Ik denk dat ik me maar aan moet passen...

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Ik denk dat ik me maar aan moet passen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 10:27

Om maar gelijk al mijn dingen eruit te gooien:

Ik heb A.D.H.D, had depressies (slik antidepressiva) en een paniekstoornis.
3 maanden na mijn zoontje geboren was, MOEST ik iets voor mezelf. iets om uit huis te komen, iets ter afleiding en ontspanning.

In no-time kwam mijn paardje!! <3 <3
(man werkt thuis, dus als de kleine op bed ligt smiddags ben ik naar m'n paardje)

Ze is precies aan alle kanten wat ik nodig had, en nogsteeds!!

maar het probleem:
ik had een belachelijk zware bevalling. (lang verhaal, maar ik heb op het randje gelegen)
Hierdoor was ik nog erg slap, en ondanks de bloedtransfusies nog erg slap!
Geen probleem, ik kreeg van manlief een scootertje, en deed gerust een uur over het poetsen waar een ander in 5 min klaar was.

maar nu, maaaaanden later, zit ik in de malle-molen van artsen en ziekenhuis, omdat de slapte en vermoeidheid aan hield!
Na metingen e.d. zijn we er al achter dan iniedergeval mijn bloeddruk abnormaal daalt (soms heb ik 80/40) en dat zal veel veroorzaken..
Ik zie vlekken, word duizelig, en val soms zelfs flauw!

Ze zijn nu nog bezig met onderzoeken waar het vandaan komt (over 2 weken ein-de-lijk de uitslagen van de hormoontesten) als het niet de hormonen zijn dan is het hoogstwaarschijnlijk een hersenbeschadiging.

Anyway. naast dat dit thuis al de nodige nadelen geeft (een kleine van 10 maanden, en niet snel iets kunnen doen!)
blijf ik op een erg laag niveautje hangen bij mijn paardje.

Heel eerlijk gezegd heb ik al weeeeeeken geen grondwerk meer gedaan (ik denk al maanden zelfs.. ;( ) gewoon omdat ik zolang niet op mijn benen kan blijven..
Ik schaam me hiervoor.. want ik wilde haar op die manier verder trainen (basis lukte nog, maar het gaat alleen maar meer achteruit met mijn gezondheid)

Ik merkte dat ik op haar rug ook kon trainen. (paardje is 3,5 jaar) en ging dus 1x per week 10 min rijden (zonder zadel) zo kreeg mijn paardje haar uitdaging, en ik zat, dus dat kostte minder energie..
toen ik merkte dat het mij teveel kostte om haar bitloos niet naar stal te laten lopen, ben ik met een bitje gaan rijden.
zo kon ik haar iets makkelijker stoppen.

Inmiddels heb ik een schat van een verzorgster. en ze rijd nu 1x per week max 20 min. Zo is vooral zij aan het inrijden. Ik heb een boomloos zadeltje.

Het rijden gaat super, we trainen SUPER langzaam (paardje is ook nog niet zo bespierd e.d.) paardje vind het heerlijk, en pakt het goed op allemaal! Ik hoef gelukkig niet meer moeilijk te doen om haar in de bak te houden, ze is heel lief voor me!

Maar ik ben dus eerder moe dan mijn jonge paardje! ik hou het net geen 10 minuten vol.
En als ik haar echt iets heb geleerd ben ik na 5 min op.
ik stap dan nog lekker uit (lees; aardappelzak op rug van lopend paardje) en zit dan vervolgens in de stal een half uur bij te komen..

Allemaal nog te doen (ik stap dus alleen nog maar..)
maar ik dit met drijven en sturen.
ik wil zo min mogelijk aan haar mond komen. dus vooral beenwerk en zit.
gelukkig reageerd ze hier super op, en vooral zonder zadel hoef ik hier weinig voor te doen.
Met het dunne boomloze zadeltje (bijna een barebackpad) merk ik dat ik inplaats van duwen met mijn hele been, prik met mijn hakken.. :o dit geeft een korte, duidelijke hulp, paardje vind het echt niet erg, en reageerd er goed op.
maar toch zit het me dwars dat ik niet 'normaal' kan rijden!

(ik rij western, even als voorbeeld, paardje staat in 1 ruk stil als je benen al strekt omzwaar te gaan zitten voor de 'whoa' <3 )

Mijn paardje mag mij heel erg, heeft alle geduld met me, en lijkt alsof ze 200% haar best voel als ik slapper ben!
ik heb echt niet te klagen..
maar ik ben maar aan het wachten tot het ineens weer beter met me is! en dan doe ik alles wel even goed ofzo.
maar ik denk.. dat ik er vanuit moet gaan dat het niet persee veel beter word dan dit. En gewoon moet genieten wat ik WEL kan, en dol en DOL gelukkig zijn met zo'n schat van een paardje! <3 (die ik los, zonder halster of wat dan ook, als een trouw hondje overal mee naartoe kan lopen!! van wei naar box, van box naar kast e,d,)

Kwa praktische dingen sta ik gelukkig vol-pension. mesten, voeren alles word gedaan! _/-\o_ ze staat in principe 24/7 buiten, en word daar gevoerd, als het hard waait of regend 3x per dag naar binnen gehaald om te eten!

ik heb helaas ook geen kracht om haar (super lichte boomloze) zadel van kast naar stal te tillen. de poetskist gaat al met moeite :o
Ik heb nu afgesproken dat, omdat ze toch alleen maar buiten staat en ik de mega-box alleen voor poetsen en zadelen gebruik, ik een zadelkast in haar stal mag/ga zetten. Zo heb ik alles al gelijk bij de hand!

Zo merk ik dus dat ik al bezig ben met aanpassen..

Ik heb niet zo zeer een vraag of iets hier neergezet. ik wilde dit gewoon even kwijt.
Bedankt voor het lezen! en tips zijn altijd welkom natuurlijk! (vragen ook hoor!)

grondwerken (paar maandjes terug)
Afbeelding

Mijn meissie <3
Afbeelding

Wouter82

Berichten: 557
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:43

Ik hoop voor je dat ze kunnen vinden wat er nou precies is, en dat ze er ook wat aan kunnen doen.
Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte met alles
Blijf hoe dan ook lekker van je prachtige paardje genieten :)
Ik heb een hoop respect voor hoe je zo blijft volhouden en doorgaan.

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:22

Ik ken je natuurlijk helemaal niet, maar als ik je verhaal lees denk ik:
Je bent niet gezond en hebt ook een achtergrond met medicijnen, je bent net moeder en hebt een hele zware bevalling gehad, geef jezelf en je lichaam ruim de tijd om bij te komen hiervan.
Je paard staat heerlijk buiten, wordt goed verzorgd en er kijkt iemand naar om. Ze is nog jong en als je nu geen energie hebt om met haar te trainen, dan kan dat na de winter ook prima. Zorg eerst goed voor jezelf, daar profiteren je gezin en paard meer van dan dat je je energie helemaal verliest doordat je jezelf overvraagt. Sterkte hoor!

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Re: Ik denk dat ik me maar aan moet passen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:01

Dit verhaal heeft echt wat losgemaakt bij me, Ik weet niet hoe het is om zo veel te mankeren, maar ik weet wel hoe het is om een paardje te hebben als steun in je leven, Hoe ik je over je paard hoor praten doet mij eraan denken dat je weer een beetje leeft als je bij dr bent:P

Ik heb echt zoveel respect voor je, Man, kind, en jezelf,,

Ga zo door en word gezond,, onwijs veel sterkte, en volgens mij heb je het kwa verzorger dus ook erg goed getroffen!!

Geniet van je gezin en je onwijs mooie lieve paard, En met een klein woord veel betekenis, "Beterschap"

Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Re: Ik denk dat ik me maar aan moet passen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 18:08

bedankt voor de lieve reacties! :+:

00peetje00
Berichten: 2326
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:14

Heey meis toch...... :(:) Als ik wat voor je kan betekenen moet je het zeggen hoor!!! :j

zavander

Berichten: 649
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: gouderak

Re: Ik denk dat ik me maar aan moet passen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:56

hey

jemig schrik ervan

heel veel sterkte zeg

Anomien

Berichten: 7440
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:08

die spieren hoeven er nog niet perse op te zittten voor een 3,5 jarige. Het matige werk wat jij doet, is eigenlijk ideaal voor het paardje. Dat is in ieder geval al iets om je niet schuldig over te voelen. Als ie maar buiten komt met sociaal contact.. wat jij prima geregeld hebt! Je werkt er met een glimlach mee. Een betere opvoeding kan ie niet krijgen.

En rust moet je redden, dat doet een ander niet voor je. Neem de tijd. Je bent 25, in mijn ogen een jonge moeder. Dan is er toch helemaal niets erg aan dat het langer duurt? Het is je gegunt, geniet ervan.
Hoewel je jezelf misschien als een wrak beschouwd, denk ik dat merendeel hier daar wel anders over denkt.
Lichamelijk wens ik je beterschap.. de rest zit volgens mij al prima!

Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Re: Ik denk dat ik me maar aan moet passen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 08:34

Super bedankt weer voor de fijne reacties.
@peetje: thanks girl :D

irnies
Berichten: 3
Geregistreerd: 12-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:57

persoonlijk vindt ik 3,5 jaar nog wat jong om al volledig te belasten je paard, dus zoasl je nu bezig bent lijkt mij in elk geval voor je paard ideaal. Ze is nog aan het groeien, net als jij. Aleen zij in haar jeugd zijn en jij in je ziektebeleving. En met alles thuis erom heen, je kind, je man, je ziekenhuisbezoeken, is het inderdaad niet makkelijk, dat zal ik zeker niet onkennen. Maar probeer jezelf de ruimte te geven, net als je paard moet groeien moet jij at ook met alles wat steeds maar weer op je pad komt.
Dusse.... sterkte en geef de moed niet op, je kunt het!

mowgli7
Berichten: 1414
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Ik denk dat ik me maar aan moet passen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:47

Het lijkt me moeilijk om zelf in deze situatie te moeten zitten.
Je hebt een kanjer van een paard, en wat er ook op je pad komt of hoe de toekomst gaat lopen
op een of andere manier zal je er een weg in moeten vinden. Het is natuurlijk fijn om je lekker
te gaan wanneer je tijd hebt wanneer de kleine bijvoorbeeld op bed ligt, maar misschien kan je verzorgster
je zo af en toe eens helpen, met wat zwaardere dingen maar dat je zelf ook kan genieten van er even op stappen.

Sterkte :(:)

Barbulet

Berichten: 2149
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Ik denk dat ik me maar aan moet passen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:50

Jeetje, wat erg. Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop heel erg voor jullie dat ze er snel achter komen wat het nu precies is. Je hebt een pracht paard, net een zoontje, daar moet je nog lang van genieten. Sterkte!

Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Re: Ik denk dat ik me maar aan moet passen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 09:10

Bedankt weer voor de fijne reacties!
Ze zijn helaas nog geen stap verder met wat het is, alleen dat ze me nu hebben getest op HIV t/m hepetitus ed wegens te weinig witte bloedplaatjes.

Inmiddels kon ik de laatste paar keertjes niets met mijn brave paardje :( erop was een drama, ik kon niets beginnen/corrigeren, dus de bijrijdster heeft die dag moeten rijden, en ook met het weer buitenzetten neemt ze ineens de loop met me! Dus wil ze haar paddock bijv niet in.. Dan ben ik 10 min bezig en heb niet de kracht om haar hoofd uit het gras te trekken!!

Ik denk dat ik veel met (zittend) grondwerk ga doen, en ik zat te denken aan laten beleren voor de kar? Dan hoef ik geen dingen met mijn zit te doen ed..

Nouja.. Ben hardop aan het denken.
Iniedergeval is het zo dat ik inmiddels ook hulp in de huishouding moet zoeken :(

Ik baal gewoon, sorry voor mijn algemene zeur-post

00peetje00
Berichten: 2326
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:49

Maakt niet uit hoor meis, zeur maar lekker. :(:) En je weet het he, zolang mijn beebs er nog niet is en ik kan je ergens mee helpen op stal, geef je maar een gil. En na de bevalling natuurlijk ook. ;)

michhx97
Berichten: 53
Geregistreerd: 09-11-11
Woonplaats: Heino (bij zwolle)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:38

heftig.

sterkte ermee!

MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:48

hmm dat word creatief zijn.
Je zou voor het zadel probleem zoon zadelcaddy aan kunnen schaffen:
http://www.google.nl/imgres?q=zadelcadd ... 29,r:0,s:0

Verder zou je vrijheidsdressuur kunnen doen? dat kun je heel rustig en kort doen, maar ook intensief en langer op de dagen dat je wat meer power hebt..

En buitenritjes? gewoon lekker op je dooie gemakje rond stappen..

Ik wens je heel veel succes, ik weet precies hoe het is. Ik heb CVS/ME icm Fybromyalgie, en kan ongeveer het zelfde aan jou kwa belasting.

Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Re: Ik denk dat ik me maar aan moet passen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 18:17

Dank jullie voor de reacties!

Laatst een buitenritje gedaan (15 min) Diaz is zo braaf! Ik kon echt me helemaal ontspannen, en me laten dragen zegmaar. Heel fijn!

Mygen
Berichten: 15
Geregistreerd: 05-11-07
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:26

Is je b12 al getest? Na een zwangerschap en zo'n zware bevallling kunnen laagnormaalwaarden al een behoorlijke terugslag geven. 'T is maar een tip. Sterkte.

Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Re: Ik denk dat ik me maar aan moet passen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:19

Ze hebben me van HIV t/m ziekte van Lyme getest, van hormonen tot bloedplaatjes..
van MRI tot ademtesten.. ze beginnen vast te lopen helaas... Het is duidelijk dat mijn bloeddruk heel laag is en veel daalt, en dat is het zo ongeveer... meer weten ze niet.

Debola_89

Berichten: 959
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Belgie

Re: Ik denk dat ik me maar aan moet passen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:25

Ik heb je verhaal met volle aandacht gelezen. Ik vind het knap dat jij ondanks jouw 'flauwte' naast je kind, je man ook je nog eens 200% engageert voor je paard. Jij doet alles voor je paardje wat je kan en wees maar zeker dat deze het dubbel zo hard apprecieert. Ik hoop van harte dat alles goedkomt, maar ALS dat niet zo zou wezen en je dit kan volhouden , wauw, dan verdien je respect van écht iedereen.

Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Re: Ik denk dat ik me maar aan moet passen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:31

dank je voor je lieve reactie!

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:04

Erg naar voor je dat je je niet helemaal lekker voelt en ik hoop dat men kan vinden waar het aan ligt en dat je weer snel opknapt.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar in dit topic van 12 nov. (Diaz @ [RT-P] ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.) meldt je dat je 15 min. buiten hebt gereden, terwijl je in het huidige topic zegt dat je al na 5 min. al doodop bent en al weken tot maanden bijna niets kunt doen. Voor het eerst naar buiten lijkt me met zo'n jong paard lijkt me dan een behoorlijk risico. Misschien had je een hele goede dag hoor, dat kan en vindt ik alleen maar fijn, maar het viel me gewoon op. Sorry als ik er helemaal naast zit. Het is niet verkeerd bedoeld.

karlos1
Berichten: 27
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Harderwijk

Re: Ik denk dat ik me maar aan moet passen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:29

ik vind het een erg aangrijpend verhaal! erg naar voor je! ik hoop maar dat ze kunnen vinden wat het is en dat je daarmee geholpen kan worden, ik gun het je meer dan wie dan ook om weer lekker van je paardje te kunnen genieten! heel veel sterkte ermee!

indraXpolly
Berichten: 66
Geregistreerd: 13-03-10

Re: Ik denk dat ik me maar aan moet passen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:51

Sterkte

Esmee_RS

Berichten: 4903
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: Ik denk dat ik me maar aan moet passen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:37

Ik hoop dat ze snel weten wat het is!!!
Sterkte!
En je hebt een supermooi paardje!!!