Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jvda schreef:Dankjewel. Erg fijn om te horen.
Ik heb het geluk dat mijn vriendin medisch geschoold is en snel en correct weet te handelen in allerlei situaties. Maar het moet naast de paarden uiteraard ook wel veilig blijven.
We merken zelf hoeveel plezier onze verzorgster haalt uit de omgang met de paarden en gezien zij door haar achtergrond niet al te veel kansen gekregen heeft (van thuis uit) en toch wat heeft geworsteld met haar zelfbeeld willen we haar dit niet afnemen.
Neon schreef:Oei lastige situatie... begrijpelijk dat je bezorgd bent... hoe je het ook went of keert de eigenaar van de dieren blijft verantwoordelijk... ik hoop dat de medicatie goed aanslaat...
Dustinlover schreef:Heeft ze ondertussen medicijnen? Zelf geen epilepsi maar mijn zusje had een zeer ernstige vorm. Dit was met medicijnen goed onder controle te houden en kreeg zij alleen in de nacht aanvallen(welliswaar ernstig maar overdag was er op latere leeftijd met medicijnen weinig aan de hand).
Dandelion2 schreef:Hallo, dit is voor mij wel een beetje een herkenbaar verhaal waarbij mijn bijrijdster startte zonder klachten en helaas steeds meer klachten kreeg waaronder flauwvallen en stuiptrekkingen. Hiervan heb ik gezegd dat rijden niet meer tot de mogelijkheden behoorde, puur vanwege onveiligheid. Voor mens en paard. Natuurlijk als er goede medicatie zou zijn of op een andere manier te controleren kan dit wellicht in de toekomst wel weer. Ik had twee ‘harde’ standpunten ; niet rijden en ik kan je niet bezighouden. Dus meer dan welkom, ik hou ook graag rekening mee je en waar we dingen samen kunnen doen, leuk. Dit kan poetsen, wandelen, tuig schoonmaken, wei scheppen, elke vorm van aandacht aan de paarden zijn. Als je volledig begeleiding nodig hebt schiet dit z’n doel voorbij en heb je er een zorg bij in plaats van dat je een zorg deelt. Dit klinkt heel hard maar mijn bijrijdster vond het fijn dat er niet veel van haar verwacht werd maar dat ze toch bij de paarden kon zijn, al ging ze er lekker even bij zitten tutten.
nardxash schreef:Hier zelf ervaring met epilepsie in de vorm absances en altijd gereden .
Ik zal haar niet laten rijden zodra ze geen medicatie heeft en omdat er ook nog onderzoeken gedaan worden.
Heeft ze medicatie wst aanslaat en de aanvallen weghoud kan je gewoon rijden.
Pepperrr schreef:nardxash schreef:Hier zelf ervaring met epilepsie in de vorm absances en altijd gereden .
Ik zal haar niet laten rijden zodra ze geen medicatie heeft en omdat er ook nog onderzoeken gedaan worden.
Heeft ze medicatie wst aanslaat en de aanvallen weghoud kan je gewoon rijden.
Idd dit. Zolang er nog geen medicatie is die goed aanslaat niet laten rijden. Mocht ze de medicatie hebben en het helpt goed dan weer laten rijden. Wellicht onder begeleiding.
Zeker de hogere temperaturen nu (25+) helpen niet mee met epilepsie.
Jvda schreef:Goedenacht;
Wij (ik en mijn vriendin) hebben sinds enkele maanden een verzorgster erbij om te helpen met onze kleine kudde paarden. Betreft voornamelijk jonge, maar welopgevoede brave paarden. Alle paarden dienen echter nog verder doorgereden te worden, waar mijn vriendin zich momenteel mee bezig houdt. Verzorgster is een heel trouwe jongedame vooraan in de 20j (met autisme). Komt door weer en wind en doet écht haar best. Omdat onze verzorgster een jaar niet meer gereden had was er afgesproken dat ze samen met mij nog wat zou gaan bijlessen bij onze instructrice zodat wij nadien mijn vriendin konden bijstaan ivm rijden/verkeersmak maken.
Nu is echter het volgende gebeurd;
De laatste weken viel onze verzorgster geregeld flauw. Zij stelde ons aanvankelijk gerust en zei dat we ons niet al te veel zorgen moesten te maken omdat dit niet vaak zou voorvallen. Dit kwam echter steeds vaker voor. Wij stuurden erop aan om hier toch mee verder te gaan. Nadat haar flauwvallen begon samen te gaan met stuiptrekkingen hebben ze haar gediagnostiseerd met neurologische problemen met epilepsie tot gevolg. Hierdoor ook het flauwvallen en minder opvallende absences.
Wij willen haar zeker nog de kans geven tot verzorgen, maar staan er niet meer achter om haar te laten rijden. Zeker omdat ze haar aanvallen niet altijd voelt aankomen en deze soms gepaard gaan met stuipen.
Hoe staan jullie hier tegenover? Kunnen wij bepaalde zaken in acht nemen om het voor haar extra veilig te houden? Welke leuke activiteiten kunnen wij haar laten uitvoeren om en rond de paarden zodat het niet alleen borstelen/wassen moet zijn.
Aan bokkers met epilepsie; Hoe snel hadden jullie effect van medicijnen? Welke veiligheidsmaatregelen nemen jullie in acht tijdens het verzorgen?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Dustinlover schreef:Heeft ze ondertussen medicijnen? Zelf geen epilepsi maar mijn zusje had een zeer ernstige vorm. Dit was met medicijnen goed onder controle te houden en kreeg zij alleen in de nacht aanvallen(welliswaar ernstig maar overdag was er op latere leeftijd met medicijnen weinig aan de hand).