We gaan een stap verder: draf! Hulpteugels???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

We gaan een stap verder: draf! Hulpteugels???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 17:28

Mijn zoon is 8 jaar oud (met lich beperking nml o.a. met zijn spierspanning) en rijdt op onze Fries (zie profiel voor foto's en filmpjes)
Na zo'n 10 staplessen op Jippe is Stefan er na een spontane draf van Jippe afgevallen (De aandrijflessen hebben flink geholpen. Stefan kan nu prima drafhulpen geven,. alleen wist hij dat zelf nog niet :Y) ). De draf heeft hij een halve bak uitgezeten, toen schrok het paard en maakte een galopsprong waarbij zoon eraf gegleden is. Alles goed en er direct weer op gezet en uitgestapt.

Stefan vind het inmiddels wel stoer (is een erg voorzichtig kind) en wil best verder emt de draf, maar heeft echt nog geen idee waar de rem zit. Dat was dus ook het probleem. Armen gingen de lucht in en hij raakte licht in paniek.

Nu gaan we dus die stap verder en gaan we dus de draf leren. Dat ga ik eerst aan de longe doen waarbij Stefan dus in een gecontroleerde situatie de rem kan leren (zithulp en teugeldruk) Nu is Jippe natuurlijk wel een Fries, megasterk en als hij de hulpen niet snapt kunnen zowel paard als kind behoorlijk gaan miepen (lees in lichte paniek schieten en niet meer weten wat te doen). Ik wil dus de eerste keren dat Stefan dit gaat oefenen (en misschien wel de eerste maanden) "iets" gebruiken zodat hij Jippe leert inhouden. Zeker als ze dus op het punt komen dat de longe eraf gaat en Stefan het zelf moet gaan doen.

Ik heb liggen:
* Leren bijzetteugels met rubberen ringen
* Elastiek/ halsverlenger
* Extra longe om bijv mee bij te zetten

Andere optie is bijv het kopen van een martingaal

En weer een andere optie is het aan de longe aan leren en na enkele weken gewoon los klikken en hun gang laten gaan... Maar zoals gezegd, Jippe is een Fries en Stefan is pas 8. En deze mama is daar een beetje huiverig voor :o

(ander paard/ pony is GEEN optie. Stefan vertrouwt DIT paard en wil op geen ader. Hij wil het op Jippe leren!)

Wat te doen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:42

Het is nogal wat. Jochie van pas 8 jaar en dan op een Fries, die meestal best hoog op gooien.
Maar als jij zelf denkt dat het kind en het paard het samen kunnen ben jij denk ik de beste persoon om dat te kunnen beoordelen.
Misschien een optie om eerst zelf even te rijden voor je zoonlief erop zet?
Anders zou ik toch voor de veiligheid van je kind gaan en er een bijzet aan doen of er naast mee rennen met paard aan de hand ..........Hoesjeconditie??? :D :D :D
Al kunnen ze daar ook wel een leuke bok mee geven en aan de kletter gaan.
Ik vind het wel geweldig als je zoon echt kiest voor het paard van Mamma en dus zijn eigen paard!
Anders zou ik aanraden om toch naar een goede manege te stappen en daar te gaan lessen zodat hij de beginselen van het rijden wat makkelijker onder de knie kan krijgen.

Jorinda

Re: We gaan een stap verder: draf! Hulpteugels???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:24

Misschien eerst in stap de rem zoeken? Dus in stap op eigen houtje stil laten staan? En dan inderdaad aan de longe voorzichtig proberen als het in de stap écht goed gaat (dus dat Jippie metéen naar Stefan luistert, en niet na 3 keer vragen pas).

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:28

Jorinda__ schreef:
Misschien eerst in stap de rem zoeken? Dus in stap op eigen houtje stil laten staan? En dan inderdaad aan de longe voorzichtig proberen als het in de stap écht goed gaat (dus dat Jippie metéen naar Stefan luistert, en niet na 3 keer vragen pas).

Daar ga ik denk ik ook mee mee! :j

Ik denk niet dat de hulpteugels zouden helpen als 'rem'!

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:32

ik zou eerst met NH aan de gang gaan zodat die kneepjes erin zitten, dan luistert je paard meteen naar je en gaan aanleren op stem te reageren

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 19:41

Aerdenhout1: Nou zo goed is mijn condisie niet :P Hihi. Tsja, hij is echt niet op een ander paard te krijgen en ik denk dat het moet lukken, met veeeel tijd en geduld (daar zijn we al een tijdje mee bezig). Zowiezo wordt Jippe eerst gelongeerd voor Stefan erop gaat. Zeker met dit frisse weer! En vandaar ook het idee eerst weken lang in de longeerbak te oefenen (klein rondje, aan de longe...) met draven.

Jorinda: Daar zijn we idd nu mee bezig. Om in stap de rem erop te kunnen zetten dus. Dat gaat best goed, maar niet goed genoeg.

Boooo: Hulpteugels zijn ook niet bedoeld als rem! Ik ben meer op zoek naar iets dat Stefan kan ondersteunen in het afremmen/ terugnemen van Jippe. Jippe is een echte Fries en als hij gaat draven gooit hij vaak zijn hoofd omhoog (zet echt zijn nek erop). Bij Stefan in stap loopt hij mooi naar beneden en zelfs in aanleuning :Y) maar vorige keer toen hij plots ging draven (nadat Stefan hem dus had aangedreven) deed hij zijn hoofd omhoog. Ik dacht dus zelf als ik er nou bijzets aan knoop of een martingaal, dan kan hij DAT in elk geval niet doen en heeft Stefan miss beter grip op hem.

Maar wat is dan beter? Martingaal of bijzetteugels?

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:43

Ow!

Zelf ga ik dan liever voor een martingaal maar ik denk dat je dat ook even moet proberen!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 19:43

fresco1234 schreef:
ik zou eerst met NH aan de gang gaan zodat die kneepjes erin zitten, dan luistert je paard meteen naar je en gaan aanleren op stem te reageren

Ben met NH bezig. Jippe luistert prima naar mijn stem. Dat is allemaal het punt niet. Punt is dat Stefan wil leren draven op Jippe en hem zelf terug wil kunnen nemen. En daar zoek ik dus een ondersteuning bij.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:45

Kan je zoonlief dan niet gewoon 'ho' laten zeggen als paardlief zo goed reageert op stemhulpen?
In plaats van paniekerig in mond trekken of hulpteugels :) ?

En anders ooit een beugelriem om de nek gedaan? Voor extra houvast voor zoon ?
Om de nek van het paard wel te verstaan :')

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:47

zet jippe aan de dubbele longe....zo blijf jij controle houden en kan je zoon de hulpen leren.klein stukje draven en weer terug naar stap,in het begin kan jij zelf zo helpen,en dan heeft jippe het ook snel zat door.

nattfari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:57

Misschien is dit een oplosing???Op een manege waar ik vroeger als pensionklant stond hadden ze voor alle kinderen eerst een paar verplichte "pretlessen" op Harry de Hengst :D Dit was een bewegingssimulator, die alle gangen natuurgetrouw kon nabootsen (zag er nog heel grappig uit ook, een soort speelgoedpony)De kinderen vonden het dikke pret en leerden alle bewegingen herkennen en uitzitten, voor ze op een echt paard gingen.Het voorkwam in elk geval een hoop val en huilpartijen in de lessen en ook de paardjes bleven tevredener en veel mider zuur dan op andere maneges, omdat de kinderen al redelijk in balans konden zitten voor ze op een echt paard gingen. Misschien zou je eens kunnen uitzoeken of er bij jullie in de buurt ook een stal te vinden is die op deze manier werkt. Zo zou je zoontje niet het gevoel hebben , dat hij op een "vreemd" paard moet en blijven paard en kind vertrouwen in elkaar houden. Succes!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:02

Om het omhoogkomen van het hoofd te voorkomen zal ik toch voor een martingaaltje gaan. Verder een beugelriem/halstertouw/whatever om de nek van het paardje zodat Stefan zich daar aan vast kan houden of laat hem zich eventueel aan het zadel vasthouden.
Ik als spierspanningskindje heb het vooral geleerd door veel vallen (letterlijk ;) ) en opstaan maar de combinatie erg voorzichtig kind en aardig formaatje fries is hier misschien niet helemaal geschikt voor ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 20:08

Eefske schreef:
Om het omhoogkomen van het hoofd te voorkomen zal ik toch voor een martingaaltje gaan. Verder een beugelriem/halstertouw/whatever om de nek van het paardje zodat Stefan zich daar aan vast kan houden of laat hem zich eventueel aan het zadel vasthouden.
Ik als spierspanningskindje heb het vooral geleerd door veel vallen (letterlijk ;) ) en opstaan maar de combinatie erg voorzichtig kind en aardig formaatje fries is hier misschien niet helemaal geschikt voor ;)

Stefan heeft een westernzadel met een flinke pommel als houvast :D Dus daar kan hij zich goed aan vast houden.

Nee dat vallen ziet hij niet zo zitten haha, ondanks cap en BP. Ga toch eens kijken naar een martingaal oid. Met bijzets ben ik weer zo bang dat ie zo ontezettend gaat hangen erin nml.

Alle andere tips: dank jullie wel. Maar ik ben echt op zoek naar tips om hem het rijden te leren. Hij heeft nu al anderhalf jaar op Jippe rondgehobbeld, het is een leuke combi. Maar ze willen nu dus verder komen. Heb zelf als 8 jarige het ook op een Fries geleerd, merrie iets kleiner en manegepaard, dus wel iets anders dan een 7 jarige L1 gereden knolletje. Maar toch. Het moet ook leuk blijven en we zetten er geen druk achter. Ben meer bezig met de volgende te zetten stappen. En leren draven en terugnemen is daar 1 van. Daarbij gaat het om een kind met een extra uitdaging dus helaas zijn niet alle tips haalbaar of voor hem uitvoerbaar. (Overpakken bijv naar een riem om de nek vh paard is bijv te ver. Pommel gaat wel)
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 17-11-10 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:13

Je geeft aan dat Stefan het perse met Jippe wil leren. Op zich begrijpelijk omdat hij Jippe kent, maar de vraag is toch of het leer-technisch nou wel zo verstandig is.

Jippe raakt in de war of zelfs in paniek zoals jij beschrijft als het niet goed gaat, net als Stefan. Da's geen goede combi denk ik, op zo'n moment. Ook voor Jippe niet fijn als ervaring met Stefan, terwijl je juist wilt dat ze een goede band krijgen samen en elkaar leren vertrouwen.
Het is toch beter denk ik dat Stefan eerst beter leert rijden op een hele brave (manege?) pony, om het gevoel van de draf te leren ontwikkelen. Zodra zijn gevoel en motoriek dat onder de knie hebben, kan hij ook leren hoe hij langzamer moet gaan of juist versnellen, door zowel hulpen te geven als zijn lijf te gebruiken (gewichtshulpen).
Met Jippe wordt dat zo wel moeilijk, bovendien is het toch nog maar een klein ventje zodat de hulpen voor Jippe ook niet altijd even duidelijk zijn.

Ik begrijp Stefans wens om op Jippe te rijden, maar om het echt te leren denk ik dat een goeie brave pony beter is en hij daarmee ook sneller kan leren (en dan weer eerder op Jippe zit ;) ).

Kun je het anders niet combineren: ponylessen om zijn techniek en zit te verbeteren, en thuis alleen stappen op Jippe omdat dat leuk is?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:16

Kent het paard het bijgezet longeren? Opzich maakt het dan niet uit, of je bijzet teugel of slof o.i.d. gebruikt om bij te zetten. Elastiek zou ik niet doen, daar heeft een paard nooit ontspanning mee als je hem zo strak doet wil je effect hebben als hij zijn hoofd in de lucht gooit.

Gewoon bijzetteugel zou ik zeggen, heb er zelf ook mijn kinder jaartjes mee rondgetuft, dan wel op een pony. En moet zeggen, heeft mijn houden en zit niet slecht gedaan :D

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:17

Ik had er toch gewoon bijzetteugels aangezet. Blijft je paard meteen mooi over de rug lopen en is daarmee ook makkelijker zitten. Tevens kan je paard dan ook niet meer zo makkelijk uitbreken of omdraaien.
Halsverlengers/elastieken moet je niet doen. Zijn gewoon ondingen.
Martingaal verandert de inwerking van het bit op het moment dat hij zijn hoofd omhoog doet om meer controle te houden.

Een fries is waarschijnlijk gewoon te sterk voor je zoon om op deze leeftijd al zelfstandig te kunnen draven. Zeker omdat het niet helemaal een brave sukkelaar is. Maar met bijzetteugels kan jou zoon waarschijnlijk prima rondtuffen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 20:28

Raggel: Ja hij kent de bijzets, geen problemen mee. Soms de neiging te gaan hangen (heeft hij in elk geval de neus laag :Y) ), maar dat was toen ik hem net had. Inmiddels loopt hij een stuk beter en meer over de rug.

Supersambo: Kijk dan van die martingaal wist ik dus niet! Op zich is het best een braaf paard hoor, anders zou ik mijn zoon er ook niet opzetten!

We gaan het allemaal rustig opbouwen hoor. Eerst maar eens verder met in stap stil zetten en rustig aan eens een drafje aan de longe. Het is toch een kind waar we alles rustig mee moeten opbouwen en de band met Jippe is gewoon goed en fijn. Al blijft hij nog een jaar stappen is ook best!

Ik ga de bijzets er weer eens bij halen met gewoon longeren en zien hoe hij er nu op loopt.

(Zoonlief is toch meer een mooi weer ruiter en vond het vandaag te koud. Heeft dus gelongeerd en dat ging vrij goed voor de eerste keer!)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:32

Hoi,
Als je je zoon dan echt perse op je eigen fries wilt leren rijden, dan bij deze wat tips.
Zorg dat je fries altijd naar jouw stem luisterd!
Aan de longeerlijn en de bak afgezet zodat je je paard makkelijker op de cirkel kunt houden zonder dat ie uit zou zwaaien of iets dergelijks. Meestal heb je meer gehoorzaamheid op een kleinere cirkel.
Een niet te strakke bijzet of eventueel touwtjes eraan. Zorg wel dat je paard daar honderd procent aan gewent is voor je hem op deze manier longeert met je zoon erop!
Doe een riempje aan het zadel, waar je zoon zich aan vast kan houden {er zijn speciale bokriempjes te koop...ideaal!}.
En...klinkt misschien dom, maar leer hem in stap al lichtrijden. Dus gewoon staan zit staan zit staan zit. En dan goed opletten dat ie zijn hakken laag kan houden en echt actief kan gaan staan. Probeer in te schatten of je zoon ongeveer in het ritme van een eventuele draf kan gaan staan zitten. Als dat goed lijkt, laat je het paard voorzichtig aandraven...op jouw commando! Dus je zoon is alleen maar bezig met zichzelf en niet met het paard. Meestal lukt het op deze manier wel. Zodra je zoon kan lichtrijden, kan ie wat meer leren regelen. Succes.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:38

Elastiek in combinatie met een touwtje om de nek.
Het elastiekje is vooral voor ontspanning van jullie paardje en het touwtje voor de balans voor jullie vent. Laat hem een paar keer in stap een overgang maken naar halthouden, door aan het touw te trekken.( Mannetje maakt zich lang en zwaar en geeft zo automatisch de hupen voor een lagere gang). Oefen dit net zo lang totdat dit voor het paard ook veilig voelt en ga dan over naar een sukkeldrafje... En maak dan de overgang terug op dezelfde manier, beentjes aan de buik, touwtje in de hand en licht "trekken". Je kunt dit ook eerst zelf een paar keer oefenen met je beestje.... Je komt zo nl niet aan zijn mond en je houdt je balans... succes

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:37

Ik ga dan toch met Simodi mee in dit geval. :j

Eerst even de gangen goed leren beheersen op pony's die zich niet druk maken om fouten van de ruiter.
Dit is voor Jippe niet echt prettig, aan zijn reactie te zien. :n

Wel superschattig dat hij zich al zo op je paard toelegt! <3

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:48

ik zou denk ik gewoon meerennen aan de longe als eerste stap.
Vervolgens steeds iets meer afstand nemen tot je er twee meter naast kan rennen bijvoorbeeld en dan Stefan zelf op stem proberen te laten terugrijden.
Voor Jippie misschien fijn om de teugels aan de neusriem te bevestigen als hij daarop reageert?

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:18

Nu ook maar even een reactie van mij in je topic. Aangezien ik nog nooit gewerkt heb met bijzetteugels, of andere zaken die daarop lijken, kan ik je niet echt verder op weg helpen hiermee. Maar ben het wel eens met wat Simodi zegt. Misschien dat Jippe zijn hoofd omhoog gooide, omdat hij zich niet kon ontspannen in de rug omdat Stefan hem wat in de weg zit? Hij moet natuurlijk ook leren mee te gaan in de beweging van de draf. Misschien is het voor beide fijner, om lekker ontspannen tij met elkaar door te brengen, te stappen en wat te grondwerken, maar om het draven wat verder uit te breiden op een kleinere, rustige manege pony? Maar als dit geen optie is voor Stefan, omdat hij echt alleen maar op Jippe wil rijden, tja, misschien gewoon nog een tijdje aan de longe houden, dat je Jippe een paar passen draf vraagt en meteen weer terug naar de stap? Meestal kunnen mensen de eerste 2 passen draf nog meegaan in de beweging, maar daarna wordt het moeilijker. Als Stefan steeds die paar passen voelt, hoe het moet, kan je Jippe steeds een pasje langer laten draven?
Laatst bijgewerkt door Pareltje2 op 18-11-10 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 09:18

Kyno schreef:

Eerst even de gangen goed leren beheersen op pony's die zich niet druk maken om fouten van de ruiter.

Waar zie je dit??? Er zijn geen opnames van die dag dat hij voluit ging draven???

Ik denk dat ik in 1 ding niet duidelijk ben geweest: Het gaat er niet perse om om Stefan te pushen te leren draven. Stefan wil lekker op Jippe kunnen rijden. Hij is geschrokken van de draf en de galop en de val. En hij wil nu leren hoe hij Jippe terug kan nemen voor het geval het weer mocht gebeuren. Stefan wil dus voorbereid zijn. Ik heb het gisteren met hem erover gehad. Hij wil echt niet op een ander paard of pony. Hij wil lekker op Jippe kunnen rondstappen, maar beseft dat hij steeds beter gaat zitten en dat dit vaker kan gebeuren.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:24

Ik zou hem aan de dubbele longe zetten en dan je zoontje eerst leren om zwaar te gaan zitten om af te remmen en dan zelf ondersteunen door hem op teugeldruk iets terug te nemen.
dan heb jij de regie over de teugeldruk en krijg je ook een ruk en plukwerk omdat je zoontje in paniek schiet en zijn handen in de lucht gooit.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:36

Zilfstar schreef:
Kyno schreef:

Waar zie je dit??? Er zijn geen opnames van die dag dat hij voluit ging draven???

Ik denk dat ik in 1 ding niet duidelijk ben geweest: Het gaat er niet perse om om Stefan te pushen te leren draven. Stefan wil lekker op Jippe kunnen rijden. Hij is geschrokken van de draf en de galop en de val. En hij wil nu leren hoe hij Jippe terug kan nemen voor het geval het weer mocht gebeuren. Stefan wil dus voorbereid zijn. Ik heb het gisteren met hem erover gehad. Hij wil echt niet op een ander paard of pony. Hij wil lekker op Jippe kunnen rondstappen, maar beseft dat hij steeds beter gaat zitten en dat dit vaker kan gebeuren.

Ik zie het ook niet, ben er niet bij geweest. ;)
In je OP schrijf je dat Jippe zijn hoofd in de lucht gooit en schrok.
Ik heb dit geïnterpreteerd dat dit een reactie was op het 'vreemde gehobbel' op zijn rug.
Tevens schreef je in ons HK topic dat zowel Jippe als Stefan de weg kwijt waren.
Dan bedoel ik dus dat bovenstaande voor Jippe (denk ik) niet préttig is.
Als deze interpretatie verkeerd is, kan dat, dat weet ik niet.

Het was in elk geval niet verkeerd bedoeld. :)