebben er zin in.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:11

Pijn wordt per dag minder. Zit nu op 4 x 1 paracetamol ipv 2. Wel worden rug, arm, nek stijf als ik niet oppas. Gedoe hoor! Heb overal hulp bij nodig dus mag nu met recht in dit topic posten :Y) . (al heeft mijn man er niet zo'n bezwaar tegen dat ik mijn BH niet zelf aan kan doen :P )

Elke dag met hele gezin naar stal geweest. O.A. "s avond meehelpen paarden binnen halen (kids gaan per toerbeurt met papa mee en de ander blijft dan bij mij). Dan mogen ze meehelpen biks voeren, hooi geven en vegen. Ze vinden het geweldig! Gister Jippe even in de paddock gelaten. Toen kwam hij naar me toe gelopen, heel lief... (ik stond midden in de paddock). Lekker kroelen. Vandaag buiten geborsteld. Ging goed. Het blijft een geweldig dier, goed karakter. Heb nu dus wel een langere singel in de kast hangen zodat zadelen (wanneer het weer mag voor mijn arm) makkelijker zal gaan.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:50

@ zilfstar: he wat balen zeg dat het minder gaat met je lijf...veel sterkte!
wel heel leuk dat het goed gaat met jippe en dat het hele gezin met hem bezig is.

met mij gaat het best goed, zit een klein beetje vast in mijn bovenrug, tussen mijn schouderbladen, maar verder dus niks te klagen...
met jana gaat het ook goed, vandaag voor het eerst bezig geweest met grondwerk/schriktraining en dus voor het eerst over een oranje dekkleed gelopen met jana...ze deed het super en heel ont spannen...superpaard!

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:32

Hey meiden :D Hier gaat het niet zo denderend met mijn rug...Ik loop nu 2weken op die podoposturale zooltjes en verga momenteel nog v/d rugpijn. Ik heb zaterdag wel gereden en dad deed best pijn. Toch zaten er in het rijden goede stukjes. Ik zal straks ffe naar mijn beessie. Eigenlijk zou ik rijden maar twijfel door de pijn dus hou ik het misschien ook wel bij grondwerk. Ik zie nog wel ffe.
Mooi dat Jippe jullie zo voldoet zilfstar.... ;) Een lekker ding om te zien hihi :P

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:58

Iriz, welkom!
Zilverstar, sterke :(:)
Claudia, balen van je rug :(:)

Ik heb vanavond voor het eerst groepsles met Madeira. En natuurlijk elke vrijdag gewoon privéles. Vrijdag met privéles ging niet zo goed, zaterdag heeft ze heel braaf in de buitenbak voltes gegalopeerd. (Vind ik best wel eng aangezien ik door de wind dan niets meer hoor, maar ik zie ook alleen maar paar kleuren door elkaar in galop dus eigenlijk geheel afhankelijk van haar. Maar ze was ZO BRAAF) :+:

debby89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:08

Ik hoop na lange tijd eindelijk weer te kunnen beginnen met paardrijden.
Heb door de gevolgen van een scoliose operatie lange tijd niet meer kunnen rijden.
Begin binnenkort een nieuwe therapie en daarna zal het als het goed is eindelijk weer kunnen. *D

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:51

ik heb vandaag weer heerlijk gereden en ben weer helemaal los en blij...
vandaag ook voor het eerst over het zeil gereden en ze gaf er helemaal niks om...wat een heerlijk dier...

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:55

Nou, ik heb het toch maar even bij longeren en loswerken gehouden. Dr stond me toch een puist wind.
Ik heb hem nog een grote oranje pion op zijn kont gezet en ermee voor zijn ogen gezwaaid maar hij gaf er geen moer om.
De paraplu heb ik maar niet gebruikt voor de schriktraining want ik denk dat we de lucht in gegaan waren met die wind :P (lol)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:59

leuk dat jullie met schriktraining bezig zijn geweest...
pionnen daar geeft jana ook niks om, soms heeft ze wel eens van die buien dat ze er een sport van maakt om ze omver te trappen en dan heeft ze de grootste lol...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:58

@ Debby: veel succes en plezier gewenst!

schriktraining ga ik op termijn ook doen met Jippe. Eerst maar eens wat basiswerk. Zal wrs nog enige tijd niet kunnen rijden, dus ben me nu aan het inlezen op grondwerk (even de theorie weer ophalen) zodat ik me daar straks verder op kan richten: halt, meelopen, achterwaards, hoofd laag, om gaan...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:21

@ zilfstar: misschien heb je wat aan de site van marijke de jong, http://www.paardenbegrijpen.nl, wat werk aan de hand/grondwerk betreft.

zo ben ik nu ook nog steeds veel bezig met halthouden en hoofd laag, dit zijn 2 dingen die jana erg moeilijk vind (hoofd laag vooral in spannende situaties)...

@ debby: ook ik wens je heel veel succes en plezier.
gelukkig hoef ik aan mijn scoliose niet geopereerd te worden...

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:31

hey allemaal..

hier gaat het weer helemaal minder. ik kon mijn rechter onderbeen al niet meer bewegen nu zijn mijn beide benen gestopt :(.. echt een tegenvaller..

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:27

Relien: Wat jammer zeg...Hopelijk gaat het straks weer wat beter met je :(:)

Ja, ik kan nu ook al uitzien naar de 28e hoor...Dan krijgen ik en mijn paardje ook les in rechtrichten. :D Ik kan er ook wel een beetje tegen aanzien omdat het een kennismakingsles van 1.5 uur is en bang ben dat zowel ik als mijn paard dat niet gaan volhouden.
Maar goed, ze wil eerst zijn bouw en zijn gangen zien...Dan wil ze grondwerk met hem doen en daarna nog rijden denk ik.
Ik heb al een paar jaartjes geen les meer gehad dus......

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:41

[quote="Claudia78"]Relien: Wat jammer zeg...Hopelijk gaat het straks weer wat beter met je :(:)

Ja, ik kan nu ook al uitzien naar de 28e hoor...Dan krijgen ik en mijn paardje ook les in rechtrichten. :D Ik kan er ook wel een beetje tegen aanzien omdat het een kennismakingsles van 1.5 uur is en bang ben dat zowel ik als mijn paard dat niet gaan volhouden.
Maar goed, ze wil eerst zijn bouw en zijn gangen zien...Dan wil ze grondwerk met hem doen en daarna nog rijden denk ik.
Ik heb al een paar jaartjes geen les meer gehad dus......[/quote]
van wie heb je dan les als ik vragen mag?
ik heb namelijk ook les in het rechtrichten (volgens de manier van marijke de jong/bent branderup)

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:23

Claudia78 schreef:
lammie2701 schreef:
leuk voor je!!!

wat betreft het balansprobleem bij paarden, dat komt vaak door de natuurlijke scheefheid en de oplossing daarvoor is je paard rechtrichten (http://www.paardenbegrijpen.nl), ik krijg van mijn instructrise ook les in het rechtrichten (marion alblas, http://www.edelester.nl)

Hey wat grappig Lammie: Ik ga vanaf 28mei ook bij iemand lessen die les geeft in het rechtrichten omdat het met Gurbe ook niet wil. Hij is schots en scheef valt vooral gigantisch door zijn linker schouder om zijn rechter achterbeen te ontlasten omdat die zwakker is. Terwijl hij hem juist moet gaan gebruiken. 28 mei heb ik een kennismakings les bij Natalie van der Meide (http://www.fijnerijkunst.nl) Van die les uit gaan we zien of we eerst meer aan de basis gaan werken of dat ik anders met de jaarcursus rechtrichten mee ga doen. :D

Lammie: Hier nogmaals het amtwoord op je vraag :P ;)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:38

ooh ok... tjah soms is mijn hoofd net een vergiet...

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:30

ik heb niet echt een afwijking moet ik zeggen wel heb ik astma maar daar heb ik bij het paardrijden niet ec ht last van !

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:51

Nou, ik heb net gereden...WAT EEN DRAMA!!! :( Normaal komt ie naar me toe als ik hem uit het land haal maar hij vertikte het.
Toen ik hem uit het land haalde kwam de hals er al op en stoof ie al bijna weg omdat er een paar kinderen v/d camping op een skelter aan kwamen. Thuhuuu goeie oefening voor hem hoor. Hup het zadel erop en we zien het wel. In de spokenhoek was het waarschijnlijk weer een drukte van belang want daar wilde meneer echt niet doorheen. (ach jaaa spoken hebben ook het recht om naar een camping te gaan toch?) ;) Al met al is mijn conclusie: rijden was bagger...Maar een goede oefening met die harde wind...drukte...muziek :+

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:19

wat balen dat het zo bagger ging...

jana en ik zijn de afgelopen week met sprongen vooruit gegaan, alleen liepen mijn instructrice en ik tegen 1 ding aan...
niet alleen jana is scheef (linksgebogen) maar ik ook (door mijn scoliose en hypermobiliteit) dus nu doe ik een combi: mezelf rechtrichten en mijn paard...

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:58

Eigenlijk zou dat zoieso een goede basis zijn voor iedereen dat rechtrichten...Ik ben heel benieuwd hoor hoe we eruit gaan komen.
Ik lees zoveel over "scheve paarden" waar ik mijn paard in herken. Zo is hij bijv ongelovelijk kijkerig een beetje een redelijk temo heeft hij niet echt. Zoals ik al eerder vermeldde valt hij door zijn linkerschouder en op de linker volte gaat ie dan ook altijd veel harder draven omdat hij dat makkelijker vind. Ik heb ook ontzettend veel zin om me te richten op het grondwerk.
Je kijkt er vanaf de grond vaak heel anders tegenaan dan als je erop zit :+