Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:36

Hoi,

Hier ook twee maal met beperking.
Mijn zoon van 10 heeft ADHD, gecombineerd met PDD-NOS. Dit houdt in dat hij zich heel moeilijk kan concentreren en moeilijk contact maakt. Hij heeft heel veel moeite met veranderingen. Toen hij wilde gaan paardrijden, leek gewoon les op een manege me niet echt geschikt. Vreemde kinderen, mensen en met een beetje pech iedere week op een andere pony. Verder zijn de groepen natuurlijk redelijk groot en hij is echt gebaat bij 1 op 1 aandacht.

We besloten in december 2008 een pony te kopen voor hem. Het werd een 23 jarige B pony met veel ervaring. Een superbraaf beest. Ook hebben we een vriendin bereid gevonden om hem les te geven. Ze is bekend met autisme en weet precies hoe ze het aan moet pakken. De combinatie blijkt super te zijn. Als hij rijdt, zie ik aan zijn koppie dat hij erg geconcentreerd is. Een uur rijden zit er nog niet in maar 30 tot 45 minuten houdt hij het inmiddels wel vol. Echt super van hem. Ik merk ook dat hij contact maakt met de pony en dat hij er gesprekken mee voert. Hij begint dus zijn gevoelens te tonen!!!! *\o/* Er moet dan overigens niemand anders (behalve zijn vader of ik) bij de pony staan.

Ikzelf heb ADHD en gebruik mijn pony als therapeut. :D
Door de ADHD ben ik vaak aan het stuiteren en mijn hoofd loopt altijd over met gedachten. Die gedachten gaan dan met een snelheid van 220 kilometer per uur, doodvermoeiend. Het gekke is dat mijn hoofd, als ik met mijn pony bezig ben, helemaal leeg is. Ik ben dan ook niet onrustig of zo. Ik heb geen idee wat we zonder de pony's zouden moeten.

Alleen jammer dat ze niet officieel erkend worden als therapie :+

Groet,
Agnes

Relien

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:58

Hallo robeer,

welkom in dit topic.
fijn om te horen dat je zoontje het allemaal zo goed oppakt.
en er slim dat je idd niet voor manege lessen hebt gekozen.
mijn broer heeft adhd dus weet hoe dat kan zijn
en zelf heb ik een keer met iemand in de klas gezeten met autisme ik weet dat dit voor de persoon zelf ook niet leuk is,
wel fijn dat hij nu iets heeft waar hij zich aan vast kan houden

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:32

wat knap een pony die je zoontje kan helpen met zijn ADHD,super gewoon.
wat mij bij mij opvalt, is dat als ik me wat druk maak....mijn paarden hem smeren voor me!
dus denk als ik (de drukke vorm,zoals het zoontje van mijn vriendin) ADHD zou hebben, best wel problemen zou hebben met mijn paarden. (hij kan ze ook niet benaderen in de wei enz)voor jullie een super oplossing.nu kan ik me niet druk maken,door de pred/antibiotica loop ik als een zombie rond (lijk wel stoned en alles gaat erg traag)
paarden vinden me wel relaxt! ha ha ik baal ervan :(

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:26

ooh ik kan niet wachten tot het weekend.
dan ga ik weer lekker paardrijden :D,
ik zal dit x vragen of mijn vader foto's wil maken :D.

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:20

ik ben zaterdag helemaal zelf op limit gekomen, het duurde even maar het is me gelukt. en dat alleen omdat mijn "nieuwe" instructrice me niet wil helpen. me ook gewoon doodleuk willen laten wijken voor het linkerbeen, we hadden van tevoren gezegd dat ik dat niet kan, gelukkig is limit een superpaard en hebben we het overleefd. wat was ik trots op mezelf.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 06:39

gothica11 schreef:
ik ben zaterdag helemaal zelf op limit gekomen, het duurde even maar het is me gelukt. en dat alleen omdat mijn "nieuwe" instructrice me niet wil helpen. me ook gewoon doodleuk willen laten wijken voor het linkerbeen, we hadden van tevoren gezegd dat ik dat niet kan, gelukkig is limit een superpaard en hebben we het overleefd. wat was ik trots op mezelf.

knap dat je zelf op limit ben gekomen, maar ik vind het ronduit slecht van je 'nieuwe' instructrice dat ze je niet wilde helpen met opstappen en dat ze geen rekening hield met je beperking, vooral omdat je het van te voren nog hebt aangegeven...
ga je nog vaker bij hem/haar lessen? Ik zou het in ieder geval wel weten....ik zou het dus niet doen...

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:04

In het geval van echt niet willen helpen: Wat een flut intructrise......Ik had snel een andere gezocht... :(

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:32

gothica11 schreef:

waarom hielp ze je niet?

mijn instructrice liet me ook gewoon prutsen met opstappen, maar dat wasmeer dat Lizzy moest leren om stil te staan en ik strenger moest worden.
Nu helpt ze wel hoor, als ik haar vraag om mijn voet in de beugel te zetten doet ze dat gewoon. Niet dat me dat zelf niet lukt, maar het duurt altijd eventjes voordat ik die beugel aan mijn voet heb geprutst :P en ondertussen loopt juffrouw Lizzy dus stiekempjes weg......... dus is het wel handig als er iemand in de buurt is om even mijn voet erin te zetten :D

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:47

Ik ga daar idd niet meer lessen, het was voor 2x om te kijken of ik het volhou om 2x per dag te rijden, waarom ze me niet hielp weet ik niet. gewoon lui denk ik. maar aan de andere kant, nu weet ik wel dat het me weer zelf lukt, met veel pijn en moeite. zaterdag nog een keertje 2x op een dag rijden, en binnenkort mag ik van mijn echte instructrice mijn CBR gaan halen, ze denkt ook dat het me lukt om de F5 te gaan rijden. dus ik heb er zin in, en Limit ook, die houd wel van dat soort dingen.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:08

Robeer, welkom! Fijn dat het zo'n uitkomst voor jullie is :)

Gotica, wat asociaal zeg van je instructrice! (sorry).

Nou meiden. Ik ben door iemand gevraagd (is volgens mij vroeger instructrice geweest) of ik met haar kür op muziek wil doen, dan gaan we verkleed! Zo gaaf! Dus.. ideeën voor een thema? Ben zo vereerd dat zij MIJ vraagt.. Wouw!

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:49

gefeliciteerd!

thema ehm... geen idee

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:57

zoo, ben ik ook weer haha. Wat cool dat Jippe door de keuring is! Gefeliciteerd :D wat raar gothica, van je instructrice. Hopelijk vindt je 1 die goed bij je past! Enne...Madeira, veel succes met het bedenken van je thema!

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:14

Jeeej vanmiddag weer naar me paardje :D:D,,

ben al 2 weken niet geweest.
Heb zin om weer te rijden. :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:00

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:46

wauw, wat een beauty!!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:25

wow wat een knappe kerel!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:57

Op stal vermoedden een aantal mensen dat hij toch wel een tijdje hengst is geweest gezien zijn nek... :P
En ik zie dat ie op de foto in de zon bruiner lijkt dan hij is, maar dat geeft niks haha. Ja het is een mooi beessie :D
Mijn ouders waren er ook weg van. Mijn moeder durft nooit een paard te aaien maar deze wel.
En Stefan stond tegen hem aan te leunen (schouder aan schouder haha) en Kirsten omklemde zijn been en zei: Hij is soooo sgattig!

En nu ga ik slapen, want ik ben aardig gesloopt door alle spanning van deze week en niet te vergeten vandaag. Heb bijna niks kunnen eten de hele dag. Hmmmm Hoog Sensitief zijn: Is dat ook een beperking? (Ik zie het inmiddels meer als een verrijking, maar daar zijn wel slopende jaren aan vooraf gegaan)

Oja. Beste tip die ik vandaag kreeg (overal op toepasbaar) Doe vooral wat je zelf denkt en voelt dat goed is. Doe in elk geval nooit iets omdat iemand anders zegt dat je het zo moet doen. :Y)

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:30

@ zilfstar : mooi paardje jo daar kan je wel trots op zijn en wauw wat een nek !!.

ik heb gister lekker buiten gereden met mijn paardje eerst zou ik alleen gaan maar toen waren er nog 3 andere stal genootjes die ook gingen dus hop met ze 4e naar buiten en we hebben 2 om 2 gegalopeert omdat ze anders veels te heet worden en dat ging prima het was echt lekker weer buiten te rijden,
vanmiddag in de bak rijden en dan gaat mijn vader foto's maken :D, die zal ik vanavond wel met jullie delen.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:44

Zilfstar, wat heb je een prachtige fries gekocht! Mag je zeker trots op zijn!! Wouw :+: Heel veel plezier met jullie knappe Jippe :)

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:59

Ik heb vandaag heerlijk gereden :D.
eerst even in de bak waar mijn vader foto's ging maken hier hetTopic daarvan. En daarna ben ik nog lekker naar buiten gegaan met hem om hem even lekker uit te laten rennen.. dat was me toch lekker.
voel nu wel al mijn spieren maar het was het dubbel en dik waard

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:42

Ik denk dat een van de redenen dat de pony's zo goed werken voor mijn zoon en mezelf is de reactie die je terugkrijgt als je erg druk bent. De pony reageerd hier natuurlijk negatief op. Door je gedrag bewust aan te passen en je ook bewust te zijn van je gedrag zie je dat je een andere reactie terugkrijgt. Op den duur leer je je gedrag aanpassen in meerdere situatie omdat je immers 'ervaring' daarin hebt door de pony's. Werkt een beetje als neurofeedback zeg maar. En wat te denken van de rust die je krijgt door lekker met je pony een lange buitenrit te maken!!!!

Wat een prachtige fries trouwens, gefeliciteerd.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 23:16

Iedereen dank voor de felicitaties!

Vanmorgen geweest. Stond al op de paddock en toen ik uitstapte hinnikte hij naar ons! Lief he. Poetsen op poetsplaats was niet geslaagd. Meneer wilde er weg, kwam omhoog etc en ik had echt zoiets van: OK en nu? Iemand ging hooi halen en toen kwam ie wat tot rust. Even borstel erover heen en 1 hoef gekrabd. Hij wilde hem uit mijn handen rukken, maar hij mocht hem pas neerzetten als IK het goed vond. Dat werkte wel. Toen ie wat rustiger was weer naar buiten gegaan naar de paddock. Hij liep vrij rustig mee, nog wel wat jumpy (snel schrikken). Later op de wei gezet, alleen. Toen liep ie ook goed mee. Hij stond alleen en begon rond te draven enzo. Toen hebben we hetzelfde paard (Zijn directe buurman op stal) erbij gezet als gister en daar werd ie meteen kalm van. Heeft over de draad kennis gemaakt met rest van de ruinengroep. Geen gegil gehoord en Jippe haalde steeds als eerste zijn hoofd weer weg. Ging dus goed.

Vanavond weer geweest. Hij stond al op stal. Man en kinderen hebben lekker meegeholpen alles binnen te halen en hooi te geven. Was echt leuk voor ze. Jippe steeds kijken en doen. Ik had het idee dat hij echt die kids van mij in de gaten hield maar kan ook de binnen komende paarden zijn geweest. Maar hij zag ze een tijdje niet, de kids en toen kwamen ze er aan (wel met een paard bij zich) en toen hinnikte hij weer op het moment dat beide kinderen in beeld waren en het paard nog niet... Ik heb hem gekroeld en ben even in de stal geweest. Overal aanraken, hoefje optillen, dat deed hij dit keer goed. Midden in de box gaan staan en toen liep ie keurig een rondje om mij heen. Aan het eind van ons bezoek stond ie wat rustig voor zich uit te staren, begon een soort van geeuwen en stond uiteindelijk te doezelen (met van die half dichte oogjes en zo'n willekeurig bewegend onderlipje). Dus ik denk dat ie zich wel op zijn gemak gaat voelen. Nu hopelijk ook eerdaags gewoon op het erf want dat vind hij nog het engst: erf en poetsplek.

Morgen ga ik weer als de kids naar school zijn. Ik ga hem denk ik uitgebreid in zijn box poetsen. Dan kan hij mij ook besnuffelen enzo. Ben van plan daarna te longeren. En om 10 uur komt de stalhouder en dan gaat ie de ruinengroep in. Ben benieuwd hoe dat gaat lopen... Poetsplek laat ik nog even zitten. Eerst tot rust en vertrouwen komen zegt mijn gevoel.

Hebben jullie ook de ervaring dat een paard op zijn nieuwe plek er een aantal dagen over doet om tot kalmte te komen? Bij zijn vorige eigenaren was hij zo relaxed en nu loopt ie echt continu te draaien op het erf en te snuiven. Hopelijk is dat eerdaags weg en gaat ie mij vertrouwen. Want dat steigeren op de poetsplek was echt indrukwekkend zeg!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 23:29

een verhuizing is voor sommige paarden echt heel ingrijpend, dus geef 'm wat tijd om te wennen. Komt echt wel goed hoor!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 23:39

Ik rij niet met een beperking, maar we hebben wel een fantastische uitvinding gemaakt.
De zoon van... waar ik ook rij (wil ze er niet bij betrekken) 6 jaar, met een waterhoofd en nog veel meer. Leuk jochie, maar zeer gehandicapt dus.
Rijd op een shetlander, echt leuk. Om de shet te beschermen in eerste instantie met een halster rijden, maar dat functioneerde helemaal niet. Dus we hebben een gewoon hoofdstel in met een zacht bitje, als teugels hebben we gewoon touw genomen met daartussen een stuk waterslang, met jaja, links een blauw tape eromheen en rechts een rood stuk tape hihi, dit werkt zo super (hij kan namelijk goed fietsen).
vriendelijk voor de pony en goed te begrijpen voor.... nou ja goed, hem dus ;) .

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:39

wat leuk dat je dat hebt bedacht...en volgens mij ook goed duidelijk voor beide partijen, als ik het zo hoor...

@ zilfstar: Jana heeft er bijna een maand over gedaan voor ze zich helemaal vertrouwd en relaxed voelde...maar bij ons heeft freestylen enorm geholpen...