unihorses schreef:eigenlijk zou het enorm toegankelijk voor gehandicapte ruiters moeten zijn, maar nu is het alleen bevoorrecht aan de genen die in de gewone wedstrijd sport al prima rond komen

Nou ja, ik denk dat iemand zonder handicap dit zelf moeilijk kan snappen... Als je dat zelf niet meemaakt is het moeilijk om te begrijpen hoe het voelt als je door je beperking enorm veel harder moet werken dan anderen, om dezelfde of zelfs nog slechtere resultaten te behalen.
Ik rijd zelf niet in de para sport, maar ik heb een mentale handicap dus ik loop tegen dezelfde problemen aan. Ik heb jaren meegedraaid in het gewoon onderwijs dus iedereen verklaarde me voor gek toen ik de overstap maakte naar het bijzonder onderwijs, want ik kon immers toch meekomen in het gewoon onderwijs?
Dat ik daarvoor keihard moest knokken, dat ik veel meer moest doen dan mijn klasgenoten en dat mijn resultaten helemaal niet overeenkwamen met de moeite die ik deed, dat zagen ze niet. Ook de mislukkingen, de teleurstelling als je keihard gewerkt hebt zonder resultaat, dat zien de mensen niet. De mensen zien slechts wat er naar buiten komt, en denken dat ze daardoor kunnen inschatten wat de ernst en invloed van je handicap is.
En het is niet dat er in het para circuit met punten wordt gegooid, er wordt net als in de reguliere circuits gekeken naar je prestaties en de mate waarin deze voldoen aan de verwachtingen. Alleen krijg je de kans om je te meten met mensen die net zo hard moeten werken voor hun prestaties als jij, en krijg je de kans om op je eigen tempo je prestaties te behalen zonder dat je je er telkens opnieuw van bewust wordt dat veel dingen voor jou niet vanzelf gaan.
Dit kan er net voor zorgen dat je in het reguliere circuit ook terug kan/wil meedraaien.