Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:06

wil toch even zeggen dat ik blij ben met een toppic voor mensen met een beperking,voelde me altijd wel rot en alleen met dit probleem (dat ik niet meer zoveel kan als vroeger,zie je iedereen lekker trainen met hun paarden, heb je er zelf even geen moed voor door een "slechte" dag)
maar nu lees ik dat ik niet de enige ben met dit probleem, en dat iedereen zo zijn eigen manier heeft, met plezier in de paardensport.
hoe vaak ze niet tegen mij zeggen:ruim je paarden op en ga wat anders doen, wat je wel nog kan, wordt ik triest van en...mijn meiden opruimen..NOOIT!
weet niet hoe jullie dat ervaren?

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:28

hiphopje schreef:
xjox schreef:
Ik heb autisme, dus ook een beperking. Ik heb ook altijd begeleiding als ik naar mijn paard toe ga, maar rijden lukt tegenwoordig ook erg goed! :)

wat goed van je. je rijd wel zonder hulp, of loopt er dan iemand met je mee?
En wat doet je begeleider dan als je naar je paard toe gaat?
En wat zijn de dingen waar jij tegen aan loopt, waar je moeit mee hebt?
Ik vraag dit omdat ik een zoontje heb met autisme, en waarschijnlijk mijn dochter ook (is nog in onderzoek). Mijn dochter rijd ook paard. In het begin moest ik altijd mee de stallen in, omdat ze zelf niets durfde te vragen. Nu, bijna een jaar later, gaat het al stukken beter.

Onze dochter heeft ook een aan autistisch verwante stoornis.
In het begin begon ze met paardrijden op een gewone manege. Na de (extra) longelessen mocht ze meedoen in de grote
groepslessen. En dat was teveel van het goede.
Toen zijn we naar een manege gegaan speciaal voor mensen met een beperking (maar daar rijden ook "gezonde" mensen) en
daar krijgt ze les in een groep van (nu) 5 (en in het begin 2-3) paarden/ponies.
Echt helemaal super. En nu hebben wij een eigen paard, en met ons eigen paard rijdt ze nu ook weer mee in die hele drukke
lessen van de manege. Maar ze kan het nu overzien, en ze kent nu de figuren.
Zij heeft ook een lage spierspanning en kan ook daardoor niet haar voeten in de beugels houden.
Ook zij rijdt met postelastieken om haar laarzen.
A.s. zondag heeft ze weer een onderlingewedstrijd (A-proefjes) en dan ga ik de postelastieken zwart maken.
Dan valt het bijna niet op. Op de "gewone" manege hadden ze daar nog nooit van gehoord, maar bij de "Blijde Ruiters" rijden
zoveel mensen met postelastieken. Het is gewoon een superoplossing.

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:31

happytime schreef:
wil toch even zeggen dat ik blij ben met een toppic voor mensen met een beperking,voelde me altijd wel rot en alleen met dit probleem (dat ik niet meer zoveel kan als vroeger,zie je iedereen lekker trainen met hun paarden, heb je er zelf even geen moed voor door een "slechte" dag)
maar nu lees ik dat ik niet de enige ben met dit probleem, en dat iedereen zo zijn eigen manier heeft, met plezier in de paardensport.
hoe vaak ze niet tegen mij zeggen:ruim je paarden op en ga wat anders doen, wat je wel nog kan, wordt ik triest van en...mijn meiden opruimen..NOOIT!

Als jij nog lekker kunt werken met je paarden, en daar lekker je ontspanning uit haalt. Dan is het toch super.
Laat al die andere lekker kletsen. Jij weet toch van jezelf waar je je lekker bij voelt.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:37

xan schreef:
Zij heeft ook een lage spierspanning en kan ook daardoor niet haar voeten in de beugels houden.
Ook zij rijdt met postelastieken om haar laarzen.
A.s. zondag heeft ze weer een onderlingewedstrijd (A-proefjes) en dan ga ik de postelastieken zwart maken.
Dan valt het bijna niet op. Op de "gewone" manege hadden ze daar nog nooit van gehoord, maar bij de "Blijde Ruiters" rijden
zoveel mensen met postelastieken. Het is gewoon een superoplossing.

dat heb ik op de manege ook gedaan, met een postelastiek om mijn voeten. wèl zaten er dan nog stoppers aan de beugels, om te voorkomen dat je voet door de beugel zou schieten. heb er zelfs nog aan gedacht om voor mezelf van die endurancebeugels aan te schaffen. maar inmiddels hebben we weer een eigen paardje (haflinger) en rijd ik western, en heb nu extra brede beugels eraan en dat gaat best goed, zonder elastiek :D :D

xan

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:47

Wellicht is dat ook eens een goed idee om daar naar te gaan kijken. Ik heb al meer in dit topic gelezen over andere beugels.
Met die postelastieken moet ik nog helpen. Dat is nu niet erg, maar ik denk dat er een tijd komt dat ze alleen naar de manege gaat om te rijden, dan zijn andere beugels wel zo handig.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:29

happytime schreef:

Happy, ik heb dit net zo ervaren hoor, ik was altijd de pispaal op de manege, ik sta nu prive en kan eindelijk mijn eigen tempo doen zonder dat iemand me uitlacht. Ik heb ook weleens momenten als het een dag niet wil, dat ik baal als een stekker als ik anderen zie, maar ach ja, dan denk ik laat maar, ik kom er ook wel hoor. die dagen dat ik weinig energie heb doe ik dus vrijheidsdressuur op muziek, ik werk aan een show (later dan) en ik vind echt leuk iets te doen, wat ik ook echt lichamelijk aankan. en als ik hele goede dagen heb, dan rijd ik ook wel...meis, zet um op, enne niks van aantrekken wat anderen zeggen! ik vind zowiezo erg als iemand zegt-ruim je paarden op, en doe iets anders...nou dat slaat nergens op!gewoon je eigen ding doen in je eigen tempo...

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:37

xan schreef:
Wellicht is dat ook eens een goed idee om daar naar te gaan kijken. Ik heb al meer in dit topic gelezen over andere beugels.
Met die postelastieken moet ik nog helpen. Dat is nu niet erg, maar ik denk dat er een tijd komt dat ze alleen naar de manege gaat om te rijden, dan zijn andere beugels wel zo handig.

ja, die elastieken kon ik ook niet zelf erom doen.
en nu met die westernbeugels, moet nog even iemand mijn rechtervoet in de beugel zetten, die beugels draaien niet zo makkelijk, en aangezien ik mijn onderbeen niet kan draaien.............
Als ik het zadel niet gebruik draai ik de beugels een paar slagen rond en steek er een zweepje doorheen, dan vormen de fenders van het zadel zich beter en kan ik er hopelijk straks zelfstandig mijn voet inzetten.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:42

misschien een domme vraag...voor wat dienen die elastiken, mschn iets waar ik niet van weet maar wel gebruik van kan maken? :o

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:54

happytime schreef:

Mensen die er buiten staan snappen vaak niet dat je inprincipe alles gewoon nog zou kunnen alleen op je eigen manier en als dat rustig is of als dat met veel moeite gepaard gaat dan moet dat maar. Jij lost het op je eigen manier op en dat je het doet is al heel knap ken ook mensen met een beperking die zoiets hebben van laat maar het gaat me toch niet lukken.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:21

Mijn beperking lijkt ook haast niets vergeleken met de verhalen van sommige hier...
Heb de ziekte van Kienbock, ook wel lunatomalacie genoemd. Bij mij is een van mijn handwortelbeentjes dood.
Houdt in dat het botje (lunatum) aan het afsterven is en hierdoor ook langzaam aan oplost en afbreekt.
Heb hierdoor ook heel wat krachtverlies en minder bewegingsvrijheid. Heb inmiddels drie operaties gehad en komen er vast nog wat aan. Helaas een ziekte waar je nooit vanaf komt maar je leert ermee leven.
Heb twee jaar moeten stoppen met paardrijden van mijn arts om de ziekte beetje terug te drukken en het proces te vertragen maar na twee jaar trok ik het echt niet meer moest en zou weer gaan rijden...deed ik stiekem tussendoor ook wel maar dan met 1 hand.
Ben nu inmiddels twee jaar weer begonnen met rijden en gaat best prima, soms krampen en pijnlijke dagen dat ik met 1 hand moet rijden, maar daar raak je aan gewend en je paardje ook ;)
Paarden moeten alleen niet gaan hangen of enorm sterk zijn links want dan kom ik er niet uit... dan verkrampt mijn hele arm en ben ik nergens als ze dan idioot gaan doen ;)
Maar red me der prima mee! Soms met 1 hand soms met een brace en zeer regelmatig gewoon met twee handen.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:01

Bari schreef:
misschien een domme vraag...voor wat dienen die elastiken, mschn iets waar ik niet van weet maar wel gebruik van kan maken? :o

om je voet in de beugel te houden ;)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:14

@ dwyne knap hoor met een hand! ja het is en blijft altijd naar je lichaam luisteren hoor..

@ hiphopje...dankje wel :o dat lijkt me iets voor mij, kan je zoiets kopen of hoe doen jullie dat? zal echt wat voor mij wezen hoor, mijn benen schieten er ook soms zo maar eruit..

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:18

Bari schreef:
@ dwyne knap hoor met een hand! ja het is en blijft altijd naar je lichaam luisteren hoor..

@ hiphopje...dankje wel :o dat lijkt me iets voor mij, kan je zoiets kopen of hoe doen jullie dat? zal echt wat voor mij wezen hoor, mijn benen schieten er ook soms zo maar eruit..

op de manege hadden ze leren teenstoppers bij een schoenmaker laten maken, en die bevestig je met drukknopen aan je beugel. die gaan dus voor je tenen zodat je voet door de beugel kan schieten.tussen die drukknopen doe je een gewone postelastiek, en die gaat dan achter je hakken langs.
ik heb er helaas geen foto van.....
er zijn ook kunststof teenstoppers gewoon te koop hoor ;)
maar ik had dus wel altijd iemand nodig die die elastieken vastmaakte als ik erop zat.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:06

ukje schreef:
happytime schreef:

Mensen die er buiten staan snappen vaak niet dat je inprincipe alles gewoon nog zou kunnen alleen op je eigen manier en als dat rustig is of als dat met veel moeite gepaard gaat dan moet dat maar. Jij lost het op je eigen manier op en dat je het doet is al heel knap ken ook mensen met een beperking die zoiets hebben van laat maar het gaat me toch niet lukken.

Ben ik helemaal mee eens :j

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:45

hiphopje, ik maak er werk van! :D

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:36

Ben net op dit forum, maar vind dit wel een positief topic. Ik heb een vorm van reuma, daardoor last van al mijn spieren, aanhechtingen, enz. Grootste probleem is echter dat ik zo weinig energie heb. Het moeten loslaten van het paardrijden zoals ik dat gewend was en eigenlijk veel te lang heb willen volhouden, was moeilijk. Niks dressuurwedstrijden meer, zelfs dressuurmatig trainen lukt niet meer. Ik moet het echt in de puur recreatieve hoek zoeken en da's een lang proces geweest. Heb een hele tijd helemaal niet gereden, maar wil het nu weer gaan oppakken, heb nl wel twee eigen paarden. Kan me inmiddels niks meer schelen of ik alleen maar stap, ik hóef niks meer van mezelf, gewoon fijn met de dieren bezig zijn.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 08:29

@ canter...that s the spirit! goed van je! want ik merk ook, sinds ik anders bezig ben, dat het paardrijden weer leuk wordt!ik doe nu de VD en grondwerk en merk, dat ik net zo veel contact heb, wellicht nog zelfs meer, als dat ik erop zit!

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:50

@Bari
Ik ben ook bekend met grondwerk, het loswerken, het werken met de lange lijnen. Allemaal ontzettend leuk om te doen en ik ben het met je eens dat je tijdens dit werk nog wel eens meer contact met je paard zou kunnen hebben dan voorheen vanuit het automatische rijden het geval was.
Ik werk ook wel met de clicker, heb hem geleerd zo'n paardenbal te apporteren. Slaat nergens op, maar hij vindt het wel leuk. Met de clicker heb ik ze ook geleerd om stil te staan bij een krukje om makkelijker op te kunnen stijgen of om er zonder zadel op te kunnen gaan zitten.
Maar....hoe leuk allemaal ook, alles kost energie, energie die ik vaak toch tekort komt, maar de keren dat het allemaal lukt zijn om van te genieten!!
Momenteel zit ik echt in een overgangsfase, alle dressuur en sportspullen gaan de deur uit, wordt ik er ook niet meer mee geconfronteerd. Er komt een boomlooszadel, touwhalstertje om en rijden maar.....

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:53

@ canter, ook bij mij zijn de spullen allemaal de deur uitgevlogen hoor...t is net wat je zegt, kijk je er tenminste niet tegenaan. leuk dat je ook met grondwerk enz bezig bent. ik heb ook dagen, dan wil het echt niet, wel dan doe ik maar een dag lekker niets. het is niet makkelijk om met wat voor een beperking dan ook om te gaan, maar ik weet je zeker dat het je lukt. je bent op de goede weg!

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:58

@thanx
Belangrijkste is inderdaad om die dagen 'niks' gewoon te accepteren!!!!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:00

juist en dat is nou zo moelijk he. die dagen niks kan ik dan nog steeds erg chaga worden hoor, pfff. Maar goed, ik sta niet meer op een manege, niets hoeft meer alles kan, dus eigen baas en niemand die zeurt. :D

hiphopje

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:04

ohjee, ik ben dus niet de enigste lees ik.
ik heb ook dagen dat ik pijn heb en minder kan.
en ik kan gewoon niet meer de dingen die ik 15 jaar geleden nog wel kon met mijn paardje. maar ik denk dat ik dat nog allemaal zelf moet kunnen, en baal dan als het niet lukt.
ben nu bezig om onze haf western te beleren, maar merk nu al dat ik de kracht en vooral de gecontroleerde beweging van mijn onderbenen mis. en dan baal ik.

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:11

@hiphopje
Herkenbaar, héél herkenbaar. Je zal je eigen weg moeten vinden en dan wordt dat balen steeds minder en ben je gewoon blij met wat er wel kan. Probeer niet te hoge doelen te stellen, maar vraag iets van jezelf waarvan je zeker weet dat het je wel zal lukken.
Maar het is een láng proces hoor, ik heb ook wel jankend op mijn paard gezeten omdat ik vond dat ik het best allemaal nog wel moest kunnen en dan de frustratie als het niet ging, als mijn handen teveel pijn deden of gewoon de kracht er op dat moment niet was.....
En nu geniet ik van een rondje stappen.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:10

zie zo ik herken dat verhaal van jullie wel. hoe vaak zat ik niet in zak en as omdat het niet wou en anderen zaten me gewoon uit te lachen... |( leuk is anders. maar ik geniet nu van de kleine dingen en geeft zo veel meer voldoening dan winstpunten op een wedstrijd... :o sinds ik parelli NH doe is zowiezo een boel in mezelf verandert, qua houding ten opzichte van mijn paard ook. geeft zo veel plezier! en ik heb een hele leuke instructeur die ontzettend rekening houd met mijn beperking. dat had ik op een gewoone rijles zeg maar niet. daar moest ik doorgaan tot ik erbij letterlijk neerviel. ;( morgen heb ik mijn eerste les in VD en kijk er heel erg naar uit, je kan zoveel ook al ben je in feite lichamelijk niets meer...suc6 iedereen!

p.s. wellicht leuk ooit elkaar te ontmoeten!

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:19

Ik denk wel dat wat bij ons uit nood geboren is: anders moeten omgaan met de paarden omdat we het fysiek niet meer redden ook wel positief uitgelegd kan worden. Voor íedereen, ook al ben je zo fit als wat, zou het geweldig zijn om eens niet een uur óp je paard te gaan trainen, maar gewoon heel relaxed met hem of haar bezig zijn, op wat voor manier ook. De band met je paard is toch waar het om draait en niet om de winstpunten of welke klasse je mag starten. Natuurlijk zijn er zat 'gezonde' mensen die daar gelukkig ruimschoots aandacht aan besteden.
Misschien hele stomme vraag maar waar is VD een afkorting van?

Inderdaad leuk idee om elkaar eens te ontmoeten.