welk ras raden jullie mij aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 11:24

WAUW, wat een boel reacties weer! Leuk Hoor!
Tja, zo te zien moet ik gewoon bijna ALLE rassen in de gaten houden :D Jullie hebben natuurlijk gelijk, niet zozeer letten op het ras en op zoek gaan naar een paardje met het juiste karakter... gelukkig heb ik nog wel even de tijd, want eerder dan volgend voorjaar wordt het toch niet!

Natuurlijk wil het oog ook wat en ga ik wel kiezen voor een ras dat ik ook mooi vind en dan kom ik toch wss uit bij een koudbloed! En ik ben ook meer een pony-mens dan een paarden-mens.... begin wel steeds meer te voelen voor een tinker! :P En haflingers heb ik ook altijd een warm hart voor gevoeld!

Ga trouwens zeker ook nog eerst een keer bij mijn nichtje langs, die 2 ijslanders heeft, zodat ik daar wat meer over te weten kan komen en een keertje uit proberen! (Ze trekken me in eerste instantie niet echt aan, maar het zou maar zo kunnen dat je omslaat en verliefd wordt HIHI).

In ieder geval zal ik wel laten weten als het zover is, wat het geworden is!

joyfordogs

Re: welk ras raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 06:45

gaaf joh, en tja je gaat gewoon ergens beginnen en dan merk je wel waar je eindigt toch?
Zelf heb ik met KWPnners gewerkt, heb in mijn jeugd een halfarabier gehad (4 jr) en heb diverse haflingers gereden, ik heb zelf nu een half arabier van inmiddels 9, dat is echt MIJN paardje en sinds een paar jaar ben ik gevallen voor de MM. Hun karakter en gangen spreken me ontzettend aan.
Ik heb ook diverse ijslanders gereden, ik vond hun gangen zalig, maar ze spraken me niet zo aan, tja is persoonlijk he. Maar goed dat er dus voldoende keuze is.
Ik werk zelf met honden, soms word ik spontaan verliefd op een hond, en die is dan van een ras waar ik totaal niet op val, laat het maar lekker op je af komen zou ik zeggen.

succes

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 08:43

Ik kwam bij mijn zoektocht (ook als toendertijd 31 jarige met kids)uit op een connemara pony; erg veelzijdig voor groot en klein. Kijk eens op www.connemara.nl daar staat zoveel
meer dan ik je in 3 zinnen kan uitleggen! Natuurlijk hebben paarden karakters en kun je ze niet altijd over een kam scheren, maar de grote lijnen zijn meestal wel een leidraad. Veel plezier met ht verwezenlijken van je droom: weet hoe gweldig dat voelt! Ga een paar keer kijken naar verchillende beestjes en laat iig keuren of neem iemand mee uit dat wereldje! Succes en veel pleZier

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:34

New forest zijn absoluut leuke paardjes , maar toch een beetje hittepetitterig , heb ook een tijdje op ze gereden maar vind het wat minder omdat het pony's zijn die alles zelf willen doen .
ik dacht eerder aan een fries , of een kruisingfries ofzo ? zijn rustig , kunnen toch vlot lopen maar vind ik heel belangrijk persoonlijk , ze zijn betrouwbaar en heel erg lekker releax , dit ras werkt voor mij heel erg goed maarja ook niet voor iedereen natuurlijk.

succes met de zoektocht !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:42

De gemiddelde New Forest is minder hittepetitterig dan de gemiddelde Fries, hoor ;) en de gangen van een Fries zijn ook geen aanrader voor de TS ;)

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:34

daar ben ik het niet met je eens , vind het new forest ras van zichzelf heel erg eigenwijs en weet niet of mensen van 38 nog zitten te wachten op de africhting van een eigenwijze pony ... anders zou ik zeggen een haf maar die hebben ook wel veel beenwerk nodig , net als tinkers , daarin is de new forest weer in zijn voordeel ... maarja ik laat deze mevrouw kiezen wat ze wil , ik denk alleen persoonlijk dat een new forest niet de geschikte keuze is , maar iedere pony verschilt en misschien heb ik gewoon niet zo'n beste ervaring met deze pony's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:49

Ik ken veel Forests waar kinderen op rijden en daar mankeert niks aan, ze zijn sowieso stukken rustiger dan de gemiddelde Fries.

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:02

ok uw mening , maar realiseer je dat paarden met kinderen zowieso heel voorzichtig zijn en ik weet niet of dat op een manege is , maar daar word de drukste arabische hengst nog zo mak als een lammetje , het ligt aan u te horen dus aan mijn ervaring , en daar ben ik het totaal mee eens .

heb geen zin om hier een discussie te beginnen , ik heb ook mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:08

Je bedoelt die ponies waar ik het over heb?? Nee, dat zijn geen manegeponies maar ponies van particulieren. Vaak is het zelfs zo dat de vader ermee ment, de moeder er mee het bos in gaat en de dochter er dressuur mee rijdt.
En nog even wat inside info, ik ben ondertussen een uurtje of 10 tot 15 voor mezelf bezig naast mijn reguliere werk met andermans paarden beleren en vooral corrigeren. Er heeft zich nog nooit iemand gemeld met een New Forest, wel heb ik talloze klanten gehad met Friese paarden waar ze geen land mee konden bezeilen.

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:13

ik heb gewoon geen goeie ervaringen met new forests , daarom raad ik ze af , weet niet hoe vaak ik dit nog moet zeggen ... maar waarom hebben we hier een discussie over ?

u raad friesen af en ik new forests , nou dan worden die het dus niet ..:S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:20

Ik snap jou niet, sorry, een Fries is vaak veel heftiger dan een Forest.
We discussieren even omdat de TS een goed advies wil en jij vindt dat een Forest niet zou kunnen en een Fries wel.
Nu is het zo dat ik regelmatig een paar handjes laat wapperen bij een stichting voor paardrijden voor gehandicapten (sorry TS, hiermee doel ik niet op jou hoor) en daar zijn ze er allang achter dat een Fries vaak NIET geschikt is voor mensen met beperkingen, omdat ze gewoon TE sterk en TE heftig zijn. Er worden ook Forestjes ingezet en een Connemara, en die leveren nooit problemen. Overigens zijn ook dit weer particuliere ponies die gewoon worden uitgeleend.
Ga er maar aanstaan als je al last hebt van krachtsverlies in je lijf, om dan even een Fries in bedwang te houden. Verder zijn Friese kruisingen vaak nog erger, vooral kwa karakter.
Desalniettemin vind ik het een grote eer dat ik iemand van 15 tegenkom met meer kennis dan ik zelf heb vergaard door de jaren heen ;) en ik ben bijna drie keer zo oud ;)

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:27

bedankt voel mezelf ook vereerd ... en zoals ik al zei heeft met mijn ervaringen te maken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:37

Helemaal te gek dat je meer ervaring hebt dan ik, kennelijk heb ik toch iets verkeerd gedaan en heb jij nog wat in te halen voor wat Friezen betreft ;)

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:18

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:22

weet u , zal best maar laat mij er dan ook gewoon mijn eigen mening over hebben en als ik 6 keer heb gezecht dat dit ligt aan mijn ervaring , waarom gaat u dan die discussie met mij aan ? u kunt toch niet mijn ervaring met new forests veranderen of wel dan ?
als dit mijn mening is wat wilt u er dan verder aan doen ?

TS deze discussie is zwaar nutteloos , heel veel succes met het uitkiezen van een paard !!!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:44

Stronglady schreef:
Hallo Allemaal!

Op 38-jarige leeftijd zal begin volgend jaar een lang (heel lang ;) ) gekoesterde droom van mij (hopelijk) in vervulling gaan: een eigen pony bij onze nieuwe woning! Ik heb al bijna 20 jaar niet meer gereden :x en heb last van fibromyalgie (pijn aan pezen, banden en spieren en snel moe) maar zou dit echt ontzettend graag willen!

Het idee is puur recreatief te gaan rijden, veel buitenrijden, maar dagelijks gaat waarschijnlijk niet lukken... ik hoop in ieder geval 2 tot 3 keer per week 8-) en verder gewoon lekker tutten en met de kinderen ermee bezig zijn. Ik heb een zoon van 7 (die het wel leuk vindt) en een dochter van 5 jaar (die absoluut stapel is van paarden) die dan ook (onder begeleiding natuurlijk) op de pony zouden willen/kunnen rijden.

Nu de vraag: welk ras raden jullie mij aan? Ik zou in ieder geval voor een koudbloed gaan, maar twijfel nog tussen haflinger, tinker en fjord. Zijn er mensen die vanuit hun ervaring een advies kunnen geven?

Hoi ik zou voor een hafliner kiezen!!
Dat zijn vaak heel erge knuffelkonten!!
En zijn stevig geboud dus zowel jij en je kinderen erop
Ook zijn ze heel leuk voor het recreatief rijden.
Ik weet dat ze op manege naaldenhof ook lessen hadden
Met mensen die gehandikapt zijn of zijn geweest daar
Werken ze ook veel met haflingers en fjorden.
Dus daar kun je ook nog voor advies vragen !!
Ik hoop dat ik je er mee geholpen heb
Springt er een ras uit die wat minder vaak rijden geen probleem vindt?
Vergt een tinker door zijn behang veel meer verzorging of valt dat mee?

Natuurlijk begrijp ik dat iedere pony zijn eigen karakter heeft, maar misschien valt er toch wel iets over te zeggen, ook omdat ik fibro heb en er meer mensen hier zijn die hun ervaringen kunnen delen...

Hoop op veel reacties! :P

dorientje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:17

Hallo!

Zoek een paardje waar jij je fijn bij voelt.
Als ik jou zou zijn dan zou ik wel voor een koudbloed gaan.
Let daarbij dan ook op stap en draf zodat je eigen spieren door de beweging van het paard ook ontspannen. Let daarbij ook goed naar de bouw van het paard. Te breed kan weer veel spanning opleveren voor de spieren.
Ik heb zelf een fries en die kan ik gerust een paar dagen stil laten staan en dan er weer op zonder al te veel problemen.
Maar dat verschilt natuurlijk ook weer per fries.
Gewoon op zoek gaan naar waar jij fijn bij voelt.
En misschien mag je het paardje wel eerst op proef hebben.
Succes!

NadineK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:32

Heey!

Wat gaaf dat je eindelijk je droom waar kan maken!
Ik denk dat er al heel wat goede tips en rassen langs zijn gekomen. Heb je al meer informatie kunnen vinden over NF? Ik denk dat ik persoonlijk zou gaan voor een koudbloed. Persoonlijk vind ik haflingers helemaal super.Echter zou ik wel op letten dat je dan niet een erg modern gefokte haflinger kiest omdat die vaak meer voor sport zijn gefokt en vaak (natuurlijk blijft het per pony ook verschillen) toch wat heter karakter hebben. Maar de ouderwetsere haflingers kunnen makkelijk dagen stil staan en vervolgens weer zonder problemen bereden worden.
Hoop dat je slaagt in je zoek tocht, in ieder geval heel veel succes!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:42

__Robijn__ schreef:
Waarom neem je geen trekpaard? Die zijn zo rustig en makkelijk. Een klein kind kan er op wegrijden. Of indd een fries, 1 die al wat ouder is, zou geen jong paard nemen! Je hebt super makke te koop staan. Een trekpaard is groot maar ongelofelijk lief! en ze zijn niet allemaal groot. Ik zou geen fjord ofzo nemen, vaak zijn het sterke paarden met een dominant karakter. Niet allen, maar vaak maken 'beginners' de fout om een fjord te kiezen!

succes

reageer hier even op _O-
me tante heeft een 5 jarige trekpaard
gaat regelmatig bokkend en rennend door de wei trap de stal scheef :+
En is verschrikkelijk pittig nog met rijden :+

en ik zal niet na een ras kijken maar echt naar het karakter elk paard heeft weer een ander karakter ;)

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:46

Ik kan je vertellen dat mijn haflinger zijn lompe kanten heeft, en veel hebben dat, máár..
Een hele grote maar, het zijn (merendeels) super lieve en eerlijke paarden!

Ik zou dan wel een wat oudere haflinger doen, omdat de nieuwe generatie feller is.
Die zijn namelijk meer sportgericht gefokt!

Voor meer informatie over haflingers mag je mij een PB sturen, ik heb zowel
met fjorden als haflinger gewerkt. Ook bij een gehandicapten stichting en een fokkerij.
Ze zijn super! (y)

verbeekfleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:50

Een new forest is helemaal top, heb er zelf twee gehad en ze zijn super! Als je beetje een wat grotere neemt, dan kan dat makkelijk met jou gewicht, zelf heb ik op het moment een new forest van 1.51, en die kan makkelijk overweg met 70 kilo.

Foresters zijn ook leuk als je dochter opeens meer ambitie krijgt er nog een leuk proefje of iets in die trant mee wil rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:03

Stronglady schreef:
Hallo Allemaal!

Op 38-jarige leeftijd zal begin volgend jaar een lang (heel lang ;) ) gekoesterde droom van mij (hopelijk) in vervulling gaan: een eigen pony bij onze nieuwe woning! Ik heb al bijna 20 jaar niet meer gereden :x en heb last van fibromyalgie (pijn aan pezen, banden en spieren en snel moe) maar zou dit echt ontzettend graag willen!

Het idee is puur recreatief te gaan rijden, veel buitenrijden, maar dagelijks gaat waarschijnlijk niet lukken... ik hoop in ieder geval 2 tot 3 keer per week 8-) en verder gewoon lekker tutten en met de kinderen ermee bezig zijn. Ik heb een zoon van 7 (die het wel leuk vindt) en een dochter van 5 jaar (die absoluut stapel is van paarden) die dan ook (onder begeleiding natuurlijk) op de pony zouden willen/kunnen rijden.

Nu de vraag: welk ras raden jullie mij aan? Ik zou in ieder geval voor een koudbloed gaan, maar twijfel nog tussen haflinger, tinker en fjord. Zijn er mensen die vanuit hun ervaring een advies kunnen geven?
Springt er een ras uit die wat minder vaak rijden geen probleem vindt?
Vergt een tinker door zijn behang veel meer verzorging of valt dat mee?

Natuurlijk begrijp ik dat iedere pony zijn eigen karakter heeft, maar misschien valt er toch wel iets over te zeggen, ook omdat ik fibro heb en er meer mensen hier zijn die hun ervaringen kunnen delen...

Hoop op veel reacties! :P

Het eerste wat ik nooit zo goed begrijp is dat men niet eerst weer het rijden gaat oppakken voor men aan het kopen van en paard gaat denken...

Als ik mijn paard te koop aan bied, zie ik het niet zitten om iemand weer even de tijd te geven om "er weer in" te komen. 20 jaar is een hele lange tijd en dat zal best even tegen vallen.

Nu ben ik wel iemand die op zoek gaat naar een goed tehuis en niet de hoogste bieder, maar ik verwacht dat met je lichamelijke problemen je het beste een verkoper kunt hebben die kijkt of het paard bij je past.

De inzet van de koper vind ik dus belangrijk en daar hoort voor mij ook bij dat deze voor het kopen van een paard investeerd in zichzelf door bijv eerst weer een lesje op de manege te pakken (al dan niet prive) Hoe kun je anders weten hoe het paard moet voelen? Je moet toch wat verschillende paarden onder je kont hebben gehad om een voorkeur te kunnen hebben.

Keuze van het soort paard zal dan ook makkelijker worden.
Ik vind de verschillen tussen de rassen die je hebt genoemd namelijk ook érg groot.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:08

Ik denk dat je gewoon eens langs moet gaan bij verschillende fokkers, en dan kijken wat je het meeste aanspreekt. En gewoon dieren uit gaan proberen! Desnoods eens langs de manege oid. (zowieso wel goed om er vantevoren wel weer even in te komen) Dat is toch denk ik de enige manier om een goeie voorkeur voor een bepaald ras te krijgen. Zo ben ik helemaal weg van de haflinger, maar ik weet ook dat die er in alle soorten maten en karakters zijn! Ik denk wel dat je je moet richten op een wat oudere (boven de 12 oid) ruin. Over het algemeen genomen zijn dat de meest stabiele dieren. (en daarmee wil ik niet alle dieren over 1 kam scheren ;) ) Mijn ervaring met friezen is trouwens juist dat daar erg pittige dieren tussen kunnen zitten, maar ook erg brave. Maar ik denk even vanuit jou kinderen bekeken dat je meer rond de 1.45cm moet gaan zoeken. Dat kan voor jou ook nog prima! (ervanuitgaande dat je richting het wat bredere type blijft zoeken.) Veel succes met je zoektocht, en mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel ;)

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:19

Ik zou voor een ijslander gaan, een laterale, die zitten stiller (ivm met je lich. klachten). Ik raad paarden van de besmanninck hoeve aan! www.ijslandsepaarden.nl deze zijn zeer goed afgericht, wel prijzig maar zeer betrouwbaar! De tolt is echt een fijne gang en de paarden kun je makkelijk een aantal dagen laten staan en dan zo weer een dagje pakken te rijden. En ijslanders kun je ook best over een sprongetje krijgen en ze kunnen keisnel lopen. Ook kunnen ze makkelijk het hele jaar door buiten staan.
En qua makkelijk of moeilijk ligt natuurlijk aan het paard en aan wat jij makkelijk of moielijk vind.

En ik zou op basis van mijn ervaring fjorden afraden, deze zitten echt niet lekker vergeleken met een ijslander! Ik heb een aantal fjorden gereden, maar het ze voelden voor mij aan als hopbbelpaarden. Misschien dat het net aan die beesten lag die ik heb gereden maar dat is vast niet goed voor je lich. klachten.
Laatst bijgewerkt door Rangeela op 16-10-09 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sas67

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:20

Hoi,
Hieronder een paar praktische tips:
1. ga inderdaad het rijden weer oppakken. Kies een manege waar je een aantal rassen in de les kunt rijden.
2. ik heb zelf verschillende friezen gereden, waarvan zowel het karakter als de gangen heel verschillend waren. Dit geldt ongetwijfeld ook voor haflingers, fjorden, enzovoort. Moraal: het ras zegt niet zoveel, het individuele paard geeft de doorslag. Bovendien moet het ook gewoon klikken.
3. waarom overweeg je niet om western te gaan rijden. Het is een relaxte en erg ontspannen manier van rijden voor ruiter en paard. En dan het type paard: quarters zijn niet groot, cool in het hoofd en hebben over het algemeen comfortabele, relaxte gangen.