Verzorgingsles met autistisch jongetje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snor

Verzorgingsles met autistisch jongetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 01:14

Ik mag paarden-verzorgingsles gaan geven aan een autistisch jongetje. Hij is erg druk en let totaaaal niet op wat ik zeg, en begint spontaan over monsters oid (hij is een jaar of 6) en gaat ook heel snel gillen en schreeuwen. Paard waar ik dat mee ga doen kan daar gelukkig heel goed tegen :) Heeft iemand tips om zijn gedachten er een beetje bij te houden?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 01:21

Heb je al eens op een paard gehad?

De 'autisten' waar ik mee rij zijn op een paard helemaal anders. Rustig en geconcentreerd. (autisten staat tussen haakjes omdat het zo'n negatieve benaming is)

Snor

Re: Verzorgingsles met autistisch jongetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 01:26

Ja, ik heb ook geholpen met de lessen waarin hij rijdt. Hij is er helemaal niet bij en loopt de hele tijd heel hard te lachen en te praten. Hij heeft wel heel veel lol :D Het paard stilzetten en even alle prikkels weghalen helpt dan vaak wel :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 01:27

Een boekje maken met foto's over wat hij gaat doen (echt in verhaal vorm) en daarna het samen gaan doen. Verder vooral rustig blijven ;) een 6 jarige kan zich zoiezo nog niet heel lang concentreren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 07:49

Is het op dit moment belangrijk dat hij zich concentreert? Wat wil je precies bereiken?

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:25

misschien kun je iets van een beloningssysteem erbij voegen.
Dat je dat boekje pakt (van chocobroodje) en de stappen met hem doet en als hij een stap af heeft, dan krijgt hij een stikker. Heeft hij alle stappen gedaan dan krijgt hij het boekje mee naar huis en kan hij er trots over vertellen:)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:37

iemand met een autistische stoornis is over het algemeen heel gevoelig voor prikkels van buitenaf, 6 jarige kinderen zijn ook vaak al snel afgeleid en die combinatie maakt dus dat je eigenlijk niet van hem mag verwachten dat hij een half uur (of langer) continu zijn aandacht bij jou en de pony kan houden, vaak is 5 minuten al lang voor zo'n kind.
als ik jou was zou ik een vaste opbouw in je verzorgingsles brengen...een vaste structuur (regelmaat) is voor een kind heel belangrijk en zeker bij een kind met die achtergrond.. ook is het belangrijk dat niets moet, maar alles wat gedaan wordt mooi is meegenomen. ook het beloningssysteeem met boekje wat eerder is voorgesteld zou ik erbij doen...zo maak je overzichtelijk wat er is gedaan en dat ie het goed heeft gedaan en hij kan het laten zien aan zijn ouders/begeleiders/verzorgers. en vooral niet te hoge eisen stellen aan wat jij goed vind...het is namelijk voor hem al een hele opgave dat hij zich concentreert en ergens rustig mee bezig is...
en blijf vooral positief benaderen...wordt niet boos...hij kan namelijk niks met jou gevoelens.

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:19

moet je is de film kijken over een jongetje met een beperking die was altijd rustig op het paard maar toen er iets aan de hand was werd hij wild

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 17:41

Dankjulliewel allemaal! :) Ik heb gevraagd of het mogelijk is een boekje met picto's te maken. Ze hebben dat voor meer clienten, en zo kan hij zich ook van tevoren met zijn moeder voorbereiden.

Het gaat vooral om leuk en gezellig bezig te zijn, hij moet helemaal niets en alles wat goed gaat is mooi meegenomen. :))

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 07:48

Misschien moet je hem soms een opdracht geven bijv. zou je even een appel voor de pony willen pakken? En als hij dat terug komt even een tijdje over iets praten enzo..

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 15:09

@HeleneDas: ik denk dat hij de opdracht na twee stappen vergeten is, maar ik kan het wel proberen :):)

Ik mag een boekje maken met picto's om hem te helpen met structuur krijgen. Nu nog zoeken naar geschikte tekeningetjes :)

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:14

Ik werk ook met een aantal kindjes met ASS en de pony's thuis.
Picto's geven inderdaad duidelijkheid/structuur en dat is wat ze vaak nodig hebben want enkel op die manier kunnen ze vaak 'de wereld overzien'.
Je hebt ook sneller hun aandacht omdat je visueel kan voorstellen wat er gaat gebeuren.
Ik heb om te beginnen 5 foto's:
halster = paard uit stal halen
borstel = paard poetsen
singel en dekje= opzadelen
cap
hoofstel
Deze 5 stappen doet het kind altijd voor hij/zij gaat rijden.
Elke pony heeft dan ook nog eens een eigen kleur van materiaal/dekje etc.
Daarna werken we in de bak naast/met de pony en indien het nodig is geef ik dmv foto's weer aan wat er gaat gebeuren.
Elke sessie heeft dus een bepaalde structuur. je mag altijd pb'en als je nog vragen hebt.

Succes ermee!

lievebeesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:58

Wat heel belangrijk is: kijk naar de mogelijkheden van dit jongentje en richt je niet op zijn onmogelijkheden. Door te kijken naar wat hij wel kan en daarin bevesteging te geven bouw je hem op. Als je je richt op de onmogelijkheden mede veroorzaakt door zijn handicap veroorzaak je frustratie. Dus niet: we gaan nu even 2 minuten stil zijn of we mogen de komende 5 minuten niet over monsters praten maar: wat kun jij goed op het paard zitten, het paard vindt het prettig als jij hem aait zie je dat?
Een prikkelarme omgeving is een mus voor dit werk.

lievebeesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:00

een prikkelarme omgeving is een must voor dit werk. Dat bedoelde ik :)

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:03

Boekje is erg goed idee. En korte termijn doelen. Streef er bijvoorbeeld eerst naar zijn aandacht een minuut bij het paard te houden (niet bij jou) en communiceer veel via hat paard. Bijvoorbeeld: Polly (ik noem maar wat...) wil graag een hapje van de appel of Polly heeft daar wat zand op zijn vacht en dan heel even voordoen met een borstel en die voor hem neerleggen (niet aangeven, want dan trekt hij zich waarschijnlijk terug).

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:21

ik ga ook helemaal mee met lievebeesie...

114677

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:45

pictogrammen doen wonderen, ik heb nog wel een site waar we voor mijn broertje altijd pictogrammen van afhalen, als je wil kan ik de link wel even opzoeken. Wat lievebeesie zegt klopt ook, een prikkelarme omgeving is heel erg belangrijk net als sturctuur.
Als je hem een opdracht geeft, geef hem dan één duidelijke opdracht per keer.

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 14:24

Dankjulliewel!
@ 114677 ik zou graag de site krijgen :) Was al op zoek gegaan naar plaatjes maar kon niet echt iets vinden. Foto lijkt me te onduidelijk..
@ lievebeesie dankje voor de tips +:)+ daar ga ik veel aan hebben!

Woensdag heb ik de eerste keer verzorgingsles met hem, ik zal dan even posten hoe het gegaan is!

114677

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:46

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:52

Een beloningssysteem en pictogrammen werken geweldig.
Mijn broertje wil altijd weten wat we gaan doen en wanneer. Als hij dit niet weet, wordt hij druk.

114677

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:08

eridinges schreef:
Een beloningssysteem en pictogrammen werken geweldig.
Mijn broertje wil altijd weten wat we gaan doen en wanneer. Als hij dit niet weet, wordt hij druk.

dat heeft mijn broertje ook, we moeten hem van tevoren altijd eerst vertellen waar we heengaan en wat we gaan doen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:36

Ik zou die hele verzorgingsles laten wezen en het jongetje op paard zetten en een wandeling door het bos maken.

Zelf heb ik een autistische zoon van nu 11. Hij heeft een poosje les gehad. Op de manege vloog hij door alles heen, hij kwam op het paard en er viel een deken van rust over hem heen.

Jou verhaal kon mijn verhaal zijn. Maar verzorgen zie ik nog niet snel gebeuren.

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 19:39

truus1970 schreef:
Ik zou die hele verzorgingsles laten wezen en het jongetje op paard zetten en een wandeling door het bos maken.

Zelf heb ik een autistische zoon van nu 11. Hij heeft een poosje les gehad. Op de manege vloog hij door alles heen, hij kwam op het paard en er viel een deken van rust over hem heen.

Jou verhaal kon mijn verhaal zijn. Maar verzorgen zie ik nog niet snel gebeuren.

Hij gaat na de verzorgingsles paardrijden ;) Zijn moeder heeft hem er voor opgegeven.

Afgelopen woensdag had ik voor het eerst verzorgingsles met hem, en het ging zo goed! Hij wou eerst helemaal niet, maar hij wou wel het paard een snoepje geven. En ja, het paard was echt wel zo vies (had liggen rollen in de paddock) dat die wel gepoetst MOEST worden :+ Ik had een boekje met picto's gemaakt (foto van een halster, symbool 'paard uit de wei halen', symbool 'paard poetsen', foto van alle borstels op volgorde, symbool 'paard terug in de wei zetten') en hij zat er zelf ook in te kijken. Hij vond het poetsen heel leuk en het paard kreeg allemaal kusjes, en toen hij het paard terug bracht naar de paddock vond hij ook dat paardje bij hem op zijn slaapkamer wou komen spelen :j alleen hij paste de trap niet op... :=

CCEC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:49

Ik heb een broertje die autistisch is. Je moet altijd wel vantevoren zeggen wat hij moet doen en niet als hij midden in een oefening zit een andere roepen, dat snappen ze niet. Meestal zijn autisten rustiger op paarden. Autisten worden rustig als ze heen en weer wiebelen en op paarden gebeurt dat.

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:57

Ik werk momenteel met autisitsche kinderen. Niet alleen bij de paarden maar ik sta ook voor de klas in het SBO. Wat ik vooral belangrijk vind is dat je het kind niet gaat overprikkelen. Dus niet te veel opdrachten achter elkaar geven maar gewoon rustig laten wennen. (Laat hem maar lekker over monsters vertellen, als hij ook maar lekker met het paard bezig is.)
Verder zijn pictos een heel goed idee maar misschien is het makkelijker om deze platen ergens op te hangen of neer te zetten als je de mogelijkheid hebt zodat hij er altijd even naar kan kijken als hij het niet meer weet. Dit geeft vaak heel erg veel zekerheid.
Ik hoop dat je er nog iets aan hebt?