Lindaonline schreef:@SusanH
Ik zal de groetjes doen! Ik herken mezelf daarin, je zit alleen maar heel stil omdat je geen reactie wil opwekken bij het paard. Bedankt
Maarre, je hebt BEWOGEN met een paard

Met wie heb je gereden?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ikke schreef:Lindaonline schreef:@SusanH
Ik zal de groetjes doen! Ik herken mezelf daarin, je zit alleen maar heel stil omdat je geen reactie wil opwekken bij het paard. Bedankt
Maarre, je hebt BEWOGEN met een paarddan is de rest een kwestie van tijd; dat gaat helemaal goed komen
![]()
Met wie heb je gereden?
HorseTimeXL schreef:Inderdaad. Merk dat ik nu op een stal sta waar ze het behoorlijk vreemd vinden dat ik nu nog niet rijd. Krijg opmerkingen van: rijd je nu nog niet? Of een verborgen opmerking: wanneer ga je weer een keer rijden.
Lindaonline schreef:HorseTimeXL schreef:Inderdaad. Merk dat ik nu op een stal sta waar ze het behoorlijk vreemd vinden dat ik nu nog niet rijd. Krijg opmerkingen van: rijd je nu nog niet? Of een verborgen opmerking: wanneer ga je weer een keer rijden.
Dat zijn vervelende opmerkingen. Wanneer ik weer een paard heb, zal ik op zoek gaan naar een stal waar ik gelijkgestemden tegenkom. Ik zal niet meer naar een plek gaan waar de nadruk ligt op presteren. Dat geeft jezelf meer ontspanning wanneer je lekker naar je paard gaat.
Lindaonline schreef:@musiqolog Wat goed van je dat je hebt doorgezet![]()
Echt heel knap! Ik probeer te denken dat het paard vast wel eens zal schrikken maar ik op mezelf mag vertrouwen.
musiqolog schreef:Hoe is het intussen, TS?
Ik had vandaag een mindere les. De schrik van vorige week zat er nog goed in. Van mezelf merk ik dat ik dan alles wat een paard ongevraagd doet, eng vindt. Zelfs een beetje harder draven dan gevraagd, ja zelfs een beetje teugel vragen. Op den duur zette mijn instructrice het paard stil om met me te praten; ging dat beest uit zichzelf verder stappen. Op een goeie dag denk ik hetzelfde als andere ruiters, namelijk: "nou en?" Vandaag niet.
Maar goed, volgende week gaat het vast wel weer beter. En aan het paard lag het niet. Ze waren in het park naast de manege bezig met luidruchtig bomenwerk, compleet met versnipperaar, en ze gaf geen krimp. Zo ken ik haar weer!
Lindaonline schreef:Ik kreeg gisteren les en het ging heel slecht. Was op van de spanning en we hebben niet eens gestapt. Twee keer op het zadel gezeten en er weer af, wat een teleurstelling.
Ik herken wat je bedoelt, je radar staat te aan. Maar je gedachten over "die goede dag", zijn super positief! Klinkt als een brave merrie!
Ik heb de overtuiging dat er nooit een dag komt dat ik ontspannen rijd. Maar ik wil wel mijn best doen en misschien toch op een andere manier met paarden bezig zijn.
Lindaonline schreef:Lindsey_99 schreef:Ik heb er twee waar ik niet op rijdt. Ze zijn te klein, maar ze zijn zo schattig, en ik heb enorm veel plezier met ze. Rijden is geen prio, het samenzijn, verzorgen, wandelen, mennen geeft genoeg vitamine P.
Wat goed te lezen dat je er zoveel plezier in hebt! Mennen zal niet lukken maar de andere punten die je noemde zeker wel. Ik vroeg me alleen af of alleen deze bezigheden voldoende is om een paard voor aan te schaffen. Je hebt je aanschafkosten, onderhoudskosten, medische kosten en velen zullen denken/zeggen "en je rijdt niet eens".
Lindaonline schreef:Goed te lezen dat jullie doorzetten, echte bikkels![]()
Ik ben een aantal weken geleden gestopt. Er speelde meerdere factoren mee maar ik heb daarnaast ook geen vertrouwen meer in het rijden en in mezelf. Ik dacht zonder rijden verder te gaan met paarden, maar dat zie ik er ook niet van komen. De stap is kennelijk toch moeilijk.
musiqolog schreef:Ik vind de angst op een paard best een reëele angst hoor.Ik vind dit wel een interessant topic. Zelf zit ik, na een jaar of acht (inclusief onderbrekingen), nog steeds op het randje van wel en niet op een paard durven. Ik rij op een manege op typisch dat ene ervaren paard dat nergens van op- of omkijkt en liever lui dan moe is (dus echt niet onverhoeds in de galop schiet). Ik vind het hartstikke leuk maar ook stressvol, elke week weer. Dat hindert me wel bij het maken van vorderingen, want hoe moet je in galop een volte sluiten als je alleen bezig bent met "help, hoe overleef ik dit"? En hoe moet ik op mijn zit letten als mijn primaire reflex is om naar voren te klappen? (Dat is juist minder veilig dan rechtop zitten en je hakken uitdrukken, maar vertel dat mijn primatenbrein maar eens.) Heb ik een reden voor die angst? Mwah, ik ben er welgeteld één keer goed afgevallen (van een ander paard natuurlijk). Dat was trouwens wel het soort val waarna ik een paar weken mijn benen niet boven kniehoogte kon heffen, en dat interval heeft vast niet geholpen. Maar ik snap heel goed dat mensen niet durven rijden, ook al is die angst niet reëel.
Ik gun je van harte dat je net dat ene stukje van net niet naar net wel durven kunt afleggen, TS. Dagelijks met die beesten bezig zijn zal daar zeker bij helpen. Maar goed, dat hebben anderen al gezegd.
Lindaonline schreef:Wat vervelend dat je die beslissing uiteindelijk genomen hebt.Goed te lezen dat jullie doorzetten, echte bikkels![]()
Ik ben een aantal weken geleden gestopt. Er speelde meerdere factoren mee maar ik heb daarnaast ook geen vertrouwen meer in het rijden en in mezelf. Ik dacht zonder rijden verder te gaan met paarden, maar dat zie ik er ook niet van komen. De stap is kennelijk toch moeilijk.