Ik heb enige jaren geleden een paar keer een spontane klaplong gehad. Hierop volgend kreeg ik een operatie. Van de longarts en longchirurg kreeg ik het advies mee géén full contact sporten te beoefenen en ook het paardrijden achterwege te laten vanwege de kans op een klaplong na een val. De pijn ben ik nog steeds niet vergeten, heb ook een slechte conditie en ben snel moe. Aan de andere kant is sporten en bezig zijn in de buitenlucht juist weer heel gezond. Dus ik ben mezelf nu steeds meer aan het verdiepen in het VD en NH en dan met name de grondoefeningen. Wie heeft ook een (klap)-long verleden? Of wie heeft en adviezen?
misschien is het mogelijk met een airbag vest te rijden? ik weet niet of het de impact van je longen haalt? ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee, maar helemaal niet rijden is ook erg jammer..
Kentaro
Geplaatst: 12-12-12 14:19
Zelf gelukkig niet, maar wel 2 personen in m'n omgeving. De een had het van een val met zijn fiets, dat hij precies het stuur in zijn buik kreeg. De ander kreeg het spontaan! (en dat gebeurde dus later nog een keer ) full contact sporten kan ik me goed voorstellen en zou ik ook vermijden. Paardrijden dan weer helemaal niet! Zoals dus hierboven genoemd kan het ook gebeuren met fietsen, dan kun je helemaal niets meer. En ik had begrepen, hoe beter je conditie, hoe minder last je er van hebt en hoe sneller je hersteld mocht het nog een keer gebeuren! Sterkte in het ieder geval!
Liza1968
Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-12 14:19
@Keshia: Dank je wel voor deze bijdrage! Ik kan het in ieder geval eens met mijn arts bespreken.
@Kentaro: Dat is waar bij waren het nota bene steeds spontane klaplongen! En ook is het belangrijk een goede conditie te hebben, ik merk ook dat ik er veel last van heb zo. En ik heb nu eenmaal niet zoveel met fitnessen, hoe gezond het ook is...
Kentaro
Geplaatst: 12-12-12 14:52
Heb je al een nordic walking geprobeerd?? Super voor je conditie, weinig risicio's en heerlijk om te doen! (m'n vriend noemt het altijd een ouwelullen sport, maar jammer dan )
Tamara1991
Geplaatst: 24-01-13 15:41
Je vraagt om grondwerkoefeningen etc, maar misschien is het een idee om te gaan mennen? Uiteraard ook niet zonder risico, maar de kans dat je van een menwagen valt lijkt mij kleiner dan van je paard. En je bent nog steeds lekker met de paarden bezig
FabiDjester
Geplaatst: 26-03-13 10:11
ik ken iemand die van haar paard viel ze had een klaplong en vier gebroken ribben over een paar weken gaat zij ook weer rijden. misschien kan je iets beschermends om doen ik zou het met je arts bespreken.
Ik heb gisteren het airvagvest getest en uitleg over gehad en ik moet zeggen dat ik er een heel goed gevoel over heb! Dus ik heb er eentje aangeschaft. Ik ben zo blij! Dus ik ga rustig aan beginnen met lessen en hopelijk ben ik snel weer mijn angst om te vallen kwijt.
xKaneau
Geplaatst: 28-03-13 21:15
Wat zonde dat je niet meer mag rijden. Ik zou inderdaad even een airbag vest opzoeken, ik denk dat dat het beste is.
ik zelf rij ook met een airvagvest omdat ik van wegen mijn gezondheid ook goed moet uit kijken. ik voel mij der wel fijn bij oom hem te dragen. en kan zo toch nog buiten ritjes maken. in de bak red ik niet meer van wegen mijn gezondheid.
Durante
Geplaatst: 18-04-13 12:09
Inderdaad, je kan altijd vallen..... Ze zeggen wel 's; de meeste ongelukjes gebeuren ín huis Maar mooi dat je toch weer gaat rijden en dan met airvagvest (ik ga even googlen, want weet zelf niet precies wat dat is ) Ikzelf ben ook voorzichtiger geworden met alles,ook met paardrijden, want slik bloedverdunners waar ik niet meer vanaf kom, en de kans op bloedingen is daarbij groter; met stoten gauw blauwe plekken,maar ook door een harde val,kan er een bloeding ontstaan bijvoorbeeld in je hoofd waarvan je dan niks hoeft te merken, maar wel gevaarlijk kan zijn...
Maar ik wens je veel plezier met het rijden, en zo kom je vast wel weer gauw van je angsten af!
jorika1986
Geplaatst: 18-04-13 12:09
Waarom ga je niet mennen? De kans om te vallen is vele malen kleiner, en het is net zo leuk als met zadel rijden.
Lianne86
Geplaatst: 18-04-13 12:10
Wat raar.... Mijn vriend heeft dat ook gehad (was nota bene FIFA aan het spelen op zijn PS3..) maar die mag alles gewoon weer! Het is bij hem half februari gebeurd, maar hij merkt wel dat hij nog weinig conditie heeft, snel moe is etc. Maar alleen duiken is verboden, voor de rest... Gewoon alles doen... Je hebt kans dat het nog eens gebeurd, maar zo moet je niet willen leven! Je kan je morgen ook verstappen en van de trap afvallen bij wijze van Ga je nu ook nooit meer traplopen?
Na een operatie hoort het gewoon weer goed aangehecht te zijn... Hangt er ook af hoe ze het vastzetten natuurlijk... Bij mijn vriend was alleen een drain genoeg en is het weer aan elkaar gegroeid, het doet soms nog zeer, maar hij laat er echt niets voor... Soms wat vroeger slapen, wat langer slapen, tukje tussendoor en hij merkt wel dat ie nog niet 100% goed is.. Maar toch....
Hoi Lianne86, ik heb drie klaplongen gehad in twee maanden tijd, zowel links als rechts. Er is na een scan gebleken dat ik longemfyseem heb en dat die emfyseem de oorzaak is van het maken van klaplongen. Bij de operatie is een deel van de rechter bovenkwab weggenomen omdat het 'gatenkaas' was. De longemfyseem heb ik voor bijna 80% zeker door het roken (rook niet meer hoor!).
De longchirurg en longarts hebben uiteraard duiken ontraden (perslucht) en de eerste zes maanden niet vliegen (drukcabine). Tevens risicosporten te vermijden. Met het airbagvest is het risico vermindert als ik val en die kans is gewoon heel relevant aanwezig. Ik wil gewoon liever daarin geen risico's nemen. Voorkomen kun je het nooit helemaal, maar met trappenlopen doe ik ook geen blinddoek om en loop normaal trappen op en af. Ik hoop dat het voor je vriend bij deze ene keer blijft. Mijn laatste klaplong was mijn long als een leegelopen ballonnetje dus kon de natuur het niet meer zelf doen. Is bij jou vriend de oorzaak bekend? Want hij heeft dus ook een spontane pneumothorax gehad.
@ Paardje2410: Ja die heb ik een aantal weken geleden na hem getest te mogen hebben, aangeschaft! Dus ik ga weer voorzichtig aan starten met lessen!
xH0RS3S
Geplaatst: 14-05-13 11:57
Bij elke sport loopt er risico, misschien bij de een meer dan bij de ander. Maar helemaal niet sporten is ook niet leuk. Misschien moet je aan de dokter vragen of hij er iets voor heeft, net zoals dat andere meisje zei: 'airbag voor paardrijden'.
Hoi xHORS3S: Ja ik heb het airbagvest inmiddels aangeschaft!! Dus ik ben erg blij!
Zazzel
Geplaatst: 29-06-13 17:50
Ik ben vandaag ook gaan shoppen voor een bodyprotector. Ik moet vanwege gezondheidsredenen ook wat meer uitkijken met vallen, en voel me nu ook een stuk zekerder. Ik ben helemaal niet bang op het paard en vertrouw het paard waar ik op rij, maar soms schiet ineeens door mijn hoofd wat voor mij de gevolgen zouden kunnen zijn.. Vooral op buitenritten. Ben er erg blij mee en hoop dat het de anderen ook helpt!