Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
lagavita schreef:Ik heb het bijzonder gevonden en ik heb het ook bijzonder gevonden hoe paarden tesamen met sjamanisme een heel andere kijk geven op wat autisme is. Hier wordt het als een afwijking gezien vaak. Speciale scholen, speciale behandelingen en op zich is dat logisch maar er zit iets van: abnormaliteit bij. Het viel mij op dat sjamanen dit soort mensen vaak juist als bijzonder ervaren en dan niet in negatieve zin. Mensen worden speciale krachten toegekend. Ze zijn anders maar zeker niet minder. Sterker: autisten hebben voor hen veel met spiritualiteit te maken en energieen. Dat is ook iets waar ik zelf sterk in geloof. Autistische mensen voelen veel dingen die wij niet voelen. Waarvoor we misschien afgestompt zijn? Dat kunnen wij dan ook vaak niet goed begrijpen.
Wat dat betreft kan ik me het verhaal of de theorie dat zij dichter bij vluchtdieren staan wel heel goed voorstellen. Vandaag had ik het nog met een buitenrit. Paarden moeten ook altijd even kijken, worden soms nerveus van overgangen in landschap en horen en zien andere dingen dan wij. Het paard van mijn vriendin schrok voor ons leek het uit het niets. Ze viel er dan ook af. Maar ook nemen paarden over hoe jij in je vel zit en vaak hebben we niet eens zelf door hoe we in ons vel zitten.
Laura_Robin schreef:lagavita schreef:Ik heb het bijzonder gevonden en ik heb het ook bijzonder gevonden hoe paarden tesamen met sjamanisme een heel andere kijk geven op wat autisme is. Hier wordt het als een afwijking gezien vaak. Speciale scholen, speciale behandelingen en op zich is dat logisch maar er zit iets van: abnormaliteit bij. Het viel mij op dat sjamanen dit soort mensen vaak juist als bijzonder ervaren en dan niet in negatieve zin. Mensen worden speciale krachten toegekend. Ze zijn anders maar zeker niet minder. Sterker: autisten hebben voor hen veel met spiritualiteit te maken en energieen. Dat is ook iets waar ik zelf sterk in geloof. Autistische mensen voelen veel dingen die wij niet voelen. Waarvoor we misschien afgestompt zijn? Dat kunnen wij dan ook vaak niet goed begrijpen.
Wat dat betreft kan ik me het verhaal of de theorie dat zij dichter bij vluchtdieren staan wel heel goed voorstellen. Vandaag had ik het nog met een buitenrit. Paarden moeten ook altijd even kijken, worden soms nerveus van overgangen in landschap en horen en zien andere dingen dan wij. Het paard van mijn vriendin schrok voor ons leek het uit het niets. Ze viel er dan ook af. Maar ook nemen paarden over hoe jij in je vel zit en vaak hebben we niet eens zelf door hoe we in ons vel zitten.
Nee. Niet warrig. Herkenbaar. Ik was ook ontroerd toen ik las dat de sjamanen het autistische mannetje als een toekomstige sjamaan zagen. Ik vind mijn eigen kereltje ook heel bijzonder. Ik geloof inderdaad ook dat hij stemmingen sterk oppikt. Op het moment zit ik lekker in mijn vel en ik voel me regelmatig dolgelukkig als ik mijn kinderen begroet. Mijn zoontje beantwoordt mijn blijdschap dan zo oprecht. Vanavond nog vroeg hij "mamma, waarom lach je zoveel?" Hij staat dan te springen als ik uit mijn werk kom. Superlief.
De "vluchtdiertheorie" komt van die Amerikaanse hoogleraar, die zelf ook autistisch is. Haar naam is me even ontschoten, maar Rupert beschrijft dat hij haar heeft opgezocht. Dat autisten net als bijv paarden in beelden denken, komt ook van haar.
Het zijn bijzondere mensen.
), Thinking in Pictures. Zij is degene die het slachtsysteem in Amerika heeft uitgevonden, zij noemt het haar stairway to heaven, een soort van lopende band waarop koeien naar hun dood lopen zonder paniek. Een super intelligente maar ook heel autistische dame, heb een programma van haar daar op tv gezien, het is zo mooi omdat zij kan vertalen voor de autisten, ze kan mensen vertellen hoe het voelt als die zenuwen overbelast worden en waarom autisten bepaalde kleren niet aan willen of bepaalde voeding niet willen eten omdat het gek voelt op hun tong.
want hij heeft meerdere handicappen, en het is goed voor zijn houding om te zitten. Hij loopt namelijk vaak met een bolle rug, maar kan makkelijk recht lopen alleen doet die dat niet makkelijk, en door het paardrijden is het onwijs goed vooruit gegaan!