anshrop schreef:Joplin heel herkenbaar! Onze dochter is 9, overdag sinds kort overdag zindelijk, wij hadden ook het broek poepen probleem, en poep smeren helaas, maar dat is nu al geruime tijd weg. We zaten in een onderzoeks traject van de universiteit van utrecht, ( onze dochter is klassiek autist en dat komt bij meisjes niet vaak voor dus interessant voor de wetenschap), daar hebben we super goede steun en hulp gehad. maar als ze ouder worden is er hier in nederland niet heel veel. Zat ze in de klas met downtjes en andere verstandelijk gehandicapte kinderen vanwege haar gedrag, maar verstandelijk fietste ze rondjes om die kindertjes heen. Dit jaar is er een auti groepje gevormd op school, ben heel benieuwd hoe dat zal gaan. De woede uitbarstingen worden idd minder en ook minder heftig, maar vraag me af in hoeverre dit resultaat van therapie is, of toch een afvlakking van het autisme dat over zijn piek heen is. Vooruitgang gaat in schokken, soms heel snel, soms helemaal niet, soms zelfs weer achteruit om vervolgens toch weer door te gaan op het nieuwe behaalde niveau.
Ik leid hieruit af dat er in Nederland eigenlijk nog niet veel autiklassen zijn, of heb ik het nu verkeerd op?
Mijn broer van 9 zit sinds dit jaar op een schooltje speciaal voor kinderen en jongeren met het autisme spectrum stoornissen. En alhoewel de school nog maar een week bezig is: je ziet hem echt ongelooflijk hard veranderen! In tegenstelling tot zijn vorige klas (ook een autiklasje, maar op een school voor emotionele stoornissen) knuffelen ze hier wel echt veel! In het begin had hij het moeilijk met lichamelijk contact, maar ook dit betert.
Wat een andere aanpak wel niet kan doen...