Autisme; de paardenjongen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:17

Ben ook heel erg benieuwd naar de film!

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:24

stip! Ik heb nu niet de rust om alles te lezen, maar dat ga ik nog doen :D

lagavita

Re: Autisme; de paardenjongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 00:42

veel plezier kistaah we horen het wel

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:26

Mooi ventje zeg !
ik ben dan wel pas 15 , maar ik heb altijd wel een bepaalde band met autistische kids , werk ook op een andere manier met paarden dan de meeste .
vind het wel intressant !

Veel succes ermee !

GeneralHamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:03

Jeetje! Wat goed dit topic! Hier was ik niet van op de hoogte, heb net even gekeken en het boek besteld :D.
Wij hebben een zoon van 15 met pdd-nos die eigenlijk door paarden echt "mens" is geworden en helemaal open gaat. Heb nu geen tijd om het hele verhaal neer te tikken, maar ik zou er ook zo een boek over kunnen schrijven!
Inmiddels heeft hij zelf een eigen paard :D.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:16

GeneralH. Ben benieuwd naar je verhaal. Ik heb een broer met PDD NOS die ook een natuurlijk gevoel voor paarden heeft, alleen niet de bijzondere liefde voor het paard zoals ik die wel heb. Je kunt hem echter zo op een paard zetten, hij rijdt er zo op weg, zonder dat hij ooit les heeft gehad! :D
Hij heeft ook met katten een speciale band, heel leuk is dat.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:04

lagavita schreef:
Het is zeker leuk om te lezen ijs. Was ook erg leuk dat sophie toen werd ingezet voor de demonstratie. Binnenkort gaat ze ook voor publiek staan weer. Degene die haar least gaat ermee naar een cross waar ze berichten moet overbrengen te paard naar de verschillende hindernissen. Soort postbode laat maar zeggen. Nu maar hopen dat Sophie zelf niet over de hindernissen gaat want springen vindt ze wel erg leuk!

en sophie heeft het super gedaan, ben echt trots op haar!
Ben superblij dat lagavita me de kans heeft gegeven sophie op stal te hebben, ze is echt heel bijzonder!

EvaPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:22

hallo , ik zat er zelf ook door te bladeren omdat een familielid ook autistisch is , ik ben toen ook naar horse event 2009 geweest en daar hadden ze ook een clinic daarover , en we willen binnenkort ook met een pony gaan werken .

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:34

Heb het boek bijna uit. Echt heel mooi!!
Gaaf dat er zoveel filmpjes en foto's op internet te vinden zijn.
Nu wachten op de film.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:41

Heb het boek ook besteld, ben erg benieuwd!!

Werk zelf in het onderwijs, en heb daar geregeld te maken met leerlingen met autisme. Daarnaast geef ik ook paardrijlessen aan een meisje met autisme, dit wil ik straks ook gaan uitbreiden.

Ben echt erg benieuwd!

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:48

Ik heb het boek straks uitgelezen.
Moest er gewoon van huilen toen ik het uit had.
Ik ben lerares en heb gewerkt met "lichtere" autisten, herkenbare dingen gelezen.
Wat me vooral greep waren de contacten met dieren!!

Boncho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:53

Ik heb het boek zojuist gehaald bij de Bruna.
Ben erg benieuwd! Is er al duidelijk wanneer de film uit zal komen?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:00

Ik heb een dochter met PDD Nos (topic eerder gemist) en heb De Paardenjongen in één ruk uitgelezen. Boeiend en erg herkenbaar!

JustMe89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:45

Initiatieven als deze zijn echt super! Iedere keer als ik kindjes met een grote of kleine handicap zo op een paardje zie genieten, dan gaat er toch gevoel van vreugde en geluk door me heen! Hoe die kinderen met zo iets kleins, toch zooo gelukkig kunnen zijn, echt super!

Heb alleen één heel grote opmerking: merk bijna iedere keer op dat er geen tok wordt gedragen, terwijl je toch met onvoorspelbare kinderen bezig bent!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:51

Mijn broertje heeft zelf ook PDD-NOS.

Ben erg benieuwd naar het boek.
Neem aan dat hij bij de bieb ook te leen is?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:36

hoe bedoel je dat dan precies just me, van die tok?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:33

ik hbe het boek ook uitgelezen,binnen 2 dagen
erg indrukwekkend en erg passend ook bij mijn manier van denken.
sophie heeft ook iets bijzonders over zich, het zou mij niets verbazen als zij een paard is met een oude ziel en nog veel gaat beteknen voor mensen die hulp nodig hebben!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:22

JustMe89 schreef:
Heb alleen één heel grote opmerking: merk bijna iedere keer op dat er geen tok wordt gedragen, terwijl je toch met onvoorspelbare kinderen bezig bent!

Dat valt mij ook steeds op! Onvoorspelbaar of niet, ik vind dat élk kind gewoon een cap moet dragen als hij/zij op een paard zit. Dat een volwassene er zelf voor kiest het niet te doen moet hij zelf weten, maar een kind kan die keuze nog niet verstandig maken vind ik.
Ik weet dat sommige kinderen er écht een hekel aan kunnen hebben en dat kinderen met autisme dan heel de boel bij elkaar kunnen krijsen, maar dan nog vind ik het echt niet verantwoord ze er zonder op te zetten.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:28

tja als de wind al kan aanvoelen als vuur op je huid, hoe zou ene cap op je hoofd dan wel niet voelen?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:30

Tja, daar zullen veel mensen niet bij stil staan, maar ook dat is een wezenlijk onderdeel van autisme. Zo loopt mijn dochter bijna altijd in (in mijn ogen) veel te dunne kleding en is ze helemaal panisch van hooggesloten dingen als coltruien. Volgens haar therapeut (enkele jaren geleden) is dat heel kenmerkend voor autisten.

GeneralHamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:29

MoniqueT schreef:
Tja, daar zullen veel mensen niet bij stil staan, maar ook dat is een wezenlijk onderdeel van autisme. Zo loopt mijn dochter bijna altijd in (in mijn ogen) veel te dunne kleding en is ze helemaal panisch van hooggesloten dingen als coltruien. Volgens haar therapeut (enkele jaren geleden) is dat heel kenmerkend voor autisten.

ha, ja herkenbaar, onze zoon loopt in hartje winter ook zo in een t-shirt de straat op!
Pijn is ook al zoiets vaags. Soms moet hij zich in mijn ogen enorm pijn hebben gedaan, maar reageert hij erg nuchter en zegt dat het niet pijn doet, en soms is een heel piepklein schrammetje al reden om bijna door de grond te gaan van de pijn.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:32

Ik ben dit boek ook aan het lezen, prachtig boek. :j

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:50

susan schreef:
tja als de wind al kan aanvoelen als vuur op je huid, hoe zou ene cap op je hoofd dan wel niet voelen?

Ik werk zelf met autistische kinderen dus ik sta hier echt wel bij stil, maar ik blijf het onverantwoord vinden. Veelal zijn voor mensen met autisme trouwens vooral zachte, strelende aanrakingen een gruwel. Stevige druk wordt vaak juist als prettig ervaren. Als die al onprettig gevonden wordt, is dat vaak vooral op het moment dat de druk inzet, zodra het wat langer aanhoudt wordt het ook minder vervelend. Ook kinderen die caps (of helmen, of andere veiligheidsdingen) onprettig vinden, zetten ze vaak toch op als ze de keuze krijgen: rijden/mountainbiken/wat dan ook met cap/helm/bodyprotector, of geen cap op maar dan ook niet rijden. Hoe dan ook zou 'hij vindt het niet lekker' in mijn ogen nooit een reden mogen zijn om veiligheidsvoorschriften te overtreden.

Ik denk ook, als het echt niet gaat, dan is het misschien raadzaam om dit kind op de grond te houden. Ook naast het paard is er ontzettend veel vooruitgang te boeken, zonder alle risico's die het rijden zonder cap met zich meebrengen. Je moet er toch niet aan denken dat je je kind zonder cap laat rijden, er gaat iets mis, en je kindje is de rest van zijn leven gehandicapt. Daarnaast is het ook vanuit de therapeut/instructeur gezien wel een heel groot risico, verzekeringstechnisch.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:53

ah, begreep niet dat je met tok een cap bedoelde. ben het helemaal met je eens.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:58

Ik ben het boek aan het lezen, bijna uit. Ik vind het echt een prachtig boek en ben ook benieuwd naar de film :)