hoe ga ik dat oplossen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silfie35

hoe ga ik dat oplossen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 14:55

Ik rijd op een fries van 4 jaar en het gaat echt supergoed. ze word bitloos gereden en ze doet het echt goed op commando. Ik rijd met zweepje omdat ik dus weinig been kan geven en zeker niet in draf, maar nogmaals dat gaat echt supergoed. Ik heb woensdag lesgehad en dat ging ook goed en ze vond ook dat ik het goed deed!
Maar ik kan dus gewoon stappen en draven enzo, maar ik zou ook graag willen galloperen.
Nou is mijn vraag: hoe heb jij je paard aangeleerd om te galloperen zonder beenhulp?
Ik zou het namelijk echt supercool vinden als ik ook kon galloperen. Dan is het voor mij echt compleet!!!

nestle

Re: hoe ga ik dat oplossen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:57

missien je zweep op de plek van je been leggen maar waarom kan je geen beenhulp geven?
en anders missien op stem

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:00

ik zou het eerst gewoon een paar keer met stem doen, zodat hij het snapt dat als jij "Hop" ofzo zegt dat hij dan moet gaan galopperen, kun je ook heel goed aan de longeerlijn oefenen!!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:01

nestle schreef:
maar waarom kan je geen beenhulp geven?
en anders missien op stem
Dit is het forum aangepast rijden.
(voor mensen met een beperking)
Waarschijnlijk heeft ze geen kracht in haar benen.

Ik weet het niet,moeilijk.
Maar er zijn hier zeker ook andere ruiters die geen beenhulpen kunnen geven.
Vraag bijv. ikenindi eens om raad!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:03

Als je je paard kunt longeren, kun je heel goed galop op stem aanleren. Elke keer als je paard in galop aanspringt geef je meteen met je stem een commando galop of een ander geluidje wat je aan de galop wil verbinden. Je moet heel snel zijn wanneer ze in galop aanspringt want je paard moet het geluidje of commando associeren met het aanspringen in galop. Als je dat consequent doet, zal je paard uiteindelijk zelf aanspringen wanneer je het commando of geluid met je stem maakt aan de longe en uiteindelijk ook onder het zadel. Succes!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:04

ik heb gelukkig de functie over alles wat ik heb..

Maar wat betreft beleren..
In princiepe kan je een paard op elk commando
een kunstje leren...
dus als jij geen of beperkt been gebruik hebt...
ben je vast wel creatief genoeg om een passend
commando met stem.. of zweep te verzinnen..
En net zoals een paard beleerd wordt om op beenhulp
te reageren (want dat snapt ie uiteraard in het begin
ook echt niet... galop?? wat is dat?) kan je hem dan
leren galoperen met een alternatief commando..

Mijn pony snapte in eerste instantie niets van
galop hulpen, maar kende het commando hop hop...
(ja sorry maf commando.. )
van het longeren.. en als je dat roept.. gaat ie in
galop.. nu nog!!!

Dus lijkt me dat ook jij wel kunt leren galoperen!
Bij het aanleren misschien handig als je hulp hebt..
Maar verder.. zie ik het probleem niet...

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 15:18

In ieder geval bedankt voor alle tips... Wij doen ook aan loswerken, maar ik longeer jenna ook wel eens, gaat opzich ook wel goed (ook het galloperen) maar dat doet ze nog niet helemaal goed op commando (is ook moelijk voor haar omdat ze last heeft van haar heupen heeft), maar daar ga ik zeker mee oefenen. Dan nog n vraagje.. Ik heb dus inderdaad weinig kracht in mn benen en kan dus weinig met mn benen.

Wat zou jij me aanraden dat ik goed blijf zitten? Dus dat ik niet helemaal omhooggegooid word maar dat ik gewoon een beetje normaal blijf zitten!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:27

ik als valilde ruiter kan me niet helemaal inleven in jouw probleem..
maar is een bokriempje misschien iets voor jou?
dan kan je je als het ware een beetje in het zadel trekken, als
dat nodig zou zijn.... Misschien helemaal niet nodig..

en ja, tuurlijk net als iedereen.. les nemen...

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:40

Vraag eens een valide ruiter haar een paar keer per week te gaan rijden. Dan voornamelijk de galop. Laat de ruiter elke keer dat ze aangalopperd een commando geven. bv. hophop(paardje in galop hihi). Dus elke keer dat ze aandrijft voor de galop, hetzelfde commando gebruiken. Blijf dit net zolang doen, tot het paard snapt dat hij bij hophop in galop moet. maar wel net zolang door gaan tot hij het echt goed snapt.

Hij moet de link gaan leggen van hophop en ik moet in galop.

Je kunt testen of hij het goed snapt door het aan de longe te proberen. Of vrij in de bak.

Snapt hij het perfect, dan zal hij het bij jou onder het zadel ook doen.

maar onthoudt wel dat hij dit niet in 1 dag zal leren! Geduld hebben dus!

En ja wat dat zitten betreft. Friezen staan nou niet echt bekent om hun heerlijke vlakke galop.... enige tip die ik je kan geven is goed achterover gaan zitten, en je niet overeind houden aan de teugels!!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:41

stemcommando aanleren aan de longe?

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 16:26

smokey17 schreef:
Vraag eens een valide ruiter haar een paar keer per week te gaan rijden. Dan voornamelijk de galop. Laat de ruiter elke keer dat ze aangalopperd een commando geven. bv. hophop(paardje in galop hihi). Dus elke keer dat ze aandrijft voor de galop, hetzelfde commando gebruiken. Blijf dit net zolang doen, tot het paard snapt dat hij bij hophop in galop moet. maar wel net zolang door gaan tot hij het echt goed snapt.

Hij moet de link gaan leggen van hophop en ik moet in galop.

Je kunt testen of hij het goed snapt door het aan de longe te proberen. Of vrij in de bak.

Snapt hij het perfect, dan zal hij het bij jou onder het zadel ook doen.

maar onthoudt wel dat hij dit niet in 1 dag zal leren! Geduld hebben dus!

En ja wat dat zitten betreft. Friezen staan nou niet echt bekent om hun heerlijke vlakke galop.... enige tip die ik je kan geven is goed achterover gaan zitten, en je niet overeind houden aan de teugels!!

Er rijd ook nog iemand anders op haar ( die wel valide is) en dat gaat ook wel goed, maar Jenna ( de fries Clown ) is vroeger gevallen en heeft nu een scheve heup, en we zijn nu druk bezig om te zorgen dat ze weer voldoende spieren in haar achterhand krijgt. Er kunnen nu namelijk alleen maar lichte mensen op rijden.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:30

tja een scheve heup is niet erg bevoordelijk. En dan ook op een misschien niet even soepele manier moeten aanspringen in galop met een invalide persoon die misschien niet helemaal mee kan komen de 1e keer....

tja ik blijf erbij. flink oefenen met een valide persoon op stemcommando laten aanspringen in galop.

Wat doen jullie nu precies om de heup te trainen? En wat voor begeleiding krijg je hierbij?

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 16:37

Ik zat net te denken: als ik haar over een poosje weer voor de kar ga rijden, kan ik haar dat toch ook gewoon goed leren. Dat als ik ze zover heb dat ze gallopeerd dat ik dan zoiets als: voorwaarts galop" zeg.. En aan de longeerlijn kan ik het ook oefenen!!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:46

idd, ze leren het gemakkelijk hoor,
Ik heb een bijna 4 jarige en als ik zeg: Ga je mee? hoef ik nog maar heel iets been te geven en dan gaat ze al in galop. Mijn oude merrie hoef ik helemaal geen been te geven als ik dat zeg. dus ze kunnen het zeker leren. Is best makkelijk als ze het weten. Die ouwe van mij galopeert namelijk met weinig beenhulpen aan van stap naar galop als ik het zeg... en wat jij zelf aan al geeft, Lekker voor de kar en longeerlijn en veel DEZELFDE commando;s geven. Dan ben je duidelijk naar je paard en legt deze de link tussen commando en voorwaarts gaan. V.W. B je zit in galop. Je kan zelf leren galoperen aan een longeerlijn. Dan hou je zelf de boom van het zadel vast en ga je goed achterover zitten. Je paard blijft dan onder controle bij diegene die in het midden staat en wellicht ook je paard in galop kan krijgen als het jezelf nog niet lukt, Maar wel geduld houden, dan komt het helemaal goed!! Succes

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:36

silfie35 schreef:
Ik zat net te denken: als ik haar over een poosje weer voor de kar ga rijden, kan ik haar dat toch ook gewoon goed leren. Dat als ik ze zover heb dat ze gallopeerd dat ik dan zoiets als: voorwaarts galop" zeg.. En aan de longeerlijn kan ik het ook oefenen!!

ik zou een kortere klank gebruiken;)

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:49

Ik leer vaker paarden op stemhulpen te reageren. Galop doe ik altijd met twee stemhulpen: "let op - galop" . Let op is hetzelfde als de halve ophouding om attent te maken op de volgende hulp. galop is de definitieve aanwijzing. Laat een valide ruiter dit doen. eerst de hulpen samen, dan steeds meer de beenhulp weglaten. wel de zithulp geven (kun jij denk ik ook) en dan gaat het snel. héél uitbundig belonen iedere keer als het paard het doet. Zo gaan ze het een leuk spel vinden. Succes!

LS_JACO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:10

Het is idd een idee om het paard een paar maal door een valide ruiter een commando aan te leren om aan te galloperen en daarna aan de longe hetzelfde commando.
In de western gebruiken we voor het commando lope (galop) vaak een kus Kusje geluidje.
Probeer het dan zelf in de hoek met aangalloperen zodat het paard al in stelling is en in de juiste galop aanspringt. OK dan!
Succes!

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:02

*schaam* sorry zat niet op teleeten beetje domme opmerking sorry daar voor

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 20:17

ikenindi schreef:
silfie35 schreef:

ik zou een kortere klank gebruiken;)

Wij gebruiken "voorwaarts" als voorbereidend woord, net zoiets als letop en dan daarna draf... I

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 20:20

smokey17 schreef:
tja een scheve heup is niet erg bevoordelijk. En dan ook op een misschien niet even soepele manier moeten aanspringen in galop met een invalide persoon die misschien niet helemaal mee kan komen de 1e keer....

tja ik blijf erbij. flink oefenen met een valide persoon op stemcommando laten aanspringen in galop.

Wat doen jullie nu precies om de heup te trainen? En wat voor begeleiding krijg je hierbij?

we rijden op haar en proberen te zorgen dat ze haar spieren weer gewoon gaat gebruiken en steeds zwaardere oefeningen.. en dat gaat ook supergoed. bijv. eerst ging ze als je bij a afwendde stappen en nu heeft ze dat allang niet meer en kan je haar ook gewoon kleine bochtjes laten draven.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 20:22

Is het ook een idee om aan de longeerlijn te zorgen dat ze het alleen op het commando al aanspringt ( dat doet ze van stap naar halt van draf naar stap enz. heel goed) en als dat goed gaat dat iemand het dan even probeerd en dat ik met het paard aan de longeerlijn erop ga.. Dat moet volgens mij ook monster gaan Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:23

De term "voorwaarts" gebruiken voor het eigenlijke commando is trainingstechnisch zeer correct.
Immers kan een paard draven vanuit stap maar ook vanuit galop. Indien men een paard aanleert voorwaarts dráf (vanuit stilstand of stap) of ho..ho...dráf (vanuit galop) dan is het paard al voorbereid of het tempo moet versnellen of terug moet nemen.
Een ouderwetse en uiterst correcte manier om je paard aan de stemcommando's te zetten.

Indien dit met de Fries aan longe wordt bevestigd dan zal het paard dit ook (evt zonder been of zweephulp) onder het zadel doen. Het is dus in wezen erg simpel.

Succes!! En we zien graag foto's van je in een "vliegende galop" !! Vork

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 20:32

hahah... ja die komen er zeker na mijn eerste galopje:p Haha!

Lacrymosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:54

Probeer misschien is aan de longe op commando te late galopere. Na een tijdje gaat hij op het woord Galop reagere en kan je op zijn rug kruipe en met je stem in galop krijge.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:51

De 'let-op' tip is een hele goede, gebruik ik ook bij mijn paardjes, ook toen ik alles nog wel kon Knipoog
Ben ervan overtuigd dat een paard op stem heel veel zoniet alles kan leren MAAR dan moet je wel steeds hetzelfde commando gebruiken, liefst nog wat ondersteund door iets van lichaamstaal.
Bijv. dieper gaan zitten (je gewicht meer in het zadel drukken) en je zit als hulp gebruiken ipv je benen.
En wat echt heel belangrijk is: niet in galop vallen, maar springen. Zeker in het oefenen aan de longe. Dus niet steeds harder gaan en dan opeens in galop, nee ze moet aanspringen. Kun je ook proberen met een balkje.
Ook al doet ze maar een hupje, uitgebreid belonen, helemaal blij zijn. Zijn ze meestal ook zeer gevoelig voor Pling
Als je zelf moe wordt, niet doorgaan, heeft totaal geen zin, hinder je alleen maar.
En van een galopsprong worden het er dan twee, dan drie en over een paar maanden galoppeer je misschien zo de bak door Cool

Veel succes!