Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

1234

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 19:56

Ik ben er terecht gekomen toen ik tijdens mijn opleiding een aantal weken geen les had. Ik wilde niet stilzitten dus heb ik besloten om vrijwilligerswerk te doen bij de gehandicapten manege. Daarna heb ik er ook een stage gedaan.

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:28

xIrlijn schreef:
Ik zat er toevallig vandaag aan te denken dat me dit ontzettend leuk lijkt om te doen, maar weet niet goed hoe ik dat kan regelen. Hoe zijn jullie bij zo'n manege terecht gekomen? :)

Mijn vader zei dat er zoiets bij ons in de buurt was, dus ik ben er heen gegaan en heb gevraagd of ze nog vrijwilligers nodig hadden nu loop ik er al 5 jaar met een lach op m'n gezicht haha!
Als je binnen komt lopen en jij je aan biedt als vrijwilliger zijn ze meestal heel blij met je! wij kunnen zeker extra vrijwilligers kunnen gebruiken. vrijwilligers zorgen er namelijk voor dat de gehandicapten kunnen blijven rijden. zonder ons zou dat niet kunnen. dus gewoon naar binnen lopen of even bellen!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:06

Bedankt voor de reacties allemaal! Op internet zie ik dat er op fietsafstand zelfs twee maneges voor gehandicapten zijn hier. Nooit geweten! Ik denk dat ik binnenkort bij allebei gewoon even langs ga om te kijken :) Word namelijk helemaal enthousiast van jullie verhalen! En ik zit al lange tijd te denken aan een maatjesproject en wat meer doen met paarden, dus mooi twee vliegen in één klap :D

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:08

ik ben gaan rijden bij de manege, en vond het daar zo leuk dat ik maar vrijwilligerswerk ben gaan doen, en dat bevalt me nog steeds prima. Dit word m,n 4e jaar dat ik het doe :)

Wouter82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:30

Erwin89 schreef:
ik ben gaan rijden bij de manege, en vond het daar zo leuk dat ik maar vrijwilligerswerk ben gaan doen, en dat bevalt me nog steeds prima. Dit word m,n 4e jaar dat ik het doe :)

Dat hoor ik wel vaker, dat vrijwilligers op die manier bij een gehandicapten manege beginnen.
ik geloof dat ongeveer een derde van al onze vrijwilligers (van de ongeveer 70 a 80) bij ons als ruiter is begonnen.

dat beschouw ik toch wel als een enorm compliment naar de manege toe. :)

voor mij was het juist omgekeerd. ik begon als vrijwilliger en ben toen een tijdje ruiter geworden daar. maar inmiddels ben ik al een paar jaar geleden uit de les geschopt :P

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:54

Wat leuk! Ik heb ook een paar maanden op de madurodam manege vrijwilligers werk gedaan in 2009. Toen ben ik er over na gaan denken om een carrière switch te maken van dierenarts assistente naar de gehandicapten zorg. Eerst een vakantie met mensen met een beperking gedaan om te kijken of ik het wel echt leuk vond. Dit was het geval!
Ik ben in 2011 begonnen met een bbl opleiding en ben over 2 maanden afgestudeerd!

Voor iedereen die ook vrijwilligerswerk wil doen in deze richting de madurodam manege is erg leuk en gezellig!

Lomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:53

xIrlijn schreef:
Ik zat er toevallig vandaag aan te denken dat me dit ontzettend leuk lijkt om te doen, maar weet niet goed hoe ik dat kan regelen. Hoe zijn jullie bij zo'n manege terecht gekomen? :)

Ik heb gewoon een mailtje gestuurd en ben vorige week voor het eerst geweest en ik vond het erg leuk!
Morgen weer :) . Succes!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:39

Leuk om te horen!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:22

Lomy schreef:
xIrlijn schreef:

Ik heb gewoon een mailtje gestuurd en ben vorige week voor het eerst geweest en ik vond het erg leuk!
Morgen weer :) . Succes!

Goed bezig +:)+
Waar ben jij vrijwilliger geworden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:22

Skvetta: wat leuk dat je door je ervaring met het vrijwilligerswerk hebt besloten om te switchen van carrière. Grappig dat het zo gelopen is.

Leuk Lomy! Waar ben je vrijwilliger?

De kinderlessen zijn hier sinds vorige week weer begonnen voor een periode van 8 weken. Ik vertrek straks weer richting de manege. Vorige week kon ik er niet bij zijn helaas, dus vandaag weer voor het eerst deze periode. Ik ben heel benieuwd hoe het met iedereen gaat :)
Op wat voor manier begeleiden jullie? Zijn er ook mensen die werken met huifbedden? Lijkt me bijzonder om dat eens mee te maken.
Zelf loop ik vaak mee naast het paard. Sommige kinderen kunnen ook heel goed zelf sturen en paardrijden, dus dan is een oogje in het zeil houden en lol maken voldoende. Ook zit ik soms op het paard (met een zachte schapenvacht op de rug) en het kind voorop. :j

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:26

Leuk dat je werkt op een VPG!!

Ik doe nu al bijna anderhalfjaar vrijwilligerswerk op de VPG Prins Willem Alexander manege! Het is erg dankbaar werk en ik ga er elke vrijdag weer met plezier heen! Ik hoop dat je het leuk blijft vinden!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:35

Upje voor dit topic, want ik kan me nu officieel melden als vrijwilligster :D Nadat ik maar geen reactie kreeg op mijn mailtje ben ik er vandaag op goed geluk heengegaan. Ze kwamen net terug van een buitenrit, dus ik kwam precies op het juiste moment. Na een korte rondleiding en een gesprekje ben ik ingeschreven op de vrijdagmiddag. Over twee weken mag ik beginnen!

Hebben jullie nog tips voor mij? Wat moet ik bijvoorbeeld aan, en wat zijn echte do's en dont's? :P

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:10

xIrlijn schreef:
Upje voor dit topic, want ik kan me nu officieel melden als vrijwilligster :D Nadat ik maar geen reactie kreeg op mijn mailtje ben ik er vandaag op goed geluk heengegaan. Ze kwamen net terug van een buitenrit, dus ik kwam precies op het juiste moment. Na een korte rondleiding en een gesprekje ben ik ingeschreven op de vrijdagmiddag. Over twee weken mag ik beginnen!

Hebben jullie nog tips voor mij? Wat moet ik bijvoorbeeld aan, en wat zijn echte do's en dont's? :P

Leuk! Bij welke manege *D.
Laat even weten hoe het is bevallen de eerste keer.
Gewoon jezelf zijn en openstaan voor contact met de ruiters *\o/*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:24

Wat je aanmoet: fijne schoenen, liefst stevig, en uiteraard niets wat bovenmatig flapt of fladdert :)

Do's en don'ts: een beetje gezond verstand, hou de veiligheid in de gaten, en blijf kalm. Daarmee kun je de hele wereld aan :)

Heel veel plezier, ben benieuwd hoe het je bevalt! :j

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:39

Ik ben ook heel benieuwd! Ik denk dat ik dan gewoon mijn sportschoenen aantrek en een oude spijkerbroek. Ik ga helpen op de Maartenshoeve in Ubbergen (Nijmegen) :) Iemand daar bekend toevallig? Ik zal jullie zeker laten weten hoe het was!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:58

Wat een waardering geeft het toch he..
Ik was vorige week ontzettend druk dus was maar een keer geweest en om een tijd dat mijn maatje er niet was. Dus ik kwam van de week aanrijden en draai het raampje open. Krijg ik eerst een glunderende mannetje op me af die vervolgens een aai over mijn gezicht geeft en blij begint te lachen en mijn naam bleef zeggen omdat hij zo blij was mij weer te zien :D heerlijk manneke is het toch ook! Daarna lekker samen voor zijn pony gezorgd!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:03

Ik kan het me helemaal voorstellen Sababber, daar doe je het voor! Echt heel leuk zulke verhalen :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:06

Leuk Sababber :j

Wij hadden afgelopen weekend kampdag, en zelfs de stugge ruiters kwamen helemaal los. (En ik verbaas me altijd over het gemak waarmee onze ruiters accepteren dat het allemaal andere paarden zijn - we waren op een andere manege. En zelf vind ik het ook leuk om andere omgeving en andere paarden te zien.)

Aankomend weekend mag ik weer :)

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:11

xIrlijn schreef:
Ik ben ook heel benieuwd! Ik denk dat ik dan gewoon mijn sportschoenen aantrek en een oude spijkerbroek. Ik ga helpen op de Maartenshoeve in Ubbergen (Nijmegen) :) Iemand daar bekend toevallig? Ik zal jullie zeker laten weten hoe het was!

Ik heb geen ervaring hier maar woon er 2 minuten lopen vandaan en loop er altijd met de hond. Ziet er wel erg leuk uit!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 18:44

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:34

Lijkt mij echt geweldig om die mensen op die manier verder te helpen. 1 van de dingen die ik zowiezo nog ooit wil doen.

lycil8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:54

Ik ben ook vrijwilliger al 8 jaar geloof ik! Kan er geen genoeg van krijgen, het is zo leuk om te doen. Nu met mijn stage heb ik helaas niet zo veel tijd meer en kan ik vaak alleen mijn eigen (vrijwilligers)les mee rijden. Normaal loop ik altijd met een aantal lessen mee van te voren. We hebben heel veel verschillende ruiters met veel verschillende handicaps zo is er een jongen met spasme en die ligt overdwars op het paard en daar klets ik lekker mee terwijl we buiten een rondje lopen en een andere groep met kinderen die is langzamerhand steeds beter aan het worden met galopperen. Zo leuk om te zien en om te helpen en vooral om ze te zien groeien!

We doen ook wel eens 'anne maria koekkoek!' vinden ze zo leuk en dan zijn wij ook heel fanatiek! Maar ik vroeg me af wat voor een spelletjes jullie allemaal doen? :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:45

Annemaria koekoek doen wij ook inderdaad. Verder als spelletje vaak estafettes: er rijden in de meeste lesjes 4 ruiters, dus dat is 2 keer 2. En dan een slalom die eerst door de eerste ruiters en dan door de tweede wordt gereden. Je kunt het parcours overigens zo moeilijk maken als je wilt, een slalom in stap is het makkelijkst, maar met extra rondjes, draf, stilstaan, iets omgooien kun je er eindeloos op varieren.

En het omgooien is sowieso populair - ook de individuele ruitertjes vinden dat erg leuk :) Kegels op een zo'n hindernisblok bv :)

Het leuke aan de spelletjes is dat veel ruiters vergeten dat ze eigenlijk bang waren / iets niet willen, en ineens heel fanatiek worden. Sommigen gaan ineens toch meedraven, anderen beginnen echt te sturen... beetje adrenaline doet wonderen :)
En als ik vrijwilliger ben help ik ze vaak 1 keer mee met aanmoedigen / sturen, maar zeker als ze een keertje gewonnen hebben bij de wedstrijdjes (we doen het meestal minimaal 2 keer) mogen ze het daarna helemaal zelf doen en ben ik er alleen maar voor noodgevallen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:50

Shadow0 schreef:
En het omgooien is sowieso populair - ook de individuele ruitertjes vinden dat erg leuk :) Kegels op een zo'n hindernisblok bv :)

Waarmee gooien jullie dan, zodat de kegels omvallen :D?
En hoe werkt annemaria koekoek precies?

Wij spelen vaak het stoplichten spel, dan heeft de instructie een rode en een groene ring.
De instructie draait zich om en houd een ring omhoog, met groen mogen ze lopen, maar wanneer het rood word moeten ze stil staan.
Als de instructie zich dan om draait en iemand loopt nog, dan moet die weer terug naar de start.

Ook spelen wij wel eens schipper mag ik overvaren en vies en lekker. Al is daar niet echt een winnaar.

lycil8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:55

Ohh schipper mag ik over varen is ook leuk idd!

Anne maria koekoek is beetje hetzelfde als jou stoplichtspel. wij staan op de k-f lijn met ze allen langs elkaar en de instructrice staat aan de andere kant met de rug naar ons toe en roept "annneeee mariaaaaa koeeeekkoeeeeekkk!!" ondertussen gaan wij zo snel zo ver mogelijk vooruit met de ruiters en als ze klaar is met roepen draait ze zich om en moeten wij stil staan en niet meer bewegen anders moet je helemaal terug naar het begin.