autistische kinderen en paardrijden..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda__

autistische kinderen en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 11:51

Ik loop stage in een hulpverleningsinstelling.
één vrouw, die daar op komt heeft een autistisch kind. Dit jongetje (11 jaar) wilt heel graag paardrijden.

Nu vroeg zij aan mij of ik niet een manege wist, in de omgeving Maastricht, waar zij met dit jongetje naar toe kan gaan.

Nu kan ik wel genoeg maneges vinden in omgeving maastricht, maar ik weet niet of autistische kinderen ook zomaar op een gewone manege terecht kunnen. en zo nee, waar ligt dan in Limburg (omgeving Maastricht) wel een manege oid waar hij terecht kan..

Wie kan mij misschien verder helpen

edit: ik heb wel een topic gevonden over een manege in Sittard, dit is voor gehandicapten kinderen, en ik heb deze gecontacteerd of zij ook autistische kinderen ontvangen.

brudoe

Re: autistische kinderen en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:06

Autistische kinderen kunnen ook via Talent gaan paardrijden.
In sittard ligt ook nog een manege waar het kan maar dat is weer een stukje uit de buurt..

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:08

Amanda, die manege in Sittard, daar heb ik een tijdje als vrijwilliger rondgelopen, dus daar kun je me alles over vragen. Knipoog

Echt een gezellige boel daar en wordt er goed met paarden en kinderen/mensen omgegaan. Volgens mij zijn er in deze omgeving weinig gehandicaptenmaneges, want veel klanten kwamen uit Landgraaf en verder, dus in die regionen zal er geen zijn misschien.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:13

Volgens mij ligt het er ook maar aan hoe erg autistisch het jongetje is. Het zusje van bekende van mij heeft volgens mij ook een best zware vorm van autisme maar rijdt op een gewone manege. Ik weet wel dat het een hele goede uitwerking heeft op haar, ze is helemaal weg van paarden en word er ook rustig van.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 12:14

brudoe schreef:
In sittard ligt ook nog een manege waar het kan maar dat is weer een stukje uit de buurt..

weet je waar, of hoe de manege heet?

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 12:15

Sander_ schreef:
Amanda, die manege in Sittard, daar heb ik een tijdje als vrijwilliger rondgelopen, dus daar kun je me alles over vragen. Knipoog

Echt een gezellige boel daar en wordt er goed met paarden en kinderen/mensen omgegaan. Volgens mij zijn er in deze omgeving weinig gehandicaptenmaneges, want veel klanten kwamen uit Landgraaf en verder, dus in die regionen zal er geen zijn misschien.

zal het onthouden Sander Knipoog
Heb hem iig in mijn lijstje staan!!

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:18

Amanda__ schreef:
brudoe schreef:

weet je waar, of hoe de manege heet?

Ze gaan altijd rijden bij de manege in Vroendaal.
Kan het vanmiddag wel even voor je navragen Lachen

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 12:20

Zou ik heel fijn vinden Brudoe!!

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:25

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:28

ik ben Authistisch en heb altijd op een normale manege gereden.
Ik was net zo goed als de rest

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 08:07

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:56

[PP] > [AP]

Blitzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:22

Ik heb een poosje vrijwilligers werk gedaan bij een manege helaas niet bij jou in de buurt, maar daar was ook een autistisch jongentje. Hij leefde zegmaar in zijn eigen wereld en je moest hem soms aanwijzingen geven zoals we gaan nu een stukje in draf of we maken nu een volte of we gaan van de Fiets naar de Hond. Zulke dingen, dat kan moeilijk zijn op een 'normale' manege maar geen probleem hij zou eventueel priveles kunnen krijgen en er zou iemand naast kunnen lopen. Maar ik denk toch dat een manege die daar een stichting voor is beter is... aangezien de ponys daar nog weer anders zijn een stuk rustiger en dus niet onverwacht schrikken van een reactie van de ruiter. Ik kan je niet helpen, helaas ik woon in overijssel das een stukje weg.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:53

Bij ons op de manege rijd er ook iemand die autistisch is,
er zijn geen problemen mee.
Ze rijd wel echt in een beginnersgroep met kleine kinderen (is zelf 22),
maar ik geloof niet dat ze het erg vind.

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:50

Heeheeyy!

Ik wou even zeggen.. Ik ben ook autistisch maar rijdt ook op een gewone manege Clown
Dus.. En ik rijd ook t paard van de eigenaresse! Dus waarom zou dat jongetje niet naar een "gewone" manege kunnen? Verward

Groetjess!

patrick1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:59

hallo ik ben zelf beheerder op een manege voor paardrijden
voor gehandicapten je kunt kijken FPG site

balin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:14

hallo,
bij mijn vroegere verzorgpaarden werd ook veel les gegeven door de eigenaar. hier hebben ook een paar keer kinderen met autisme gereden.
en ik kan zeggen:
het verschilt per kind, we hebben een meisje gehad tegen wie je heel duidelijk moest zijn maar veder was ze één van de beste in haar groep... Pling
ook een keer 2 broerjes, bij de één ging alles vanzelf, net zoals bij 'niet-ass' kinderen.
maar bij de ander ging het echt niet, deze jongen luisterde gewoon niet, en het werdt daardoor ook gevaarlijk.

mijn advies: zoek een manege voor gehandicapte kinderen, als die niet (in de buurt) te vinden is of je wilt liever niet naar zo'n manege, maak een afspraak met een gewone manege, kijk hoe de jongen op (rustige!) paarden/pony's reageerd en kijk hoe goed hij luisterd. als alles goed gaat is er toch geen probleem?
veder kun je natuurlijk ook kijken naar iemand die een (rustige) verzorgpony heeft, en daar lessen mee nemen, maar dat hangt ook weer af van hoe hij op paarden reageerd...

succes ermee! Knipoog

X_Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:30

Je kan beter een manege zoeken voor gehandicapte kinderen.
Dan moet je daar vragen of ze ook les willen geven aan autistische kinderen.
Je zal dan wel een manege tegen komen Haha!

Succes!

no0t

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:24

autistisch betekend dat je grapjes sireus neemt, en eigelijk alles sireus opvat.
Ik denk dat ze dat jongetje goede uitleg krijgt. en met de lessen mee rijd waar iemand zoals ik ook gewoon mee rijd in groepslessen, dat gewoon kan.
Of privé les, ook geen gezeur van andere kinderendie raar gaan doen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:50

no0t schreef:
autistisch betekend dat je grapjes sireus neemt, en eigelijk alles sireus opvat.
Ik denk dat ze dat jongetje goede uitleg krijgt. en met de lessen mee rijd waar iemand zoals ik ook gewoon mee rijd in groepslessen, dat gewoon kan.

Ben ik het absoluut niet met je eens.
Je hebt wel verschillende vormen van autisme, maar jouw uitleg is wel erg kort door de bocht.
Een autistisch kind is erg 'afgesloten' van de mensen om zich heen, en begrijpt niet alleen grapjes niet, maar soms veel meer dingen niet, of is soms zelfs nieteens aanspreekbaar. Zo'n kind moet je het niet aan doen tussen een groep kinderen te zetten die daar niet mee om weten te gaan.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:06

Klijntjuh schreef:
no0t schreef:

Ben ik het absoluut niet met je eens.
Je hebt wel verschillende vormen van autisme, maar jouw uitleg is wel erg kort door de bocht.
Een autistisch kind is erg 'afgesloten' van de mensen om zich heen, en begrijpt niet alleen grapjes niet, maar soms veel meer dingen niet, of is soms zelfs nieteens aanspreekbaar. Zo'n kind moet je het niet aan doen tussen een groep kinderen te zetten die daar niet mee om weten te gaan.

Ik vindt alletwee de uitleggen kort door de bocht.
Geen enkele persoon met autisme is hetzelfde en ik ken zat mensen met autisme of een vorm daarvan die gewoon "normaal"doen zichzelf niet afsluiten etc.
Juist als je een beperking hebt is het goed om nieuwe dingen te leren.
Waarom jezelf in een hokje plaatsen?
Kinderen met autisme kunnen prima rijden op een normale manege.
Tenzij er op een gegeven moment geconstateerd word dat het ( om wat voor reden dan ook) niet werkt of niet goed loopt waardoor de persoon met autisme daar zelf ook last van heeft.
Soms is het dan goed om op een speciale manege te gaan rijden of in geval van scholen naar een speciale school te gaan.
Maar je leert het meest als je jezelf gewoon laat zien in deze maatschappij.
Het jochie uit dit topic is autistisch maar ga eerst is gewoon kijken op een normale manege.
Kijk wat de mogenlijkheden daar zijn.
Zo leert het kind juist omgaan met de normale en gewone situaties.
Ik spreek uit ervaring.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:51

je hebt helemaal gelijk! Lachen

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:56

ik heb PDD-NOS (autisme-spectrumstoornis) en heb een poosje op een normale manege gereden (wel in een speciale les).

waar ik op een normale manege in een gewone les tegenaan zou lopen:

- steeds verschillende paarden (kan niet tegen veranderingen en daar moeilijk mee omgaan)
- de druk om op het niveau van de groep te blijven

nu ga ik ergens anders lessen bij iemand die speciaal voor mensen met ADHD, PDD-NOS, Asperger etc etc. rijlessen geeft!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:04

Ik rijd op een gewone manege in een gewone les, het ligt er helemaal aan hoe autistisch hij is denk ik.
Dus om meteen te zeggen dat je het een kind niet moet aandoen om het in een gewone les te zetten vind ik een beetje snel geoordeeld.
Misschien kan je wel gewoon een instructie vinden die het jongetje extra in de gaten houd en weet hoe hij/zij met het jongetje om moet gaan en evt. extra kan ondersteunen.
Daar hoef je in lang niet alle gevallen een expert voor te zijn imo.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:25

In Leiden-Oegstgeest heb je ook een manege voor kinderen met een handicap, waaronder ook als ik het goed heb autistische kinderen. Het is alleen wel ver weg.