welk ras raden jullie mij aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:33

Piaffe_Girl schreef:
me tante heeft een 5 jarige trekpaard
gaat regelmatig bokkend en rennend door de wei trap de stal scheef :+
En is verschrikkelijk pittig nog met rijden :+

Ik denk dat een trekpaard ook niet zo heel fijn zit voor mensen met fybro. De gangen misschien nog wel, maar het is zo vreselijk breed, daar krijg je volgens mij echt last van je heupen van als je al pijnlijke gewrichten hebt.

Ik zou vanwege de gangen voor een ijslander gaan, dat lijkt me prettig als je snel pijn hebt, en binnen dat ras een fijne pony zoeken. Maar als dat niet uitmaakt zou ik inderdaad ook gewoon naar allerlei rassen kijken. Ik ben het er alleen wel mee eens dat het misschien slim is om eerst weer te gaan rijden onder begeleiding, voordat je gelijk een paard koopt. Tenzij je de pony natuurlijk ook gewoon voor de gezelligheid wilt, en je hem ook wilt houden als het rijden eventueel toch tegenvalt.

Poenarie

Re: welk ras raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:45

Een stalgenoot heeft ook iets met haar pezen/spieren, en zij heeft een rustige fjord gekozen. Als je die een dagje laat staan is hij nog even mak als dat je er intensief op rijdt.
Bij een new forest gaat dit vaak fout.. Ze zijn over het algemeen mak inderdaad.

Trekpaarden zijn ook vrij kalm in hun hoofd, maar zoals Nimue zegt zijn die erg breed, ookal zijn zij slank haha.
Het is lastig, maar ik denk dat je toch gewoon eens uit moet gaan proberen en kijken wat jou nou echt aanspreekt.

Je geeft je voorkeur aan de koudbloedpaarden, ga dan eens langs een stalling om navraag te doen. Mensen vinden het vaak hartstikke leuk om over hun paard te praten.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 07:58

tja, ik kan met dit soort klachten ook alleen maar gangenpaarden aanraden, de kans dat je dan moet stoppen vanwege pijnklachten, is een stuk minder dan op paarden zonder extra gang.
Er zijn heel veel verschillende gangenpaarden, en bij de meeste mensen kun je vrijblijvend een bezoekje brengen zodat je de rassen leert kennen.
je bnet hier ook welkom om een poefritje te maken, zodat je een idee hebt hoe anders het voelt. Ik kan het zelfs laten vergelijken met mijn 3 ganger ruintje, wat dus geen gangenpaard is. het zit echt anders en een gangenpaard met goede gangen, zit zoveel makkelijker en comfortabeler!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:57

Moderatoropmerking:
Willen jullie niet vergeten dat het niet nodig is een mening op te dringen? Advies geven is natuurlijk super maar je moet ook openstaan voor de meningen van anderen

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:02

Persoonlijk vind ik een fries gewldig vooral mensen met een beperking of met onzekerheid/angst ,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:06

ik zou voor een tinker gaan :j ze zijn vreselijk zachtaardig, kindvriendelijk en naar mijn ervaring is het ook niet zo erg als ze een paar dagen stil staan (mist ze minder krachtvoer krijgen áls die van jou dat krijgt natuurlijk). die sokken zijn idd iets meer werk, maar als je ze goed onderhoud valt dat ook wel weer mee (ik schat zo'n 10 minutjes per dag?). en ze zitten echt heel fijn en zijn over het algemeen redelijk bom proof :D

edit: de tinker waar ik regelmatig op rij is ook redelijk slank, dus ik zit niet helemaal in spreidstand. weet niet of andere tinkers ook zo zijn, maar wel handig om ff te vermelden lijkt me

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:12

ikke zou voor een haflinger gaan, dat dagt ik meteen al...

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:14

Ik weet niet of het ergens in dit topic al gezegd is (heb niet alles gelezen), maar is het niet een idee om voor jou een klein braaf (bomproof) paardje te kopen, en voor je kinderen een brave shet? Heeft je paard ook meteen een fijn maatje ;)

edit: ik lees net in je profiel dat je dat al van plan was een shetje erbij +:)+

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:27

Ik zelf heb een new forest pony van 1,45 en ben stevig gebouwd en ze heefd geen enkel probleem met mijn gewicht. Ze is wel van het oude type dus wat steviger gebouwd. Ze is super braaf zinds kort rijden er 2 kinderen op van 8 en 9 jaar en ze zet geen pas verkeerd. Is heel voorzichtig met ze. Je hebt veel karakters bij de new forest pony's maar over het algemeen zijn ze erg braaf en echte kinder pony's waar je alles mee kan. Die van mij rijd ik rekreatief en af en toe ook maar 3 keer per week en vind ze geen probleem. Als ze maar aandacht krijcht elke dag en haar eten wat erg belangrijk voor haar is. Dit is mijn ervaring met een new forest pony. Hoop dat je er wat aan hebt. Ik zou gewoon naar wat verschillende pony rassen gaan kijken en per ras een paar. En dan kun je zelf bepalen welk ras het beste bij je past. Ik zelf kan bijvoorbeel echt niet op een haflinger rijden.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:39

hier iemand die je klachten kent!
ik heb ME,de klachten staan bijna gelijk aan jouw aandoening.

1 advies.....
koop geen tinker!
ik heb hier een tinker staan die o.a. door mijn ziekte stil is komen te staan.
zijn gangen werden te log voor mij op den duur en dat is niet op te lossen.
mijn vader heeft een nef forrest pony en dat gaat me nog vrij aardig af.
zelf heb ik een gok genomen en een criollo gekocht.
ik wou dat ik dat 10 jaar eerder had gedaan.
perfecte paarden voor ons ziekte beeld.

als je verdere vragen hebt mijn pb staat open.

[heb overigens maar stukken uit het topic gelezen]

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:49

Ik zou zelf voor een ijslander gaan.

Ik heb nu een rijpaard merrie van 1.54 die heel hoog opgooit. Heel vermoeiend om in het zadel te blijven zitten in galop en in draf probeer ik het niet eens. Van de andere kant wel heel gemakkelijk in de hand te houden.

Schoonzus daarentegen heeft kruising Fjord die oersterk is en ook wel eens kan drammen (wat me minder lijkt met Fibr.), maar deze heeft wel heerlijk vlakke gangen, zit als een huis.

Vroeger had ik een Ijslander waarop ik van mijn 12e tot 19e op gereden heb. Die was gemakkelijk in de hand te houden (dus ook voor een kind) en zat heeerlijk in alle gangen.

Ik hoop dat ik mijn paardje nog lang mag hebben, maar als ik ooit voor een nieuwe moet gaan, dan zit ik toch richting Ijslander te denken. Maar misschien dat een Criollo ook een goed alternatief zou zijn. Is geloof ik wat groter, maar fijner gebouwd dan een Ijslander.

Horseharvey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:36

een fell pony? Super koel in het koppie, wel even opletten niet allemaal zijn ze zo braaf, maar dat geldt voor ieder ras.
Ben het er wel mee eens dat je niet perse naar een bepaald ras moet kijken, sommige paardjes zijn gewoon superlief en mak wat voor ras dan ook.
Kijk even naar www.nfps.nl

cali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:25

Ik heb zelf reuma en heb een draver!
Lekker voorwaarts, ligt op mn handen en super betrouwbaar! En ze vindt het niet erg om een dagje stil te staan!
Let op de schofthoogte, met slechte dagen kom je wat minder goed op je paard, mits je met een stoel etc kan opstappen, zou ik een niet al te grote nemen!

IJslanders zijn ook fijn ivm de tolt, maar vaak wel wat sterker en zwaarder op je handen, ligt natuurlijk wel aan het paard! Belangrijkste is dat het klikt en dat het fijn rijdt!!

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:22

En ben je er al een beetje uit? Tinkers hebben geloof ik vaak mok aan hun sokken. 2 kennissen van mij hebben tinkers en die hebben alle 2 mok, wat ze dagelijks goed moeten behandelen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:26

Misschien is het al wel meer genoemd in het topic, maar ik zou echt niet op ras gaan zoeken. Zoek bijv. op marktplaats naar een rustig, 100% betrouwbaar en braaf beginnerspaard, dan is het niet zo dat je bij een bepaald ras uit komt, maar bij verschillende soorten rasse en paarden. Ik denk dat dat een beter plan is..

Succes!

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:27

ik zal idd naar een 100% bomproof paard op marktplaats gaan zoeken ;)

jurrepur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:31

ik zou zeggen een nieuw forest die kunnen veel hebben en zijn in het algemeen ook heel erg braaf

EvaPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:14

voor mensen (zoals jij ) is het handig om een fjord of ijslander te nemen want die hebben vlakke gangen , maar bij bijv. een tuigpaard die geven heel hoog op ( dus die kan je beter niet nemen ! ) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:55

Ik zou als ik jouw was niet gelijk op een bepaald ras gaan richten.
Gewoon op zoek gaan naar een leuk betrouwbaar en lief paardje, min. 1.40 en zou mij dan opzich niet echt uitmaken welk ras.
Als je toch echt naar het karakter van een ras wil kijken, zou ik een new forest of een tinker nemen! :)
Veel succes met de aankoop van je nieuwe paardje! :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:13

ik vraag me af of de TS dit topic zelf nog wel leest

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:16

jecco_ellen schreef:
En ben je er al een beetje uit? Tinkers hebben geloof ik vaak mok aan hun sokken. 2 kennissen van mij hebben tinkers en die hebben alle 2 mok, wat ze dagelijks goed moeten behandelen.

Dat is maar net of je tinker er gevoelig voor is. Die van mij hebben beide er nooit last van gehad, de new forest van een vriendin van mij daarintegen heel vaak. De sokken zijn vettig waardoor ze modder enzo afstoten maar als het er eenmaal in zit is het wel moeilijker/intensiever om te behandelen.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:17

BullyCotton schreef:
ik zal idd naar een 100% bomproof paard op marktplaats gaan zoeken ;)

En dan nog vraag ik me af hoe boomproof zo'n paard is, ik zag het aan mijn vorige tinker bij mij was ze bomproof maar als mijn bijrijdster erop zat (die was wat banger en minder consequent) schrok ze over zo genaamd van!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:37

joyfordogs schreef:
ik vraag me af of de TS dit topic zelf nog wel leest

ja dat zit ik me ook te bedenken!
er vroeg ook iemand en ben je er al uit en toen was er ook geen antwoord!

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:04

Ik ook ;) Zit al telkens te kijken of ze geantwoord heeft.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:13

Sonja schreef:
Juist met jouw beperking zou ik een wat intelligenter en minder lomp paard nemen dan een fjord, haflinger of tinker... Ik zou eerder denken richting een New Forest bijvoorbeeld.

pardon...??
hoezo is een tinker niet intelligent?? (de andere beide rassen weet ik niet)

Maar goed, gezien de breedte kan een koudbloed wel belastend zijn voor je bekken/benen. Bovendien zijn tinkers en haflingers niet geschikt voor zulke jonge kinderen, die lopen ze (figuurlijk) onder de voet.

Wat dacht je van een quarter? Niet te groot, vriendelijk en rustig van karakter.

Wil je toch een tinker, neem dan een niet te zwaar type of neem een tinkerkruising. Behang valt mee hoor, je bent niet verplicht zo'n dikke bos manen te onderhouden. Desnoods scheer je ze af of knip je ze kort.
Sokken heb je sowieso geen werk van. Ik doe er zelf helemaal niks aan en dan heb je ook geen mokproblemen.