ik ben een vierdejaars studente aan de opleiding Social Work en tijdens dit laatste jaar ben ik met heel veel plezier en interesse de keuzemodule ‘Therapie met dieren’ aan het volgen.
Per groep bereiden we een presentatie voor over het door ons gekozen onderwerp en mijn studiegroep heeft gekozen voor paarden in combinatie met jongeren met een gedragsprobleem.
We zijn nog op het begin van de keuzemodule, maar de komende week zullen wij onze keuze met wat achtergrondinformatie presenteren.
Mijn vraag is of jullie mij meer kunt uitleggen over welke specifieke eigenschappen een paard geschikt maken om deze geweldige rol in te nemen?
Zijn er specifieke rassen die veelvuldig gebruikt worden? Maakt grootte iets uit of leeftijd of misschien zelfs het geslacht? Ik heb zelf natuurlijk veel affiniteit met paarden en kan me wel bedenken wat een paard over het algemeen geschikt maakt, wellicht zullen er hier mensen met de ervaring zijn die nog specifieker weten en aanvoelen welk type paard geschikt is.
Er zijn methoden gebaseerd op het berijden van een paard en methoden waar er juist door middel van grondwerk wordt gewerkt.
Zijn de specifieke geschikte kenmerken van de paarden die de twee verschillende methoden uitvoeren hierin ook verschillend?
Alvast heel erg bedankt voor het lezen en jullie zouden ons ontzettend helpen als jullie onze vragen zouden willen beantwoorden.
Bronnen of referenties zijn uiteraard zeer gewenst.
We zijn pas in week twee van ons onderzoekje, dus het is nu vooral veel informatie verzamelen en laterna zullen we meer de diepte in gaan.

Groetjes, Hilde