hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 10:52

Dat van die enkele herken ik ook heel erg. Loop nu met simpele zooltjes en koop leren stevige schoenen, dat helpt mij wel iets.

Ik moet helaas wel concluderen dat ik op steeds meer plaatsen pijn krijg, terwijl ik juist meer oefen.. wellicht tijd voor een andere methode..

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:49

RoosTinker schreef:
Herkenbaar vuurneon, dat probleem heb ik ook altijd haha :p

merk wel dat deze zwangerschap toch m'n knieën flink verslechterd heeft..
Ben al met regelmaat van de trap af gelazerd, hoop toch dat dat wel snel over is..


Heel herkenbaar. Maar sind ik fiets met trapondersteuning is dat vrijwel weg. Moet dat ding het wel doen anders is het acute terug.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:52

melanie0906 schreef:
hebben jullie ook dat je kaken heel de tijd op slot schieten? Had vanochtend best veel haast en wilde wat te eten pakken alleen kauwen ging totaal niet..

Twijfel eraan om er mee naar de dokter teg gaan want wat kan die eraan doen alleen het doet zo verschrikkelijk zeer..



Ben daar op mijn 20ste aan geopereerd. De slijtage was toen al van een 90 jarige. Heb meegedaan aan een Onderzoek van kaak problemen in combi met hypermobiliteit. Mijn kaken hebben ruim 3 jaar vast gezeten. Wel goed voor de lijn. ;-)

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:58

Citaat:
Bij mij zijn ook m'n kaken t ergst, knakken de hele dag door heel irritant en vaak ook pijnlijk sla soms t eten erdoor over hihi
Overigens na het lezen van alle reacties inderdaad ook vaak en heftig hoofdpijn en heel gevoelig gehoor (tot het irritante toe) wel apart dat meerdere hier dat ondervinden!
!


Deze klachten hoofdpijn en gehoor heeft waarschijnlijk te maken met de zenuw die als open geslagen handen over je hele schedelloopt en ook kangs je oor en kaak gewricht. Door dat het kaak gewricht problemen heeft irriteerd die de zenuw die dus over je hele hoofd klachten kan geven.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:01

Paard_Aap schreef:
Ja, heb ik ook. Sinds ik een beugel heb. Ik ben al naar een kaak fysio geweest, maar er is niks tegen te doen.
S ochtens krijg ik mn mond nauwlijks open (kan er net 1 vinger tussen doen) en als ik iets afbijt hoor ik best vaak zo'n harden knap, dat t een piep in mn oren geeft. Verder als ik kauw heb ik vaak dan mn kaak even verschiet ofzo. En dat hoor ik een klik en doet het veel pijn. Verder hoor ik altijd klikken als ik kouw.
Niet erg ideaal dus. :P


Misschien toch eens een kaakchirurg na laten kijken. In Groningen hebben ze daar onderzoek naar gedaan. Er kan echt schade ontstaan in je kaak.

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:08

kvulden schreef:
RoosTinker schreef:
Herkenbaar vuurneon, dat probleem heb ik ook altijd haha :p

merk wel dat deze zwangerschap toch m'n knieën flink verslechterd heeft..
Ben al met regelmaat van de trap af gelazerd, hoop toch dat dat wel snel over is..


Heel herkenbaar. Maar sind ik fiets met trapondersteuning is dat vrijwel weg. Moet dat ding het wel doen anders is het acute terug.


Ik ben juist gestopt met fietsen omdat ik geen fiets met trapondersteuning heb.
Het werkt dus wel?
Niet dat ik voorlopig kan/mag fietsen haha

Kmbrly

Berichten: 1853
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:08

Ik heb ook hms en reuma in mijn bloed.
Ondertussen al geopereerd aan 1 schouder en andere en schouder en knie een blijvend letsel.

Maakt het er niet makkelijk op maar moeten door.
Moeilijkste vanalles is dat mensen zo iets hebben van stel je niet aan..

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:11

Ja e-bike is mij heilig! :j
Kan niet meer zonder!

Door de zwangerschap is er nu ook daadwerkelijk een probleem ontstaan in mijn linker si gewricht. Fijn...

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:11

Het is niet zichtbaar en dat maakt het dat mensen vaak niet eens weten dat je iets hebt.
En dat ze je niet geloven is vaak nog het ergste..

Beterschap vuurneon!

Ik ben afgelopen maandag bevallen :D
Hele makkelijke bevalling geweest gelukkig.
Heb alleen veel last van m'n pols waar ze geprikt hebben voor de morfine (al heb ik die niet meer gehad omdat het te vlot ging :')).

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:17

Ja RoosTinker het werkt echt. Bij mij was de kombi van de beweging met de kracht niet goed. Met de fysio van alles geprobeerd. Zadel omhoog, lichtere versnellingen niks hielp. Ik had ook pas de link gelegd met vakantie toen ik een paar weken niet gefietst had en daarvoor een gebroken teen had (paard lief had er op gestaan) en dus lang niet gefietst. Direct op dag 1 kon ik de trap niet meer op. En toen begon het te dagen. Er was een actie bij de Aldi en toen heb ik de stap genomen. Voor mij nooit meer anders. Het gaat zoveel beter met mijn knieën.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:19

RoosTinker schreef:
Ik ben afgelopen maandag bevallen :D
Hele makkelijke bevalling geweest gelukkig.
Heb alleen veel last van m'n pols waar ze geprikt hebben voor de morfine (al heb ik die niet meer gehad omdat het te vlot ging :')).


Dat is dan het enige voordeel aan hms. Het bekken wil wel wijken tijdens een bevalling.

Gefeliciteerd!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:24

Gefeli roos! :D

Ik ben jaloers haha moet nog zo lang en ben er zo af en toe al helemaal klaar mee als het zo'n pijn doet en het zo belemmert... Gelukkig veel begrip voor, goddank nog niet gehoord 'tja... Hoort erbij he?'

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:30

vuurneon schreef:
Gefeli roos! :D

Ik ben jaloers haha moet nog zo lang en ben er zo af en toe al helemaal klaar mee als het zo'n pijn doet en het zo belemmert... Gelukkig veel begrip voor, goddank nog niet gehoord 'tja... Hoort erbij he?'



Ik heb 4 kinderen op de wereld gezet. Bij de 1ste drie allen jongens erge bekkeninstabiliteit gehad. En bij mijn 4de een dochter, helemaal niet. Kon het niet geloven. Ra ra hoe kan dat.

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:35

Dank jullie wel!

Je doet het voor een goed doel vuurneon.

Ik ga toch maar eens kijken voor een andere fiets dan!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:41

Ik pak sinds de e-bike ook graag de fiets ipv ertegen op te zien om te fietsen. Met anderen fietsen is nu een omgekeerde wereld want ik fiets ze er zo uit :P
Met wind mee doe ik vaak de ondersteuning uit op vlakke stukken :) of bij weinig wind lage ondersteuning en zelf meer doen.

Ja ik ben ook echt blij met de baby in wording, alleen erbij werken is nu heftig.

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:59

Hoi!

Ik heb niet alle 6 de pagina's doorgelezen O:) dus misschien is dit al gevraagd.
Zijn er bokkers hier die ook zwemmen ivm HMS?

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 05:18

Jenkins schreef:
Hoi!

Ik heb niet alle 6 de pagina's doorgelezen O:) dus misschien is dit al gevraagd.
Zijn er bokkers hier die ook zwemmen ivm HMS?


Hoi,
ik heb wel fanatiek wedstrijd gezwommen in het verleden, ben helaas gestopt omdat bij mij m'n hms verergerde :)

Ik moet wel eerlijk zeggen dat mijn lijf dan ook met regelmaat anders reageerd op dingen dan zoals zou moeten :') haha

Athelas

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 08:17

kvulden schreef:
Paard_Aap schreef:
Ja, heb ik ook. Sinds ik een beugel heb. Ik ben al naar een kaak fysio geweest, maar er is niks tegen te doen.
S ochtens krijg ik mn mond nauwlijks open (kan er net 1 vinger tussen doen) en als ik iets afbijt hoor ik best vaak zo'n harden knap, dat t een piep in mn oren geeft. Verder als ik kauw heb ik vaak dan mn kaak even verschiet ofzo. En dat hoor ik een klik en doet het veel pijn. Verder hoor ik altijd klikken als ik kouw.
Niet erg ideaal dus. :P


Misschien toch eens een kaakchirurg na laten kijken. In Groningen hebben ze daar onderzoek naar gedaan. Er kan echt schade ontstaan in je kaak.


Ik ben nog nooit naar een chirurg geweest maar wel naar de Fysio. En die zij dat het nu niet egt schadelijk was voor mijn kaak :) .

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 09:14

Zwemmen deed ik maar zwembad was niet goed voor mijn longen en had last van warmte dus kwam er vaak uit met migraine. Schoolslag was niet fijn, andere zwemslagen gingen prima :)

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 10:52

Is zwemmen nou goed voor hms of niet goed? Ik hoor heel veel wisselende dingen namelijk.. enerzijds dat het goed is omdat je niet zoveel druk hebt op je gewrichten en spieren. Anderzijds dat het slecht is, doordat je snel overstrekkende bewegingen e.d. maakt doordat je het niet goed voelt in het water

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:54

Zwemmen is goed, maar je moet zelf aanvoelen welke zwemslagen goed voor je zijn. Ik deed veel andere oefeningen; plankje tussen de voeten klemmen en alleen met de armen zwemmen en omgekeerd :) borstcrawl en rugcrawl waren voor mijn spieren en gewrichten juist gunstig.

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:53

Ik ben sinds deze week begonnen met zwemmen. Ik moet namelijk ook afvallen maar gewoon sporten/lopen is te pijnlijk. Zwemmen leek mij de oplossing omdat ik wel spieren train, maar niet mijn gewrichten zwaar belast. Maar goed heb nu 2x 500m gezwommen en het is even afwachten :)

Ik rij overigens al een paar jaar geen paarden meer, had te veel last van mijn heupen/onderrug. Maar soms zit ik er aan te denken om weer te beginnen, want miss is het ook wel weer een goede training. Dacht dan om western les te gaan nemen, leek mij iets beter dan dressuur.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:49

Paard_Aap.... ik was er eerst ook voor bij de fysio. Helaas heeft hij de schade vele malen groter gemaakt. Mijn kaken waren op mij 20ste al kompleet geruïneerd. En flink ontstoken door de belasting. Je kunt altijd eens iemand na laten kijken. Bij mij hebben ze toen ook nog eerst een kijk operatie gedaan de soort van meniscus was compleet verdwenen. Maar ik kan natuurlijk niet jouw situatie inschatten.

Anoniem

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:18

Ik heb geen hms, maar wel een pak lichamelijke klachten die overeen stemmen met jullie klachten (rugpijn, pijnlijke nek/schouder, migraine, pijn in de knieën tijdens het rijden).Dus heb ik een vraagje aan zij die nog paardrijden: rijden jullie op gewone paarden of gangenpaarden? En welke paarden zijn volgens jullie het fijnste om mee te rijden?

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:25

Dat met m'n enkels heb ik inderdaad ook, ik heb erna alleen helemaal geen pijn o.i.d. maar dat zou dan wel zijn omdat m'n banden toch al langer zijn.

Ik heb ook wedstrijd gezwommen, kreeg inderdaad op een gegeven moment last van mijn knieën door HMS.