Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. _Hyperion_ schreef:Dan nu de post die ik naar aanleiding van de openingspost van de TS wilde posten:
Ik ben psycholoog. En regelmatig zet ik mijn paarden (en honden ook) in, in mijn praktijk. Op verschillende manieren. Soms echt als mediator, waarbij het paard in zijn interactie met mijn cliënt gedrag laat zien, dat ik observeer. Naar aanleiding van dat gedrag stel ik vragen aan mijn cliënt en zo komt heel snel de essentie van de (psychische) problemen naar boven (bijvoorbeeld: ik voel mezelf niets waard, ik wil altijd de beste zijn, ik heb een probleem met mensen vertrouwen doordat ik....vul maar in...heb meegemaakt). En deze dingen komen vaak sneller en indringender naar boven, dan wanneer ik een gesprek aan tafel voer, juist door de interactie met het paard. Het paard geeft op de één of andere manier vertrouwen en door wat het paard laat zien, ziet de cliënt het zelf ook ineens heel duidelijk.
Ook kan ik mensen nieuw gedrag laten uitproberen en oefenen (dit doe ik vaak met mijn honden die daarvoor getraind zijn en dit met plezier en openheid doen, maar soms ook met de paarden).
Een andere manier is men(s)coaching. Cliënten die in het bovenstaande niets zien, maar ook aan tafel niet tot de essentie van hun problematiek komen, neem ik mee op de koets voor een rit. In de natuur. En door de sfeer, de entourage, de kracht van het paard voor de koets, het samen op de bok zitten (ik ben koetsier), mij niet rechtstreeks aan hoeven kijken...komt het gesprek op de koets ook tot diepgang. De meest intensieve gesprekken heb ik vanaf de bok. En daar draagt het paard indirect aan mee. Mensen die niets met paarden hebben verbazen zich over de gehoorzaamheid, de band die ik met het menpaard heb bijvoorbeeld. Van daaruit ontstaat dan een gesprek, dat ik dan verder stuur naar waar degene voor gekomen is. De frisse lucht en het samen bezig zijn nodigt uit en eigenlijk krijg ik altijd iets te horen in de geest van: Goh... ik heb eigenlijk een heel zwaar gesprek met je gehad, maar het voelt niet zo. Ik voel me licht en heb energie van deze rit gekregen. Mensen geven aan dat het vaak nog lang naëbt in hun leven. Meer dan alle andere gesprekken die ze ooit met maatschappelijk werk, psychologen etc. hebben gevoerd.
En ik ben er van overtuigd dat "het wezen paard" hier een essentiële bijdrage aan levert. Puur door de energie, het contact etc. (want de cliënt helpe met poetsen, optuigen, inspannen, uitspannen, tuig afnemen naverzorgen etc.).
jamiroquai schreef:Ik zou inderdaad ook geen veulen nemen, misschien ontwikelt-ie wel een heel ander karakter dan jij wilOf voor ogen hebt.
Van een ouder paardje kun je vantevoren al heel wat te weten komen, dat weet je beter of hij bij je zal passen.
Ikzelf heb ook een rustig paardje gekocht, van 12 jaar, dus ikwist vantevoren welk karakter hij had. En daar heb ik nu nog elke dag plezier van!!!!
Mona Lisa, je verhaal is super herkenbaar, ik wil je graag pb-en maar mijn computer ligt in het ziekenhuis. Doe ik als- ie weer gezond is.

jamiroquai schreef:Zo'n therapietje wil ik ook wel, lekker op de bok! Maar mijn spychiater heeft volgens mij geen mendiploma.....
Angeliquee18 schreef:@ Hyperion, Wat een prachtige baan heb jij! Wou altijd al psycholoog worden, maar is nog even kijken of dat haalbaar is.
Wat paarden wel niet allemaal met je kunnen doen, haha bij m'n pony kan ik ook alles bedenken waardoor het goed kan gaan
Maar eenmaal weer thuis word ik weer op de aarde geplant en is alles weer niet haalbaar haha!
Ik heb hem op 5 minuten afstand geplaatst van mijn huis echt bijna in de achtertuin. Het laatste wat ik zie op de dag is mijn paard en het eerste wat ik zie is ook mijn paard!_Hyperion_ schreef:@ gvbrussel: Wat is hetgeen je hier wilt vertellen door deze definities te plaatsen?