Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katia_harry
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-04-07

Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 23:46

Toen ik vorig jaar op zoek ging naar een eigen paard, had ik al in mijn achterhoofd dat het paard eventueel ook zou moeten kunnen dienen als therapiepaard.
Toen ik Serena zag en testte, wist ik wel dat ze braaf was maar toch niet geschikt voor dit 'werk'. Ik heb haar gekocht en heb nog geen seconde spijt gehad. Ik vind het zalig om samen te groeien en eindelijk wat ambities waar te maken.

Ik ben ook enorm sterk bezig met hippotherapie/aangepast paardrijden. Ik heb hiervoor ook de opleiding EAT gevolgd. Als alles goed gaat, doe ik in de zomer mijn stage en eindwerk en behaal ik mijn diploma. Dit is wat ik echt wil doen iin mijn leven.

Onlangs ben ik van de vzw waar ik lesgaf overgestapt naar een andere manege waar ik hetzelfde doe maar dan in kleinere groepen. Hier word ik al iets betaald. Dus een kleine verbetering maar toch nog niet 100% wat ik zoek. Kind staat niet centraal genoeg voor mij. Daarnaast hoop ik ooit wel eens uit het straatje van vrijwilligerswerk te geraken.

Nu ben ik toevallig een fijne fjord 'tegengekomen' op het internet, 9 jaar, boomproof, zeer lief en aanhankelijk, ook betuigd (dus ideaal voor bepaalde kinderen die niet kunnen zitten om welke reden dan ook), en een redelijk prijs.
Als ik die fjord koop, kan ik eindelijk therapie geven op de manier dat ik het zie, zonder afhankelijk te zijn van anderen.

Maar! durf ik dit wel aan op financieel vlak (net een eigen huis gekocht)?,
En! Nu bevalt het me goed bij Serena's stekje (moet zelf niet voeren, 5' van mijn deur, meerijden naar de manege met de camion). Als ik de stap zou nemen, zou ik moeten verhuizen naar een wei waar ik alles zelf moet doen, op 30' met de fiets, zonder elektriciteit,...

Is er iemand die een geldboom heeft staan en een nobel initiatief wil sponsoren? ;D

Zijn er mensen die deze stap wel gemaakt hebben (of juist niet) en me advies kunnen geven?

Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 12:17

ik kan je alleen adviseren om een soort bedrijfsplan op te maken,
kosten en inkomsten op een rijtje zetten, marktonderzoekje doen, dus is er vraag naar hetgeen je wilt gaan bieden, wat vraag je voor een lesuur, etc etc.
als je de hele boel op een rijtje hebt, en ook verzekeringen, noem maar op, hebt geregeld, zou je op zich een eenmans bedrijf kunnen opzetten...

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:13

hmz, ik denk dat je sowieso even na moet gaan of je er van uit kunt gaan dat die fjord wel betrouwbaar(der) is (dan je eigen paard). verder zou ik eerst even kijken hoeveel animo er is, en dus hoeveel je aan inkomsten krijgt zodat je weet of het uit kan ja of nee;) succes

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:34

Los van de animo moet je je realiseren dat je doelgroep over het algemeen van een klein inkomen moet leven en al allerlei hoge kosten heeft. Dus wat kun je per sessie rekenen? en wat zijn je kosten? en heb je hulp van vrijwilligers?

Katia_harry
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-04-07

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 22:30

Bedankt voor de reacties. Er komen een aantal zeer bruikbare zaken naar voren.
Dat zijn idd allerlei vragen waar ik ook over struikel. Ik zou het sowieso kleinschalig houden en qua kosten proberen een soort break-even te draaien. Ik denk dat in deze 'branche' en op deze grootte dat een mooi streven is.
Ik wil gewoon graag op mezelf beginnen om mijn eigen principes na te kunnen komen. Ik denk dat ik wel aan voldoende hulp/vrijwilligers kan geraken, dat is het probleem niet.

Ook ga ik zo snel mogelijk eens met de bank contact opnemen om te horen wat er mogelijk is.

ikenindi: De fjord moet sowieso nog getest worden maar volgens de beschrijving lijkt het me wel interessant. Ze wordt elke week in de kar gelegd en wordt gebruikt voor rustige buitenritjes. Als ik haar ga testen, ga ik zeker zoveel mogelijk onverwachtse beweging maken (en haar reactie erop testen).

Het hoeft ook allemaal nog niet morgen te starten, dus ik ga geen overhaaste beslissingen nemen. Maar toch, eens de droom er is...

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:23

Informeer eens of je in aanmerking komt voor subsidies en wat je daarvoor moet doen (inschrijven bij kamer van koophandel?).

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:16

niet alleen onverwachte bewegingen, maar kijk ook hoe ze draaft en haloppeert. stuiterend of juist heel soepel en geleidelijk... voor mensen die slecht kunnen zitten blijven is dat ook wel belangrijk...

Katia_harry
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-04-07

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 19:50

Tuurlijk, ik hoop op vlakke, regelmatige gangen. Vooral de stap en draf moeten goed zijn. Galop vind ik niet zo belangrijk (maar zal er ook wel naar kijken). Het is niet echt de bedoeling van aangepaste 'dressuurles' aan te bieden.

wynan
Berichten: 2
Geregistreerd: 27-12-07

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:54

hoi,

ik rijd sinds kort een pony die op een AAT centrum staat. in etten leur.
zij hebben 4 therapie paarden.
misschien kunnen zij je helpen?
www.aatcentrumdeklimop.nl

succes!

Katia_harry
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-04-07

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 21:08

Bedankt!
Ik ken de klimop van naam en vind het een echt voorbeeld. Ik ga zeker eens contact opnemen. Ebentueel voor stage ofz. Jammer genoeg staan we in België nog niet zo ver. Er zijn natuurlijk al prachtige initiatieven maar niet direct in mijn omgeving.

TurdusMerula

Berichten: 23919
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 03:13

Hey!

allereerst: super dat je er zo mee bezig bent! Ik kan me helemaal voorstellen dat dit is wat je écht zou willen.

Je zegt dat je een beetje uit het straatje van vrijwilligerswerk zou willen komen en dat break-even je een mooi idee lijkt. Je moet je realiseren dat het (zeker in het begin) niet makkelijk is om iets voor jezelf te beginnen. In financieel opzicht niet, en ook qua moeite niet: het gaat zeker veel energie kosten.

Ik vraag me af: is er geen middenweg. Dat je niet meteen helemaal voor jezelf gaat beginnen, de boel verhuisd, enz, maar een tussenweg vind? Kun je het niet gescheiden houden? (Privé-paard en werkpaard, huidige werk en eigen 'bijactiviteiten', enz.) Wanneer het echt gaat lopen kun je dan altijd kiezen om helemaal je eigen bedrijfje op te zetten en daarvan rond te komen. Is er geen situatie die een compromis bied, zodat je jezelf niet meteen in het diepe stort? (Ik ken je situatie natuurlijk niet...)

Voor plannen rondom een mogelijk eigen bedrijfje zou ik eerst zoveel mogelijk informatie verzamelen en goed orienteren. Je kunt daarbij ook heel goed 'afkijken'. Wat heb je nodig om je bedrijfje te starten, welke bijkomende kosten heb je, bezoek de kamer van koophandel eens. Hoe zijn ongeveer soortgelijke bedrijven gestart en gegroeid, bekijk hun tarieven, enz.
Wanneer je geen directe concurrente bent, zullen ze je waarschijnlijk best een handje willen helpen met nuttige informatie.

Heel veel succes, ik ben benieuwd wat hieruit gaat komen! Lachen

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:39

Ik zit hier ook over na te denken, ik ga straks eerst naar Duitsland om fulltime iets met paarden te doen.

In Duitsland hoef ik dit niet te doen, daar kent men het zogenaamde 'rugzakje' voor kinderen niet.

Wat mijn idee voor Nederland zou zijn is dat ouders de therapie kunnen betalen met het geld voor de PGB. Volgens mij staat het vrij om voor welke therapie het geld van de PGB in te zetten...

Voor mijn vrije keuzepunten schrijf ik een pedagogische handleiding voor het gebruik maken van paarden bij sociale vaardigheidstrainingen.

Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:32

ik denk, mar weet niet zeker,
dat je je therapie als ondersteunende of activerende begeleiding moet aanbieden dan,
ivm het pgb.
maar echt zeker weten doe ik het ook niet..
je bent zoals ik lees gediplomeerd, dus dan kan je het ook als soort fysio therapie aanbieden, maar of dat uit pgb kan...
volgens mij is het kortdurend verblijf elders, (logeren)
persoonlijke verzorging, activerende begeleiding, ondersteunende begeleiding..
aanschaf van hulpmiddelen kan geloof ik ook via pgb..
en verder weet ik het niet.
in elk geval, als je daar meer over te weten komt zou ik het wel fijn vinden als je het hier post,
want soms is het alsof iedereen weer opnieuw het wiel moet uitvinden qua regelgeving, mogelijkheden etc..

TurdusMerula

Berichten: 23919
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:00

Met pgb is het inderdaad even opletten, hoe het weggeschreven kan worden. Dat maakt wel een groot verschil.
Overigens schijnen er op dit bord mensen te zijn die zich er in verdiept hebben wat wel en niet mag. Hoor er positieve verhalen over.

Katia_harry
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-04-07

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 17:01

Hallo,

fijn dat jullie zo meedenken!

Eerst en vooral, ik kan geen echte fysio aanbieden omdat ik geen kinesist ben en daar wil ik dus ook afblijven. Het diploma EAT is een uitbreiding op je eigen vakgebied. (In mijn geval betekent dit dat ik via mijn diploma als leerkracht vooral bij mensen met een mentale handicap, karakterstoornis, ADHD, autisme,... aan sociale vaardigheden wil werken. Alles wat erbij komt van andere voordelen, vb beter ruimtelijk inzicht, evenwicht, ... is meegenomen).

Ik vermoed dat de term pgb bij ons overeenstemd met PAB (persoonlijk assistentie budget= Mensen met een beperking (of hun ouders) kunnen dit budget aanvragen en vrij besteden aan extra begeleiding.) Klopt dit?
Als dat het geval is, dan kan dat in België via een omweg besteed worden aan het paardrijden. Nu begeleid ik 1 jongen op die manier. Ik ga met hem naar de manege, huur daar een paard en we doen ons ding. Ik word dan per uur betaald. Dit is voor de ouders een betaalbare oplossing (ik krijg 8EUR per uur en ze betalen ong 6 eur aan de manege voor de huur van het paard)
Andere initiatieven in de buurt kosten:
- 6EUR/ u : vzw, groepslessen tot 8pers, volledig gedragen door vrijwilligers, dus kwaliteit van de lessen is zeer afhankelijk van de beschikbare mensen.
- 8EUR/ half uur, 12 EUR/ uur: pas opgestart, (hier 'werk' ik voorlopig voor 1/3 van het lesgeld), de eigenaar is een echte 'doe-het-zelver', gaat bv alleen op stap met een paard een een jongen van 5 met syndroom van down Verward, gaat ook niet verder dan op het paard zitten. ( Ik pak het daar wel anders aan maar ben toch niet vrij om te doen hoe ik zie)
- 25 EUR/ 45': kinesitherapeutisch rijden, gegeven door gediplomeerde kinesisten.
Dus er is echt wel kloof tussen het provisoirisch 'therapie' aanbieden en dan aan de andere kant pure lichaamstherapie.

Volgende week heb ik een gesprek met de bank om te bespreken welke mogelijkheden er zijn om dit in zelfstandig bijberoep te starten, ik ben benieuwd!

Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:53

dat wat je omschrijft is idd hetzelfde als PGB (althans, de omschrijving klopt, ik ken de PAB verder niet.

het is niet helemaal zo dat een bedrag vrij te besteden is; bij aanvraag moet je kunnen omschrijven waarvoor je het nodig hebt, onder welke noemer het valt, en krijg je (hopelijk) de indicatie.

succes met je plannen, hou je ons op de hoogte?

Katia_harry
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-04-07

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 17:56

Bij ons wordt het vooral besteed aan begeleiding. Op die manieren kunnen kinderen/mensen met een beperking langer uit een tehuis gehouden worden. Dus hulp bij bv extra activiteiten, kleine huishoudelijke taken,... Afhankelijk van de handicap wordt er dan een budget bepaald.

Ik hou jullie zeker op de hoogte!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:45

Super interessant Katia_harry! Ik ben ook erg benieuwd naar je vorderingen!

caslien
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-02-08

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:13

StableEnable schreef:
Los van de animo moet je je realiseren dat je doelgroep over het algemeen van een klein inkomen moet leven en al allerlei hoge kosten heeft. Dus wat kun je per sessie rekenen? en wat zijn je kosten? en heb je hulp van vrijwilligers?


Deze mensen krijgen vaak een persoonsgebonden nudget waar ze juist dit soort dingen mee kunnen doen.
groeten eline.
succes

agerrits
Berichten: 967
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:34

Katia_harry;
Ik heb een eigen therapie met paarden opgezet. Het was een afstudeerproject en is gesteund door stichting Balans... dat was in 2005/2006..inmiddels in 2008 heb ik naast de aandacht in balans en via de provincie overijssel..ook de media gehaald, 18 november 2007 nederland 3, waarin maaike vetreld over de therapie met paarden hier, wat het met haar heeft gedaan en hoe het haar heeft geholpen. 1 maart zal mijn zorgstal weer de media halen; in het algemeen dagblad een groot artiekel met foto's over de therapie met paarden. Naast de therapie met paarden moet ik het vooral hebben van dagbesteding en zaterdag opvang(2x per maand). Voor de therapie met paarden werk ik altijd 1 op 1. Op dit moment maken 8 clienten gebruik van de therapie met paarden vaak in combinatie met dagbesteding. Totaal heb ik momenteel 14 clienten. Bijna alles gaat via PGB. tarief voor therapie met paarden ligt bij mij zo tussen de 30 en 40 euro per uur. Alleen therapie met paarden kom je er niet, juist met een combinatie zorgboerderij heeft dit zeker toekomst. Ik zou het vooral niet doen op een manege, rust is immers de sleutel van de therapie en die rust ontbreekt vaak op een manage, veel beter is een rustige prive lokatie, dat zorgd voor een prikkelarme omgeving (waar je dan ook dagbesteding aan kunt bieden)

Wat je wilt is zeker te realiseren en kun je een leuke cent mee verdienen. Een opstart fase kost veel tijd en voordat je een goed lopende onderneming hebt ben je een jaar verder.

Foto's van het algemeendagblad.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:31

Wow wat gaaf agerrits!!! Klinkt super!!! Ik vindt het ook fantastisch hoe je erin bent gerolt.

Je schrijft dat je 14 cliënten hebt, op wat voor manier en met hoeveel mensen als vrijwilliger/personeel geef je ze dagbesteding?

agerrits
Berichten: 967
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:44

Adriana schreef:
Je schrijft dat je 14 cliënten hebt, op wat voor manier en met hoeveel mensen als vrijwilliger/personeel geef je ze dagbesteding?

Ik heb een vaste werknemer voor 28 uur (op BBL contract), verder geen vrijwilligers of andere stagelopers. Vooral stage lopers is iets dat niet werkt, vaak is het voor kortere tijd en zorgd het voor teveel verandering. 3 clienten komen 5 dagen per week maandag t/m vrijdag. Op woensdag ochtend komt daar 1 bij en op woensdag middag komen er 3 bij. Begeleiding blijft altijd 1 op 3. Op zaterdag(2x per maand) hebben we 5 kinderen (1 kind komt ook op woensdag). en verder 3 clienten voor alleen therapie met paarden. Vooral op de zaterdag en de woensdag heb ik de hulp van mijn werknemster goed nodig. Ik zit momenteel best tegen de max met het aantal clienten, ik kies ervoor om niet verder uit te breiden en wil dit aantal vast houden.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:05

Je schreef dat je een zorgboerderij hebt omdat je alleen met de paarden er niet komt. Wat voor dieren en activiteiten heb je / organiseer je dan?

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:21

Ik volg even mee, ben erg benieuwd naar welke activiteiten agerrits er bij doet? wat voor soort dagbesteding?
Welke leeftijd is jouw doelgroep?

Katia_harry
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-04-07

Re: Zelfstandig therapie geven of niet? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 20:43

Waw, Agerrits, heb je site bekeken. Dat is echt mijn ultieme droom!! Het lijkt me ook zeer leuk om de combinatie met dagbesteding te doen. Samen met de ouders van 1 van mijn gastjes hebben we al dikwijls gedroomd over zo'n initiatief.
Ik hoop echt zo iets te kunnen verwezelijken. Jammer genoeg zal ik dan wel eerst de lotto moeten winnen.
Mag ik vragen hoe je dit gesponsord hebt? (ev. via PB) Had je veel eigen middelen?
Zijn de mensen bereid om zo veel te betalen voor een les? Komt daar iemand in tussen?