welk ras raden jullie mij aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

Re: welk ras raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:00

Ja inderdaad pardon.. Had ik over het hoofd gezien.
Mijn haflinger is gemiddeld een stuk intelligenter dan een gemiddel paard.

Ik vraag me af of de TS nog wel verschijnt in dit topic, aangezien ze vanaf de 19e al niet meer op bokt geweest is. ;)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:04

Sonja schreef:
Juist met jouw beperking zou ik een wat intelligenter en minder lomp paard nemen dan een fjord, haflinger of tinker... Ik zou eerder denken richting een New Forest bijvoorbeeld.

Mag ik vragen waar je bovenstaande wijsheid vandaan hebt? }:0

Verder kan ik de TS adviseren wat op te zoeken over rassen. Zoals beantsje al zegt zijn quarters ook zeer vriendelijke paarden. Een trekpaard zou ik mee oppassen, kinderen kunnen er zo mee wegrijden maar wel als deze uitstekend is opgevoed.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:09

Ik zou tegen de TS willen zeggen, gewoon lekker rustig kijken, niet overhaaste beslissingen nemen en zeker al deze meningen hier een beetje links laten liggen.

Kijken, paardje rijden, nog een keertje kijken is het beste! Ga langs zoveel verschillende rassen en ervaar dan wat het beste bij jou en je gezin past!

Succes ermee!

ekelienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:39

FJord (moderne) van 1.50/1.65

Adeline6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:16

ik vind dat het er aan ligt hoe groot je bent en hoe zwaar. :?
maar het zal een sterke en een gro(o)t(e) paard/pony uitkomen volgens mij. :))
ik heb ervaring met paardrijden. *D
maar had je vroeger al wel gereden?
ik denk dat een Haflinger of een Tinker wel bij je past! +:)+

Luucz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:43

ik zou voor een rustige haflinger, of een lieve tinker gaan. Dan moet je wel opletten dat het geen lomp paard is, zeker met kinderen erbij ;) succes met je zoektocht!

miriammiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:10

Sonja schreef:
Juist met jouw beperking zou ik een wat intelligenter en minder lomp paard nemen dan een fjord, haflinger of tinker... Ik zou eerder denken richting een New Forest bijvoorbeeld.

Haflingers zijn niet lomp hoor, ze kunnen hartstikke slim zijn!
Mijn verzorghaflingers zijn toevallig helemaal niet lomp!
ik verzorg zelf ook haflingers, ze kunnen een leuk sprongetje maken, af en toe dressuur wedstrijdje zul je er ook wel mee kunnen.maar ikzelf rijdt er ook heel veel mee buiten.
ze blijven dan ook erg koel. als er iets raars gebeurd gaat ie niet helemaal gek doen.
Haflingers lijken me wel een leuke optie. ;)
natuurlijk moet er wel een klik etc. hebben

pyter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:08

Haflinger of Fjord misschien... Die zijn ook niet zo heel groot....
Veel succes;)

paardenkg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:33

wel eens gedacht aan een shire, wij hebben zelf een shire en dit ras is verschrikkelijk lief naar eigenlijk alles en iedereen toe. daarnaast hebben ze absoluut niet dagelijks beweging nodig als ze maar naar buiten kunnen.
anders zou ik zelf voor een tinker gaan omdat die over het algemeen net iets minder koppig zijn dan haflingers en fjorden.
veel succes met zoeken naar een paardje en vooral veel plezier!

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:05

als je graag een iets van een fries wilt maar een fries te groot
voor de kinderen, is misschien een Mérens een optie.
zijn over het algemeen kleiner dan een Fries maar wel een stevige bouw. :o

linda1myrna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:59

sinds kort heb ik een merens.
het zijn niet zulke grote pony's
ik weet niet of je ze kent, het zij neen soort kleine friezen.
kijk maar op http://www.merensstamboek.nl

het is echt een geweldig betrouwbaar ras
en koudbloeds

op de site staat een telefoon nummer van annelies koppel. ze weet heel veel te vertellen over merenzen
en over merensen die te koop staan!
laat even weten welke je neemt :D ik ben benieuwd

mail me anders voor meer info

xPaardengek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:43

waarom wil je een ras? Er kan ook een rustige paard of pony zijn met een kruising. Je moet rustig nadenken, en rustig kijken of er leuke paarden te koop zijn die aan al je eisen voldoen.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:02

Stronglady schreef:
fjordnina schreef:
Met de fjorden zou ik in jouw geval niet bij een particulier kopen, maar bij een fijne fokker. Ook daarin zou ik heel selectief zijn. Indien je dat wilt overwegen wil ik je via pb wel een aantal aan en afraders op basis van mijn ervaringen geven. Een particulier is vaak blij met iedere kijker, terwijl een fokker door het grotere aanbod toch wel kijkers krijgt en hem om het even is welk paard hij verkoopt. Daardoor kan hij een eerlijker advies geven.

Is misschien wel een hele goeie tip en zou dan ook voor andere rassen net zo goed gelden? Ben tot nu toe eigenlijk alleen maar op MP aan het rondstruinen, dus vooral particulier! Ik ontvang graag een pb-tje fjordnina! Verkopen fokkers ook wat oudere dieren die alles al kennen?

Hier op bokt zijn vast ook wel fokkers te vinden?

Het paardje dat ik gekocht heb is van een fokker (de stiefvader van een vriendin van mij),
Als je graag een fjord wilt, zou ik voor een kunar gaan. Die hebben echt een gouden karakter. :)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:16

__Robijn__ schreef:
Waarom neem je geen trekpaard? Die zijn zo rustig en makkelijk. Een klein kind kan er op wegrijden. Of indd een fries, 1 die al wat ouder is, zou geen jong paard nemen! Je hebt super makke te koop staan. Een trekpaard is groot maar ongelofelijk lief! en ze zijn niet allemaal groot. Ik zou geen fjord ofzo nemen, vaak zijn het sterke paarden met een dominant karakter. Niet allen, maar vaak maken 'beginners' de fout om een fjord te kiezen!

succes

Laat ik hier even op reageren.

Niet alle fjorden hebben een dominant karakter. Sterker nog; ik zou geen fjord kunnen bedenken die een ontzettend dominant karakter heeft. Neem de kunar's, die staan bekend om hun lieve en gemakkelijke karakter.
Een fjord heeft vaak duidelijkheid nodig, moet weten wie de baas is.
en dat over die 'beginners', daar klopt natuurlijk niks van. :\

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:40

ik zou gewoon een beetje rondkijken en niet echt op een ras afgaan :)

MeJustC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:17

2 vriendinnen van mij hebben een newforest en die zyn vreselijk ondeugend en wild er druk, dus ik denk niet dat het een goede keuze dan zou zyn, een ijslander lijkt mij wel een goed idee!

Groetjes!

Castor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:05

Wel eens van een Criollo gehoord?
Heerlijke buitenrijd paarden en als ze je eenmaal kennen super gehoorzaam en gaan voor je door het vuur.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:07

Een kleine Groninger is veelzijdig, meewerkend, heeeeel braaf en het karakter is ongecompliceerd. Echte aanrader!

fedede5991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:33

Ik denk dat een fries wel geschikt zou kunnen zijn.
Als je een neemt die ouder is dan 8 en goed beleerd is, dan is die dus al mooi doorgereden en kunnen er ook wel kinderen op en een voordeel van friezen is ook dat ze aardig rustig zijn.
Ik denk dat als je echt een wat rustig paardje wilt dat je dan voor een vroeg gecastreerde ruin moet gaan. Ruinen zijn veel rustiger dan de meeste merries en hengsten.

fab_pacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:46

Haflinger en Fjorden kunnen idd erg eigenwijs zijn & sterk.
Je hebt er ook zeker lieve tussen hoor..
Ik zou in ieder geval kiezen voor een wat ouder paardje (vanaf 12 jr) Deze hebben meestal de pubertijd al gehad,en hebben niet elke dag de intensieve beweging nodig.
IJslander lijkt mij ook geschikt voor je, hebben ook erg fijne gangen.
Of misschien een manege paard?

Succes

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:51

Een ijslander kan qua gangen zeer geschikt voor je zijn. Maar ze kunnen soms zeer werkwillig zijn en ze staan bekend als aardig temprament vol. Neem mijn ijslander bijvoorbeeld, ahaar zet je niet zomaar een dagje weg. Ze is dol op hard werken en je merkt het direkt als je een dagje niet hebt gereden.
Als je voor een ijslander gaat ga dan specifiek opzoek naar een met een rustig temprament. Neem een ouder ervaren paard die zijn vaak al een stukje rustiger.
Het beste zou je denk ik een echt goede tolter kunnen nemen, tolt zit heel erg comfortabel en zeker voor iemand met pijn is het heel erg fijn.
Ik merk het zelf ook, de laatste tijd veel last van mijn rug dus nu tolt ik veel met mijn ijslander, scheeld echt heel veel.
Mijn ijslander is dol op kinderen en is ook heel erg voorzichtig met ze.
Bedenk wel dat ijslanders vaak wat duurder zijn dan fjorden of haflingers.

Misschien is het een goed idee om contact op te nemen met een ijslander manege, dan kan je het tolten een keer uitproberen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:57

Ik ga mee met Pluklief. De IJslander is 'subtieler' te rijden en in de omgang (over het algemeen, en gebaseerd op eigen ervaring) dan voorgenoemde koudbloedrassen (mede door een langere opvoeding in de kudde).
Het is ook een wat 'fijner/ ranker' type, en voor mensen die snel pijn hebben (zoals ik helaas ook) zijn veel koudbloeden te breed voor het bekken.
Eerst gaan lessen, aanvoelen wat bij je past lijkt me slim. Er zijn goede IJslanderbedrijven waar dat kan.
Steek je licht eens op op het IJslanderforum of op Tolt.nl

Succes!

YLoveSpooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:25

Ik heb ook een New Forest Pony.
Die is niet zo groot, maar zelf mijn nicht
kan er op rijden. Mijn zusje van 4 helpt
me vaak met poetsen. Hij is altijd heel rustig
en mak. Hij heeft ook hele vlakke gangen.
Ik zij daar voor gaan.

Fjalar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:06

Hoii,
Ik zou denk ik ook voor een IJslander of een Haflinger gaan. Die zijn toch wel stevig en dat zit denk ik voor jou dan lekkerder!
Veel plezier met jouw paard! ;)

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:50

Ik ga mee met de New Forest .