hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 18:45

@tanjaxbas reuma in combi met hms?

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 18:46

RoosTinker schreef:
Herkenbaar vuurneon, dat probleem heb ik ook altijd haha :p

merk wel dat deze zwangerschap toch m'n knieën flink verslechterd heeft..
Ben al met regelmaat van de trap af gelazerd, hoop toch dat dat wel snel over is..


Van de trap af lazeren klinkt bekend.. komt dat bij jou door je knieën?

Taifoen

Berichten: 1036
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:50

miramii schreef:
@tanjaxbas reuma in combi met hms?

Ja, daardoor slik ik redelijk veel (diclofenac, mtx, prednison, enbrel, en dus ook foliumzuur en omeprazol)
Edit: enbrel zijn prikken

melanie0906

Berichten: 1156
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:27

hebben jullie ook dat je kaken heel de tijd op slot schieten? Had vanochtend best veel haast en wilde wat te eten pakken alleen kauwen ging totaal niet..

Twijfel eraan om er mee naar de dokter teg gaan want wat kan die eraan doen alleen het doet zo verschrikkelijk zeer..

Melisjeee
Berichten: 1335
Geregistreerd: 09-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:34

melanie0906 schreef:
hebben jullie ook dat je kaken heel de tijd op slot schieten? Had vanochtend best veel haast en wilde wat te eten pakken alleen kauwen ging totaal niet..

Twijfel eraan om er mee naar de dokter teg gaan want wat kan die eraan doen alleen het doet zo verschrikkelijk zeer..


Ik heb daar verschrikkelijk veel last van! Kan m de hele dag knakken als ik wil want hij zit nooit goed. Gelukkig krijg ik m wel altijd weer een soort van op zn plek om normaal te kunnen eten, maar er zijn ook ochtenden bij dat hij vast zit en niet los te krijgen is :j

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 19:53

@melanie0906 Als je het niet vertrouwd altijd even laten checken. Ik merk zelf dat ik de HA meestal niet bezoek, omdat ik alles maar wijt aan me hms. :o

@tanjaxbas jeetje zeg! Wat een rotcombinatie! Wat voor effect heeft dat op jou als ik vragen mag?

melanie0906

Berichten: 1156
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:06

miramii schreef:
@melanie0906 Als je het niet vertrouwd altijd even laten checken. Ik merk zelf dat ik de HA meestal niet bezoek, omdat ik alles maar wijt aan me hms. :o

@tanjaxbas jeetje zeg! Wat een rotcombinatie! Wat voor effect heeft dat op jou als ik vragen mag?


ja dat heb ik ook en mijn ouders zeggen ook snel ah het is de hms kan niks aan gedaan worden! Helaas de huisarts ook.

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:07

miramii schreef:
RoosTinker schreef:
Herkenbaar vuurneon, dat probleem heb ik ook altijd haha :p

merk wel dat deze zwangerschap toch m'n knieën flink verslechterd heeft..
Ben al met regelmaat van de trap af gelazerd, hoop toch dat dat wel snel over is..


Van de trap af lazeren klinkt bekend.. komt dat bij jou door je knieën?



Knieën en heupen helaas.
Of m'n knie schijven staan naast m'n knie of m'n heupen slaan op slot waardoor ik een tree mis. :')

Is alleen niet echt bevorderlijk voor die zwangerschap om nu van de trap te lazeren.. maar dat stomme lijf -:(-

ZiekieLove

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:57

Ik heb ook HMS en rijd best veel soms wel 4-5 uur per dag en 5x per week... Gaat op zich prima voor mij is een fijn zadel heel belangrijk, ik merk als ik op een zadel zit met weinig kniewrong en n 'platte' zit ik onwijs last van m'n heupen krijg, kan dan gerust 3 dagen slecht/niet lopen... Sinds kort n nieuw zadel en geen last meer van gehad gelukkig!
Bij mij zijn ook m'n kaken t ergst, knakken de hele dag door heel irritant en vaak ook pijnlijk sla soms t eten erdoor over hihi
Overigens na het lezen van alle reacties inderdaad ook vaak en heftig hoofdpijn en heel gevoelig gehoor (tot het irritante toe) wel apart dat meerdere hier dat ondervinden!
Ik heb een hele tijd diclofenac gehad tegen de pijn maar doe t nu al bijna 2 jaar zonder, vaak werkt paracetamol ook wel en net zoals vele hier, de pijn ben ik inmiddels aan gewend en je pijngrens wordt gewoon steeds hoger!
Laatst bijgewerkt door ZiekieLove op 19-05-15 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bennie_Maudd
Berichten: 132
Geregistreerd: 20-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:03

Ik heb hypermobiliteit en ik rijd nog gewoon 3x per week paard :Y) ik heb het al heel erg lang, vooral mijn enkels en voeten doen pijn daar daardoor. Maar paardrijden gaat nog prima gelukkig :)

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:04

TanjaxBas schreef:
Hoop dat je pijn snel over is Eef, ik heb alleen in elke spier spierpijn, kan me amper bewegen :')
Roostinker, ik slik pijnstillers maar dit is voor mijn reuma.

Thanks tan! Had je net al even gezien, maar gelukkig heb ik er nu geen last meer van! :D

Heb trouwens even aan paps gevraagd wat voor pillen het waren, toevallig had hij vandaag een nieuwe strip gehaald! Het heet meloxicam oid. Werkt tot nu toe het beste bij mij

Athelas

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:12

melanie0906 schreef:
hebben jullie ook dat je kaken heel de tijd op slot schieten? Had vanochtend best veel haast en wilde wat te eten pakken alleen kauwen ging totaal niet..

Twijfel eraan om er mee naar de dokter teg gaan want wat kan die eraan doen alleen het doet zo verschrikkelijk zeer..


Ja, heb ik ook. Sinds ik een beugel heb. Ik ben al naar een kaak fysio geweest, maar er is niks tegen te doen.
S ochtens krijg ik mn mond nauwlijks open (kan er net 1 vinger tussen doen) en als ik iets afbijt hoor ik best vaak zo'n harden knap, dat t een piep in mn oren geeft. Verder als ik kauw heb ik vaak dan mn kaak even verschiet ofzo. En dat hoor ik een klik en doet het veel pijn. Verder hoor ik altijd klikken als ik kouw.
Niet erg ideaal dus. :P

Taifoen

Berichten: 1036
Geregistreerd: 03-08-12

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 23:05

Kaak heb ik ook last van haha!

Miramii, ik merk te laat wanneer het slechter gaat en ga dus over mijn grenzen heen en ik merk ook later wanneer het goed gaat. Ook zijn de reuma klachten erger doordat HMS er voor zorgt dat mijn gewrichten niet genoeg steun krijgen, hierdoor zit ik eerder met veel spierpijn of een spierblessure. Inmiddels ben ik herstellende van een peesblessure en is het de 5e week dat ik niet sport. Doordat ik pijn heb aan mijn gewrichten van de reuma en van de hms kan het er voor zorgen dat mijn gewrichten sneller beschadigd worden en dat ik bv. volgend jaar al met een nieuwe heup moet lopen (is maar een voorbeeld). Inmiddels heb ik veel steun gekregen van het ziekenhuis en word ik erg geholpen, ik kan nu beter op mijn grenzen letten :)

melanie0906

Berichten: 1156
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 23:36

grenzen.. Ik heb misschien wel geen reuma maar ik kan ze verschrikkelijk slecht inschatten met als gevolg dat ik 3 maanden met het ene been omhoog heb gezeten en 3 maanden met de ander.. Ik eet trouwens gigantisch veel paracetamol als ik het vergelijk met de rest hier in huis.. Liefste zou ik ibuprofen pakken alleen ben daardoor een keer over mn nek gegaan en dat icm pijn wil ik graag vermijden

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6704
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:52

Pijnstillers vermijd ik zoveel mogelijk. Zonder kan ik beter mn grenzen voelen en dat scheelt slijtage. Tegelijkertijd vind ik het te weinig werken, de moeite niet waard eigenlijk. Als ik iets slik is dat combi ibuprofen en para. Jammergenoeg ben ik allergisch voor alle morfine-achtige stoffen dus veel zwaarder kan ik niet krijgen.
Las iemand bij wie een ruggeprik niet lukte, bij mij is dat tegenovergesteld. Door de ruimte tussen mn wervels is dat een eitje, twee keer gehad en beide keren niet eens gemerkt.

melanie0906

Berichten: 1156
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:05

ik vermijd ze ook zo veel mogelijk maar het valt op.. Ik heb wel zo iets van als er iets zeer doet gaat er iets fout. Maar soms neem ik dan toch een paracetamol maar dat alleen voor het slapen gaan of als ik zit

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:39

Ik zag hier dat sommige van jullie ook last hebben van jullie knieën. Hebben jullie dan ook dat jullie random onder het lopen er doorheen zakken? Ik heb dit best vaak, heb er verder geen last van, maar vroeg me af of dat ook met HMS te maken heeft.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:41

Ik heb vanaf piepjong al (denk 4 jaar) dat mijn knieen opspeelden. Echter konden ze toen nog een hypermobiliteit vaststellen immers, maar ben wel bij een orthopeed geweest. Ik zak er af en toe doorheen, maar heb veel bij de fysio gelopen dus als ik goed op mijn houding let heb ik er geen last van. Als ik moe ben en dus lui wordt (sta dan met overstrekte knieen in rust), dan komt het wel af en toe voor.

pukkepaard
Berichten: 12
Geregistreerd: 30-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:45

Ik kom mij hier ook melden. Ik heb HMS en rijd ook paard.
Ik heb zelf een brede haflinger en krijg best wel last van mijn heupen en enkels bij het rijden, sinds ik ben overgestapt op een westernzadel heb ik hier wel minder last van. Maar pijnvrij rijden kan ik op mijn eigen paardje niet, op de ijslander van mijn stalgenoot echter wel.
Ik heb verder zelf ook een slecht motoriek waardoor ik snel val als ik loop, dit komt ook door combinatie met mijn HMS.
Ik heb zelf veel baat gehad bij oefentherapie, daarvoor had ik fysiotherapie maar dat daar kwam ik niet mee verder. Ik werd steeds stabieler en kreeg steeds meer pijnklachten, ze vermoedden toen ook reuma, maar blijkbaar komt toch alles van HMS.

Melisjeee
Berichten: 1335
Geregistreerd: 09-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:51

_xrose schreef:
Ik zag hier dat sommige van jullie ook last hebben van jullie knieën. Hebben jullie dan ook dat jullie random onder het lopen er doorheen zakken? Ik heb dit best vaak, heb er verder geen last van, maar vroeg me af of dat ook met HMS te maken heeft.

Komt mij wel bekend voor ja! Niet dat het echt elke dag gebeurt, maar ik zak wel met regelmaat door mn knieën heen. 1 knie is bij mij geopereerd voor iets heel anders, maar sinds dien heb ik er aan die kant geen last meer van, vraag me toch af wat ze gedaan hebben om dat voor elkaar te krijgen :+

Athelas

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:53

_xrose schreef:
Ik zag hier dat sommige van jullie ook last hebben van jullie knieën. Hebben jullie dan ook dat jullie random onder het lopen er doorheen zakken? Ik heb dit best vaak, heb er verder geen last van, maar vroeg me af of dat ook met HMS te maken heeft.


Ik heb het niet met mijn knieën, maar wel met mn enkels. Vroeger was het echt heel erg, ik ging elke dag door mn enkel. Ik liep gewoon naar school en dan viel ik random om, omdat ik door mijn enkel ging.
Toen met ik gaan trainen (door op zo'n wiebel kussen te gaan staan. Er wat een vershil tussen links en rechts _/-\o_ Links: 21 seconde record, rechts: 4 seconde record... :') Tja, kan je wel raden van welke enkel ik last heb) en heb een tijdje met een brees gelopen. Nu is het minder. Alleen bij gym draag ik nog een brees. :j

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:31

Ik heb op het moment onwijs last van m'n schouders die luxeren, heb het hele weekend al niks kunnen doen, en draag met activiteiten een brace. Zodra ik boven 90 graden kom luxeert hij.

Woensdag krijg ik hardloop analyse, en kan ik hopelijk gezond leren hardlopen, want mijn weke enkels en overstrekte knieën zorgen helaas voor veel problemen.

De diagnose HMS was bij mij, ach het zal wel, maar ik merk nu pas hoeveel last ik er eigenlijk van heb. :(

Melisjeee
Berichten: 1335
Geregistreerd: 09-04-13

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:33

Hardlopen mag ik niet eens aan beginnen van de arts, dan kan ik na een kort rondje weer weken op de bank blijven liggen van de pijn aan alle kanten :')

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:34

Ik nu ook ja, heb 2 weken terug 3 weken niet kunnen lopen door een beginnende botvliesontsteking, maar ik wil graag in september een obstaclerun lopen, ... niet verstandig maar wil het wel graag.

UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:58

Ik ben ook toen ik een jaar of 7 was gediagnostiseerd met HMS. Allebei de polsen kon en kan ik nog steeds overstrekken (met duimen pols aanraken), heb snel last van mijn onderrug, knieschijven schuiven van links naar rechts, overstrek mijn knieën ook constant, draag steunzolen vanwege zwakke enkels en heb ontzettend last van kaken die steeds op slot schieten. Heel vervelend. Rijd ondertussen al heel lang geen paard meer maar er werd altijd gezegd dat het juist goed was voor de spieren. Moet zeggen dat ik ook niet echt last had als ik aan het paardrijden was. Alleen soms van mijn rug en schouders, omdat ik die liet hangen.