Autisme; de paardenjongen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nimue

Re: Autisme; de paardenjongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:16

Helemaal niet warrig, Lagavita! Hartstikke mooi om te lezen juist. Ik kan me in veel dingen die jij schrijft ook erg vinden, ik ben zelf ook erg geïnteresseerd in spiritualiteit, werken met emoties, energieën, de dingen die jij noemt. Hoe ik autisme zie in dit verband, daar ben ik zelf nog niet helemaal uit. Ik werk met kinderen met ASS, maar omdat ik in een particuliere instelling werk krijgen wij vooral te maken met de 'lichtere' gevallen. Kinderen die op het eerste oog behoorlijk normaal lijken te functioneren, dus daar valt het allemaal net wat minder op dan bij de mensen waarbij de stoornis sterker aanwezig is. Maar ik vind het wel heel interessant om te lezen hoe jij hierover denkt!

Ik zou hier in de toekomst graag wat mee willen doen. Ik werk nu in de reguliere hulpverlening, maar zou op termijn heel graag iets meer de alternatieve kant op willen (waarbij ik equitherapie e.d. ook even onder 'alternatief' schaar). Hoe dat er uit gaat zien daar heb ik nog geen idee van, maar langzaamaan merk ik dat ik steeds meer die kant op aan het denken ben. Ik vind het dan ook heel interessant om de meningen van andere mensen hierover te lezen.

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:40

lagavita schreef:
Ik heb het bijzonder gevonden en ik heb het ook bijzonder gevonden hoe paarden tesamen met sjamanisme een heel andere kijk geven op wat autisme is. Hier wordt het als een afwijking gezien vaak. Speciale scholen, speciale behandelingen en op zich is dat logisch maar er zit iets van: abnormaliteit bij. Het viel mij op dat sjamanen dit soort mensen vaak juist als bijzonder ervaren en dan niet in negatieve zin. Mensen worden speciale krachten toegekend. Ze zijn anders maar zeker niet minder. Sterker: autisten hebben voor hen veel met spiritualiteit te maken en energieen. Dat is ook iets waar ik zelf sterk in geloof. Autistische mensen voelen veel dingen die wij niet voelen. Waarvoor we misschien afgestompt zijn? Dat kunnen wij dan ook vaak niet goed begrijpen.
Wat dat betreft kan ik me het verhaal of de theorie dat zij dichter bij vluchtdieren staan wel heel goed voorstellen. Vandaag had ik het nog met een buitenrit. Paarden moeten ook altijd even kijken, worden soms nerveus van overgangen in landschap en horen en zien andere dingen dan wij. Het paard van mijn vriendin schrok voor ons leek het uit het niets. Ze viel er dan ook af. Maar ook nemen paarden over hoe jij in je vel zit en vaak hebben we niet eens zelf door hoe we in ons vel zitten.

Nee. Niet warrig. Herkenbaar. Ik was ook ontroerd toen ik las dat de sjamanen het autistische mannetje als een toekomstige sjamaan zagen. Ik vind mijn eigen kereltje ook heel bijzonder. Ik geloof inderdaad ook dat hij stemmingen sterk oppikt. Op het moment zit ik lekker in mijn vel en ik voel me regelmatig dolgelukkig als ik mijn kinderen begroet. Mijn zoontje beantwoordt mijn blijdschap dan zo oprecht. Vanavond nog vroeg hij "mamma, waarom lach je zoveel?" Hij staat dan te springen als ik uit mijn werk kom. Superlief.

De "vluchtdiertheorie" komt van die Amerikaanse hoogleraar, die zelf ook autistisch is. Haar naam is me even ontschoten, maar Rupert beschrijft dat hij haar heeft opgezocht. Dat autisten net als bijv paarden in beelden denken, komt ook van haar.

Het zijn bijzondere mensen.

:)

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 21:54

Dat heb ik dus ook. Op een of ander manier kruisen dit soort dingen steeds mijn pad zonder dat ik het ooit heb opgezocht en steeds komt het ook weer terug. Wat dat betekent en hoe ik het moet 'lezen' weet ik nog niet. Daarom heb ik ook mijn baan opgezegd om te zien wat er op mijn pad komt. Bij de dag te leven en mijn gevoel te gaan volgen.
Ik begon mijn 'carriere' op een veehouderij school en ben uiteindelijk antropoloog geworden maar werk inmiddels met een harddrugsverslaafde doelgroep met psychiatrische achtergrond. Ik ben er ook nog niet helemaal uit hoe ik dingen als autisme plaats en wat ik daarmee wil en of ik daar iets mee wil.
Iemand zei laatst wel dat ze mij een heel waardevolle educatieve rol zag innemen en ook dit hoor ik vaker of die signalen kom ik vaker tegen. Dat voel ik zelf ook vaak wel maar in welke vorm dat weet ik nog helemaal niet. Het kan ook iets alleen met paarden zijn maar de combinatie trekt me ook heel erg. Al heel lang geleden had ik daar heel revolutionaire ideeen over. Dingen die ik nu ook steeds vaker uitgevoerd zie worden maar toen nog niet bestonden. Ik was altijd liever bij paarden te vinden dan dat ik erop reed. Maar dat had ik met meerdere dieren. Mijn moeder was woest toen ze erachter kwam dat ik een boek lag te lezen tussen een zwanenfamilie. Wekenlang had ik de ouders broedend geobserveerd en was steeds dichterbij gekomen. Tot ze me niet eens meer opmerkten. Ik zat gewoon tussen de kuikens terwijl ze lagen te zonnen. Zo zat ik ook bij de hengst op stal gewoon in de box te lezen terwijl ze dat paard ongeveer eenzame opsluiting hadden gegeven omdat hij zo 'knettergek' was. Ik heb me ook altijd ontfermd over dieren die 'niet begrepen' werden. later heb ik me op mensen en culturen gericht die 'niet westers en daardoor vaak niet begrepen' zijn. Ik heb altijd al de behoefte het ongrijpbare tot het gewone te maken door erin op te gaan.
Zo heb ik voor onderzoek bij de ETA gezeten maandenlang, tussen sjamanen in guatemala en tussen de Zapatistas (guerrilla) in mexico. Ik weet niet waar ik die fascinaties vandaan haal maar toen ik voor het eerst hoorde van die Nederlandse vrouw bij de FARC in colombia kon ik dat ook begrijpen. En ik ben geheel anti geweld en heb dan ook niets met de FARC. Ik vraag me niet meer af waarom ik dat soort fascinaties heb en wat het over mijzelf zegt. Ik heb het gaandeweg steeds meer geaccepteerd en probeer er nu gewoon voor open te staan en ernaar te luisteren zonder me af te vragen waar het me zal brengen of waar het goed voor is. Ik denk dat ik gaandeweg die antwoorden wel vindt door geen vragen te stellen. Dat heeft me veel te lang allerlei ethische conflicten opgeleverd.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 07:03

Laura_Robin schreef:
lagavita schreef:
Ik heb het bijzonder gevonden en ik heb het ook bijzonder gevonden hoe paarden tesamen met sjamanisme een heel andere kijk geven op wat autisme is. Hier wordt het als een afwijking gezien vaak. Speciale scholen, speciale behandelingen en op zich is dat logisch maar er zit iets van: abnormaliteit bij. Het viel mij op dat sjamanen dit soort mensen vaak juist als bijzonder ervaren en dan niet in negatieve zin. Mensen worden speciale krachten toegekend. Ze zijn anders maar zeker niet minder. Sterker: autisten hebben voor hen veel met spiritualiteit te maken en energieen. Dat is ook iets waar ik zelf sterk in geloof. Autistische mensen voelen veel dingen die wij niet voelen. Waarvoor we misschien afgestompt zijn? Dat kunnen wij dan ook vaak niet goed begrijpen.
Wat dat betreft kan ik me het verhaal of de theorie dat zij dichter bij vluchtdieren staan wel heel goed voorstellen. Vandaag had ik het nog met een buitenrit. Paarden moeten ook altijd even kijken, worden soms nerveus van overgangen in landschap en horen en zien andere dingen dan wij. Het paard van mijn vriendin schrok voor ons leek het uit het niets. Ze viel er dan ook af. Maar ook nemen paarden over hoe jij in je vel zit en vaak hebben we niet eens zelf door hoe we in ons vel zitten.

Nee. Niet warrig. Herkenbaar. Ik was ook ontroerd toen ik las dat de sjamanen het autistische mannetje als een toekomstige sjamaan zagen. Ik vind mijn eigen kereltje ook heel bijzonder. Ik geloof inderdaad ook dat hij stemmingen sterk oppikt. Op het moment zit ik lekker in mijn vel en ik voel me regelmatig dolgelukkig als ik mijn kinderen begroet. Mijn zoontje beantwoordt mijn blijdschap dan zo oprecht. Vanavond nog vroeg hij "mamma, waarom lach je zoveel?" Hij staat dan te springen als ik uit mijn werk kom. Superlief.

De "vluchtdiertheorie" komt van die Amerikaanse hoogleraar, die zelf ook autistisch is. Haar naam is me even ontschoten, maar Rupert beschrijft dat hij haar heeft opgezocht. Dat autisten net als bijv paarden in beelden denken, komt ook van haar.

Het zijn bijzondere mensen.

:)

Dat is Temple Grandin, zij heeft een heel goed boek geschreven, ( meerdere, maar deze is voor ons erg interessant :D ), Thinking in Pictures. Zij is degene die het slachtsysteem in Amerika heeft uitgevonden, zij noemt het haar stairway to heaven, een soort van lopende band waarop koeien naar hun dood lopen zonder paniek. Een super intelligente maar ook heel autistische dame, heb een programma van haar daar op tv gezien, het is zo mooi omdat zij kan vertalen voor de autisten, ze kan mensen vertellen hoe het voelt als die zenuwen overbelast worden en waarom autisten bepaalde kleren niet aan willen of bepaalde voeding niet willen eten omdat het gek voelt op hun tong.
Lagavita, je bent een bijzonder mens, dank voor dit topic, het is een genoegen!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:55

Mooi om te lezen weer, Lagavita. Ik heb weinig te reageren, maar wilde gewoon even zeggen dat ik je post gelezen heb en dat ik het een inspirerend bericht vind.

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 12:15

Van de temple grandin moet ik ook wel eens het een en ander aan interviews op tv hebben gezien ja. Wel erg interessant en de moeite waard om eens wat meer over op te zoeken aan beeldmateriaal of boeken.
Eerst moet ik nog een aantal ander leesgerei uitlezen. En bedankt voor de complimenten... :o :+:

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 14:46

Ik krijg inmiddels geinteresseerde kopers voor sophie uit frankrijk en duitsland... heel handig als je zelf nauwelijks frans spreekt en moeizaam duits en de ander geen engels...

Echt bizar...

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:49

Inderdaad wel redelijk apart! Pas je wel op met eventuele oplichters? Die zijn in het buitenland natuurlijk wel wat minder makkelijk te herkennen en op te sporen... Ik zou in eerste instantie proberen haar aan iemand in Nederland te verkopen, dan houd je er wat meer zicht op.

Ik zal eens in mijn omgeving wat rondvragen, want ik vind het wel een érg leuk beestje!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:53

ik heb niet het topic gelezen maar fantastisch hoor! Mijn broertje is ook autistisch en die
rijd ook paard, hij vind het wiegende gevoel heerlijk, gewoon het hele paarden gebeuren!
Hij geniet dan ook echt elke vrijdag met volle teugen!

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 15:31

lifaya heeft hij wel eens het huifbed geprobeerd? Daar heb je echt heel fijn contact met het paard. Ik heb het zelf eens gedaan en het is heerlijk! En ja ronne ik kijk uit. De duitse gaat om een gerenomeerde fokker die veel kleur fokt. Maar goed ik ben hierdoor juist eerder geneigd haar te houden. Ze is erg bijzonder en ik wil immers zelf ook echt verder in de paarden. Een lastig dilemma want ik zit vooral met geld...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:33

Het is juist heel goed voor mijn broertje om op de rug te zitten :D want hij heeft meerdere handicappen, en het is goed voor zijn houding om te zitten. Hij loopt namelijk vaak met een bolle rug, maar kan makkelijk recht lopen alleen doet die dat niet makkelijk, en door het paardrijden is het onwijs goed vooruit gegaan!

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:19

Wat is het huifbed?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:53

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:52

Hahaha schitterend. Daar zou ik zelf ook heel ontspannen in worden ;-)

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:06

prachtig paard heb je...
zou ik ook wel willen als ik een paard had

Morag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:07

Heej,

Op die manege, daar ben ik vrijwilliger!
Dat paard waar ze op rijden, heet Sophie.

Erg leuk trouwens, dat ze dat hier wouden doen!
Is een hele geschikte manege voor zulke mensen ;)

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 23:05

he morag, ja morag is dan ook een paardje wat ik van de manege ken! Grappig! De wereld is zo klein. Was je er ook bij die dag?

En silver thnx. Overigens wat mijn paard betreft: ik kreeg een heel leuke reactie via marktplaats: ineens reageerde iemand die een volle broer van haar blijkt te hebben. Nu wordt het maar eens bellen na al dat gemail en binnenkort krijg ik van hem een paar goede foto's. Hij is ook valkkleurig maar meer welsh cob dan zijn zus; dus wat zwaarder gebouwd. Bij Sophie kun je toch ook duidelijk het arabisch bloed zien waardoor ze wat fijner is.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:51

hey dan weet ik wie dat is! wat leuk.
is een kennis van darwin hier op bokt (denk ik) en die heb ik verteld over sophie :)

paard van hun staat denk ik niet voor de kar toch? omdat hij dat niet zo leuk vind?

Morag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:58

Nee ik was er niet bij die dag, ik ben er altijd op zaterdag!

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 16:36

Hallo allemaal! Een tijdje geleden alweer maar Sophie is inmiddels weer verhuisd! Dit keer naar Friesland naar een medebokker! Daar staat ze nu in de lease! Het gaat tot nu toe heel goed daar dus dat is fijn! Ook met de paarden aldaar kon ze het gelijk goed vinden. Geen enkel probleem met de introductie.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:17

wat fijn lagavita!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:19

Ik ben net begonnen met lezen en vind een onwijs mooi boek!

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 19:23

Het is zeker leuk om te lezen ijs. Was ook erg leuk dat sophie toen werd ingezet voor de demonstratie. Binnenkort gaat ze ook voor publiek staan weer. Degene die haar least gaat ermee naar een cross waar ze berichten moet overbrengen te paard naar de verschillende hindernissen. Soort postbode laat maar zeggen. Nu maar hopen dat Sophie zelf niet over de hindernissen gaat want springen vindt ze wel erg leuk!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:28

Wat een interessant topic!
Ik ga het boek ook lezen. Ik heb twee kinderen en een man met Asperger syndroom en ik dacht dat ik wel alle boeken over autisme had gelezen, maar deze is aan me voorbij gegaan.
Als ik geen paard had gehad, had ik graag de jouwe gekocht. Wat een mooi beestje.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 08:39

Lagavita, wat fijn dat je zo'n goeie oplossing hebt gevonden voor Sophie!

Ik heb het boek inmiddels ook uit, mooi boek hoor. Ik ben erg benieuwd naar de film.