hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:10

SandraVerl schreef:
Ik heb geen hms, maar wel een pak lichamelijke klachten die overeen stemmen met jullie klachten (rugpijn, pijnlijke nek/schouder, migraine, pijn in de knieën tijdens het rijden).Dus heb ik een vraagje aan zij die nog paardrijden: rijden jullie op gewone paarden of gangenpaarden? En welke paarden zijn volgens jullie het fijnste om mee te rijden?

Ik geef de voorkeur aan paard/pony met een vlakke gangen.
Mijn rug vind dat fijner :)

liekensancho

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:16

Ik kamp met artritis psoriatica ( vorm van reuma met psoriasis), fibromyalgie ( sinds afgelopen 2 jaar blijkt nu pas) en daaruit voortvloeiend extreme vermoeidheid. Met een eigen erf, groententuin, 2 paarden, 3 honden etc.. en geen hulp van partner ( dus nieuwe ren zetten, en noem het zo gek maar op, ik doe het zelf... soms met 5 minuten hulp van mijn man op een dag dat hij zin heeft :-( ).
De pijn is echt soms niet te harden maar de extreme moeheid is ook echt vreselijk. Ik moet ook 'leren' te nuanceren maar dan nog komt vaak van de gemaakte plannen niks op een dag en is het maar 'kijken hoe ver ik kom'. Het is gewoon aanpakken en dingen blijven doen maar het valt niet mee zo te leven, ik weet er dus ook alles van.

sterkte en blijf je hobby gewoon doen, ook al klinkt dat 'gemakkelijk' het is tenslotte ook wat we leuk vinden :-).

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:21

liekensancho schreef:
Ik kamp met artritis psoriatica ( vorm van reuma met psoriasis), fibromyalgie ( sinds afgelopen 2 jaar blijkt nu pas) en daaruit voortvloeiend extreme vermoeidheid. Met een eigen erf, groententuin, 2 paarden, 3 honden etc.. en geen hulp van partner ( dus nieuwe ren zetten, en noem het zo gek maar op, ik doe het zelf... soms met 5 minuten hulp van mijn man op een dag dat hij zin heeft :-( ).
De pijn is echt soms niet te harden maar de extreme moeheid is ook echt vreselijk. Ik moet ook 'leren' te nuanceren maar dan nog komt vaak van de gemaakte plannen niks op een dag en is het maar 'kijken hoe ver ik kom'. Het is gewoon aanpakken en dingen blijven doen maar het valt niet mee zo te leven, ik weet er dus ook alles van.

sterkte en blijf je hobby gewoon doen, ook al klinkt dat 'gemakkelijk' het is tenslotte ook wat we leuk vinden :-).

Mag ik vragen waarom jou man je niet helpt? Je hoeft geen antwoord te geven hoor!
Mijn man laat me veel zelf doen, maar ik krijg wel alle hulp die nodig heb als hij thuis is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:55

RoosTinker schreef:
SandraVerl schreef:
Ik heb geen hms, maar wel een pak lichamelijke klachten die overeen stemmen met jullie klachten (rugpijn, pijnlijke nek/schouder, migraine, pijn in de knieën tijdens het rijden).Dus heb ik een vraagje aan zij die nog paardrijden: rijden jullie op gewone paarden of gangenpaarden? En welke paarden zijn volgens jullie het fijnste om mee te rijden?

Ik geef de voorkeur aan paard/pony met een vlakke gangen.
Mijn rug vind dat fijner :)

Ik heb vorig jaar op een paint gereden, had na 3 weken nog rugpijn, de eigenaar zei nochtans dat het dier een zachte jog (hoop dat ik het juist schrijf) had. Ben ook een Peruaanse Paso gaan rijden en dia zat zalig. Verschil is wel dat ik 3 uur op die paint en slechts 30 minuten op de Paso gezeten heb. Ik wil blijven rijden, wat met mijn eigen paard niet meer lukt (meneer is nogal een heethoofd en dat kan ik echt niet meer aan). Mijn rugprobleem is tgv een indeukingsfractuur van 2 ruggenwervels, mijn nek en schouders tgv contracturen (rechter schoudergordel is littekenweefsel, ben verbrand toen ik 9 maand was).
Ik heb dus nood aan een betrouwbaar paard, met zachte gangen en als ik dit topic lees, denk ik dat jullie de mensen zijn die mij goede raad kunnen geven.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:03

Ik heb voor mijn zere enkels met rijden, van die schuine steuntjes in de stijgbeugel. Daar heb ik veel baat bij. Ik rij op mijn kwpn-er veel door. Met sta en zit heb ik meer moeite. Ik heb mij zelf wel een houding aangeleerd waardoor mijn bekken en rug minder belast wordt. Ik zit dan wat onderuit zeg maar. Waardoor mijn bekken was kanteld. Als ik dat lichtrij doe ik dat eigenlijk alleen door mijn bekken heen en terug te kantelen en niet in te gaan staan. Dit werkt voor mij heel goed en kan het zo uren volhouden. Ook na die tijd geen last.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:05

Ik ken het.
Heb het al vanaf jong meisje.

Het laatste jaar is het wel extemer geworden.
Schouder die me regelmatig uit de kom gaat etc. Dat soort dingen vermoeien alleen maar erger.

Ik wordt sochtends vaak wakker dat ik het liefst weer ga slapen.
Hoe meer ik de dag ervoor heb gedaan, hoe erger het is.

Paarden rijden is heel verschillend, ene dag 2 andere dag 5.
Maar als ik er meerdere rij, moet ik ze direct achter elkaar doen.
Want na het rijden stort mijn lichaam echt in.

Precies zoals je zegt ts: Na een uurtje lopen stort mijn lichaam ook letterlijk in elkaar.

En het is inderdaad mee leren leven.
De dagen dat ik veel doe, weet ik gewoon dat ik de dag erna niks waard ben.

Ik doe zoveel mogelijk zelf en moet mezelf er soms echt doorheen slepen.
Hoe meer je eraan toegeeft hoe erger het bij mij wordt.
Maar de dagen dat ik echt niet kan staat vriendlief 200% voor me klaar om me te helpen.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 11:48

SandraVerl schreef:

Ik rijd momenteel zelf fjorden, meer door dat het zo gelopen is. Heb hier voor zowel warm als koud bloed gereden. Mijn ervaring is dat koud bloed vaak wat vlakker lopen en voor mij stabieler zitten. Stabieler houd dan ook pijnvermindering in, omdat ik mezelf minder vaak hoef te corrigeren.

Echter is dit mijn eigen ervaring. Er zijn natuurlijk ook warmbloed die stabiel lopen en visa versa. :')

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:03

kvulden schreef:
Paard_Aap.... ik was er eerst ook voor bij de fysio. Helaas heeft hij de schade vele malen groter gemaakt. Mijn kaken waren op mij 20ste al kompleet geruïneerd. En flink ontstoken door de belasting. Je kunt altijd eens iemand na laten kijken. Bij mij hebben ze toen ook nog eerst een kijk operatie gedaan de soort van meniscus was compleet verdwenen. Maar ik kan natuurlijk niet jouw situatie inschatten.

Dat lijkt me erg vervelend. :(:) Maar ik denk zelf dat het bij mij niet zo erg is, als het bij jouw was/is. :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:42

Gelukkig maar Paard_App

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 23:45

Hoi! Ik heb het helaas ook, en dan in bijna al mijn gewrichten... Gelukkig gaat 1 a twee uur paardrijden nog wel.

Edit: Zijn jullie ook vaak ''moe''

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 06:59

Ik ben inderdaad vaak moe, maar weet niet of dat er bij hoort. Heb ook een gluten intolerantie, dat geeft ook vermoeidheid.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:49

Ik ben ook vaak moe :)
1 dag iets doen staat dan ook san 1 dag niks doen..

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:28

Ik heb ook hypermobiliteit, kwam erachter toen me knieschijf uit de kom geschoten was en toen fysiotherapie kreeg, fysiotherapeut zei toen dat ik hypermobiliteit heb.

Had al van kleins af aan dat al mijn gewrichten knakken, nooit bij nagedacht dat het daar aan kon liggen.

Maar ik kan gewoon mijn ding doen, rij paard en ik doe mijn ding! Moet alleen wel rustiger afstijgen, vooral in de bak, want me gewrichten schieten er natuurlijk een stuk sneller uit! Gelukkig heb ik nog nergens pijn ervan! Hopelijk blijft dat ook zo.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:49

Ja ik kan meepraten,
Halfjaar geleden begon het, met gym had ik last van mijn heupen en tijdens het rolschaatsen kreeg ik grijpende pijn in mijn stuitje, knie en rug.

Heb zeker vijf maanden met de pijn gesport, was gewoon overbelast. Niet dus...

Twee keer naar de huisarts geweest, geen resultaat. Ze dachten groeipijn, nu ben ik al twee jaar niet langer geworden dus dat leek me echt onmogelijk :+ Maarja, het zal wel wegtrekken.

Met kunstrolschaatsen kon ik steeds minder doen. De zweefstanden en pirouetten deden echt enorm veel pijn met het been optillen en als ik viel kon ik amper doorgaan. En ja, rolschaatsen is een sport van vallen en opstaan, het ging niet meer.
Ik deed minder en de laatste twee wedstrijden was ik écht héél hard gevallen, bij beide wedstrijden zijn al mijn sprongen fout gegaan.
Huilend de baan af, twee wedstrijden achter elkaar...
Ik wilde niet meer rolschaatsen.
Mijn reputatie als sterke vijand was weg, ik hoorde mensen van andere verenigingen achter mijn rug praten en voelde me onzeker.
Mijn trainster ging een gesprek met me aan en besloot dat ik naar de fysiotherapeut moest, dat stomme stuitje oplossen.
Dus ging ik naar haar broer, manueel fysiotherapeut, hij onderzocht me en constateerde Hypermobiliteit in rug, stuitje en rechterknie.
Ik had wat? :?
Na alles uitgelegd te hebben begreep ik het, mijn gewrichten waren te soepel, ik had te veel strekwerk gedaan (met rolschaatsen) en te snel de spagaat geleerd, ze waren slap geworden.
Hypermobiliteit word je mee geboren, maar je merkt het pas later op...
Dus heb ik dertien weken bij de fysio gelopen en heb ik vrij gekregen van rolschaatsen.
Hoe ik begon met 15 seconden planken werd uiteindelijk 70 seconden planken, mocht ik 20 minuten op de crosstrainer en deed veel steps en til oefeningen.

Ik voelde me fitter en mijn buikje werd strakker, helemaal mooi!

Tijdens de fysio mocht ik wel doorgaan met paardrijden, ik had er eerst heel veel last van, vooral toen ik plat op mijn rug was gevallen van mijn bijrijdpaard.
Na een paar keer te vallen zonder pijn en het rijden goed op te pakken zakte de pijn, ik heb nu alleen nog wel eens last van mijn stuitje of onderrug.

Ik mocht na 12 weken het rolschaatsen oppakken, dit deed iets meer pijn, maar door mijn versterkte spieren pakte ik het goed op.

De hypermobiliteit gaat nooit weg, ik moet er gewoon te sterk voor zijn :j

Ik kan nu wel weer gewoon sporten, maar na tillen krijg ik wel echt nog pijn.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 22:01

Ja ik ben heel snel moe! Komt wss ook deels door pijn hoor! Ik wist zelfs niet eens dat het bestond! De dokter zei het en kijn reactie was wtf is dat hahaha

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:42

Ik heb een vraagje aan jullie. Een aantal dagen is mijn schouder hoogstwaarschijnlijk uit de kom geschoten, wel gelijk weer terug. Dus een subluxatie of een luxatie. Ik hoorde toen heel veel kraken en het deed pijn, daarna een doof gevoel en m'n schouder tintelde. Dat verdween later en ik heb er niet veel last van gehad, maar heb hem ook minder gebruikt.
Nou speelde ik vandaag toevallig viool en ik kon het niet eens volhouden met mijn schouder, klinkt dus als krachtverlies. Ik heb er nu pijn aan en mijn schouder en mijn arm voelen vreemd, had net weer dat mijn arm ging tintelen.
Ik twijfel nu of ik wel naar de dokter moet gaan, aangezien ik hypermobiliteit heb weet ik niet of het wel echt iets is om naar te laten kijken. Wat zouden jullie doen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:57

Rechtstreeks naar een manueel therapeut als je die hebt of idd naar de huisarts. Dat je hypermobiel bent, betekent niet dat je alles wat verkeerd schiet maar moet accepteren he! Hier kunnen ze gewoon wat aan doen, dikke kans dat het toch net niet lekker is terug geschoten.

Ik heb veel problemen met mn schouder, mijn linker is te ruim. Godzijdank door beheerst bewegen nog nooit volledig uit de kom geschoten, maar regelmatig wel net een stukje. Als mijn manueel therapeut (fysio) mn schouder weer goed zet, is het ook altijd net zo'n klein tikje die je voelt en hoort, meer niet. Maar allemachtig wat voelt het naar als het fout zit! Ik lig er van wakker omdat mn arm steeds gaat slapen. Gister met uitmesten voelde mn arm aan alsof ik stroomdraad vastpakte, echt zo'n schok er doorheen. Krachtverlies is ook herkenbaar. En sowieso voelt mn arm en schouder dan gewoon naar aan, geen echt erge pijn maar continu een zeurend gevoel in spieren en pezen.
Mijn schouder tikt heel vaak naar voren (minstens 1x per maand) en gaat nooit vanzelf weer terug. Ik ging er altijd voor naar de manueel, maar dat kostte me zoveel afspraken dat ze mijn vriend de techniek heeft geleerd. Dus regelmatig zet hij mn schouder weer terug.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:19

Hier ook hms.
Dit is geconstateerd door mijn reumatoloog toen ik ongeveer 10 jaar was (jeugdreuma)
Ik heb het meest last van m'n knieën heupen schouders en polsen.
Het van de trap vallen ken ik ook.
Vaak mis ik een tree omdat m'n knie op slot schiet of de verkeerde kant op buigt.
Mijn gewrichten kraken ook allemaal.
Mijn schouders zitten ook erg los en icm mijn zware werk heb ik mijn schouders en polsen inmiddels aardig overbelast en verpest.
Waarschijnlijk stop ik dit jaar nog met werken want het is inmiddels behoorlijk ondraaglijk.

Rijden heb ik sinds een paar weken weer opgepakt.
Meestal rij ik 1-2 keer per week en verder alleen longeren.
Mijn paard is gruwelijk sterk dus ik merk nu naar 5 dgn vrij fanatiek rijden dat mijn armen het hier niet mee eens zijn
Ook mijn knieën en heupen zijn op moment ook weer flink pijnlijk.

Ik heb tramadol waar ik zo nu en dan een halve van neem. Dit helpt voldoende voor een halve dag.
van een hele pil ga ik raar doen :')
Diclodinac ben ik allergisch voor en paracetamol of ibu werkt niet voldoende helaas.

mee leren leven en stoppen met werken is het advies van mijn arts.

2.5 jaar geleden ben ik wel geopereerd aan m'n rechter schouder.
Deze is 'wat strakker' gezet en heb ik nu ook wel wat minder last van dan eerst

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:43

Ik ben dus naar de huisarts geweest. Volgens hem zit hij er goed in. Ik kon een foto laten maken, maar hij dacht niet dat daar veel aan te zien zou zijn. Dus nu moet ik maar 1/2 weken afwachten en daarna naar de fysio.
Het gevoel in mn schouder is alleen wel echt heel erg vervelend. Ik kan het niet zo goed uitleggen, het is een mix tussen pijn en een dood gevoel o.i.d. Maar ik weet nu dus niet zo goed wat ik er mee aan moet.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:42

Ik denk dat een huisarts bij mijn schouder ook zou denken dat het goed zit. Het is bij mij echt een klein stukje, nauwelijks voelbaar voor een ander. Heeft hij gezegd waarom je moet wachten met de fysio? Ik zou er meteen heen gaan, je hebt ook geen verwijzing nodig. Je spieren en pezen kunnen een flinke klap hebben gehad en dat heeft tijd nodig, maar een fysio kan daar evt nog bij helpen. Misschien zitten er wat spieren verkrampt of toch het gewricht net niet lekker.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 13:56

Ik ben het met Zwerte eens!
Er even een fysiotherapeut naar laten kijken kan geen kwaad. Als hij hetzelfde zegt zit er inderdaad niks anders op dan uitzitten, maar vaak kunnen ze wel wat doen m

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:00

Nee hij heeft niet gezegd waarom ik moest wachten. Alleen dat ik hem niet stil moest houden en zelf ook oefeningen kon doen. Ik denk dat ik de fysio maar gewoon ga bellen en daar langs ga. Die weet er voor mijn gevoel toch meer van. Het voelt inderdaad alsof m'n schouder gewoon niet lekker zit, heel naar. Misschien kan de fysio er wat mee inderdaad.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 14:02

Inderdaad! De HA kan niet bepalen wat jij voelt.. succes, ik hoop dat de fysio je kan helpen!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:04

Beetje speciale tape op de juiste plekken kan ook iets zijn wat kan helpen, ondersteunt de spieren en banden. Een goede fysio zal iig niks doen wat schadelijk is en hebben er veel meer verstand van dan een huisarts. Mijn huisarts heeft me naar de fysio gestuurd vanwege hoge spierspanning in mn rug. Meer kon hij zo niet ontdekken maar deed ook de moeite niet, aangezien een fysio dat veel beter kan bepalen. Vond ik een fijne aanpak! Hij zag en voelde wel dat er iets mis was, maar liet het aan de fysio om dat verder uit te zoeken. En toen bleek ik dus hypermobiel te zijn en alles daardoor muurvast was gaan zitten.

Ik kan me goed voorstellen hoe je je voelt....ik heb veel en vaak last van mn rug, maar liever mn hele rug pijn dan die verrekte schouder. Dat is zo naar en beperkend! Het is een heel erg frustrerend gevoel.

Zit er trouwens ook een knakje in? Dat heb ik vaak, als ik dan mn arm rond zwaai voel en hoor ik elk rondje een kleine tik. Als ik twijfel of mn schouder weer fout zit of gewoon wat zeurt door overbelasting, kan ik het daar altijd aan merken. Ik knak en kraak overal wel, maar die schouder doet dat dan echt bij elk rondje die ik draai. Blijven bewegen is sowieso goed trouwens.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:24

Nou heb morgen om 12.00 een afspraak, dus dat is fijn. :) Gelukkig kennen ze me daar al, ook met mijn hypermobiliteit etc.

@miramii bedankt :) Ik hoop ook dat ze iets kunnen doen inderdaad!

@Zwrte Het is inderdaad een frustrerend gevoel. Zou zo m'n arm eraf halen als het kon haha. :')

Er zit inderdaad een knakje in, alleen niet direct in mijn schouder maar iets ernaast ofzo. Ik probeer nu ook wel wat te bewegen, maar vind het toch moeilijk. Onbewust gebruik je, je arm dan minder.
Ben iniedergeval benieuwd morgen.